Varför är amazon så värdelöst?

Permalänk
Medlem

Varför är amazon så värdelöst?

För 7 år sedan försökte jag handla på amazon, det slutade med "spärrat konto" efter min första beställning och ingen information på nätet hur man kunde kontakta dem, ända informationen som fanns var att man skulle "logga in och trycka på...." men jag kunde inte logga in eftersom kontot var spärrat. Jag sket i det och gick vidare med livet..

Spola fram tiden ca 4 år och Amazon öppnar upp i sverige, jag kontaktar deras kundtjänst om mitt konto som då fortfarande var spärrat och de säger att det måste vara "nån konstig bugg och de kommer kontakta amazon HQ i usa" för att få det fixat.

Efter en kort tid så blir mitt amazonkonto upplåst, jag testar handla ett par varor och det funkar väll som vilken butik som helst. Dock gillar jag inte amazon i överlag för det de står för med slaveri arbete osv... Så jag valde att ta bort kontot.

Nu är det så att jag tänkte köpta en riktig portabel AC men som alltid i sverige så finns det inga rediga grejer att köpa, bara nå skräp för ca 7000 spänn som skapar baksug och vi alla vet hur värdelösa dessa ac är, man behöver dubbelpipa eller dubbel unit så man har en inne och en ute. Man får helt enkelt titta utomlands när det kommer till riktiga produkter och inte konsument skräp. Jag hittar en portabel dubbel enhets AC för 22 000 som fått bra reviews men tyvärr finns den bara på Amazon.

Fuck it, reggar nytt konto och köper den.

Guess what? Kontot spärrat.
Nu verkar det dock som att Amazon uppgraderat sin webbsida och det går logga in och skicka in "bevis" på att jag är den jag utgår från att jag säger att jag är. Jag skickar in en bild på mitt visa kort (med några siffror utblockade per deras instruktion) och även en bild på min senaste el räkning som bekräftar att jag bor där jag säger att jag bor osv osv.

1 dag senare blir mitt konto "upplåst" och de säger även att "alla ordrar du gjort hanteras automatiskt". Jag är skeptisk eftersom min köp upplevelse med amazon har varit under all kritik så jag loggar in och kollar och oförvånad som jag är finns det inga beställningar loggade.

Jag loggar in på min bank för att kontrollera att de inte tagit pengar, och de har de faktiskt inte så det var ju bra. Jag beställer samma produkt igen med samma visa kort på nytt. Voila, kontot låst igen.

Vad är det här för jävla skämt företag egentligen? Hur svårt skall det vara att ha en webshop 2022? Hur fan är det så framgångsrikt runt om i världen när det mer eller mindre är omöjligt att handla där? Antar att det är utbudet, tur för dem för vore det inte för utbudet är deras skit helt skärp, aldrig varit med om sådant jävla skit.

/rant (sorry vet inte om detta är rätt forum för detta)

Permalänk
Inaktiv

Handlat både via Amazon UK, Amazon DE och Amazon SE utan problem. Aldrig fått kontot spärrat eller haft problem med vare sig säljare eller returer. Handlar främst från Amazon själva men har även handlat av säljare som fraktas av Amazon.

Har väl också lite blandade känslor för Amazon och försöker köpa från inhemska butiker men som fattiglapp låter jag dessvärre plånboken styra ibland.

Detta var kanske inget givande svar för dig. Oklart varför deras system låser dig. Själv kunde jag inte beställa en domän via Miss Hosting i förrgår då jag blev flaggad för "misstänkt bedrägeri". Beställde via One.com istället och bad Miss Hosting att ta bort mitt konto vilket de gjorde. Oklart varför min beställning blev misstänkt för bedrägeri men jag antar att jag aldrig får veta det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Handlat både via Amazon UK, Amazon DE och Amazon SE utan problem. Aldrig fått kontot spärrat eller haft problem med vare sig säljare eller returer. Handlar främst från Amazon själva men har även handlat av säljare som fraktas av Amazon.

Samma här, har också handlat på UK, DE och SE sidorna och har inte heller fått kontot spärrat. Jag undrar vad dom som får kontona spärrade gör. Kanske använder man VPN? Eller Proxy?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Samma här, har också handlat på UK, DE och SE sidorna och har inte heller fått kontot spärrat. Jag undrar vad dom som får kontona spärrade gör. Kanske använder man VPN? Eller Proxy?

Kan absolut vara något sådant. Eller kanske om deras heuristik säger att det är hög risk för fiffel om man som sin allra första beställning köper något alldeles för dyrt, vem vet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Handlat både på .com .de .co.uk .se aldrig hört talats om att bli spärrad förut faktiskt!
Det kanske kan vara att just den leverantören rapporterar dig eller någonting och får dig spärrad?
Jag har ingen aning faktiskt låter väldigt mysko.

edit:
"Entering fake information is one of the most common reasons most Amazon accounts get locked. Amazon has numerous ways to verify if you provided a false name, shipping address, billing address, and other important information."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Handlat både på .com .de .co.uk .se aldrig hört talats om att bli spärrad förut faktiskt!
Det kanske kan vara att just den leverantören rapporterar dig eller någonting och får dig spärrad?
Jag har ingen aning faktiskt låter väldigt mysko.

edit:
"Entering fake information is one of the most common reasons most Amazon accounts get locked. Amazon has numerous ways to verify if you provided a false name, shipping address, billing address, and other important information."

Ingen fake information given, skriven där jag beställer till och samma faktura address, vette fan.. visa kortet också samma namn address kopplat... stör mig gör det iaf, vill bara köpa AC'n sen blir det delete på kontot igen, bezos ska inte han e spänn det mongot och han gör det klart svårt för mig att ge han pengar vilket jag low key gillar men det börjar bli svettigt nu

Permalänk
Medlem

Vill absolut inte försvara Amazon, men kan ändå inte låta bli i det här fallet, enbart för att rätt ska vara rätt. Amazon må vara ett skitföretag, men jag hade inte några som helst problem att beställa en AC därifrån för några dagar sedan.

Satt i samma sits som dig och hittade ingen portabel AC med separat utenhet i Sverige, så det fick bli en från Tyskland, som kunde beställas via Amazon Sverige.

Lyckades inte beställa direkt från företagets hemsida då deras betallösning krånglade, men hade inga problem att betala med Visa hos Amazon Sverige.

Har endast köpt några böcker digitalt från Amazon tidigare och har aldrig behövt skicka in några bevis om vem jag är.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av dakke:

vill bara köpa AC'n sen blir det delete på kontot igen...

Skulle tro att det kan ha med detta att göra, skapa konto, lägga en beställning, ta bort konto/inaktivt länge, sedan nytt konto/åter aktivera och lägger en dyr beställning osv.
Ovanliga beteenden drar röda flaggor till sig.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Blev uppspärrad igen imorse och la ny beställning, kontot spärrat på nytt, får nog ta och ge upp nu

Förbryllande att deras kundtjänst låser upp kontot varje gång men vägrar förklara varför det blir spärrat, noll kommuniktation, kanske är det en robot som tittar och läser mina klagobrev, får utgå från det.

Permalänk
Skrivet av dakke:

Blev uppspärrad igen imorse och la ny beställning, kontot spärrat på nytt, får nog ta och ge upp nu

Förbryllande att deras kundtjänst låser upp kontot varje gång men vägrar förklara varför det blir spärrat, noll kommuniktation, kanske är det en robot som tittar och läser mina klagobrev, får utgå från det.

Du får be någon köpa ut åt dig.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vill absolut inte försvara Amazon, men kan ändå inte låta bli i det här fallet, enbart för att rätt ska vara rätt. Amazon må vara ett skitföretag, men jag hade inte några som helst problem att beställa en AC därifrån för några dagar sedan.

Satt i samma sits som dig och hittade ingen portabel AC med separat utenhet i Sverige, så det fick bli en från Tyskland, som kunde beställas via Amazon Sverige.

Lyckades inte beställa direkt från företagets hemsida då deras betallösning krånglade, men hade inga problem att betala med Visa hos Amazon Sverige.

Har endast köpt några böcker digitalt från Amazon tidigare och har aldrig behövt skicka in några bevis om vem jag är.

Måste bara fråga. Hur hittade du en sådan på svenska amazon? Jag lyckas inte hitta någon tvådelad där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl det sista stället man beställer ifrån...

Har bara beställt obskyra grejer som ingen annan haft därifrån genom åren och väldigt få saker men aldrig haft dessa problem med spärrade konton, däremot har jag haft problem med att få till frakt och kortbetalning till utlandet flertals gånger men har löst sig förr eller senare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Tips annars är att ta ett samtal via telefon, de har bättre kundtjänst än de flesta normala svenska ÅF...
Har själv aldrig haft ett enda problem med dem som inte lösts inom spannet av några minuter.

Tyvärr är de rätt ofta de enda som säljer rätt mycket saker man letar efter, eller som andra tar grava överpriser för.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Är det en AI som låser kontot så är det inte omöjligt att de själva inte vet med 100% säkerhet. Bara att något "suspect score" är över en gräns... Varför ditt score blev så är lite **Shrug**. Eller så bryr de sig inte om enskilda kunder när deras skala är på 100-tals miljoner.

Har själv använt det utan problem, men bara en gång. Det kontot hade legat så länge att jag helt glömt jag skapat det. Fick återställa lösen för att få tillgång till det. Men det funkade faktiskt att beställa vad jag ville. Billigare sak, bara någon hundring.

Permalänk
Medlem

Bästa servicen är ändå amazon

Google > Kontakta amazon kundtjänst > första träffen > logga in

Hur exakt ska jag logga in på ett spärrat konto? Förbannade klåpare

De har väll ett telefonnummer men det är inget de direkt skyltar med, mer nyfiken på vad är för typ av terroristflagga jag fått på mig som gör att mitt konto blir stängt varje gång jag beställer, detta hände ju som sagt för 7 år sedan också när jag hade annat visa kort, annan bank och annan address.

Jag är förövrigt
Aldrig dömd för brott
Aldrig fått en betalningspåminnelse
Inga skulder
Beställer dit jag är skriven
Äger visa kortet och det är också kopplat mot samma address som jag är skriven.

Måste vara Bezos själv som lagt flaggan den jäveln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Måste bara fråga. Hur hittade du en sådan på svenska amazon? Jag lyckas inte hitta någon tvådelad där.

Kommer inte ihåg hur jag snubblade över den, men om du är intresserad av den jag beställt, så är det https://www.amazon.se/TROTEC-luftkonditionering-l%C3%A4mplig-...

Visa signatur

GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Visste inte om detta med portabel som ändå har en enhet utanför fönstret. Vill du länka? Har redan en portabel AC jag är mycket nöjd med men bara av nyfikenhet vore kul att se den där lösningen.

Permalänk
Medlem

Går väl att beställa grejer utan konto 🤔

Permalänk
Medlem

Kontot upplåst igen av deras fantastiska AI, kontaktade kundtjänst nu medans jag har tillgång till kontot, de ber mig "skapa ett nytt konto", jag förklarade att det blir svårt då nuvarande kontot är knutet till mitt mobilnummer och jag endast har 1 mobilnummer, sedan fick jag tyvärr ett ärende irl (sitter på jobbet) och idlade i 4 minuter, när jag kom tillbaka för att kolla vilket svar jag fått hade kundtjänsten stängt chat fönstret och jag kunde inte se svaret jag fick (bra kod!), en fantastisk användarupplevelse ala bezos style

Herre jösses, vilket jävla skräp företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Visste inte om detta med portabel som ändå har en enhet utanför fönstret. Vill du länka? Har redan en portabel AC jag är mycket nöjd med men bara av nyfikenhet vore kul att se den där lösningen.

https://www.amazon.se/TROTEC-luftkonditionering-l%C3%A4mplig-...

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Testa direkt från deras hemsida annars. Lite billigare också.
https://se.trotec.com/shop/split-luftkonditionering-pac-4600....

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Kommer inte ihåg hur jag snubblade över den, men om du är intresserad av den jag beställt, så är det https://www.amazon.se/TROTEC-luftkonditionering-l%C3%A4mplig-...

Tack.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Testa direkt från deras hemsida annars. Lite billigare också.
https://se.trotec.com/shop/split-luftkonditionering-pac-4600....

Har för mig att det tillkom frakt på c:a 1.800, så tveksamt om det skulle blivit billigare.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Har för mig att det tillkom frakt på c:a 1.800, så tveksamt om det skulle blivit billigare.

Det stämmer, jag hade inte lagt till i varukorgen.
Visserligen fanns paypal och amazon-account som betalning så det var väl trevligt iom att TS nu inte kan utnyttja sitt Amazonkonto.

Det finns ett RETUR-ex också (med garanti). Jag säger inget om kvaliten men länkar ändå.
https://se.trotec.com/shop/split-luftkonditionering-pac-4600-...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Går väl att beställa grejer utan konto 🤔

Inte hos Amazon vad jag vet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Morsan hade problem med vad vi inte visste var ett supergammalt konto kopplat till sin e-postadress. Typ över 20 år gammalt konto där hon en gång i tiden beställt böcker från USA. Gissar att det kanske blivit nåt systemfel hos de kunder vars uppgifter överförts från gamla amerikanska amazon till svenska eller nåt. Minns inte exakt vad felet var men det gick inte att begära nytt lösenord. Kan ha varit så att det heller inte gick att bytabadress och att kontot var låst till att leverera till det gatunamn som hemadressen hade innan ett namnbyte av vägen som skedde för typ 20 år sen. Men över telefon kunde dom lösa det och nu verkar der rulla på som vilket nyskapat konto som helst. Personligen är jag jättenöjd med amazon. Enda strulet som har varit, har haft med Bring att göra och inget som amazon kunnat råda över. Har fått bra kompensationer när det skitit sig. Fick dubbla chassin efter att ett hade försvunnit varpå de skickade ut ett nytt. Fick då veta att om den första beställningen trots allt skulle dyka upp så kunde jag behålla det. Och det dök sen upp några dagar senare. Tyvärr går det inte att välja bort bring vid hemleverans utan det kan bli ett slumpmässigt valt av flera transportföretag.

Hemsidan och dess kategorisering är inte jättebra däremot men det går ju att lära sig navigera på ett acceptabelt sätt. Acceptabelt med förutsättningen att vissa saker är såpass mycket billigare än hos andra aktörer att det i slutendan blir värt det. Typ kylplasta, fläktar, adaptrar och annat krimskrams kan vara väsentligt mycket billigare än hos vanliga svenska handeln som ofta har oskäligt höga marginaler på just sånt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dakke:

Bästa servicen är ändå amazon

Google > Kontakta amazon kundtjänst > första träffen > logga in

Hur exakt ska jag logga in på ett spärrat konto? Förbannade klåpare

De har väll ett telefonnummer men det är inget de direkt skyltar med, mer nyfiken på vad är för typ av terroristflagga jag fått på mig som gör att mitt konto blir stängt varje gång jag beställer, detta hände ju som sagt för 7 år sedan också när jag hade annat visa kort, annan bank och annan address.

Jag är förövrigt
Aldrig dömd för brott
Aldrig fått en betalningspåminnelse
Inga skulder
Beställer dit jag är skriven
Äger visa kortet och det är också kopplat mot samma address som jag är skriven.

Måste vara Bezos själv som lagt flaggan den jäveln

Tråkigt att det inte fungerar för dig. Har faktiskt gjort beställningar med en annans betalkort utan problem (givetvis med kortägarens tillåtelse, min förälder).