Varför är amazon så värdelöst?
För 7 år sedan försökte jag handla på amazon, det slutade med "spärrat konto" efter min första beställning och ingen information på nätet hur man kunde kontakta dem, ända informationen som fanns var att man skulle "logga in och trycka på...." men jag kunde inte logga in eftersom kontot var spärrat. Jag sket i det och gick vidare med livet..
Spola fram tiden ca 4 år och Amazon öppnar upp i sverige, jag kontaktar deras kundtjänst om mitt konto som då fortfarande var spärrat och de säger att det måste vara "nån konstig bugg och de kommer kontakta amazon HQ i usa" för att få det fixat.
Efter en kort tid så blir mitt amazonkonto upplåst, jag testar handla ett par varor och det funkar väll som vilken butik som helst. Dock gillar jag inte amazon i överlag för det de står för med slaveri arbete osv... Så jag valde att ta bort kontot.
Nu är det så att jag tänkte köpta en riktig portabel AC men som alltid i sverige så finns det inga rediga grejer att köpa, bara nå skräp för ca 7000 spänn som skapar baksug och vi alla vet hur värdelösa dessa ac är, man behöver dubbelpipa eller dubbel unit så man har en inne och en ute. Man får helt enkelt titta utomlands när det kommer till riktiga produkter och inte konsument skräp. Jag hittar en portabel dubbel enhets AC för 22 000 som fått bra reviews men tyvärr finns den bara på Amazon.
Fuck it, reggar nytt konto och köper den.
Guess what? Kontot spärrat.
Nu verkar det dock som att Amazon uppgraderat sin webbsida och det går logga in och skicka in "bevis" på att jag är den jag utgår från att jag säger att jag är. Jag skickar in en bild på mitt visa kort (med några siffror utblockade per deras instruktion) och även en bild på min senaste el räkning som bekräftar att jag bor där jag säger att jag bor osv osv.
1 dag senare blir mitt konto "upplåst" och de säger även att "alla ordrar du gjort hanteras automatiskt". Jag är skeptisk eftersom min köp upplevelse med amazon har varit under all kritik så jag loggar in och kollar och oförvånad som jag är finns det inga beställningar loggade.
Jag loggar in på min bank för att kontrollera att de inte tagit pengar, och de har de faktiskt inte så det var ju bra. Jag beställer samma produkt igen med samma visa kort på nytt. Voila, kontot låst igen.
Vad är det här för jävla skämt företag egentligen? Hur svårt skall det vara att ha en webshop 2022? Hur fan är det så framgångsrikt runt om i världen när det mer eller mindre är omöjligt att handla där? Antar att det är utbudet, tur för dem för vore det inte för utbudet är deras skit helt skärp, aldrig varit med om sådant jävla skit.
/rant (sorry vet inte om detta är rätt forum för detta)