Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Eftersom det här har blivit en så stor grej i media under ett valår, tror jag allt att det finns politiska poäng att ta på den här grejen. Nu skall vi inte göra politik av det här, men vårt system blir allt mer populistiskt.

Visst är det viktigt att förhindra brottslighet, men på vilket sätt förhindrar det brottslighet om man tar bort körkort som ID (nej det har inte hänt, men det var ett seriöst utredningsförslag)? På vilket sätt förhindrar det brottslighet om man kortar giltighetstiden, speciellt nu när det finns biometrisk information inbakad så att man inte behöver lita på fotot? På vilket sätt förhindrar det brottslighet att alla slottar i bokningen är lika långa, oavsett om man kommer 1 eller 8?

Alla butiker och postombud har inte de läsapparater som behövs för att kolla fingeravtryck och då används foto och de stämmer ju inte alltid speciellt hos män

Skrivet av Blomman90:

Om nu en grankotte kunde lista ut att det skulle bli sånt här kaos, varför har inte Polisen och Swedavia anpassat sina resurser för att möte efterfrågan?

Absolut, det ligger ett ansvar på individen och man kan inte komma och tro att man ska få pass på en vecka. Men ett än större ansvar borde ju ligga på vara myndigheter än det man lägger på varje enskild individ, eller hur? Är det rimligt att en vanlig privatperson ska tänka att vi ska kanske ut och resa i sommar, bäst att jag ordnar med pass minst 8 månader i förväg? Är det mer orimligt än att Polismyndigheten borde ha insett att det kommer vara många som ska ordna pass, men vi har ett helt öppet bokningssystem för passtider där botar kan boka tusentals tider utan att verifiera vem den tillhör, så att tiderna sedan kan säljas till högst bjudande?

Som det skrivits av andra myndigheter kan inte bara anställa personal för att det inte ska bli lite köer under två månader. Då det gnälls på för höga skatter kollar staten på var de kan spara och det anställs ingen personal som inte behövs. De går efter genomsnitts av tillverkade pass och hade alla vars pass har löpt ut 2020 och 2021 förnyat deras pass då skulle det inte vara såna köer. Så om ditt pass först gick ut 2022 så skäll på dina lata medmänniskor som inte förnyade sin pass 2020 respektive 2021.

Skrivet av Blomman90:

Det är klart de inte har obegränsade resurser. Men nu har de ju stått med händerna i byxfickorna tills vattennivån har nått en meter över huvudet på dem, med ett halvtrasigt bokningssystem och ingen extra bemanning, utan man tänker att det här löser ju sig...

Det är inte samma personer som borde handlägga passansökningar som löser brott. Det kanske inte ens borde hanteras av Polismyndigheten överhuvudtaget, men även om så är fallet, så är det som sagt inte tänkt att vara samma personer. Man behöver ingen polisutbildning eller flera års erfarenhet av utredningar för att handlägga pass. Nu är problemet att det har varit den enda personal som funnits att tillgå, så av den anledningen så har man fått flytta resurser från brottsbekämpning till passhandläggning. Men hade man varit lite förutseende här hade man kunnat rekryterat och bemannat upp i förväg.

Jag säger inte att man ska prioritera bort brottsbekämpning, verkligen inte. Men vi måste, som ett av världens högst beskattade länder, kunna ha både en fungerande brottsbekämpning, samt en fungerande handläggning av resedokument. Men det kanske bara är jag som tycker det? Vi kanske ska stänga igen gränserna helt och hållet och hålla alla svenskar hemma på livstid, vem behöver ut och resa liksom...

Du kan faktiskt resa till några länder utan pass. Hört talas om nordiska passunionen.

Skrivet av amandaw:

Skulle gärna vilja höra från alla besserwissrar hur jag och sambon skulle gjort för att få pass till vår resa i september. Våra pass går ut i oktober men vi ska vara bortresta längre än så varför vi alltså måste ha nya pass. Vi bokade tid i februari och fick då tid till 21 juni. Då resan sker i början av september trodde vi att det skulle vara lugnt men nu har leveranstiden ökat till 10-11 veckor och då riskerar vi att stå utan pass.

Det handlar inte om att folk upptäcker att passet ska gå ut samma dag som de ska åka iväg utan att man trots att man varit ute ett halvår i förväg inte får tag på pass.

Det handlar om att det är en samling av alla som leder till att såna som Du som egentligen är ute i god tid kanske inte klarar det denna gången.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa hela tråden men ville bara säga att jag reste 2019 från Schweiz till Sverige och tillbaka igen utan pass. Inom hela Schengenområdet borde det funka tycker jag.

Visa signatur

Coller Master Elite 430|Asus M5A78L | AMD Phenom x4 3.2Ghz BE | 2x 4GB ddr3 1333Mhz | Gainward gtx 560 |

Permalänk
Medlem

Bokade i april. Fick tid i februari 2023.

Permalänk
Medlem

Fixade för 2 år sedan innan pandemin, nu det bara pandemikör vi måste genomlida i Arlanda ny på Söndag. Wish us luck

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Tog fyra dygn för mig i piteå när jag förnyade mitt pass i mars.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0kleed:

Har inte orkat läsa hela tråden men ville bara säga att jag reste 2019 från Schweiz till Sverige och tillbaka igen utan pass. Inom hela Schengenområdet borde det funka tycker jag.

Det går oftast, eftersom ingen kollar ID om du reser inom Schengen och checkar in i förväg. Dock gäller inget annat som ID, så det är som att resa utan ID. Olika länder har olika regler på om man måste kunna visa leg.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är mycket enklare att förfalska körkort än ett pass/nationelltID. Transportstyrelsen utfärdar körkort och detta kan göras på distans. Pass och nationelltID utfärdas av Polismyndigheten och du måste vara på plats för att få ett.

Nja, du kan förnya körkortet på distans. Du kan inte skaffa det från första början utan att dyka upp och ta kort på plats och visa utdrag från skattemyndigheten och allt vad det var.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Beställde tid i Februari, fick tid 3 dar senare, tog då knappt 2 veckor att få passet.

Syrran beställde tid igår och ficktid samma dag, dom sa 8 veckors leveranstid.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bokade tid i början av maj. Fick tid 14:e maj. Väntar fortfarande på själva passet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Som det skrivits av andra myndigheter kan inte bara anställa personal för att det inte ska bli lite köer under två månader. Då det gnälls på för höga skatter kollar staten på var de kan spara och det anställs ingen personal som inte behövs. De går efter genomsnitts av tillverkade pass och hade alla vars pass har löpt ut 2020 och 2021 förnyat deras pass då skulle det inte vara såna köer. Så om ditt pass först gick ut 2022 så skäll på dina lata medmänniskor som inte förnyade sin pass 2020 respektive 2021.

Man kan definitivt se till att anpassa bemanning för att hantera en topp i ansökningar. Exempelvis genom att utbilda och temporärt flytta rätt typ av resurser till denna del av myndigheten, låta viss personal jobba övertid under den mest hektiska perioden, etc. Titta exempelvis på hur sjukvården lyckades kraftsamla under pandemin. I budgeten som röstades ner igår så fanns det exempelvis anslag på några hundra miljoner extra till Polisen just för att stävja passkaoset, nu blir det inte av dock (i vart fall inte än).

Sen vet jag kanske inte vart du har varit senaste tiden, men det här "kaoset" har varit i bra mycket längre än 2 månader, och det är inte heller så att det är över. Det här kommer sannolikt hålla i sig under hela sommaren.

Under pandemin så avrådde polisen folk som inte skulle ut och resa att förnya sina pass. På grund av restriktionerna så drog de även ner på antalet tillgängliga tider. Råden från Folkhälsomyndigheten var ganska klara med att man inte skulle sätta sig i gemensamma väntrum och dylikt i onödan. Så att komma nu och säga att alla var lata och borde ha förnyat sina pass tidigare är kanske att tumma en aning på sanningen.

Skrivet av b-earl:

Du kan faktiskt resa till några länder utan pass. Hört talas om nordiska passunionen.

Jag har hört talas om såväl den nordiska passunionen som Schengen. Du missar nog min poäng lite. Det är tur i sammanhanget att det finns andra lösningar än just pass, men det är inte riktigt good enough att säga att man får nöja sig med att resa inom Norden/Schengen. Ett land som Sverige ska inte hamna i en sådan här kaos-situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bokade tid i början av maj. Fick tid 14:e maj. Väntar fortfarande på själva passet.

Du får säkert passet nästa vecka. Vet flera som gjort runt den tiden och passet kom i veckan 😊
Värre för oss som väntar på barnens pass som vi tog 19 maj, självklart samma dag som passmaskinen gick sönder 🥴

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Man får väl vänta tills de kommer helt enkelt. Har man tur kanske man kan hitta en bra sistaminuten i höst, och då kanske Swedavia har fått fason på Arlanda också.

Ja finns inget annat val än att vänta 😊

Fick höra idag via en bekant att hennes någon släkting hade gjort pass till hela familjen. Barnens pass kom i måndags och föräldrarnas pass kommer v.34, ändå gjorde de passen samtidigt 🙄

Permalänk
Medlem

Tog mitt i början av Maj, fick det 5 veckor och 1 dag senare

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Har en bekant som nu väntat i sex veckor på ditt pass. Han har fortfarande inte fått detta. Vi ska resa nästa vecka. Fixade en tid åt honom den 26 maj för ID kort och detta fick han efter 1 vecka.

Det roliga i detta är ju att man inte ens tittar på pass i vart fall i de flesta fall då man reser inom Europa. I Sverige kan du ju bara ta en promenad genom säkerhetskontrollen och in i planet utan att någon ens kollar ditt ID. Du kan ju lika gärna skriva Kalle Anka på din biljett. Skannas ju av maskiner bara.

Ja, åkte till Mallorca tidigare i år och man gick raka vägen ut från terminalen utan att visa vare sig pass eller covidbevis (lite antiklimax med tanke på allt besvär att skaffa fram allt). Väl på hotellet ville dom se passet dock, och på resan hem, så inte helt bortkastat..

Permalänk
Skrivet av Ergoline:

Vi fixade ett pass 8/6, de sade 5-6 veckor vilket skulle innebära att vi fick det precis i tid till en resa vi skall göra.

Tittade dock idag på polisens uppdaterade uppskattning om när pass gjorda den 8/6 skall bli klara och det står nu vecka 33, så inte i närheten av 5-6 veckor.

Vi får boka om resan, att tälta två dagar för att kanske få tag på ett provisoriskt pass lockar inte.

Var hittar man den listan? Var inne igår med delar av familjen och fick väntetid "räkna med ca 2 månader" (vilket iofs inte är ett problem då dom inte har någon resa bokad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Man kan definitivt se till att anpassa bemanning för att hantera en topp i ansökningar. Exempelvis genom att utbilda och temporärt flytta rätt typ av resurser till denna del av myndigheten, låta viss personal jobba övertid under den mest hektiska perioden, etc. Titta exempelvis på hur sjukvården lyckades kraftsamla under pandemin. I budgeten som röstades ner igår så fanns det exempelvis anslag på några hundra miljoner extra till Polisen just för att stävja passkaoset, nu blir det inte av dock (i vart fall inte än).

Sen vet jag kanske inte vart du har varit senaste tiden, men det här "kaoset" har varit i bra mycket längre än 2 månader, och det är inte heller så att det är över. Det här kommer sannolikt hålla i sig under hela sommaren.

Under pandemin så avrådde polisen folk som inte skulle ut och resa att förnya sina pass. På grund av restriktionerna så drog de även ner på antalet tillgängliga tider. Råden från Folkhälsomyndigheten var ganska klara med att man inte skulle sätta sig i gemensamma väntrum och dylikt i onödan. Så att komma nu och säga att alla var lata och borde ha förnyat sina pass tidigare är kanske att tumma en aning på sanningen.

Jag har hört talas om såväl den nordiska passunionen som Schengen. Du missar nog min poäng lite. Det är tur i sammanhanget att det finns andra lösningar än just pass, men det är inte riktigt good enough att säga att man får nöja sig med att resa inom Norden/Schengen. Ett land som Sverige ska inte hamna i en sådan här kaos-situation.

Säger inte att Regering och region eller myndigheter inte har någon delskuld i detta men medborgarna har det också. Förnyade mitt pass förra året och med en kölapp måste man ju inte ens sitta i väntrummet. Eller så släpper de bara in dem som har tid just nu och resten får vänta ute funkar utmärkt.
Antingen så behöver det anställas mera personal på kort tid som sen inte behövs eller så måste poliser som kan göra vettigare nytta nämligen bekämpa brott arbeta med pass. Inga av dem två alternativen tycker jag är bra när en del av skulden ligger på medborgare som kunde förnyat sina pass 2020 eller 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Varför ta pass om man reser inom EU/EEG/Schengen när Nationellt ID fungerar lika bra?

Just nu får man Nationellt ID-kort för bara 100kr. Ja, du läste rätt, 100 riksdaler!!

För att saker blir inte alltid som man vill. Som nämnt tidigare så är det flygbolagen som väljer vilka ID-handlingar de accepterar oavsett vad lagen säger. Likaså kan man ha otur som i mitt fall och bli ombokad på ett flyg via England som kräver pass.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Tog mitt i början av Maj, fick det 5 veckor och 1 dag senare

Du hade tur 😊
Tror att alla som tagit efter 19 maj då maskinen gick sönder får vänta lite längre. Vi tog precis den dagen 🥴
De sa 3 veckor till oss då. Men nu enligt listan hos polisen så står det v.28 preliminärt. Så ja bara hoppas att de kommer tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

Var hittar man den listan? Var inne igår med delar av familjen och fick väntetid "räkna med ca 2 månader" (vilket iofs inte är ett problem då dom inte har någon resa bokad).

Gå in på polisens sida så ser du information om pass på första sidan där 😊

Permalänk
Medlem

Vi har inte beställt resa ännu, men pratar om en liten charter under höstlovet.

I förra veckan bokade vi tid för alla 6 familjemedlemmar och fick tid en vecka därpå. Vi fick dock köra till grannstaden 20min bort. Polisen uppskattade 8 veckors leveranstid.

Vi gjorde nationellt ID kort till tonåringen för några veckor sedan, och det tog 1 vecka att producera. Återigen så var det väl en veckas väntan på att få tid hos Polisen.

Permalänk
Medlem

Bokade: 30 mars
Bokad tid: 31 mars
Utlämning: 14 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

Var hittar man den listan? Var inne igår med delar av familjen och fick väntetid "räkna med ca 2 månader" (vilket iofs inte är ett problem då dom inte har någon resa bokad).

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Vad är era erfarenheter med att flyga med ett nationellt ID kort idag? Godtas det av flygbolagen eller bara vissa om någon vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Ja finns inget annat val än att vänta 😊

Fick höra idag via en bekant att hennes någon släkting hade gjort pass till hela familjen. Barnens pass kom i måndags och föräldrarnas pass kommer v.34, ändå gjorde de passen samtidigt 🙄

Får se vad som händer oss då vi tog på våra 2 ungar samtidigt. Har dock inga förhoppningar på att ha ett pass i näven förrän till slutet av sommaren/början av hösten

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Vad är era erfarenheter med att flyga med ett nationellt ID kort idag? Godtas det av flygbolagen eller bara vissa om någon vet?

Det är godkänt inom EU/EES/Schengen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anorexianervosa:

Bokade i mitten av november fick tid 1 juni efter lite camping. Passet kommer efter 6 veckor 1 vecka efter jag ska till Spanien. Har dock nt id så det ska fungera ändå. Polisen skriker efter mer resurser hela tiden och nu är dom dubbelt så många mot för 15 år sen man undrar ju lite vad dom gör med det dom har när väntetid är som den är.

Tog du någonsin pass för 15 år sedan? För det var ju inte tidsbokning då utan drop in
4h timmar satt man och väntade på sin tid 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av amandaw:

Mm har läst det med men flygbolagen bestämmer ändå om du måste ha ett pass vid resan även inom EU. Mer det jag är ute efter. Jag vet att Ryan Air tex krävde så när jag flög inom EU för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Mm har läst det med men flygbolagen bestämmer ändå om du måste ha ett pass vid resan även inom EU. Mer det jag är ute efter. Jag vet att Ryan Air tex krävde så när jag flög inom EU för ett par år sedan.

Det är inte medlemskap i EU som avgör om du behöver pass, det är medlemskap i Schengen som gäller. För länder som är med i Schengenområdet räcker det med nationellt ID-kort (dvs utfärdat av polisen).

Permalänk
Medlem

Tack för förtydligandet!
Ha en fin dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte medlemskap i EU som avgör om du behöver pass, det är medlemskap i Schengen som gäller. För länder som är med i Schengenområdet räcker det med nationellt ID-kort (dvs utfärdat av polisen).

Det finns ju vissa undantag också, tex Irland godkänner nationellt ID-kort som ID-handling, men är inte del av Schengen-området (dock EU-medlem).