Rykte: Geforce RTX 4000-grafikkretsarna slukar maximalt 800 watt

Permalänk
Medlem

Så... jag har ett 850W nätagg, betyder det att jag måste ha ett på 1000-1200 istället för att kunna maxa 4090 och använda resten av datorn samtidigt?

Permalänk
Medlem

De måste verkligen vara rädda för AMDs RDNA3 med MCM-teknik.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Fps cap har ju funnits bra länge, även i nVidias kontrollpanel. Annars kan man ju via tredjepart sätta effektcap om man tycker det är bättre, iaf på dagens kort.

Inget jag har testat eller visste det fanns men sådant lär nog bli mer intressant i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Så... jag har ett 850W nätagg, betyder det att jag måste ha ett på 1000-1200 istället för att kunna maxa 4090 och använda resten av datorn samtidigt?

Jag hävdar ja. Du kommer ha peakar med ett 4090 och t.ex 12900k som går över 850w som det ser ut på pappret.

Permalänk
Medlem

Tur man kör vatten, kommer vara bamsing till luftkylare

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Så blir det nya toppkortet ett RTX4095 Ti kanske? 4090 kan ju vara på AD103.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

You all have nuclear powerplants right?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

You all have nuclear powerplants right?

800W är väl ganska standard för t. ex en dammsugare, en mikrovågsugn etc etc. Och dessutom bara 34% belastning på en 10A-säkring så något kärnkraftverk lär inte behövas

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför? Är det coolt att kunna kräma till med siffran 800W? Nu kommer jag inte ihåg vad kortspelen hette som man tävlade med i skolan på 80/90-talet, Top Trumps på engelska - är det högst siffra för förbrukningen man kan sitta och skryta med när man köper de här korten? Fattar att allt ska framåt, prestanda, pris etc, men energiförbrukningen, den ska väl ändå gå nedåt? Samma skit med CPU-generationerna i nuläget. Prestanda upp, energiförbrukning upp, pris upp.

Permalänk
Medlem

Hade varit nice med ett bra GPU som är svalt och tyst utan att behöva vattenkyla det :c

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Det får gärna dra 1000w för egen del, så länge det inte drar så mycket i viloläge. Det är trots allt en ytterst begränsad tid kortet används.

Permalänk
Medlem

När jag läser de här siffrorna känner jag att jag nog aldrig kommer att uppgradera från mitt 1080ti 😕

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det får gärna dra 1000w för egen del, så länge det inte drar så mycket i viloläge. Det är trots allt en ytterst begränsad tid kortet används.

Beror på vem du frågar 😅
Rätt många gamers som lirar 10h lördag och 10h söndag. Samt 3-4h varje dag på vardagarna.

Även halva den tiden är inte heller ovanlig 🤪

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Patetiskt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hade varit nice med ett bra GPU som är svalt och tyst utan att behöva vattenkyla det :c

Lösningen där stavas bättre kylpasta.

Köpte nyligen ett begagnat 1080 TI med 330W TDP om man drar upp TDP till 120%. Innan jag bytta pasta låg kortet på 75C efter några rundor "8K Optimized" i Superposition. Bytte pasta till Kryonaut Extreme och med samma rumstemp och samma fläktkurva får jag nu 56C som max.

Så mycket av problemen med temperaturen ligger i att tillverkarna envisas med att köra med pasta som ligger på runt 3-4W/mK när det finns pasta som är så sjukt mycket bättre. Men de envisas med att köra med sin dåliga pasta och bygger istället kylare som är större och större.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Åtta hundra volt-ampere
Du kan lita på mig,
Du kan lita på mig!

Åtta hundra...

Permalänk
Medlem

Det är ju ren galenskap. Ett helt system kommer dra en bra bit över 1000W.
En krets brytare i ett amerikanskt hushåll klarar bara av 1500W innan den slår ifrån.
Själv kommer jag nog få köpa ett nytt nättagg om jag ska upgradera, då 850W inte verkar räcka till ens dom "enklare" modellerna.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Sätt en gräns för watt och försök utveckla prestanda med det i åtanke. Vi har ju gång på gång sett hur energieffektiva kretsar kan vara med undervolt. Låt nvida/amd/intel tävla på samma villkor när det gäller strömförbrukning och höj inte bara konsumtionen i hem med datorer.

Permalänk
Medlem

Känns säkert att ha uppgraderat till 1200w - Nu ska burken exkl. grafikkort få leva i många år!

Permalänk
Medlem

Håller den här industrin på att ta död på hobbyspelandet?

Vad kan vara det vanligaste nätagget i dag, runt 650W? så vid köp av nytt grafikkort kan det även bli nödvändigt med att köpa nytt och kraftigare nättagg. Helt fel rikting på utvecklingen tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas dom lägger in ett enkelt sätt att begränsa effekten, kanske fps cap eller något för att hålla nere tempen. Lär bli ljudligt om en luftkylare ska kyla upp till 800 watt

FPS limit har ingått i drivrutinerna i över tio år redan. Nästan alla spel har sånt inbyggt också och man kan även sätta på Vsync eller liknande för att begränsa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Då borde priserna på kommande kort också hamna astronomiska nivåer?

Min röst som konsument kommer inte hamna på energislukande kort. Enda sättet att rösta på.

Siktar på kort som drar runt 330w. Och skippar RT.
Kommer funka bra tror jag 😊

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Vad är nästa grej? Nätdelar för speldatorer som kräver trefas anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lösningen där stavas bättre kylpasta.

Köpte nyligen ett begagnat 1080 TI med 330W TDP om man drar upp TDP till 120%. Innan jag bytta pasta låg kortet på 75C efter några rundor "8K Optimized" i Superposition. Bytte pasta till Kryonaut Extreme och med samma rumstemp och samma fläktkurva får jag nu 56C som max.

Så mycket av problemen med temperaturen ligger i att tillverkarna envisas med att köra med pasta som ligger på runt 3-4W/mK när det finns pasta som är så sjukt mycket bättre. Men de envisas med att köra med sin dåliga pasta och bygger istället kylare som är större och större.

Kan det inte vara så att kylpastan degraderats och på så sätt blivit sämre. Trots allt några år på nacken.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas dom lägger in ett enkelt sätt att begränsa effekten, kanske fps cap eller något för att hålla nere tempen. Lär bli ljudligt om en luftkylare ska kyla upp till 800 watt

Fast det där verkar folk få om bakfoten.

Om du renderar:
500 fps på 100% gpu usage
60 fps på 100% gpu usage

Så är det fortfarande max effekt av kortet. Det är inte FPS utan det är användning som berättar hur mycket ström du slukar.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Så... jag har ett 850W nätagg, betyder det att jag måste ha ett på 1000-1200 istället för att kunna maxa 4090 och använda resten av datorn samtidigt?

Om du har en fet cpu så kan du nog räkna på 1200W+

Man vill inte heller ligga och belasta PSUn nära sitt max hela tiden heller. Iaf inte jag, går fläkten tyst osv

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"...det skall inte vara så jävla krångligt som det är idag att få ut den fulla potentialen av produkter man själv köpt och äger."

Specialregler för just grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Värme anges inte i watt. Om en dator kräver 800W för att drivas så kommer den göra sig av med denna energi i form av värme, och kommer i slutändan motsvara ett 800W elelement på full effekt.

Värme anges i Joule och därmed använder man Watt när värme överförs över tid.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

ingen som fokuserar på energieffektivitet? verkar som det går åt helt fel håll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Kan det inte vara så att kylpastan degraderats och på så sätt blivit sämre. Trots allt några år på nacken.

Grejen med "fabrikspastan" är just att den ska ge samma prestanda över väldigt lång tid, så att de dåliga temperaturerna beror på att kylpastan "åldrats" är inte så troligt i det fallet.

Skrivet av BMac:

Specialregler för just grafikkort?

Hur menar du? Med en processor, skärm etc är det inga konstigheter att med enbart mjukvara få bort strömbudget eller lämna ut några extra Hz. Så det är snarare grafikkort som med "specialregler" är extra låsta nuförtiden. För bara 4-5 generationer sedan kunde man själv ställa in TDP, maxtemperatur och sådana saker via ett mjukvaruverktyg... Sen kom den elaka häxan och implementerade signerade VBIOS, lurade folket att det var av "säkerhetsskäl", och de flesta svalde betet och märkte inte ens kroken som satte sig i halsen.

Och det är det jag menar. De flesta vet inte ens vad VBIOS är, eller att ett grafikkort har något som kan liknas vid ett BIOS, och skulle då inte få för sig att leta efter verktygen, så det skulle inte skada massorna som valt de blå pillret att låta oss som valt det röda pillret få det vi betalat för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.