Permalänk
Medlem

flytta homemappen

Hej

Jag vill flytta delar av homemappen till en separat disk, dvs jag vill bara flytta typ bild,dokument och liknande som man kan göra i windows men inte systemfiler .
Går det att ordna?

Jag använder linux mint

/sunfire

Permalänk

Enklaste och mest traditionella är ju att flytta hela /home till en annan volym och montera den statiskt via /etc/fstab.

Du kan göra effektivt sett samma sak med individuella kataloger i ett träd, men det blir lite tjötigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunfire:

Hej

Jag vill flytta delar av homemappen till en separat disk, dvs jag vill bara flytta typ bild,dokument och liknande som man kan göra i windows men inte systemfiler .
Går det att ordna?

Jag använder linux mint

/sunfire

Flytta katalogen dit den ska vara, kör sedan kommandot
ln -s /disk/katalog
i din hemkatalog.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

ln -s /disk/katalog
i din hemkatalog.

får tillbaks filen elr katalogen finns inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

ln -s /disk/katalog
i din hemkatalog.

finns det nån guide man kan läsa?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunfire:

får tillbaks filen elr katalogen finns inte

Du får ersätta disk och katalog med den faktiska sökvägen. Ja: https://linuxize.com/post/how-to-create-symbolic-links-in-lin...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Aphex:

ln -s /disk/katalog
i din hemkatalog.

Helt giltig metod, men nackdelen med symlänkar jämfört med mountpoints för detta ändamål är att en ”cd ..” inte tar dig tillbaka dit du förväntar att vara (/home/username) utan till katalogen över den länkade katalogens faktiska position i filsystemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Helt giltig metod, men nackdelen med symlänkar jämfört med mountpoints för detta ändamål är att en ”cd ..” inte tar dig tillbaka dit du förväntar att vara (/home/username) utan till katalogen över den länkade katalogens faktiska position i filsystemet.

Det beror nog på vilket skal du använder och om det är inställt på att resolva symlinks eller inte, det verkar inte vara default beteende i bash i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jaså?

/root # mkdir /tmp/test /root # touch /tmp/test/file /root # ln -s /tmp/test test /root # cd test /root/test # ls file /root/test # cd .. /root # pwd /root /root #

EDIT: Snipad Aja, lärde mig att set -P är en grej idag i alla fall.

/root # set -P /root # cd test /tmp/test # cd .. /tmp #

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jaså?

/root # mkdir /tmp/test /root # touch /tmp/test/file /root # ln -s /tmp/test test /root # cd test /root/test # ls file /root/test # cd .. /root # pwd /root /root #

EDIT: Snipad Aja, lärde mig att set -P är en grej idag i alla fall.

/root # set -P /root # cd test /tmp/test # cd .. /tmp #

Youch. Där fick jag för att jag inte kollade först. 😳 Tack, då har jag blivit undervisad idag också. 🙃

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen...

Permalänk

Finns också

mount -o bind

och samma för fstab.

TS det brukar gå alldeles utmärkt att skapa länkar i filhanteraren, det brukar vara genom att dra och släppa med höger musknapp eller hålla ner nån tangent.