Permalänk

Rimligt pris att begära

Vad är ett rimligt pris att begära för denna, den är i fint skick:
https://www.dustinhome.se/product/5011164998/lenovo-thinkpad-...

Permalänk
Inaktiv

Dom där har i princip inget andrahandsvärde. Var glad om du får 3000 för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Vad är ett rimligt pris att begära för denna, den är i fint skick:
https://www.dustinhome.se/product/5011164998/lenovo-thinkpad-...

Jag skulle säga 3-5k, högre delen av skalan om batteriet är bytt eller i bra skick.

Skrivet av anon334363:

Dom där har i princip inget andrahandsvärde. Var glad om du får 3000 för den.

Håller inte med, köpte själv gladeligen en laptop nyligen för 4k som är äldre än den där. Vill man ha nytt i liknande klass får man lägga ut 10k.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Jag skulle säga 3-5k, högre delen av skalan om batteriet är bytt eller i bra skick.

Håller inte med, köpte själv gladeligen en laptop nyligen för 4k som är äldre än den där. Vill man ha nytt i liknande klass får man lägga ut 10k.

Tack för svar.
Vad har din laptop för specs som du köpte för 4000kr?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Jag skulle säga 3-5k, högre delen av skalan om batteriet är bytt eller i bra skick.

Håller inte med, köpte själv gladeligen en laptop nyligen för 4k som är äldre än den där. Vill man ha nytt i liknande klass får man lägga ut 10k.

Jag väntade mig ett svar som detta.

Var det en thinkpad?

Just thinkpads är vansinnigt svårsålda. Dom som vill köpa thinkpads köper dom oftast nya, eller dom jättegamla för 500 spänn. Dom som vill lägga 3000-4000 för en beggad laptop köper inte thinkpads.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Jag väntade mig ett svar som detta.

Var det en thinkpad?

Just thinkpads är vansinnigt svårsålda. Dom som vill köpa thinkpads köper dom oftast nya, eller dom jättegamla för 500 spänn. Dom som vill lägga 3000-4000 för en beggad laptop köper inte thinkpads.

Kan du utveckla lite?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ballwaterboy:

Kan du utveckla lite?

Hm, thinkpads är populära egentligen av två grupper: nördar som minns IBMs thinkpad tid, samt vissa välbetalda chefer och IT konsulter.

Dessa två grupper har som gemensamt att dom väldigt sällan köper moderna begagnade thinkpads. Nördarna köper nästan bara dom väldigt äldre thinkpadsen begagnat, men i övrigt köper båda grupperna hellre nytt.

Källa: thinkpadnörd som försökte sälja sin beggat för ett-två år sen. Det var en modell som kostade 15k ny, ett år gammal i perfekt skick, kunde inte få bort den för 3000 ens om jag krystade. Hade ute den i ett halvår innan jag gav upp och gav den till min 5 åring.

Hoppas jag har fel eller att du får tur.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Hm, thinkpads är populära egentligen av två grupper: nördar som minns IBMs thinkpad tid, samt vissa välbetalda chefer och IT konsulter.

Dessa två grupper har som gemensamt att dom väldigt sällan köper moderna begagnade thinkpads. Nördarna köper nästan bara dom väldigt äldre thinkpadsen begagnat, men i övrigt köper båda grupperna hellre nytt.

Källa: thinkpadnörd som försökte sälja sin beggat för ett-två år sen. Det var en modell som kostade 15k ny, ett år gammal i perfekt skick, kunde inte få bort den för 3000 ens om jag krystade. Hade ute den i ett halvår innan jag gav upp och gav den till min 5 åring.

Hoppas jag har fel eller att du får tur.

Haha okej, den var bra.

Specifikationer jag länkade på laptopen, det är väl svårt att hitta bättre för 3800-4500kr?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ballwaterboy:

Haha okej, den var bra.

Specifikationer jag länkade på laptopen, det är väl svårt att hitta bättre för 3800-4500kr?

Rent krasst, ja. Säger bara att just thinkpads är svårsålda. Dom har inget andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Tack för svar.
Vad har din laptop för specs som du köpte för 4000kr?

hp elitebook folio 1040 g3, i7-6600, 16GB ram, 512GB SSD, 2560x1440 skärm.

Skrivet av anon334363:

Jag väntade mig ett svar som detta.

Var det en thinkpad?

Just thinkpads är vansinnigt svårsålda. Dom som vill köpa thinkpads köper dom oftast nya, eller dom jättegamla för 500 spänn. Dom som vill lägga 3000-4000 för en beggad laptop köper inte thinkpads.

Nej en HP Elitebook. Ser dock inte varför Lenovon skulle vara så mycket svårare att sälja. Studenter lär ju slåss om att få köpa den så billigt. Hade jag sett din annons för 3k hade jag köpt direkt, fan helt perfekt för sambons studier. Har kollat en del men vi har inte hittat ett skit under 5k som skulle kunna vara värt att köpa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

De kanske är svårsålda också eftersom det främst är folk som köper för att använda i jobbet och få företagare som orkar köpa begagnat.
Annars en helt ok laptop som jag själv gärna använt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

hp elitebook folio 1040 g3, i7-6600, 16GB ram, 512GB SSD, 2560x1440 skärm.

Nej en HP Elitebook. Ser dock inte varför Lenovon skulle vara så mycket svårare att sälja. Studenter lär ju slåss om att få köpa den så billigt. Hade jag sett din annons för 3k hade jag köpt direkt, fan helt perfekt för sambons studier. Har kollat en del men vi har inte hittat ett skit under 5k som skulle kunna vara värt att köpa.

Säger inte att det borde vara som det är, säger bara hur det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Säger inte att det borde vara som det är, säger bara hur det är.

Aa jag förstår, känns bara galet.

Detta är min första laptop, har aldrig köpt in mig i det för alltid tyckt att andrahandsvärdet är så astronomiskt högt så är skumt att se folk säga att de knappt kan slumpa bort laptops.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.