Separat forum för elbilar

Permalänk
Medlem

Svarade ja men för att en fordonssektion behövs på Swec. Som många redan sagt så styr datorer det mesta i våra fordon numera och tyvärr så är kunskapen på (en del) bilforum ofta sisådär så man får leta rätt länge innan man hittar något vettigt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Det största problemet med bilsnack på SweC är ju att detta forum lider av problemet att alla här har en medelinkomst på 250.000 i månaden (tydligen) när man pratar bilar.
Alt det är bara att leasa på...

Nu säger jag inte att folk inte kan bilar på SweC men överlag så är snacket baserat kring "Jag valde en bil för 1.000.000 så då ska du också.göra det". Snarare än att faktiskt utgå ifrån folks faktiska situation.

Tittar man på datortrådarna så resonerar man helt annorlunda. Här rekomenderar man utefter personens behov och ekonomi. Det är inte bara 3090 som duger lixom.

Det är en JÄTTERSTOR kontrast mellan dessa typer av trådar.
Så gemene man får nog bättre råd/hjälp på dedikerade bilforum än här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det största problemet med bilsnack på SweC är ju att detta forum lider av problemet att alla här har en medelinkomst på 250.000 i månaden (tydligen) när man pratar bilar.
Alt det är bara att leasa på...

Nu säger jag inte att folk inte kan bilar på SweC men överlag så är snacket baserat kring "Jag valde en bil för 1.000.000 så då ska du också.göra det". Snarare än att faktiskt utgå ifrån folks faktiska situation.

Tittar man på datortrådarna så resonerar man helt annorlunda. Här rekomenderar man utefter personens behov och ekonomi. Det är inte bara 3090 som duger lixom.

Det är en JÄTTERSTOR kontrast mellan dessa typer av trådar.
Så gemene man får nog bättre råd/hjälp på dedikerade bilforum än här.

haha, håller nog inte med, flera som föreslagit gamla/äldre bilar och Saab med mera som prisvärda fordon. eller tio år gamla toyota aygos
Är själv en förespråkare om veteranbilar, så tror inte det är riktigt korrekt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

haha, håller nog inte med, flera som föreslagit gamla/äldre bilar och Saab med mera som prisvärda fordon. eller tio år gamla toyota aygos
Är själv en förespråkare om veteranbilar, så tror inte det är riktigt korrekt.

Hehe en som inte håller med min åsikt! Det här ör oacceptabelt!
Haha bara skojar. Nej det finns så klart de som rekomenderar andra bilar (jag är ofta en av dem) och veteranbilar är ju väldigt bra de med

Men jag drog väl alla över en kam...

Permalänk
Medlem

Ja tack.

framförallt vill jag ha tillbaka gamla goda ÖÄ, som vi övervintrare minns med nostalgiskt skimmer.

Ärligt talat så var borttagandet av det forumet närpå dödsstöten för SWEC.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

haha, håller nog inte med, flera som föreslagit gamla/äldre bilar och Saab med mera som prisvärda fordon. eller tio år gamla toyota aygos
Är själv en förespråkare om veteranbilar, så tror inte det är riktigt korrekt.

Räknade på det och kom fram till att det är billigare att leasa en MG5 än att ha kvar min Saab 9-5(dieselkombi), vilket gör ont djupt i själen.
Skulle gärna elkonvertera en Saab 900 eller liknande för att få det bästa av alla världar, men har inte riktigt tid med 2 småbarn att göra det just nu.
Lite off-topic kanske, hur som helst, kör man någorlunda normalt så måste man antingen ha en jättesnål någorlunda modern bil för att det ekonomiskt ska gå att säga att något annat än en av de billigare el-bilarna är mer ekonomiskt.(och då är förmodligen inköpspriset högt)
Enda undantaget är nog om man bor så att man inte kan ladda hemma(vilket många gör iofs).

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Hedersmedlem

Nej. Varken till elbilar eller fordon i allmänhet. Allra minst cyklar. Låt dem alla hållas i en och samma tråd, lås in dem där och släng nyckeln.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Räknade på det och kom fram till att det är billigare att leasa en MG5 än att ha kvar min Saab 9-5(dieselkombi), vilket gör ont djupt i själen.
Skulle gärna elkonvertera en Saab 900 eller liknande för att få det bästa av alla världar, men har inte riktigt tid med 2 småbarn att göra det just nu.
Lite off-topic kanske, hur som helst, kör man någorlunda normalt så måste man antingen ha en jättesnål någorlunda modern bil för att det ekonomiskt ska gå att säga att något annat än en av de billigare el-bilarna är mer ekonomiskt.(och då är förmodligen inköpspriset högt)
Enda undantaget är nog om man bor så att man inte kan ladda hemma(vilket många gör iofs).

Alternativt diesel veteranbil som man kan skruva med själv (vilket inte så många kan iofs)
Marginellt högre förbrukning än moderna bilar om man gör rätt val, ingen skatt, ingen värdeminskning, billig försäkring och driftsäkra.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Alternativt diesel veteranbil som man kan skruva med själv (vilket inte så många kan iofs)
Marginellt högre förbrukning än moderna bilar om man gör rätt val, ingen skatt, ingen värdeminskning, billig försäkring och driftsäkra.

Skulle även kunna köra den på använd fritösolja, har lekt med tanken
Dock så vet jag inte hur mycket billigare det blir än min 9-5a, bara tankandet där går på över 3000 i månaden(full tank 2ggr), försäkring 500, med alla extrakostnader som service, skatt osv är lätt över de 3900 som den MG5 som jag väntar på kommer kosta att leasa(exkluderat el), håller även på att flytta till elzon 2 lagom till att jag får den, så med elpriset så är det knappt en kostnad.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Och vips börjar den här tråden gå över till att diskutera bilar. Klart vi behöver en egen del av forumet så slipper man off topics

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Definitivt, har funderat på att fråga om någon vet någon som servar elmopeder.
Har en som bara står och hittar ingen i Kronoberg runt Ljungby, Markaryd, Halmstad och Växjö.
Så ja gärna ett litet forum för fordon.

MvH Henrik.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att med elbilarnas intåg så har bilar blivit mer teknik än fordon för mig. Aldrig tidigare har jag brytt mig om vilken processor som sitter i min bil eller velat "uppgradera" när det kommer en ny sådan i den senaste årsmodellen eller suttit och väntat på senaste versionen av någon mjukvara som kommer till bilen. Det går också snabbt i utvecklingen så det gör att det är spännande att hålla sig uppdaterad på vad som händer på marknaden.

Att det är mer teknik än förut gör att jag tycker det passar in på detta forum, jag hade inte alls varit lika intresserad av elbilar om jag inte hade ett teknikintresse trots att jag alltid varit bilintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, det är ju just det du slipper om det stuvas undan i ett eget underforum du högaktningsfullt kan skita i, eller?

Viss förhoppning om att de håller sig där. Men är det bara ett forum för just elbilar och folk råkar säga att "det blir lite svårt för familjen/lantbruket med diesel över 35kr/litern (smärtgränsen gick runt 18kr enligt flera på svt.se för länge sen) så kommer det bli som det varit, dvs att Elbil går på vattnet och om du har en utter som är sjuk i polio hemma så är svaret enligt swec elbil och om du råkat bryta benet är svaret givetvis att du skulle skaffat elbil. "Men jag kan inte ens ladda hemma och det ä- ELBIL" . Att säga nåt negativt om elbil skulle vara det som ars kallar "downvote magnet" förutom att det blir alla som säger "ELBIL!" som svar på vad du än skrev som får upvotes. Så hejdå igen, men lycka till med elbil.com

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om man kan ställa följande fråga om en bil och få ja till svar kanske det är dags.

Does it run Crysis?

Ja, porterar man över det så skall det gå fint, då Withcer och CP skall komma enligt Elon (och de är betydligt mer krävande än Crysis).

https://www.independent.co.uk/space/elon-musk-tesla-witcher-3...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bromi:

Finns flera stora forum för bilar. Räcker med en samlingstråd. Ska man bredda för bilar (inte enbart el-bilar) när ska man då lägga till allt annat möjligt? Kan ju lika väl sitta på Flashback då.

Har varit inne på FB, och de har egna forum för både bilar och elbilar. Problemet där är att den tekniska nivån är ofta extremt låg. Finner att här på SweC så finns det ett mycket högre tekniskt kunnande kring elbilar, och tex. batteriteknik. Så den generellt höga tekniska nivån är det som gör att jag uppskattar SweC för elbilar, trots att jag har konto på både FB och TCS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Mitt svar är ja.

Datorintresserade som delar med sig av erfarenhet gällande bilar kan inte vara dåligt. Bättre ha allt samlat på ett ställe. Naturligtvis med egen forumavdelning med underavdelningar precis som vi har idag inom andra områden på SweClockers.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ja till fordon men inte specifikt för elbilar. Vill kunna diskutera traktorer och lastbilar och grävmaskiner och allt möjligt.
En diskussion om GENGAS hade varit trevligt.

Permalänk

Finns inget som triggar en ”riktig bilkille” som kan ”ALLT” om bilar så mycket som när nån säger att jag har köpt elbil för billigare drift, så ja, en tråd behövs. Släpp inte in diesel-bengt och petrol-Janne i dessa delarna av forumet tack!

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Finns inget som triggar en ”riktig bilkille” som kan ”ALLT” om bilar så mycket som när nån säger att jag har köpt elbil för billigare drift, så ja, en tråd behövs. Släpp inte in diesel-bengt och petrol-Janne i dessa delarna av forumet tack!

Den riktiga "gatekeepern" är ju den som vägrar släppa in andra än de som delar sin egen åsikt eller drivmedel. Kan man inte ta diskussionen gör man bäst i att stanna utanför diskussionsforumen. Släpp in diesel-Bengt, petrol-Janne och el-Martin säger jag.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jepp det behövs

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Den riktiga "gatekeepern" är ju den som vägrar släppa in andra än de som delar sin egen åsikt eller drivmedel. Kan man inte ta diskussionen gör man bäst i att stanna utanför diskussionsforumen. Släpp in diesel-Bengt, petrol-Janne och el-Martin säger jag.

Varför ska det debatteras bensin/diesel vs elbil i just elbilsforumet? Just detta som förpestat tråden. Tror ingen är intresserad av Diesel-Bengts åsikt om hur en ”redig bil” ska va när man söker info om Elbilar i rätt tråd. Starta då en tråd där man kan diskutera olika drivmedel och dess fördelar och nackdelar.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Varför ska det debatteras bensin/diesel vs elbil i just elbilsforumet? Just detta som förpestat tråden. Tror ingen är intresserad av Diesel-Bengts åsikt om hur en ”redig bil” ska va när man söker info om Elbilar i rätt tråd. Starta då en tråd där man kan diskutera olika drivmedel och dess fördelar och nackdelar.

Givetvis ska man hålla sig till trådens ämne, men att helt stänga ute folk som inte delar elbilsreligionen är fel. Att diskutera el med dess för- och nackdelar borde vara lika naturligt som att diskutera vilket grafikkort som är bäst för vilket ändamål.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Givetvis ska man hålla sig till trådens ämne, men att helt stänga ute folk som inte delar elbilsreligionen är fel. Att diskutera el med dess för- och nackdelar borde vara lika naturligt som att diskutera vilket grafikkort som är bäst för vilket ändamål.

Gissar på att det är precis det här megaman01 vill undvika, att det kommer folk som kallar det för elbilsreligion, det för inte direkt en diskussion framåt. Tråden som finns idag heter ”elbilar för intresserade” men det är ofta som elbilen ska ifrågasättas, vilket inte hör tråden till. Men en ren bildel av forumet där alla kan snacka fordon oavsett drivmedel löser ju som sagt detta. Då behöver inte folk som aldrig skulle kunna tänka sig en elbil komma å gnälla i trådar im elbil och vice versa och man kan diskutera frågor som hur bra elbilen verkligen är etc.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Givetvis ska man hålla sig till trådens ämne, men att helt stänga ute folk som inte delar elbilsreligionen är fel. Att diskutera el med dess för- och nackdelar borde vara lika naturligt som att diskutera vilket grafikkort som är bäst för vilket ändamål.

Skrivet av Chippen2188:

Gissar på att det är precis det här megaman01 vill undvika, att det kommer folk som kallar det för elbilsreligion, det för inte direkt en diskussion framåt. Tråden som finns idag heter ”elbilar för intresserade” men det är ofta som elbilen ska ifrågasättas, vilket inte hör tråden till. Men en ren bildel av forumet där alla kan snacka fordon oavsett drivmedel löser ju som sagt detta. Då behöver inte folk som aldrig skulle kunna tänka sig en elbil komma å gnälla i trådar im elbil och vice versa och man kan diskutera frågor som hur bra elbilen verkligen är etc.

Exakt som Chippen säger. Man måste inte vilja debatera med alla om allt hela tiden.

Nu tar vi tag i midsommarfirandet istället. Ha en bra Midsommar på er!

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Nej.

Det behöver inte värvas fler medlemmar till övriga ämnen.
Har man blivit äldre och tappat datorintresset är det fel väg att gå med
att bredda forumet och bli ett community i mängden.

Tappa inte kärnverksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Svarade ja men för att en fordonssektion behövs på Swec. Som många redan sagt så styr datorer det mesta i våra fordon numera och tyvärr så är kunskapen på (en del) bilforum ofta sisådär så man får leta rätt länge innan man hittar något vettigt.

Exakt! I dag så är ju nya bilar i snitt 40% elektronik och mjukvara, och elbilar än mer så (50%+).

Det är helt klart ett tekniskt ämne som passar väl in på ett teknikforum som SweC tycker jag. Trevligt att kunna diskutera (el)bilar med andra tekniskt duktiga människor som här på SweC. Glad för att det finns kunniga teknikforum som detta!

Precis som SweC har gått från att bara diskutera och ta upp nyheter om PC, till att inkludera ny teknik i samhället som iPad, mobiltelefoner, hemmabio/Chromestick, så är det bara naturligt att man hänger med i teknikutvecklingen och inkluderar bilar. Speciellt elbilar som i stort sätt är moderna datorer på hjul. Denna utveckling är ju ett sätt för SweC att fortsätta vara relevanta inom teknikbevakning och tekniska ämnen, även om det största fokuset kommer fortsatt att vara på grafikkort och x86 PC.

Fördelen med ett eget forum för (el)bilar är ju att de som inte är intresserade av ämnet kan lätt undvika det.

Har faktiskt svårt att förstå de som är så negativa. Det är ju inte så att det är någon nackdel eller kostnad förenat med det.

En win-win för alla, oavsett om man är intresserad eller totalt ointresserad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Om en forumdel för elbilar blir verklighet så borde rimligtvis även en forumdel för vitvaror skapas omgående
Känns som en klar majoritet av inläggen i tråden om elbilar skapas av ett fåtal personer, dvs det stora intresset är ett luftslott som några fanatiker och några haters gemensamt blåst upp.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte. I så fall tycker det ska vara en forumdel för flera fordon. Inte bara elbilar. Annars kan tråden om elbilar lika gärna ligga kvar som den gör.

Men samtidigt tycker jag inte en hel forumdel för fordon/bilar passar bra på denna sida öht.

Går det inte bara att göra en forumdel för ”Övrig teknik” ?
Jag tror inte det behövs en hel forumdel för elbilar. Hur många trådar behövs för att diskutera det?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tror inte det behövs en hel forumdel för elbilar. Hur många trådar behövs för att diskutera det?

Jag gillar ju lite struktur och hierarki, så är säkert färgat av det, men dagens tråd anser jag är alldeles för stor och spretig. Den hade behövts delas upp i flera olika trådar. En som handlar om ICE-bilar vs BEV vs annat (vätgas, etc). Ett om miljöpolitik och energipolitik. Själv tycker jag att dessa andra diskussioner nästan dränker själva fokuset på olika elbilar. Denna stökighet har gjort att jag själv valt att lämna den tråden. Trots att jag tycker elbilar är jätteintressant och kul ämne att diskutera (har nyss köpt min tredje elbil, så är ju verkligen lite nörd). När man har ett egen hierarki för elbilar så hade det ju varit enklare att separera de olika diskussionerna i olika trådar, men ändå hålla ihop de.

Gällande att tekniksajter som Sweclockers inte skall diskutera elbilar, så kan jag ju säga att moderna elbilar innehåller mer IT-teknik än vad mobiltelefoner gör. Så skall man inte diskutera elbilar på en tekniksajt, så tycker jag att man inte heller skall diskutera mobiltelefoner med samma argument. Blir annars extremt inkonsekvent.

Hur som helst, Elbilstråden är en av de allra största och aktiva på Sweclockers, men trots att jag är väldigt intresserad så kommer iaf. jag inte engagera mig i den så som det ser ut nu. Det är för ohanterbart att läsa och följa med dagens volym och spretighet. Konsekvensen av detta är att jag numera är extremt mycket mindre aktiv i Swecs forum (även om jag hänger med på nyhetssidorna och quizen hyfsat).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag gillar ju lite struktur och hierarki, så är säkert färgat av det, men dagens tråd anser jag är alldeles för stor och spretig. Den hade behövts delas upp i flera olika trådar. En som handlar om ICE-bilar vs BEV vs annat (vätgas, etc). Ett om miljöpolitik och energipolitik. Själv tycker jag att dessa andra diskussioner nästan dränker själva fokuset på olika elbilar. Denna stökighet har gjort att jag själv valt att lämna den tråden. Trots att jag tycker elbilar är jätteintressant och kul ämne att diskutera (har nyss köpt min tredje elbil, så är ju verkligen lite nörd). När man har ett egen hierarki för elbilar så hade det ju varit enklare att separera de olika diskussionerna i olika trådar, men ändå hålla ihop de.

Gällande att tekniksajter som Sweclockers inte skall diskutera elbilar, så kan jag ju säga att moderna elbilar innehåller mer IT-teknik än vad mobiltelefoner gör. Så skall man inte diskutera elbilar på en tekniksajt, så tycker jag att man inte heller skall diskutera mobiltelefoner med samma argument. Blir annars extremt inkonsekvent.

Hur som helst, Elbilstråden är en av de allra största och aktiva på Sweclockers, men trots att jag är väldigt intresserad så kommer iaf. jag inte engagera mig i den så som det ser ut nu. Det är för ohanterbart att läsa och följa med dagens volym och spretighet. Konsekvensen av detta är att jag numera är extremt mycket mindre aktiv i Swecs forum (även om jag hänger med på nyhetssidorna och quizen hyfsat).

Jo jag håller med i det mesta du säger. Är lite rädd bara att just en hel forumdel för elbilar kommer bli ganska tom. En stor tråd som är aktiv medans det bara ibland dyker upp en ny tråd som dör ut efter en dag.
Om det bara är 3-4 trådar som behövs totalt för att splittra upp elbilstråden kanske dom trådarna kan finnas under befintlig forumdel?

Sen händer det ibland att någon frågar efter ICE bilar. Dock inte så ofta. Om det finns en forumdel för Elbilar bör den också gälla för alla andra typer av bilar. Det är mycket IT-Teknik idag även i ICE bilar.
Så i min mening bättre med en hel forumdel för bilar/fordon och inte bara specifikt elbilar.
Men då känns det istället som helt fel forum för mig. Sweclockers är "Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara"

Så för mig skulle en "Övrig teknik" forumdel fungera bra. Då får man även in lite annat som kanske inte passar i andra forumdelar. Udda fåglar helt enkelt. Frågor som dyker upp en gång i månaden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken