HDTVTEST hyllar Sonys QD-OLED-bestyckade Bravia XR A95K

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av High1ander:

För 6-12 år sen så var verkligen det skit tycker jag att ha "smart-TV" då det oftast var så stor skillnad mot externa lösningar, och att TV-apparaterna blev 1000-3000kr dyrare trots något som ändå inte användes av seriösa filmtittare. Nu senaste 4-5 åren så har de blivit bättre, och är mycket mindre prispåslag. Sen går det inte i princip att få bättre modeller utan "Smart-TV". Överlag så är de "bra nog" och t.ex. nu när eARC finns så är inte ens ljudet ett problem (var länge att just TV-apparater inte kunde hantera Dolby Atmos och vissa Chrome Cast inte kunde köra passthru, etc...).

Men det som är störst skillnad är hur svårt det är att lära gamla och barn, eller vänner som bara hälsar på hur de ska styra alla olika fjärrkontroller. Jag har kört med HDMI-CEC och/eller Harmony Hub, men blir inte användarvänligt ändå för vissa. Då försvinner också poängen om man har jättebra externa system men ingen orkar bry sig att starta dom (och kanske skiter helt i TV:en). Dvs, modulärt är inte något självändamål i sig, utan det som spelar roll är användarvänlighet. Hade t.ex. datorer krävt att du måste starta nätagg först, och sen behövt trycka på chassi-power för att sist klicka igång fläktarna så hade nog inte många hyllat den "moduläriteten" även om det hade gett 2-5% mer FPS.

Är iofs en annan diskussion med kassa gränssnitt på en TV och hur de beter sig. Den nackdelen är inte sprungen ur att Chromecast etc. är modulära. Utan det är ett allmänt problem med hur TV-apparaterna är allt mer funktionslastade och svåröverskådliga. Varje tillverkare framhäver och döljer funktioner på olika sätt. De ändrar sig dessutom från år till år – och även inom modellutbudet under samma år där två apparater kan vara rätt så olika varandra i sin funktion.

Gamla och barn blir lika förvirrade oavsett TV. Sak samma om det är LG, Philips eller Samsung och så vidare eftersom det inte finns någon samstämmighet i hur apparaterna beter sig. Man kan vara hur tight som helst med en fem år gammal Samsung. Med en ny Samsung blir det att lära om sig på nytt. Funktioner flyttas runt och förändras i grunden. Fjärrkontrollen är annorlunda, startbeteende något helt annat. Från ingenstans poppar det upp nya saker som kräver uppmärksamhet.

För mig som ändå håller mig ajour och varje år får smeka (nästan) alla nya fjärrar och kartlägger alla gränssnitt blir det alltid några minuter av WTF-stirrande och förvirrat jagande i menyer. Det jag mindes från förra modellen stämmer inte med hur den nya fungerar. Då är Chromecast och AppleTV är snarare ett under av konsekvens.

I alla fall efter jag hittar hur man snabbast byter till önskad HDMI-ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är iofs en annan diskussion med kassa gränssnitt på en TV och hur de beter sig. Den nackdelen är inte sprungen ur att Chromecast etc. är modulära. Utan det är ett allmänt problem med hur TV-apparaterna är allt mer funktionslastade och svåröverskådliga. Varje tillverkare framhäver och döljer funktioner på olika sätt. De ändrar sig dessutom från år till år – och även inom modellutbudet under samma år där två apparater kan vara rätt så olika varandra i sin funktion.

Gamla och barn blir lika förvirrade oavsett TV. Sak samma om det är LG, Philips eller Samsung och så vidare eftersom det inte finns någon samstämmighet i hur apparaterna beter sig. Man kan vara hur tight som helst med en fem år gammal Samsung. Med en ny Samsung blir det att lära om sig på nytt. Funktioner flyttas runt och förändras i grunden. Fjärrkontrollen är annorlunda, startbeteende något helt annat. Från ingenstans poppar det upp nya saker som kräver uppmärksamhet.

För mig som ändå håller mig ajour och varje år får smeka (nästan) alla nya fjärrar och kartlägger alla gränssnitt blir det alltid några minuter av WTF-stirrande och förvirrat jagande i menyer. Det jag mindes från förra modellen stämmer inte med hur den nya fungerar. Då är Chromecast och AppleTV är snarare ett under av konsekvens.

I alla fall efter jag hittar hur man snabbast byter till önskad HDMI-ingång.

Ja, menyer mellan tillverkare och all skit de försöker slänga på en med reklam är riktigt irriterande. Sen är det alltid kul med tillverkare som har fjärrkontroller med appar som inte finns på svenska marknaden och man får verkligen inte heller confa om fjärren. Vissa OS blir ju också sämre, där t.ex. LGs C1 och C2 ska ha reklam man inte kan bli av med. Rena TV-apparater med "clean" icke-bloatware finns ju inte från bästa tillverkarna

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av High1ander:

Ja, menyer mellan tillverkare och all skit de försöker slänga på en med reklam är riktigt irriterande. Sen är det alltid kul med tillverkare som har fjärrkontroller med appar som inte finns på svenska marknaden och man får verkligen inte heller confa om fjärren. Vissa OS blir ju också sämre, där t.ex. LGs C1 och C2 ska ha reklam man inte kan bli av med. Rena TV-apparater med "clean" icke-bloatware finns ju inte från bästa tillverkarna

Jag går igenom i 42C2-artikeln om hur man stänger av Home-starten och reklamen som dyker upp. Det har man kunnat stänga av på tidigare modeller också. LG flyttar på funktionen varje år och lägger den djupare och djupare i menyerna. Startar då också på senaste källa, vilket kan vara en Chromecast.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den här diskussionen om inbyggda appar (som försvinner) och gränssnitt som laggar (redan från början) är att vi är rätt många som påpekat problemet i många år nu, 10+ år för min del.

Du får en helt annan situation med extern lösning som AppleTV, Android-boxar, Chromecast eller RPi och HTPC för dem som gillar den vägen. Rappare gränssnitt, tillförlitligare tjänste- och appstöd och kontinuerligt underhåll. Framför allt den dag du behöver något kraftfullare och modernare byter du till den nya AppleTV:n, nya Chromecasten och så vidare. Lösningarna är dessutom oberoende av vilken TV du äger nu och oberoende vilken TV du köper imorgon. Allt som behövs är en HDMI-kontakt. Då kan man köpa sin 5kkr-TV och ändå få bästa möjliga smart-system.

Mothugget jag fått under alla år är att man prompt vill ha det inbyggt i TV:n och hatar extra fjärrkontroller. Även om exempelvis AppleTV integreras omedelbart med fjärrkontrollen till de TV jag testar är det tydligen viktigt att det är "...allt på samma plats...". Här ska tillfredsställas någon anti-modulär önskedröm baserat om hur man tycker att det borde fungera. Snarare än att acceptera den praktiska, faktiska och i slutändan låsta verkligheten.

Vilket är lite fascinerande för Swec eftersom så många inte skulle acceptera den här anti-modulära tankesättet för sin PC:s komponenter.

Anar här ett genombrott från fler och fler inlägg i forumet. För nu har man några år senare själv fått uppleva bristerna, låsningar och att favorittjänsten slutar fungera.

Ironin är att tillverkarna faktiskt blir bättre och bättre och stoppar in kraftfullare systemkretsar. Men det är svårt att sia om hur 2021-modellerna är om fem år. Det vi säkert vet att TV:n du köper idag aldrig kommer blir bättre utan snarare allt mer frånsprungen och ignorerad. När den dagen kommer (igen) kan man alltid köpa en ny TV vilket då TV-tillverkarna självklart hoppas på.

Den stora skaran vill ha Smarttv funktion i deras tv, en dyrare tv utan detta blir knappt säljbar. Argument som att en tv utan smarttv skulle bli billigare som någon skrev är felaktigt.
Se bara på tvapaprater utan RF modul som såldes förr, de var sämre på alla sätt och vis förutom att Radiotjänst inte såg dem som en tv. (stora volymer gör apparaterna billigare)
När jag köpte min första smarttv efter år 2010 så var smarttv mer en gimmick, det var skitbalt att det fanns. Man testade och såg att det var coolt, men det var inget praktisk användbart. Allteftersom åren går så blir funktionen bättre på alla sätt och vis och vi börjar komma till ett skede där det för tillverkaren inte kostar många kronor från att ha något dåligt, från något som den stora skaran anser duger. Ett problem är säkerligen att de vill låsa in användarna i deras ekosystem, där de helst kan få lite av abonnemangskostnaden.

Jag tycker diskussionen om vettig smarttv är för sen att ha år 2022. -Det kostar så lite extra för tillverkaren emot vad de ändå måste ha.
Annan liknande diskussion är hur bra ljud som ska ingå på tvn eller om man behöver köpa en extern hemmabio. Bättre inbyggd gör tvn större, tyngre och dyrare och detta helt i onödan för de som har extern ljud.
Angående tvns vikt så har många tvn ut på en tv-arm, ju tyngre tv ju mer belastning på allt som denna och på väggen.
Vissa kan då säga inga inbyggda högtalare alls på tvn. Men jag tror att standard tv apparater bör ha så bra inbyggd så den stora skaran anser att ljudet ändå fungerar.

Angående anti-modulära tankesättet så anser jag inget sådant riktigt finns.
Det finns folk som vill ha schysta grejer inbyggt och slippa ha externa saker i onödan, dessa vill dock väldigt ofta att ens prylar ska ha stöd för externa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har svårt att förstå mig på alla konsumenter som köper en svindyr hightech pryl för att ha denna skitlänge. Det är en annan sak om man även byter ofta och säljer den gamla begagnad.
Jag själv köper hellre en hälften så dyr produkt och byter oftare. Med tv så säg byta minst vart 10e år. Och 45 000kr dör 10år blir för dyrt för mig, speciellt när jag inte så ofta kollar på tvn.

Svindyr för vissa och en bråkdel av månadslönen för andra. Alla har olika ekonomi helt enkelt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Svindyr för vissa och en bråkdel av månadslönen för andra. Alla har olika ekonomi helt enkelt.

Det förklarar inte det du citerade ovanför:
Citat: Jag har svårt att förstå mig på alla konsumenter som köper en svindyr hightech pryl för att ha denna skitlänge.
Har man gott om pengar och köper en ny tv för 50 000kr var 5:e år så roligt för denna person att den har råd.
Men den som köper en 50 000kr tv för att ha den i 20år, har gjort ett val där de de senaste åren historisk sett kommer få sitta med en dålig tv. Och det känns som en udda balans.

Exakt samma sak är det med datorer men mer extremt. Den som köper en dator för 50 000kr kommer första året få en riktigt kraftfull, andra och 3:e året likaså. Men tänker personen ha datorn i 20år, så herre jävlar vad seg dator den kommer sitta med i slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det förklarar inte det du citerade ovanför:
Citat: Jag har svårt att förstå mig på alla konsumenter som köper en svindyr hightech pryl för att ha denna skitlänge.
Har man gott om pengar och köper en ny tv för 50 000kr var 5:e år så roligt för denna person att den har råd.
Men den som köper en 50 000kr tv för att ha den i 20år, har gjort ett val där de de senaste åren historisk sett kommer få sitta med en dålig tv. Och det känns som en udda balans.

Exakt samma sak är det med datorer men mer extremt. Den som köper en dator för 50 000kr kommer första året få en riktigt kraftfull, andra och 3:e året likaså. Men tänker personen ha datorn i 20år, så herre jävlar vad seg dator den kommer sitta med i slutet.

Ah då förstår jag. Håller med dig till 100%. Man måste helt enkelt vara en medveten konsument oavsett inkomst

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lite off topic, men hade samma fenomen på min Panasonic plasma TV, sista generationen, som fortfarande rullar. Appar som bara försvinner helt random, till slut var det bara en tom hemskärm kvar som själva 📺 inte visste vad den skulle ha den till.
Deras os hette väl Viera eller nåt om jag minns rätt, körde jättemycket eurosport player på den första 2 åren eller nåt.

Hahah, no shit!

Samma här, sitter på en Panasonic TX-P50VT20E från 2010!
Apputbudet på den är så sjukt dåligt att man bara skrattar!

Samtidigt så var smart-TV i sin linda när våra apparater tillverkades, och jag hade gärna slängt in något i stil med Android-TV på den inbyggda lilla datorn istället!

Men åandra sidan, den inbyggda SOC´n i våra plasmor är så slö idag så det hade inte varit värt det iallafall, då är det bättre att man kör på HTPC!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hahah, no shit!

Samma här, sitter på en Panasonic TX-P50VT20E från 2010!
Apputbudet på den är så sjukt dåligt att man bara skrattar!

Samtidigt så var smart-TV i sin linda när våra apparater tillverkades, och jag hade gärna slängt in något i stil med Android-TV på den inbyggda lilla datorn istället!

Men åandra sidan, den inbyggda SOC´n i våra plasmor är så slö idag så det hade inte varit värt det iallafall, då är det bättre att man kör på HTPC!

/Lifooz

Byter inte ut tvn föräns den kastar in handduken självmant, that's for sure!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

Och med en Chromecast eller AppleTV etc. kan man Twitcha, Netflixa och streama Bianca via Dplay-appen eller vad man nu vill. Trots att det är en TV från 2010.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hahah, no shit!

Samma här, sitter på en Panasonic TX-P50VT20E från 2010!
Apputbudet på den är så sjukt dåligt att man bara skrattar!

Samtidigt så var smart-TV i sin linda när våra apparater tillverkades, och jag hade gärna slängt in något i stil med Android-TV på den inbyggda lilla datorn istället!

Men åandra sidan, den inbyggda SOC´n i våra plasmor är så slö idag så det hade inte varit värt det iallafall, då är det bättre att man kör på HTPC!

/Lifooz

Har en TX-P50V20 från samma år. Tycker fortfarande den ger bra bild – det i förhållande till nyare apparater sämre färgdjupet (8-bitar tror jag) tänker man inte så mycket på när det inte står en apparat bredvid att jämföra med.

Skrivet av Laxpudding:

Och med en Chromecast eller AppleTV etc. kan man Twitcha, Netflixa och streama Bianca via Dplay-appen eller vad man nu vill. Trots att det är en TV från 2010.

Japp, så gör jag. Hakade på Apple TV när fjärde generationen lanserades 2015.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Det jag ruttnade på med vår billiga Samsung-TV var inte i första hand att man fick ersätta Smart-funktionerna med en Chromecast.

Det som fick det att brinna för mig var när den kunde ta 15-20-30-(inte alls) på sig innan den reagerade på saker som höja/sänka volym eller on/off. Och när skiten väl stängt av sig och man slog igång den igen - DÅ började den behandla alla knapptryckningar från de senaste minuterna.

Undrade om något skitit sig med värmeavledningen så att den throttlade för kung och fosterland. Kan tänka mig att man inte satsar stora summor på kylflänsar om det inte är de fetare modellerna. (Om ens då?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Byter inte ut tvn föräns den kastar in handduken självmant, that's for sure!

Haha, den som vill sno den innan den är helt död (vilket för mig innebär panelen) så får han skjuta mig i huvudet och bryta loss den ur mina döda kalla händer!

/Lifooz

Skrivet av star-affinity:

Har en TX-P50V20 från samma år. Tycker fortfarande den ger bra bild – det i förhållande till nyare apparater sämre färgdjupet (8-bitar tror jag) tänker man inte så mycket på när det inte står en apparat bredvid att jämföra med.

Nej för att vara helt ärlig så visst, ställer man någon OLED eller senare Micro-LED så kommer det väl finnas en skillnad!

Men den hanterar färger riktigt bra, har bonn-kalibrerat den, (Alltså ta foto på din hand med vettig kamera och se till att bilden från TV´n är identisk färg och utséendemässigt med din hand) och får lov att säga att den ser riktigt bra ut!

Det jag gillar med plasma är att den härmar återgivningen hos en CRT fast med mycket bättre upplösning och bättre färghantering!

Så nej, min plasma stannar hos mig, sedan får det komma hur många "hyper-mega-nya-perfekta-specialturboladdade-TV apparater det vill! Den stannar likförbannat hos mig tills den är helt stendöd i panelen!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Haha, den som vill sno den innan den är helt död (vilket för mig innebär panelen) så får han skjuta mig i huvudet och bryta loss den ur mina döda kalla händer!

/Lifooz

👊

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det jag gillar med plasma är att den härmar återgivningen hos en CRT fast med mycket bättre upplösning och bättre färghantering!

Ja, och även bra mycket bättre till spel än den LG OLED från 2017 jag hade hemma för några år sedan och jämförde ned. Allt blev väldigt suddigt vid rörelse/panorering i viss hastighet på OLED-TV:n jämfört med plasman. Detta antar jag har blivit bättre på senare modeller med 120 Hz m.m. men aldrig blivit klok på att det alltid talas om ”near instantaneous pixel response time” på OLED och ändå blir det en massa eftersläp jämfört med en plasma. 🤷‍♂️

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många bäckar små, låg summa per dag kan man ta på bil, sommarstuga etc.
Frågan jag ställer mig är hur länge man har tänkt att haft tvn. Efter runt 10år så har alla tvapparayer börjat gå emot att räknas som mindre bra tv. Ska man då ha den i 20år, så k9mmer man de senaste åren få köra med något dåligt.

Nå utvecklingen stagnerar säkerligen, så en tv inte blir så fort gammal.

Utvecklingen ökar hela tiden, rent logiskt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

men aldrig blivit klok på att det alltid talas om ”near instantaneous pixel response time” på OLED och ändå blir det en massa eftersläp jämfört med en plasma. 🤷‍♂️

Det beror på att OLED kör sample and hold. Skärmen släcks aldrig ner utan varje bild ligger kvar tills nästa kommer. Plasma gör inte så och får då bättre rörelseskärpa.

Finns funktioner både på LCD och OLED som lägger in svarta bildrutor mellan dom riktiga vilket motverkar detta (men adderar ett par andra nackdelar istället).

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Det beror på att OLED kör sample and hold. Skärmen släcks aldrig ner utan varje bild ligger kvar tills nästa kommer. Plasma gör inte så och får då bättre rörelseskärpa.

Finns funktioner både på LCD och OLED som lägger in svarta bildrutor mellan dom riktiga vilket motverkar detta (men adderar ett par andra nackdelar istället).

Just det. “Black Frame Insertion.” Vilket plockats bort för 120 Hz på årets OLED från LG av någon anledning.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men alla appar och sådant uppdaterades och det kom nya firmwares fram till 2020 isch.
Då ballade dock allt ur totalt. Appar avinstalleras eller nedgraderas.
HBO och Twitch har avinstallerats ”mot min vilja” så att säga. Bara kom hem en dag så var de borta och går inte att ladda ner igen. Plex är kvar men fungerar inte längre, går inte att starta.

Twitch är lite konstig, Jag hade det på min Q7F från 2017, en dag så togs den bort så googlade lite och kom fram till att det var en tredjeparts app som Samsung inte godkänt så dem tog bort den.
Fick hem min S95B för några veckor sen, Hitta twitch och installerade det, funkade typ 1-2 ggr sen efter det så fungerar det inte längre, Finns inte i app market på TVn längre så antar att samma sak har skett

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Undras över "triangulära subpixelstruktur", gäller detta generellt för paneltypen, om så är fallet ryker den ju totalt som datorskärm för bild-/filmarbete?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den här diskussionen om inbyggda appar (som försvinner) och gränssnitt som laggar (redan från början) är att vi är rätt många som påpekat problemet i många år nu, 10+ år för min del.

Du får en helt annan situation med extern lösning som AppleTV, Android-boxar, Chromecast eller RPi och HTPC för dem som gillar den vägen. Rappare gränssnitt, tillförlitligare tjänste- och appstöd och kontinuerligt underhåll. Framför allt den dag du behöver något kraftfullare och modernare byter du till den nya AppleTV:n, nya Chromecasten och så vidare. Lösningarna är dessutom oberoende av vilken TV du äger nu och oberoende vilken TV du köper imorgon. Allt som behövs är en HDMI-kontakt. Då kan man köpa sin 5kkr-TV och ändå få bästa möjliga smart-system.

Mothugget jag fått under alla år är att man prompt vill ha det inbyggt i TV:n och hatar extra fjärrkontroller. Även om exempelvis AppleTV integreras omedelbart med fjärrkontrollen till de TV jag testar är det tydligen viktigt att det är "...allt på samma plats...". Här ska tillfredsställas någon anti-modulär önskedröm baserat om hur man tycker att det borde fungera. Snarare än att acceptera den praktiska, faktiska och i slutändan låsta verkligheten.

Vilket är lite fascinerande för Swec eftersom så många inte skulle acceptera den här anti-modulära tankesättet för sin PC:s komponenter.

Anar här ett genombrott från fler och fler inlägg i forumet. För nu har man några år senare själv fått uppleva bristerna, låsningar och att favorittjänsten slutar fungera.

Ironin är att tillverkarna faktiskt blir bättre och bättre och stoppar in kraftfullare systemkretsar. Men det är svårt att sia om hur 2021-modellerna är om fem år. Det vi säkert vet att TV:n du köper idag aldrig kommer blir bättre utan snarare allt mer frånsprungen och ignorerad. När den dagen kommer (igen) kan man alltid köpa en ny TV vilket då TV-tillverkarna självklart hoppas på.

Det där med att man absolut vill ha allt i en enhet är ju inte riktigt 100% relevant kan jag tycka. Visst. Det finns begränsningar för hur stora lådor man kan ha hängande runt TV:n. Men en Raspberry Pi är inga problem att låta hänga i HDMI kabeln bakom datorn och den kommer inte att märkas alls om du inte ofta går och tittar bakom TV:n men då får man litegrann skylla sig själv.
Och eftersom den har HDMI-CEC så funkar allt på TV:ns fjärr precis som om det var en inbyggd app i TV:n.
Jag kör KODI på en raspberry på en TV som inte är smart och när jag bara byter till den HDMI ingången så börjar raspberryn ta kommandona från fjärren så man märker inte alls att det är en separat enhet egentligen.
Detsamma gäller troligen med chromecast mm då mig veterligen alla chromecast stödjer HDMI-CEC. I alla fall kan de chromecasts i ta emot kommando att pausa youtubeklipp eller spotify om man bara trycker på knappen på TV-fjärren.
Det gör ju också att man inte måste byta ut en fullt fungerande TV bara för att apparna inte längre uppdateras vilket ju är ett relativt vanligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det läskiga med alla TV med inbyggd android är att det är så djupt integrerat i TV:n. Jag hade en situation där jag efter uppdatering av OS:et i TV:n fick problem med att tv:n startade om sig själv. Oavsett om jag använde extern källa eller inte. Skulle vara mycket bättre om de slutar med dessa korkade integrationer eller bara låder den delen sitta i en estern box/kort som man kan byta ut. Men då kommer väl folk aldrig byta tv så de tjänar dem inga pengar på. Finns en anledning kanske till att monitor kostar 5ggr mer än en tv för samma storlek.

EDIT: Min Philips OLED 901F är inne på sitt 5:e år nu, och jag tror de har slutat uppdatera den helt. Än så länge funkar de vanliga apparna, HBO Max, Disney, Netflix, Prime m.m. (Tog aslång tid dock innan HBO dök upp som tillgängligt) Men det går segt och laggar.

Jag har en Philips TV med android jag med. Den är från 2018 så den är 4 år gammal.
Inte OLED förvisso men en av LCD modellerna i det högre spannet. Kommer inte ihåg exakt modell.
Jag har personligen inte märkt att något blivit segt i gränssnittet. Det värsta jag råkat ut för är nog att någon app hängt sig vid något enstaka tillfälle.
Vad gäller uppdateringar så har nog Philips slutat uppdatera även min men det kommer inte att ställa till med några problem förrän operativet är så föråldrat att det inte längre uppfyller kraven för apparna och det brukar vara bakåtkompatibilitet relativt många versioner så jag har svårt att se att några appar skulle sluta fungera förrän TV:n är åtminstone 8-10 år gammal om inte mer.
Så jag tror att det nog är processorkraft eller om netflix och HBO m fl byter kodek så att TV:n inte längre orkar koda av dom tillräckligt snabbt.
Att HBO appen tog lång tid på sig att dyka upp hade inget att göra med TV:n. Jag märkte samma. Det berodde på att HBO inte gjorde appen tillgänglig i Sverige förrän ungefär dagen när dom flyttade över allt från HBO Nordic till HBO Max. Appen fanns i Android market om man sökte från datorn men den gick inte att installera på någon av mina androidenheter ,vare sig telefon eller padda, förrän samma dag som dom skiftade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Undras över "triangulära subpixelstruktur", gäller detta generellt för paneltypen, om så är fallet ryker den ju totalt som datorskärm för bild-/filmarbete?!

Alla QD-OLEDs har "triangulära subpixelstruktur" ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Har alltid lagt mycket pengar för att köpa en "toppmodell". Första TVn var en Samsung som var framtids säker då det gick slänga in ner minne och byta CPU. Blev såklart inget med det för herre gud vad dåligt tv-mjukvaran har åldrats. Spelar ingen roll om det sitter senaste hårdvaran i då mjukvaran inte uppdateras och underhålls.

Köpte nyligen en Google Chromecast med TV. Blev nästan arg för att den lilla klumpen klarade program bättre än en en TV för en halv lön. Båda lanserades samma år dessutom.

Nästa tv önskar jag hade kunnat bli en Android TV, med inte så troligt med tanke på hur utvecklingen går.

Är de så dåligt? Jag har en Sony i x80 serien som släpptes 2017 med androidtv och tycker den funkar bra fortfarande, inget lagg i apparna jag använder, youtube, Netflix, jellyfin, Kodi, etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!