Permalänk
Medlem

Plasmaklubben!

Hej! Tänkte att alla vi plasma-entusiaster kunde samla oss här!
För att vara med i klubben så behöver du äga 1st plasmaTV eller mer!

Det kvittar om den står i ett förråd, används som sovrums-TV eller kanske till och med används som primär TV!

Här samlas vi alltså bara för att diskutera Plasma-TV-apparater, för att be om hjälp av andra med Plasma eller helt enkelt bara för att berätta vad vi har för apparat och kanske vad vi gillar med den osv!

Äger du inte men vill köpa en begagnad plasma så är du också välkommen med dina frågor!

Ordet är fritt helt enkelt!

Min TV
Panasonic TX-P50VT20E
Inköpsår: 2010
Driftstimmar: ingen aning men otroligt många vid det här laget!
Användningsområde: Primär-skärm till datorn!

Det jag gillar med den är att den är mångsidig, i ena stunden kan man få nästan pianosvart svärta för att i nästa stund nästan få ont i ögonen av det vita skarpa ljuset!

Jag gillar också att en plasma liknar bildåtergivningen hos en CRT så långt det är möjligt genom användningen av fosfor!

Dåså, då förklarar jag Plasmaklubben för öppen!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag har en TX-P50ST50 som numera är förpassad till sovrummet. En mycket bra TV som jag fortfarande tycker klår de flesta LCD:er jag sett. Inköpt tidigt 2013 på Siba, precis innan modellen försvann då 60-serien lanserades. Det störta problemet tycker jag är banding, men det har jag lärt mig leva med.

Jag kommer ihåg att jag och frugan valde mellan ST50 och VT50, där VT50 är en betydligt snyggare TV med bl a tunnare ramar. Det som gjorde att det blev en ST50 var att det skiljde mycket i pris, tror att VT50 var nästa dubbelt så dyr men presterade inte så mycket bättre än ST50. Jag har för mig att den största skillnaden var ett bättre reflexfilter.

När plasman förpassades till sovrummet pga att den tidigare sovrums-TV:n dog, införskaffades en midrange-LCD från Philips. Trots att den modellen är uppåt 10 år nyare är bilden inte i närheten av Panna-plasman. Plasman passar för övrigt väldigt bra i sovrummet, den där till skillnad från den tidigare LCD:n inte lyser upp hela rummet.

Permalänk
Medlem

Äntligen en klubb som man kan känna att man hör hemma i.

Sony KE-P42M1 från 2005.
Bildskärmsupplösning 852 × 480.
Fungerar prima.

Fördelar: Den stödjer gamla spelkonsoler som NES, SNES och N64 och den har inga appar som kommer och går (har hört att det kan vara ett problem på moderna platt-tv). Den har ingen fläkt som låter eller kan sluta snurra.

Den har ingen HDMI-kontakt, men det fungerar fint med en billig HDMI till komponent-omvandlare från Amazon. Har även kompletterat med en begagnad digitalbox, när Comhem gick över från analoga till digitala utsändningar.

Permalänk
Medlem

Panasonic TX-P50VT50
Hoppas den håller livet ut bara eftersom det är sista generationens plasma-panel.

Fungerar riktigt bra med HDMI CEC genom den till övrig utrustning också.
Är vår primära "tv" och används dagligen för TV-spel och Film/Serier/Youtube.

Permalänk
Medlem

Har en 50" LG plasma av modell som jag inte kommer ihåg. Rätt billig när jag köpte den back in 2010. Hade den som primär TV fram till slutet på 2020, numer bor den i sovrummet.

Överlag nöjd med bilden, MEN även om TVn är Full HD så är inte panelen det. En del av bilden hamnar utanför så att säga, så det suger. Lite bluff det där skulle jag säga, att kalla den full HD när den inte är det.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

En del av bilden hamnar utanför så att säga, så det suger. Lite bluff det där skulle jag säga, att kalla den full HD när den inte är det.

Det har förmodligen med overscan att göra. Leta upp det i inställningarna och slå av det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har en LG 42" från... Tror det var 2009. HD Ready marknadsfördes den som. Hade den som TV till spelkonsol i många år, men den hänger kvar än, om än lite mer sparsamt använd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Pioneer Kuro PDP-LX6090H
60" FullHD ifrån Juni 2008

Har förpassat min plasma till spelrummet då jag trodde den är på väg att dö, men den lever än.
När den växlar ifrån mörk till ljus bild i ovankant blir det massa magenta som dröjer sig kvar en stund.
Sen är det olika svärta på ovandel/underdel, ganska mitt på. Syns tydligt vid helmörka partier.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag har en LG 50" 50PK350 som primär TV, köpte den i början av 2011. Det var en demovara som saknade fot, och jag betalade 4500 kr. Sen kom jag i kontakt med någon via ett forum som via sitt jobb kunde skicka mig en fot

Tycker den fortfarande ser rätt modern ut med sina tunna kanter "razor edge" och den ger en mycket behaglig bild.

Till nackdelarna hör att den drar en hel del ström och sedan några år har det kommit upp svagt mörka fläckar på bilden. Vanligen märks det knappt men i vissa ljusa scener syns det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Min Panasonic TX-P50GT60Y rullar fortfarande på som primär TV. Första saken jag köpte till lägenheten jag flyttade in i hösten 2013. Då barn är med i bilden nu så kommer den får rulla på ett par år till då kleta på skärmen perioden är förbi, peppar peppar hoppas den håller!!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

TX-P37X20E i sovrummet. Det är min största TV. Har kvar den eftersom jag tycker den fyller sin funktion där, ger helt ok bild för de flesta filmer/serier och har exempelvis S-video in, komponent givetvis, etc, så den gör sig väldigt bra för retro-konsoller. Mycket bättre än en tidigare Philips LCD-skärm jag hade, som i sig egentligen var rätt bra med fin betraktningsvinkel och skarp skärm - men just till retrokonsoller gav den inte en lika "fet" bild. Fin fjärrkontroll också.

Ser min plasma som ett alternativ till en CRT som inte får plats (slängde min 32" Widescreen-tjock-TV på tippen för några år sedan), men för modernare datorspel, Nintendo Switch, etc, föredrar jag ju i ärlighetens namn inte plasma. (Jag tillhör f.ö fornlämningarna som har kvar en inkopplad Super-VHS-maskin, Amiga CD32, lite annat då och då, och vill gärna ha s-video även om det finns konverters att tillgå)

Skrivet av Scarabeo:

Det har förmodligen med overscan att göra. Leta upp det i inställningarna och slå av det.

Ja, kan vara olika på olika ingångar också. Tror att min har möjlighet att sätta HDMI-1 som datoringång, då utan overscan och "bildförbättringar". Om jag minns rätt. Kör eg. inte dator till den längre även om HTPC är inkopplad för film när bluray-spelare och chromecast inte räcker.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

TX-P50ST60Y
Insåg nyss när jag kollade att den fyllde 9 år den 26:e
Kastar aldrig ut den!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min gamla Panasonic 42PX70 från 2007 (?) är tyvärr uppflyttad på vinden sen vi införskaffade en större OLED. Men den har fungerat finfint i alla år och får stå som backup och har varit utlånad till syrran en vända.

Synd bara att den har den underbara upplösningen 1024x768 och inte kan pixelmappa över HDMI, det går bara via VGA och overscan kan ej stängas av...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tjena mina vänner nu ska ni få höra!

Stolt plasma ägare över 4 toppmodeller
1. Panasonic TX-P65VT60 (hos morsan)
2. Samsung PS64F8500 (hemma hos mig)
3. Pioneer Kuro KRP-500A (hemma hos mig)
4. Panasonic TX-P55ST60 (hos farsan)

Har prövat de mot en LG oled C9 och Samsung Qled QN90A.

Kan bara säga herregud vad bra plasma tv apparaterna är. Gammal teknik men så utvecklad och optimal som det bara går. Färgerna, skärpan, contrasten, svärtan, betraktningsvinklarna och ljusstyrkan iaf från Samsungs F8500 som är den ljusstarkaste av de alla. Klår både q90a och c9:an. Men då är jämförelsen endast i sdr. Hdr och 4k går ju inte som ni vet. Men extremt nöjd med vad plasma teknologin kan åstadkomma och är fortfarande aktuella men endast i sdr då, kommer inte byta ut någon ännu. Kanske när Qd-oled version 2 eller 3 kommer ut om några år då kanske jag byter ut på riktigt men inte säkert. Plasmorna är så bra som man är nöjd med och ser ingen anledning att byta ut de just nu.

Mvh Karim

Permalänk
Medlem

TX-P50ST60Y
Köpte den när jag flytta till min första egna lgh vilket var 2014 skulle jag GISSA. Köptes på SIBA i västerås för 8,7k ÅNGRAR så mycket att jag inte köpte 55"aren dom hade den med för 12,9k vill jag minnas, men fattig som man var å tom lägenhet så var man tvungen att prioritera bestick å annat skit

Så otrligt trevlig fortfarande iaf, enda "nackdelen" är väl att man gärna inte slår igång den så här under dom varmaste sommardagarna. Men vet inte om de är någon nackdel egentligen, dumt å glo på TV dom finaste dagarna
Jävligt skönt på vintern däremot med en extra värmekälla Ska se om jag kan ordna någon bild.

Bilden har några år på nacken, har plockat bort lyset bakom sen har de tillkommit lite bluray å switchar å nätverksdisk som också huserar där. TVn hänger för övrigt på väggen på en arm så den kommer ut ca 40cm från väggen och en centern högtalare får plats under den.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Hej
Har i helgen bytt ut min LX-5090 inköpt från sista batchen som nådde Sverige när dem stängde produktionen. Fick den sänd från Pioneer sthlm som sista ex i Sverige. I dag en OLED från Sony i 77". Men bildmässig så är Pioneer svårslagen och on par med OLED, jag har IFS kalibrerat min och knapp använt den så bilden är fan super. Jag vill ha större TV annars hade jag inte bytt.
Med 50" och 1080 så upplösningen spot on, inga hittepå uppskalning eller annat trams som bara förstör bilden, speciellt om man ser på sport, ishockey är jobbigt för många att få rätt på, men inte Pioneer Plasma.

Permalänk
Medlem

Sålde min Panasonic TX-P65VT60 vid årsskiftet för typ 3000. Sålde den främst för att slippa flytta med den, GRYM bild med skön analog känsla. Blev en OLED från Sony på 77" som fick bli efterträdaren efter någon månad utan TV.

Jag hade en hel del buzzing i min så när man inte kollade på något med ljud, tex appletv skärmsläckare som gick i bakgrunden när man gjorde annat eller pausade något man kollade på så blev det bara för mycket och man behövde stänga av TV:n för att inte bli tokig. Sen så blev det med tiden krångel med ljud över HDMI > optisk genom TV:n så fick krångla med HDMI splitter direkt till apple tv och manuellt byta sladdar när man skulle spela PS4:an.. Så det saknar jag inte.

Men bilden saknar jag faktiskt lite även om OLED är vassare på mycket så saknar den karaktären som plasman hade.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Kul att se så många plasmaägare kvar! Själv kan jag dock inte vara med i klubben då min Panasonic TX-P50V20 från 2010 tackade för sig för ett par år sedan. Den råkade ut för det klassiska felet överhettning och trots att jag sitter på OLED idag kan jag sakna den TVn ibland då den t ex var helt fenomenal på Nintendo Wii- och Wii U-spel.

Permalänk
Medlem

Samsung PN64D8000 inköpt Juni 2011, går som huvud TV än, står på minst 5-12h per dag som bakgrunds sällskap även om man inte tittar aktivt.

Bävar för den dagen jag måste hitta en ersättare

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Pioneer Kuro PDP-LX6090H
60" FullHD ifrån Juni 2008

Har förpassat min plasma till spelrummet då jag trodde den är på väg att dö, men den lever än.
När den växlar ifrån mörk till ljus bild i ovankant blir det massa magenta som dröjer sig kvar en stund.
Sen är det olika svärta på ovandel/underdel, ganska mitt på. Syns tydligt vid helmörka partier.

Det problemet hade jag på min LG 42PC1R från 2007, fick det lagat på Goodwill när den va 3år gammal då det va ett kännt problem. I beskrivningen så stod det uppdaterat FW men jag har aldrig trott på det, känns mer som de bytte bildhanteringenskortet.

Min LG 42PC1R står nu i tvättstugan som TV för roddmaskinen där den används en gång i halvåret .
Har tyvärr inte så himla mycket bra att säga om den
Bilden va bra för sin tid, den fungerar fortfarande och har HDMI som fungerar bra med 1080p.

Jämfört med dagens TV så är väl det sämsta med den nog vikten, utseendet och att den bara är HD ready.
Sen så surrade den första jag fick massa och jag fick tjata för att få den utbytt till en som va åtminstone bättre, när va den c:a två år så pajade nätdelen så den bytte de och när den va 3 år så fick jag problemet med Magenta molnen som de löste.
Den va min primära TV fram till 2013 men det är nog inte så konstigt att jag inte köpt en LG tv igen .

Permalänk
Medlem

Panasonic G20 50" från 2010, funkar klockrent i sovrummet. Bra element vid kalla vinterdagar.

Visa signatur

"Det är aldrig för sent att ge upp"

Permalänk
Medlem

Panasonic 55" VT20 som dog för två månader sedan. Sade bara piff. Sen blinkar det rött 7gånger när man försöker starta.
Panasonic 50" UT50 funkar fint iallafall. Används i sovrummet.

Saknar min VT20. Är inte lika nöjd med min 70" 4k Philips.
Nästa tv får bli en med den nya oled tekniken om typ 5år.
Farsan kör fortfarande på sin Panasonic 50" V10

Permalänk
Skrivet av Danielkm:

Kul att se så många plasmaägare kvar! Själv kan jag dock inte vara med i klubben då min Panasonic TX-P50V20 från 2010 tackade för sig för ett par år sedan. Den råkade ut för det klassiska felet överhettning och trots att jag sitter på OLED idag kan jag sakna den TVn ibland då den t ex var helt fenomenal på Nintendo Wii- och Wii U-spel.

Exakt den modellen jag har och från det året!
Inte tackat för sig än.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Pioneer Kuro var ju en dröm-TV. Lyckades nästan köpa en när det begav sig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har en LG plasma 42PT350N som inköptes 2011 som fortfarande är min enda tv i hemmet, så den används dagligen till youtube/serier/filmer och dyl. Denna kommer jag ha kvar tills den inte fungerar nått mer, ingen ide att slänga en fullt fungerande och byta ut mot en en ny tv

Permalänk

Organisk Bilde=Plasma

Hei H. Har 3 plasmar i mitt hus:til tv-serier og film har jeg på data/filmrommet Panasonic ZT 60" fra 2013 som fikk plassen etter en Pioneer Kuro krp 500P/50" i fra 2008 som funker 100% og i stua Panasonic ST60/50"også i fra 2013. Bildet på plasmar er det mest naturlige vi kan se, så 1080p er bra nok,på 3-4 meters avstand... Så kom tiden da alle ville ha Smart TV og 4k , ja det var det som fikk plasma ut av markedet og at de brukte myye strøm og veide mange kg...hehe og ikke var det bra for miljøet.Eu fikk til strenge krav for plasman Mvh

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som vi har längtat! Klart man ska ha en plasma-tv…

Jag har en som jag köpte ny för ja.. vet faktiskt inte men grov gissning är 2010 och är en LG på 60”. Hittar ingen komplett info om den snabbt och lätt på Google men får leta vidare..Det är full-HD och den har gott om hdmi ingångar.
Den fungerade som vardagsrum-tv i ca 5 år innan den hamnade som extraskärm i ett annat rum. Där har den hängt sedan 2015! Var svinigt tung att få upp denna glaspjäs så pass högt på väggen kan jag säga. Var lite smått orolig att gipsväggen skulle ge med sig men det har inte hänt än Den sitter delvis i reglarna men det är bara en mellanvägg så det är inte allt för fräsiga reglar i den väggen.

TVn används i stort sett varje dag och bilden är faktiskt riktigt trevlig. Färgmässigt så tycker jag forfarande att plasma har trevligare toner än LCD. Kollar man fotboll på den så blir avsaknaden av taggiga linjer uppenbara. För att inte tala om total avsaknad av clouding och uniformitet. Svärta/ljusstyrka som ger allmänt sämre kontrast än en modern LCD men som sagt, fördelarna finns där!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nöjd ägare till en Panasonic TX-P50G30Y, inköp cirka 2010 kan jag tro.
Duger alldeles utmärkt som TV än idag, älskar svärtan i filmer och serier. Ogillar att den ibland hackar lite med bilden vid t ex sport.

Har väl sneglat på en ny TV vid några tillfällen, men har svårt att motivera köp när den här duger så bra fortfarande.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det problemet hade jag på min LG 42PC1R från 2007, fick det lagat på Goodwill när den va 3år gammal då det va ett kännt problem. I beskrivningen så stod det uppdaterat FW men jag har aldrig trott på det, känns mer som de bytte bildhanteringenskortet.

Tror det är svårt att få något på goodwill nu ifrån Pioneer 😂. Den började med detta sommaren 2018 och jag trodde den skulle dö. Investerade då i en LG OLED65C8 på black friday.

Kan vara knas med nätdelen, enligt folk på forum. Verkar som det går att fixa på 50" men ej 60", då panelerna har olika inställningar. Orkade grotta ner mig något djupare i det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Bytte en Samsung 50C685 mot en 65" XH95 efter 11 år. Är fortfarande imponerad över hur bra Plasma är men kände det var dags med större skärm och lite moderniteter. Överlag verkar ju plasma-tv hålla i evighet vilket gjorde det än svårare att byta då dagens produkter byggs för att gå sönder.

Även föräldrarna har en gammal Plasma, 42" Panasonic Viere i budgetklass (20-något) men är imponerad även av denna som ger grym bild för deras behov med en bra källa.