Permalänk
Medlem

Utbildning utan förkunskaper?

Hej! Har LÄNGE varit sugen på att byta yrke helt. Jobbat som snickare sen skolan och idag 37 år gammal är både mina knän och rygg dåliga.

Funderat på IT ett tag men kan desvärre i stort sätt noll om det. Klarar jag av att gå en 2 årig utbildning och sen få jobba som låt säga frontend eller backend utvecklare? Eller krävs det att man har en massa förkunskaper?

Tiden att plugga på en massa under "fritiden" finns inte just nu av personliga själ jag inte vill gå in på.

Tacksam för lite tips och tankar
Och jag räknar med att där kommer komma en hel del förslag om att jag ska byta till en annan typ av tjänst inom yrket jag har idag men ska jag byta vill jag testa något helt annat
Tack!

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt ett yrke där du kan lära dig allt en gång och sedan tro att du kan klara dig på det. Då är du helt fel ute.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Det är inte direkt ett yrke där du kan lära dig allt en gång och sedan tro att du kan klara dig på det. Då är du helt fel ute.

Det va absolut inte så jag menade. Jag lär mig fortfarande nya saker i mitt yrke jag jobbat med i 15+ år. Menade mer om man behöver förkunskaper innan man går utbildningen för att kunna klara av den. Jag förstår att det tar många år att lära sig själva yrket och inte bara utbildning

Permalänk
Medlem

Jag tolkar ditt inlägg som att du ska sluta jobba och börja studera på heltid?

Eftersom att du inte hade gott om tid till plugg på fritiden.

Personligen hade jag börjat läsa IT-utbildningar på distans (finns gott om YH-utbildningar) .
Mest för att få en fot in på vad det handlar om, behöver inte nödvändigtvis vara just Frontend och dyl.
(Finns tex datavetenskap, IT-säkerhet, massa annat)

Många utbildningar brukar väl kräva ett visst intresse/lite förkunskap, för att det ska flyta på.

Men det är egentligen bara du själv som styr.

För mig är det lite tvärtom.

Jag har hållit på med grafik och digital illustration sedan 2012 på fritiden (Blender 3D, Unreal Engine)
men har ingen utbildning på papper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Jag tolkar ditt inlägg som att du ska sluta jobba och börja studera på heltid?

Eftersom att du inte hade gott om tid till plugg på fritiden.

Personligen hade jag börjat läsa IT-utbildningar på distans (finns gott om YH-utbildningar) .
Mest för att få en fot in på vad det handlar om, behöver inte nödvändigtvis vara just Frontend och dyl.
(Finns tex datavetenskap, IT-säkerhet, massa annat)

Många utbildningar brukar väl kräva ett visst intresse/lite förkunskap, för att det ska flyta på.

Men det är egentligen bara du själv som styr.

För mig är det lite tvärtom.

Jag har hållit på med grafik och digital illustration sedan 2012 på fritiden (Blender 3D, Unreal Engine)
men har ingen utbildning på papper

Du tolka mig helt rätt om att det får bli studie på heltid om jag ska få ihop det
Det är just förkunskapen jag är osäker på om det kommer krävas eller man helt enkelt lär sig det man behöver för att komma ut på arbetsmarknaden

Permalänk
Medlem

Det klarar du definitivt av. Utbildningarna är anpassade för att ge en grundlig introduktion - de som har förkunskaper får en lite lugnare start men efter någon månad är ni ungefär i samma sits.

Kan definitivt slå ett slag för IT-branschen, som utvecklare är man riktigt eftertraktad på arbetsmarknaden. Det gör att de som anställer dig sätter ett högt värde på att du ska ha det bra. Bristen på utvecklare lär knappast bli mindre i framtiden då vårat samhälle hela tiden blir mer teknologiskt. Allt behöver ju trots allt programmeras av någon.

Jag läste 3 år på Universitetet och har tidigare jobbat inom diverse branscher. Det bästa tycker jag är:
1. Du kan mer eller mindre arbeta vilka tider du vill. Känner du för att jobba 12 timmar en dag och 4 timmar en annan - då är det bara att göra det.
2. Känner du för att jobba hemifrån en dag - då gör du det. Att du väljer att gå till jobbet och inte för att du måste gör det bara ännu roligare att gå till jobbet.
3. Du kan ta raster när du vill. Gå ut och luncha. Blir du borta 2 timmar så gör det ingenting. Kanske passar du på att träna under lunchen också.
4. Bra lön.
5. Kul, utmanande. Dagarna går väldigt fort.
6. Du använder din hjärna istället för kropp för att arbeta. Detta gör att man slipper grubbla över saker som inte leder någonstans. Vilket lätt kan hända om man står och arbetar fysiskt (iaf för mig).

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Det klarar du definitivt av. Utbildningarna är anpassade för att ge en grundlig introduktion - de som har förkunskaper får en lite lugnare start men efter någon månad är ni ungefär i samma sits.

Kan definitivt slå ett slag för IT-branschen, som utvecklare är man riktigt eftertraktad på arbetsmarknaden. Det gör att de som anställer dig sätter ett högt värde på att du ska ha det bra. Bristen på utvecklare lär knappast bli mindre i framtiden då vårat samhälle hela tiden blir mer teknologiskt. Allt behöver ju trots allt programmeras av någon.

Jag läste 3 år på Universitetet och har tidigare jobbat inom diverse branscher. Det bästa tycker jag är:
1. Du kan mer eller mindre arbeta vilka tider du vill. Känner du för att jobba 12 timmar en dag och 4 timmar en annan - då är det bara att göra det.
2. Känner du för att jobba hemifrån en dag - då gör du det. Att du väljer att gå till jobbet och inte för att du måste gör det bara ännu roligare att gå till jobbet.
3. Du kan ta raster när du vill. Gå ut och luncha. Blir du borta 2 timmar så gör det ingenting. Kanske passar du på att träna under lunchen också.
4. Bra lön.
5. Kul, utmanande. Dagarna går väldigt fort.
6. Du använder din hjärna istället för kropp för att arbeta. Detta gör att man slipper grubbla över saker som inte leder någonstans. Vilket lätt kan hända om man står och arbetar fysiskt (iaf för mig).

Du gjorde ju inte mig mindre sugen iaf haha! Tack för du tog dig tid att svara! Får väl ta och rota fram mina gamla betyg och se vad jag behöver läsa upp. Gissar iaf på Matte B och någon form av programmeringskurs

Permalänk

Utbildning brukar inte kräva några förkunskaper så den bör du klara av. Att få jobb i den åldern som nyexaminerad inom IT, ja det beror på vad man mer kan.
Frasen: Funderat på IT ett tag men kan desvärre i stort sätt noll om det. Man kan ha olika definiera på den frasen, men har du inte jobbat med ett bildbehandlingsprogram bättre än paint, inte skapat en enkel html sida, inte kodat en enda rad. Ja, då rekommenderar jag en annan karriär.
Men med samma fras kan du vara en photoshop guru, kodat lite smått, ha väldigt bra talang för vad som är bra layout etc.

Frågan är vilken karriär som man främst skulle rekommendera folk som vill börja inom IT att jobba inom, men det hör nog så mycket ihop med vad man har gjort under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utbildning brukar inte kräva några förkunskaper så den bör du klara av. Att få jobb i den åldern som nyexaminerad inom IT, ja det beror på vad man mer kan.
Frasen: Funderat på IT ett tag men kan desvärre i stort sätt noll om det. Man kan ha olika definiera på den frasen, men har du inte jobbat med ett bildbehandlingsprogram bättre än paint, inte skapat en enkel html sida, inte kodat en enda rad. Ja, då rekommenderar jag en annan karriär.
Men med samma fras kan du vara en photoshop guru, kodat lite smått, ha väldigt bra talang för vad som är bra layout etc.

Frågan är vilken karriär som man främst skulle rekommendera folk som vill börja inom IT att jobba inom, men det hör nog så mycket ihop med vad man har gjort under tiden.

Nyttig text att läsa! Desvärre är jag varken någon photshop guru eller kodat tidigare. Det är just därför jag söker lite tips. För att ta reda på om det ens är lönt eller tåget redan har gått haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utbildning brukar inte kräva några förkunskaper så den bör du klara av. Att få jobb i den åldern som nyexaminerad inom IT, ja det beror på vad man mer kan.
Frasen: Funderat på IT ett tag men kan desvärre i stort sätt noll om det. Man kan ha olika definiera på den frasen, men har du inte jobbat med ett bildbehandlingsprogram bättre än paint, inte skapat en enkel html sida, inte kodat en enda rad. Ja, då rekommenderar jag en annan karriär.

Alla har vi någon gång börjat på 0.

Permalänk
Medlem

Definera gärna vad du menar med "plugga en massa under fritiden".
Jag har själv inte heller tiden att sitta och plugga "en massa" på fritiden men har periodvis ägnat småstunder åt att lära mig nåt nytt (inte bara inom programmering). Förra hösten lärde jag mig koda lite python via en onlinekurs, och då gjorde ibland bara nåt delmoment eller två vilket bara tog 15-30 minuter.
Min poäng är att lite småstunder då och då kan vara minst lika nyttiga som råpluggande.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Alla har vi någon gång börjat på 0.

Självklart. Problemet är att ju senare i åldern man startar från samma punkt ju svårare är det. Jag vet inte om du har prövat på att jobbat som webbutvecklare eller inte och vet ofta vilken press det är. Men det finns ofta fler viktiga saker i yrket än att vara ett kodguru. Liksom det handlar om sociala kontakter med kund, ha bra känsla för vad som är rätt. Ha lätt för sig att vara ordningsam osv. Beroende på var man ligger till med detta påverkar ens karriärsmöjlighet.

Skrivet av Musse69:

Nyttig text att läsa! Desvärre är jag varken någon photshop guru eller kodat tidigare. Det är just därför jag söker lite tips. För att ta reda på om det ens är lönt eller tåget redan har gått haha.

Det beror på en mängd saker lite som jag skrev ovanför. Sedan beror det självklart på hur mycket man kämpar. Tänker man lägga ner 100% av all tid på att lära sig, eller vill man mer bara glassa sig igenom utbildningen.

Det jag påstår är att ju äldre man är när man börjar med något i princip vad som helst, ju viktigare är det vad man är för person. En ungdom på 19år kan på olika sätt haka sig fram genom de flesta karriärer, har personen otur lite trögt i början, men det finns hur många olika vägar som helst.

Och frågan jag som sagt ställer mig vad som är enklast inom IT att börja med? Går man tillbaka 20år så skulle man nog säga testning, men jag jag tror att det idag inte heller är så enkelt. Det låter enklare än att utveckla, samtidigt så har man prestationskrav på sig.

Du skrev du har jobbat som snickare. Då kanske du har erfarenhet av att jobba emot privatpersoner. Och du kan ha erfarenhet av att de tycker det blir dyrt och en massa krångel, ofta är det mycket sådant fast på ett mer komplext plan inom systemutveckling. Och det finns inte mycket timmar att bara njuta utan man ska prestera. Och för att prestera så bör man kunna mycket.
*edit*
En stor skillnad med snickarjobbet och systemutvecklare är att kund har lättare att förstå snickeriproblem och varför kostnader skenar iväg. Inte precis samma sak är det när man pratar backend som att utveckla en drivers för kommunikation emot något.

Permalänk
Medlem

Jag har precis gått klart en 2 årig YH utbildning i mjukvaruutveckling, och fick jobb direkt på platsen jag utförde min LIA (praktik). Under utbildningen så har jag stött på folk utan förkunskaper, med mycket förkunskaper och som jag med fritidsintresse, och även vissa där jag inte tror att programmering inte klickade någonsin.

Jag känner att om du har 0 koll i ett ämne, för att sedan hoppa på en utbildning i det, så känns det riskabelt. Det som är bra med programmering är att det är gratis att börja, ladda ner Visual Studio Code och börja sen kolla på t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=k5E2AVpwsko
På 2 timmar får du lära dig väldigt grundläggande info om TypeScript och Angular, om man ska testa lite saker samtidigt kanske det tar nån extra timme.
Sen är du full stack utvecklare?
Nej, men du har testat lite, det man inte lär sig om man bara följer tutorials och inte skapar egna projekt är nog problemlösning som kommer med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Jag har precis gått klart en 2 årig YH utbildning i mjukvaruutveckling, och fick jobb direkt på platsen jag utförde min LIA (praktik). Under utbildningen så har jag stött på folk utan förkunskaper, med mycket förkunskaper och som jag med fritidsintresse, och även vissa där jag inte tror att programmering inte klickade någonsin.

Jag känner att om du har 0 koll i ett ämne, för att sedan hoppa på en utbildning i det, så känns det riskabelt. Det som är bra med programmering är att det är gratis att börja, ladda ner Visual Studio Code och börja sen kolla på t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=k5E2AVpwsko
På 2 timmar får du lära dig väldigt grundläggande info om TypeScript och Angular, om man ska testa lite saker samtidigt kanske det tar nån extra timme.
Sen är du full stack utvecklare?
Nej, men du har testat lite, det man inte lär sig om man bara följer tutorials och inte skapar egna projekt är nog problemlösning som kommer med tiden.

Tack för tips! Ska försöka få tid till att testa detta i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Tack för tips! Ska försöka få tid till att testa detta i helgen

Tappa inte hoppet om du tycker det är tråkigt. Det finns säkert vissa som finner det kul från start, jag var inte en av dom.

I början skriver man "tråkiga" program (de första månaderna) som är väldigt simpla och det händer inte så mycket. Trots det så får man lägga ned en hel del tid för att komma i mål med dessa program. Allt blir en roadblock och i de lesta fall har man en tydlig bild i huvudet men ingen aning om hur den ska skrivas som kod. Då man saknar kunskap om vad saker heter så kan det även vara svårt att veta vad som ska googlas.

Dock ju längre tiden går och man får en större verktygslåda så blir det allt roligare. Helt plötsligt kan man gå från en bild i huvudet till att realisera detta i kod. Man ser även hur ett problem kan lösas på flera sätt - och förstå vad som faktiskt är bäst i just detta fall.

Jag slår ett slag för att du ska lära dig typ C# eller Java. Då har du en bra IDE som hjälper dig hålla koll på filer och du kan trycka "Run" för att programmet skall köras. Det är även ett statiskt typat språk vilket innebär att du som programmerare får definiera vilka datatyper som variabler är - vilket jag tycker kan vara bra att få med sig i början.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Tappa inte hoppet om du tycker det är tråkigt. Det finns säkert vissa som finner det kul från start, jag var inte en av dom.

I början skriver man "tråkiga" program (de första månaderna) som är väldigt simpla och det händer inte så mycket. Trots det så får man lägga ned en hel del tid för att komma i mål med dessa program. Allt blir en roadblock och i de lesta fall har man en tydlig bild i huvudet men ingen aning om hur den ska skrivas som kod. Då man saknar kunskap om vad saker heter så kan det även vara svårt att veta vad som ska googlas.

Dock ju längre tiden går och man får en större verktygslåda så blir det allt roligare. Helt plötsligt kan man gå från en bild i huvudet till att realisera detta i kod. Man ser även hur ett problem kan lösas på flera sätt - och förstå vad som faktiskt är bäst i just detta fall.

Jag slår ett slag för att du ska lära dig typ C# eller Java. Då har du en bra IDE som hjälper dig hålla koll på filer och du kan trycka "Run" för att programmet skall köras. Det är även ett statiskt typat språk vilket innebär att du som programmerare får definiera vilka datatyper som variabler är - vilket jag tycker kan vara bra att få med sig i början.

Då min utbildning var mestadels C#, Python och JavaScript. Så har jag märkt att ingen i klassen, som inte hållit på med C eller C++, vet varför det finns short, int, long, unsigned osv. Så även om det är strikt så har datorer för mycket minne för att man ska tvingas lära sig det. Också att ha en IDE kan vara skönt, men man lär sig inte mycket om bibliotek och projektstruktur om man bara använder en pakethanterare.

Och som du säger om man inte vet vad något heter så är det svårt att googla efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Hej! Har LÄNGE varit sugen på att byta yrke helt. Jobbat som snickare sen skolan och idag 37 år gammal är både mina knän och rygg dåliga.

Funderat på IT ett tag men kan desvärre i stort sätt noll om det. Klarar jag av att gå en 2 årig utbildning och sen få jobba som låt säga frontend eller backend utvecklare? Eller krävs det att man har en massa förkunskaper?

Tiden att plugga på en massa under "fritiden" finns inte just nu av personliga själ jag inte vill gå in på.

Tacksam för lite tips och tankar
Och jag räknar med att där kommer komma en hel del förslag om att jag ska byta till en annan typ av tjänst inom yrket jag har idag men ska jag byta vill jag testa något helt annat
Tack!

Det är väl bara till och testa, du kan alltid gå tillbaka om det skulle visa sig vara helt fel?
Jag är i en liknande situation och ska påbörja en YH utbildning nu till hösten och har heller inte tidigare någon erfarenhet av programmering eller annat digitalt skapande.

För att bli behörig till de flesta utbildningar som jag tittade på i alla fall så krävdes den som minst matematik B och programmering A. Så börja med att läsa upp det så får du en inblick av vad det handlar om.

Det är ju långt ifrån för sent fast att du är 37 år då du kommer jobba +20 år till innan pension.

Sen hur pass seriöst man tar utbildningen kommer att vara avgörande för vad man lär sig och möjligheterna till jobb efteråt.
Att bara glida igenom och göra minsta möjliga kanske kan göra det svårt att bli eftertraktat på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Kan ju bli lite svettigt helt utan förkunskaper, har ibland funderat på hur många min klass haft det (YH) som började helt från scratch.
Det var någon som inte ens klarade att installera VS Code utan lärarens hjälp.
Hälften har visserligen hoppat av längs vägen, och en del har varit sjukt stressade och överväldigade.
Men de som är kvar har väl uppenbarligen gett sig fan på att klara det.
Själv hade jag knackat kod och pillat med webb i något år innan utbildningen, och vad gäller det tekniska så har utbildningen till 80% handlat om grejer som jag redan pillat ganska mycket med.
Tack vare det har jag kunnat lägga mycket tid på annat jag velat/behövt sätta mig in i.
Först nu under LIA känns det riktigt utmanande.

Det går utmärkt att börja från scratch men man får vara beredd att lägga mycket tid för att "komma ikapp".

Permalänk
Medlem

Finns ju tusen saker att göra inom IT, ta in krav, projektleda, utveckla, support, drift, förvaltning osv.
Fundera på om du vill jobba med människor, sitta och kolla på kod (utveckla), vill du jobba med saker som syns, eller saker i bakgrunden. Är du detaljstyrd eller är det mer grova penseldrag?

Eftersom du har grym erfarenhet av att jobba ute på byggen så finns det ju en del stora byggföretag som håller på att bli digitaliserade (vad det nu innebär) och de behöver folk som kan mer än att bara skriva kod.

Kolla igenom flera typer av utbildningar och ta den som du tycker låter roligast.

Permalänk

Bara man har viljan så tror jag man kommer klara sig bra utan förkunskaper. Men det kommer att krävas otroligt mycket plugg och sedan ska man gärna ha tur och "klicka" med några likasinnade på utbildningen för att komma någon vart.

Har märkt att företagen kräver allt mer från utvecklaren idag än för 10-15 år sedan. Troligtvis för att det gått så snabbt framåt på marknaden. Det är oftast lättare att ta in en senior som är självgående för en högre prislapp. Vilket är tråkigt då juniora utvecklare med driv är guld värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Det klarar du definitivt av. Utbildningarna är anpassade för att ge en grundlig introduktion - de som har förkunskaper får en lite lugnare start men efter någon månad är ni ungefär i samma sits.

Kan definitivt slå ett slag för IT-branschen, som utvecklare är man riktigt eftertraktad på arbetsmarknaden. Det gör att de som anställer dig sätter ett högt värde på att du ska ha det bra. Bristen på utvecklare lär knappast bli mindre i framtiden då vårat samhälle hela tiden blir mer teknologiskt. Allt behöver ju trots allt programmeras av någon.

Jag läste 3 år på Universitetet och har tidigare jobbat inom diverse branscher. Det bästa tycker jag är:
1. Du kan mer eller mindre arbeta vilka tider du vill. Känner du för att jobba 12 timmar en dag och 4 timmar en annan - då är det bara att göra det.
2. Känner du för att jobba hemifrån en dag - då gör du det. Att du väljer att gå till jobbet och inte för att du måste gör det bara ännu roligare att gå till jobbet.
3. Du kan ta raster när du vill. Gå ut och luncha. Blir du borta 2 timmar så gör det ingenting. Kanske passar du på att träna under lunchen också.
4. Bra lön.
5. Kul, utmanande. Dagarna går väldigt fort.
6. Du använder din hjärna istället för kropp för att arbeta. Detta gör att man slipper grubbla över saker som inte leder någonstans. Vilket lätt kan hända om man står och arbetar fysiskt (iaf för mig).

Beror på vilket typ av IT-jobb man har. Kan säga att många punkter talar inte för mitt yrke när det kommer till drift. Jag kan inte ta vilka raster jag vill/hur länge jag vill. Kan inte välja om jag vill jobba hemifrån.
Håller med punkt 5 & 6 dock.
Kan slå ett slag att det kan vara bitvis väldigt stressigt beroende på vad för jobb det är. Drift kan bli lagom kul när det skiter sig

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vill tacka alla som tagit sig tid till att skriva ner sina tankar och saker att tänka på! Känner att jag fick lite mer att kolla upp och undersöka innan jag bestämmer mig. Just IT är inte något jag bestämt mig till 100% men känns ju onekligen som framtiden. Återigen tack

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om du vill ha nytta av de tjugo år du har i bagaget är ju byggprojektledare eller möjligen besiktningsman. Åtminstone den första finns ju som YH och jag har en del bekanta som gått sån. Inga problem att få jobb givet att du inte är en fullkomlig kloss, men då hjälper ingen utbildning 😉