Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Funderat på skaffa en Electrolux ChillFlex Pro Gold EXP26U758CW 9000 BTU till andra våningen (nere har vi nog luftvärmepump installerat från tidigare men blir less på att det är 28C på andra våningen (tycks hålla i sig till kvällen/natten, knappt nån skillnad) när det är 30C utomhus typ så inte så kul att sitta vid datorn då. Tycks finnas både "Pro" och "Pro Guld" av Electrolux och om jag inte förstått det fel så tycks enda skillnaden vara att Pro Guld har lite bättre energieffektivitet och lägre ljudnivå men sen om det stämmer i praktiken vetefåglarna...

Problemet är att finns inte rum för en i datorrummet utan behöver placeras i rummet bredvid (där trappuppgången finns där ett mindre fönster finns på ganska lagom höjd, sluttande tak, fönstret är lite på skuggsidan).

Tror ni en sån kan räcka? Det är inte inte så stora rum på övre våningen som vi talar om, läst att det brukar nog hjälpa en stor del rummen bredvid också, om jag hade fått ner typ ca 2~3C hade varit en stor vinst redan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

Kan inte göra någon uppskattning på om den är bra eller ej. Men är det denna du menar?

https://www.lidl.se/p/svalt-och-frascht-i-hemmet/portabel-ac/...

Skrivet av Freezer64Pro:

Det är det, även att jag såg den i deras reklamblad. Så jag hade inte all data så som du lyckades få fram.
Med det, är detta en tillräckligt bra maskin för den pengen eller finns det någon annan för samma peng. Eller måste man upp till cirka 4000 kronor.

Freezer

Kikade i två butiker, slutsålt i båda typ första 10 minuterna de hade öppet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Jag testade Hoomee fönsterlås förra året vilket var ok

MEN när jag skulle ta bort det för vintern så följde all färg, spackel osv från både vägg och fönsterkarmar med...

Vilket gör att jag inför årets säsong är lite rädd för jag har inte lust att sabba alla karmar o väggar igen..

hur har ni gjort där? Det här limmet sitter ju superstarkt? Finns det någon removal procedur jag missade eller har ni alla halvkrassliga fönsterkarmar!

Det här fungerade för mig, rena rama mirakelmedlet efter att ha skrubbat limmrester som en tok.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Det här fungerade för mig, rena rama mirakelmedlet efter att ha skrubbat limmrester som en tok.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial...

Label off är grymt bra för att ta bort klister. Plockar även bort viss mjuk/hårdplast så tänk på det.
Luktar fränt så använd i väl ventilerade platser (tex ha fönster öppet).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har kikat på att köpa ett fönsterkit från Electrolux, men på alla bilder jag sett så är fönsterkit monterade på fönster som har öppning i sidan, mitt har öppning nere. Tänker att det borde funka men hittar inga bilder på sån installation så blir lite osäker.

Är det några konstigheter eller är det bara köra? 🙂

https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/accessories/wi...

Jag blev sjukt missnöjde med deras fönsterkit, absolut inte värt pengarna. Ersatte det med ett från homee istället.
https://www.amazon.se/dp/B07CCMZ3FD?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Skrivet av RPGWiZaRD:

Funderat på skaffa en Electrolux ChillFlex Pro Gold EXP26U758CW 9000 BTU till andra våningen (nere har vi nog luftvärmepump installerat från tidigare men blir less på att det är 28C på andra våningen (tycks hålla i sig till kvällen/natten, knappt nån skillnad) när det är 30C utomhus typ så inte så kul att sitta vid datorn då. Tycks finnas både "Pro" och "Pro Guld" av Electrolux och om jag inte förstått det fel så tycks enda skillnaden vara att Pro Guld har lite bättre energieffektivitet och lägre ljudnivå men sen om det stämmer i praktiken vetefåglarna...

Problemet är att finns inte rum för en i datorrummet utan behöver placeras i rummet bredvid (där trappuppgången finns där ett mindre fönster finns på ganska lagom höjd, sluttande tak, fönstret är lite på skuggsidan).

Tror ni en sån kan räcka? Det är inte inte så stora rum på övre våningen som vi talar om, läst att det brukar nog hjälpa en stor del rummen bredvid också, om jag hade fått ner typ ca 2~3C hade varit en stor vinst redan.

Vi köpte en chillflex pro gold medans grannen nöjde sig med en chilflex pro och det är stor skillnad på dom när man ställer dom sida vid sida enligt oss. Pro gold är märkbart, tystare är fel ord men behagligare att lyssna på. Den har ett mycket behagligare brum än vad enbart pro maskinen har som "väsnas" mer. Kyleffekten är även den märkbart bättre för pro gold. Jag är super nöjd med valet av pro gold grannen är inte lika nöjd med sitt val av enbart pro versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag har goldvarianten. Den är såpass högljudd (Eller snarare att jag märker när den slår av/på) att jag inte kan sova med den oavsett men det är rätt behagligt ljud i övrigt som jag inte stör mig på. Men räkna absolut inte med att en kompressor + fläkt ska vara tyst på något sätt.

Jag kör den i sovrummet och även med fläkten öppen och ACn riktad utåt (från bortre sidan av rummet) så hjälper det väldigt lite utanför rummet. Det är som att kliva in i en osynlig vägg precis i dörröppningen. Men ett par grader gör den nog. En golvfläkt i dörröppningen skulle säkert göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ingen snygg sak att göra. Men du kan köpa en bit i något material som är ca 15 mm tjock. Borra håll till AC ut luft. Fäst den. Sen tar du den tex trä biten och lägger den då längs ner och klämmer åt den med fönster så den ligger stabilt.
Sen köp vanlig silvertejp och tejpa på sidorna och uppe på fönstret. Kostnad typ 200 kr.
Ja jag vet men det kommer funka. Sen har du mycket sol. (Solsida) Så täck över rutan. Sen tror jag du har tur som inte jag har. Du har väl en genomgående lägenhet med då fönster på andra sidan. Som då är svalare än sol sidan. Kommer bli skitbra tro jag. Du kommer få bra effekt på AC då.

Uppskattar förslaget men det går nog inte riktigt, Tar nog inte lång tid innan jag hänger i silvertejp när sambon ser ett silvertejpat fönster med en plyfa 😅

Skrivet av nait:

Jag blev sjukt missnöjde med deras fönsterkit, absolut inte värt pengarna. Ersatte det med ett från homee istället.
https://www.amazon.se/dp/B07CCMZ3FD?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Ja Electrolux fönsterkit var inget att hänga i grannen för min del heller. Köpte ett igår, lämnade tillbaka det idag.

Det såg intressant ut! Men verkar inte som det passar fönster i storleken 1m x 1m :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om du menar sådant här fönster som jag har så tror jag inte elecrolux kommer fungera direkt.
Trotec, homee som länkats i tråden fungerar bra för sådana fönster fönster iaf.

https://i.imgur.com/tqK80Y5.png

Vad heter det fönsterkitet? Gärna länk

Hur stort är ditt fönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Uppskattar förslaget men det går nog inte riktigt, Tar nog inte lång tid innan jag hänger i silvertejp när sambon ser ett silvertejpat fönster med en plyfa 😅
Ja Electrolux fönsterkit var inget att hänga i grannen för min del heller. Köpte ett igår, lämnade tillbaka det idag.

Det såg intressant ut! Men verkar inte som det passar fönster i storleken 1m x 1m :/

Du mäter omkretsen på ditt fönster och väljer lämpligt helt enkelt. Om du nu har kvadratiska fönster så blir det ju 400cm, då tar du det.
Jag har Homee som länkats precis och Airlock 1000 (har 2 st).
500 cm omkrets på mina fönster ungefär.

För 400 cm (om du nu har 400cm omkrets på fönsterna såklart, annars som sagt köp det som är lämpligt i storlek för ditt fönster)
https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...
https://www.amazon.se/dp/B07BPZGJ3B

Permalänk
Medlem

Inte AC, men tänkte prova en gammal trend och köra takfläkt i sovrummet.
Min förhoppning är att få en väldigt låg ljudnivå, och svalka från draget.
Hittade denna lite modernare variant.
Taklampa med fläkt

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kikade i två butiker, slutsålt i båda typ första 10 minuterna de hade öppet.

Var och försökte få tag i en på min lokala Lidl butik, men var cirka 1 timme sen. Kom till butik en halvtimme efter öppning och fick reda på att en pall försvann på 3 minuter och att när de öppnade var kön 40 personer lång. Dessutom så sprang de med kundvagnar för hinna få tag i en. Så om man tolkar den infon så kan det inte ha varit en dålig maskin Lidl sålde. Frågan är då vad det är för maskin i grunden som Lidl köpte in eller fick tillverkad.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freezer64Pro:

Var och försökte få tag i en på min lokala Lidl butik, men var cirka 1 timme sen. Kom till butik en halvtimme efter öppning och fick reda på att en pall försvann på 3 minuter och att när de öppnade var kön 40 personer lång. Dessutom så sprang de med kundvagnar för hinna få tag i en. Så om man tolkar den infon så kan det inte ha varit en dålig maskin Lidl sålde. Frågan är då vad det är för maskin i grunden som Lidl köpte in eller fick tillverkad.

Freezer

Det är alltid hets när Lidl säljer saker, betyder inte att det är bra per automatik

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Freezer

Att folk rusar och köper en vara säger nära noll om hur bra den är.

Säger främst att reklamen och priset är bra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är alltid hets när Lidl säljer saker, betyder inte att det är bra per automatik

Skrivet av BergEr:

Att folk rusar och köper en vara säger nära noll om hur bra den är.

Säger främst att reklamen och priset är bra.

Jag förstår helt att priset kan ha haft med saken att göra. Min fundering var vad det är för maskin som Lidl sålde, då det kanske går att få tag i en kopia/original om den trots allt är tillräcklig bra. Hittade om det nu är samma att den säljs för 250 dollar,
länk.
Problemet här är ingen riktig information finns, varken på maskin eller på säljaren.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Fungerar Hoomee för pivot-fönster? Verkar inte som det att döma av bilderna på tidigare länkad produktsida.

Behöver fixa en lösning för vänsterhängd balkongdörr (sett från insidan) och pivot/vipp-fönster. Skulle helst undvika att behöva sätta en plyfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har beställt en Electrolux EXP35U538CW som kommer imorgon,

Hur är det med kondensen när man kör kyla? Behöver man köra hink och slang eller löser maskinen det?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Den behöver ingen hink. Ut med slang genom fönster använd läge cool med fläkt på auto och done. Den kommer stanna om du mot förmodan ändå når upp till så hög luftfuktighet. Ps jag har inte behövt göra det på 2 år.

Skrivet av Kamouflage:

Jag har goldvarianten. Den är såpass högljudd (Eller snarare att jag märker när den slår av/på) att jag inte kan sova med den oavsett men det är rätt behagligt ljud i övrigt som jag inte stör mig på. Men räkna absolut inte med att en kompressor + fläkt ska vara tyst på något sätt.

Jag kör den i sovrummet och även med fläkten öppen och ACn riktad utåt (från bortre sidan av rummet) så hjälper det väldigt lite utanför rummet. Det är som att kliva in i en osynlig vägg precis i dörröppningen. Men ett par grader gör den nog. En golvfläkt i dörröppningen skulle säkert göra stor skillnad.

Skrivet av Toobbbbee:

Skrivet av Toobbbbee:

Vad heter det fönsterkitet? Gärna länk

Hur stort är ditt fönster?

Hej allesammans!
Hur sjutton får jag den att inte dra på max-läget på en Chillflex Pro?
Jag lyckas sänka fläkthastigheten genom att:

1. Byta till Fan-läge
2. Byta till Cool-läge (måste ha bytt till Fan-läge, annars reagerar inte den, oavsett hur jag försöker ändra på "speed").
3. Sänk till "low" eller "medium" på speed.
4. ... men - efter ca, 3-4 minuter går den upp på MAX igen. Hur bibehåller jag den i det lägre fan-läget mer än 3-4 minuter?

Tack på förhand!

Här är ett klipp på hur den låter i MAX-läge: https://sendvid.com/aqctoi7n
(ursäkta att klippet hamnade snett #boomer)

Permalänk
Medlem

Vi köpte en chilliflex pro (3400 watt) förra söndagen och haft på den under natten. Inställt på 22grader. Står i ett allrum utanför sovrummet på övervåningen. Jag blev lite glad över hur tyst den ändå var och hur bra den höll kylan. När väl kylskåpet går på så dundrar den. Fläkten på auto gjorde också att den stundtals var av. Men poängen auto läget fungerade väldigt bra och har gjort sitt jobb väl under natten. En stor skillnad på Nedisen (jämförbar 12K BTU) vi har.

Det är väl oxå beroende på hur varmt du har, hur hårt den måste jobba, hur mycket värme som alstras genom fönster, väggar, solsida bla bla ...

I ditt fall har du den genom en altandörr som är öppen, utan något skydd. Det kommer spilla in mycket värme den vägen. Prova att sätt den i ett rum där du kan värmespillsäkra fönstret. Testa med filtar och annat och se om du får ett annat resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hej allesammans!
Hur sjutton får jag den att inte dra på max-läget på en Chillflex Pro?
Jag lyckas sänka fläkthastigheten genom att:

1. Byta till Fan-läge
2. Byta till Cool-läge (måste ha bytt till Fan-läge, annars reagerar inte den, oavsett hur jag försöker ändra på "speed").
3. Sänk till "low" eller "medium" på speed.
4. ... men - efter ca, 3-4 minuter går den upp på MAX igen. Hur bibehåller jag den i det lägre fan-läget mer än 3-4 minuter?

Tack på förhand!

Här är ett klipp på hur den låter i MAX-läge: https://sendvid.com/aqctoi7n
(ursäkta att klippet hamnade snett #boomer)

Riktigt bra fråga. Jag har min alltid på high eller auto så det vet jag faktiskt inte. Jag ska se om jag kan labba lite sen och se hur min beter sig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

M3 testar Woods portabla AC Cortina Silent 12 K
https://m3.idg.se/2.1022/1.768055/ac-cortina-silent

Permalänk
Medlem

Hur det kan se ut

Här ett exempel till er som inte äger en AC och undrar.
Har gjort lite undersökningar. OBS det blir olika från person och person. Men hos mig och då solsida på alla fönster i hela lägenheten. Hela dagen. Här är lite info hur det kan se ut. Jag har en mättare i storrummet 4 meter in. Sen har jag en mättare som i sovrummet. Den mätaren mäter vilken temp där är i rummet 4 meter från AC. Sen Mäter den precis i Utblåset. Efter 2 timmer så ser ni på fotona hur det kan vara. När det var som värst kl 16:00 som det är hos mig. Då låg den på 31.8 i storrummet. Jag hade 28 grader när jag starta i Sovrummet. Sen då blir det 22 grader i sovrummet. Då 9.8 grader kallare. Vi utblåset har jag då 9 grader som är på väg ner till och med. Så här ser man ett exempel på hur det kan bli med en AC.
Då är ju det som är detta med AC. Hur får man detta så här?. Då när jag har det så här. Då har jag mörklagt Sovrummet 100 %. Sen sovrums dörren har jag ca 5 cm öppen bara. Skulle jag då öppna sovrums dörren helt. Då skulle jag inte ha dessa siffror alls. Sen om jag har inte mörklagt i sovrummet alls. Skulle jag aldrig få ner det så här till dessa nivåer. För 31.8 grader är galet varmt. Men gör man rätt så kan det bli bra.

Jag äger en ChillFlex Pro EXP26U338CW.

Sen till trollen. Ja jag vet tiden. Var tvungen att springa iväg 20 minuter. Men vem bryr sig. Ja jag vet Fuktigheten ser låg ut. Jag har ju sagt annat i tråden. Bara för denna mättare är helt kass och man får fel info. Köpte nya mättare. Helt andra siffror.
Jag lägger in en bild på hur fukten ser ut en vanlig dag när det inte är varm. Denna tog jag i dag.
Sen det med. Till trollen. Ni ser 28 grader och där står ute, Jag har inte kännaren ute. Den är inne. Sen då innan jag startar AC. 28 grader var det när jag starta i sovrummet.

Sen det som jag älskar uppleva. Att man då går från sovrummet ut i storrummet. Behöver jag förklara hur det känns. Jag brukar säga Helvete vad varm det är. Köpa en AC för 5000 kr. Värt alla Pengarna. Sen då elräkningen som blir lite högre.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Så himla glad att min maskin inte behövs i nya lägenheten. Kunde vart alltifrån överjävligt till helt acceptabelt med bottenvåning och murbruks-fasad, men tack och lov så ändras inte temperaturen nämnvärt. Har ingen termometer så kan inte visa några exakta siffror, men min enhet gick till föräldrarna istället

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Har en Canvac CPA5121V från Elon (Heter Midea 12000 Btu hos K-Rauta, skiljer sig i design typ).

Sedan en Electrolux EXP26U338CW som kör sovrummet.

Sen fick jag någon dille och köpte en ProKlima 16K BTU igår...För vardagsrummet

Aldrig haft något problem med avfuktningsslangen. Körde tidigare en betydligt längre, på kanske 3 meter. Låg som en boaorm vid balkongen. Var heller inga problem då

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Mysko. Så din dunk blir fylld, trots att slangen ligger längs golvet? Men det står väl inte i din manual att vattnet rinner ut mha gravitationen? Så står det i manualerna för min modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Mysko. Så din dunk blir fylld, trots att slangen ligger längs golvet? Men det står väl inte i din manual att vattnet rinner ut mha gravitationen? Så står det i manualerna för min modell.

Hans utlopp på maskinen sitter högre upp än dunken.

Han har även en nere vid golvet, så det finns två på hans maskin.

Permalänk
Medlem

Kör ni på Cool- eller Dry mode?

Jag känner att dry mode känns mycket skönare, det blir en annan sorts kyla i lägenheten. Medans cool mode så klart också kyler, men när kompressorn stängs av en stund så känner man hur värmen tar över ganska snabbt igen.

Vilken är bäst att använda och kan man ha igång dry mode hela dagen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwertylol1:

Kör ni på Cool- eller Dry mode?

Jag känner att dry mode känns mycket skönare, det blir en annan sorts kyla i lägenheten. Medans cool mode så klart också kyler, men när kompressorn stängs av en stund så känner man hur värmen tar över ganska snabbt igen.

Vilken är bäst att använda och kan man ha igång dry mode hela dagen?

Högre luftfuktighet kommer kännas varmare än mindre.
Så över en viss % så kommer dry/avfuktningsaggregatet att vara effektivare

Permalänk
Medlem

Skratta inte nu men jag har verkligen testat alla möjliga lösningar nu och det här var det bästa 😂

1: Testat med ett rör ut. Jävla undertryck i lägenheten och skiten låter för mycket.

2: Testat med två rör ( Lite 3D print och ett extra rör)
Fortfarande massa undertryck men inte lika mycket. Ännu ett fult rör som måste ut genom fönstret och fick inte så mycket bättre effekt....

3: Ställde ac:en utanför I balkongen. 3D printade en låda för fronten sen kopplade ett rör som sen går in i lägenheten. Nu får jag ett övertryck i lägenheten. Men det tvingar den gamla luften ut. Bästa resultat hittills 😍 18 grader i lägenheten. Innan hade jag 17 grader från luftutaget från ac:en. Men nu får jag 7-12 grader. Jag får lägre grader på grund att det blir en jävla kondens och värmen försvinner lättare från radiatorn på grund av kondensen. (Tror jag) det är ungefär 40% luftfuktighet i lägenheten och 18-20 grader nör det är 29 grader ute.

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Skratta inte nu men jag har verkligen testat alla möjliga lösningar nu och det här var det bästa 😂

1: Testat med ett rör ut. Jävla undertryck i lägenheten och skiten låter för mycket.

Fortfarande massa undertryck men inte lika mycket. Ännu ett fult rör som måste ut genom fönstret och fick inte så mycket bättre effekt....

3: Ställde ac:en utanför I balkongen. 3D printade en låda för fronten sen kopplade ett rör som sen går in i lägenheten. Nu får jag ett övertryck i lägenheten. Men det tvingar den gamla luften ut. Bästa resultat hittills 😍 18 grader i lägenheten. Innan hade jag 17 grader från luftutaget från ac:en. Men nu får jag 7-12 grader. Jag får lägre grader på grund att det blir en jävla kondens och värmen försvinner lättare från radiatorn på grund av kondensen. (Tror jag) det är ungefär 40% luftfuktighet i lägenheten och 18-20 grader nör det är 29 grader ute.

https://youtu.be/N-h7gi1151w

Du har den ute. Då undrar jag vad tempen är ute och på Baksidans och fläkten uppe och detta insug. För just nu suger du in temp direkt på kylar delen i AC som dör direkt i Effekt.

Uppfinnarna har tänk på en AC att stå inne i ett rum. Där övre fläkten tar in kall och ut kallare. Sen håller den på så. Det blir kallare och kallare. I ett rum då. Men du har den ute.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

https://youtu.be/N-h7gi1151w

Jag kan absolut inte göra så, då hade grannarna klagat direkt om man hade ACn på balkongen. Men bra att det verkar funka iallafall, också tänkt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag kan absolut inte göra så, då hade grannarna klagat direkt om man hade ACn på balkongen. Men bra att det verkar funka iallafall, också tänkt på det.

Däremot lär den jobba skiten ur sig för att kyla världen, istället för ett rum

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i