Quiz: Antons förkastliga konsolquiz del 2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av matthiask82:

Mitt resultat: 16/17.

Äntligen en quiz som passade mig.

Men är inte fråga 10 fel? Vad har NES för begränsningar, svaret att man inte kan utöka antalet ljudkanaler med texten berättar sedan om ex japanska Castlevania 3 som jag mycket väl visste hade en mer avancerad ljudkrets.

Oklart?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Jag måste missförstå, för texten berättar om chip som utökar antalet ljudkanaler, samtidigt som svaret är att antalet ljudkanaler inte kan utökas?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av matthiask82:

Jag måste missförstå, för texten berättar om chip som utökar antalet ljudkanaler, samtidigt som svaret är att antalet ljudkanaler inte kan utökas?

Man kunde utöka ljudkalaner på famicom. Inte på nes.
Det var det frågan handlade om.

Om jag hänger med här (kan ha druckit 1-8 öl för mycket)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Man kunde utöka ljudkalaner på famicom. Inte på nes.
Det var det frågan handlade om.

Om jag hänger med här (kan ha druckit 1-8 öl för mycket)

Aaaaahh, nu är jag med. Det kunde jag inte så då behöver jag inte överklaga mitt fel trots allt

Permalänk
Medlem

Detta var riktigt roligt, kändes även som man lärde sig något nytt. Inte riktigt nöjd med resultatet dock, var några frågor till jag borde ha klarat, men skyller på att hjärnan är trött och gammal.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gick sådär...

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt och lärorikt! Va synd att du ska sluta :/
Kan du inte gästspela med lite fler retroquiz för oss lite äldre?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av murak:

Mitt resultat: 12/17.

Riktigt roligt och lärorikt! Va synd att du ska sluta :/
Kan du inte gästspela med lite fler retroquiz för oss lite äldre?

Haha jag tror inte redaktionen spottar i glaset om det erbjuds ett quiz så kan nog lösa ett till tids nog

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Stolt PCMR... Haha nä men försökte svara rätt men kunde typ inget alls

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det var värst. Har aldrig varit en konsolmupp så jag antar att jag hade tur med chansningarna…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Haha, kunde inte en enda.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det gick inte bra. Men bara bildspelet var lätt värt det.

Quiz är faktiskt bland det roligaste på sweclockers.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Okej blir inget på Eurojackpot ikväll för jag chansade tamig fan på alla utom tre... min tur är förbrukad fram till 2023...SAD!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Något säger mig att min uppväxt var lyckligare som den var än vad den hade varit om jag hade svarat rätt på dessa frågor

Permalänk

Inte proffs, men gammal nog? 😆

Permalänk
Medlem

Man är ju lite av en expert!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Haha kass man är...

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur lite jag kan i ämnet så kunde jag mer än jag trodde..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr inte igenom denna quiz. Mellan fråga 3 och 7 så dör sidan och jag behöver ladda om.
Mycket sådant på sistone.

Permalänk
Medlem

Mkt gissande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Kommer tyvärr inte igenom denna quiz. Mellan fråga 3 och 7 så dör sidan och jag behöver ladda om.
Mycket sådant på sistone.

Kanske pinga @jreklund

Vad har du för webbläsare och enhet?

Permalänk
Medlem

Tja, bättre än medel i alla fall.
Vill dock protestera mot fråga 10, då det visst gick att få fler ljudkanaler. Såg en dokumentär på YT om just detta, kan ha varit 8bit guy eller RMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Mitt resultat: 10/17.

Tja, bättre än medel i alla fall.
Vill dock protestera mot fråga 10, då det visst gick att få fler ljudkanaler. Såg en dokumentär på YT om just detta, kan ha varit 8bit guy eller RMC.

Går inte på NES, däremot på Famicom.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Networker:

Mitt resultat: 10/17.

Tja, bättre än medel i alla fall.
Vill dock protestera mot fråga 10, då det visst gick att få fler ljudkanaler. Såg en dokumentär på YT om just detta, kan ha varit 8bit guy eller RMC.

Det är inte att du blandar ihop det med att man kan modda ett NES för att acceptera det?
Mig veterligen finns det inget sådant stöd. Tex. Nintendos egna MMC5-krets utökar antalet kanaler på japanska spel men inte NES-versionerna etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kul, men svårt!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte att du blandar ihop det med att man kan modda ett NES för att acceptera det?
Mig veterligen finns det inget sådant stöd. Tex. Nintendos egna MMC5-krets utökar antalet kanaler på japanska spel men inte NES-versionerna etc.

Vissa spel hade extra ljudkrets i kassetten/catridgen. Var något år sedan jag såg YT-filmen.
Det var den japanska Famicom-varianten som kunde utnyttja detta. Innehållet i"cartridgen" visades också, fanns en extra IC där, och minns jag inte helgalet, stod det "YAMAHA" på IC:n.

Ska återkomma med länk när och om jag hittar YT-klippet.
(Jag tittar för mycket på retro på YT, kan möjligen varit LGR, men troligast 8bit guy eller RMC)..

Edit: YT är som en höstack att leta nålar i.. Vanlig sökning gav lite bättre resultat:
Famicom Expansion Audio Overview
The Famicom was constructed with a feature which was not available to the NES. The Famicom always sent its internal audio to the cartridge port. For most games, the audio was sent back to the system without modification. 26 (of 1,054) licensed Famicom games contained hardware that could produce additional music and mix it in with the internal audio. In this article, let's take a look at the methods that were used and the games that used them.

https://nerdlypleasures.blogspot.com/2017/08/famicom-expansio...
(Rekommenderar sidan för den som är intresserad, den är rätt utförlig).

Kassetterna hade alltså extra ljudkretsar i sig, dock enbart för den japanska marknaden. De Nintendo-system som såldes i väst, kunde man modda med ett par motstånd, för att få det "japanska ljudet", om man hade en sådant spel då alltså.

Hittade äntligen info om ljudkretsarna i "cartridges"!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vissa spel hade extra ljudkrets i kassetten/catridgen. Var något år sedan jag såg YT-filmen.
Det var den japanska Famicom-varianten som kunde utnyttja detta. Innehållet i"cartridgen" visades också, fanns en extra IC där, och minns jag inte helgalet, stod det "YAMAHA" på IC:n.

Ska återkomma med länk när och om jag hittar YT-klippet.
(Jag tittar för mycket på retro på YT, kan möjligen varit LGR, men troligast 8bit guy eller RMC)..

Det har redan avhandlats i tråden. Det är möjligt på famicom, men inte på nes, det är en av skillnaderna mellan konsolerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har redan avhandlats i tråden. Det är möjligt på famicom, men inte på nes, det är en av skillnaderna mellan konsolerna

Möjligt, med modd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte att du blandar ihop det med att man kan modda ett NES för att acceptera det?
Mig veterligen finns det inget sådant stöd. Tex. Nintendos egna MMC5-krets utökar antalet kanaler på japanska spel men inte NES-versionerna etc.

Jo, det är så jag tänker. Mycket enkel modd. Det är i princip samma hårdvara i NES och Famicom.