Vad vill ni att Raspberry Pi 5 ska vara?

Permalänk
Medlem

M.2 Sata
ARM64
4-8GB RAM
strömsnålare GPU
enbart en HDMI normalstor 1.4
GBit Ethernet (Gärna inbyggd PoE men utifrån hur stort det kortet är antar jag att det inte är möjligt)
USB 2.0 x 2

För att hålla nere pris och strömförbrukning samt ta bort från de som vill ha som mediaspelare/retrogaming, finns andra betydligt lämpligare alternativ och främjar inga datakunskaper. Lämna öppen design för att göra desktop/media/retro möjliga alternativ, bör dock inte vara fokus. Raspberry Pi OS Lite FTW. Tillbaka till makers/hackers/tinkerers/students från snåla konsumptionsanvändare.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Jag vill om något se kraftigt förbättrad energianvändning. En modern mobiltelefon kan gå ner till 5-10 mA, en RPi ligger 100 gånger så högt. Tänk er att kunna köra ut en RPi i skogen med inte annat än en vanlig powerbank för 200 kronor och så hämtar man in den en månad senare och den är ännu igång.

https://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/power-consumption
Zero-modellerna är väl i så fall "bäst i skogen"

Permalänk

SID ljudchip. Sedan en Apple M2 processor och till det facila priset av 199:- ink moms.

Permalänk
Medlem

Håller med några tidigare talare. 4an tyckte jag gick ifrån hela grundidén. En billig och energieffektiv SBC. Att slänga på massa LAN-portar, m.2 samt snabbare CPU tycker jag de kan hållas sig borta ifrån.

istället lägg fokus på:
inbyggd POE
strömeffektivare enhet överlag
något annat interface än SDkort. Kanske bara finns m.2 som är vettigt men känns overkill.
lågt pris
max 8 gb RAM

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en kamera med mer FPS. Den nuvarande är 90fps. Jag har pulat med ett projekt några år där jag mäter hastighet på modelflyg. Mer FPS skulle ge bättre precision, och bättre funktion då jag sållar bort insekter och dylikt med flygmönster.

Den nuvarande är bra och jag är inom någon procent på hastigheten som det är när man kört i 200 knyck. Men bättre är alltid bra så att säga.

En sak till, dom där jävla asen till HDMI kontakter dom har på fyran måste bort. Dom borde åkt bort i någon revision av fyran redan. När man mecklar och det hänger lite Raspberry pi lite varstans så går dom kablarna bara sönder. Hela tiden.. vet inte hur många jag haft sönder.

Permalänk
Medlem

Gärna pressa priset. Poängen med Pi var ju från början att det skulle ge tillräckligt mycket dator för en väldigt överkomlig prislapp.

Känns som vi har tappat bort den biten på vägen någonstans.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Känns som det kan vara dags för två modeller, en som bygger vidare på dagens tema. Samt en lite kraftigare med dubbla nic, decoder mm. Hade varit bra om den kraftigare behållit formatet dock.

M.2 slot är nog det jag vill ha mest. Ogillar SD/USB för lagring. Annars är 4B helt ok för det jag använder den till

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

1. Snabbare enkeltrådsprestanda. 4 kärnor duger gott i utbildningssyfte men varje enskild kärna är riktigt trött på de nuvarande.
2. 4gb ram
3. 1GB NIC, ej delat med USB
4. Möjlighet till boot från riktigt hårddisk, kanske m2-slot men det sticker nog iväg i pris då.

Äsch, jag vill helt enkelt ha en Pi4 med snabbare enkeltrådsprestanda. Gärna att de går ned lite i pris också. Max 1000kr inklusive låda och nätadapter vore schmutt.

Permalänk
Medlem

För min del så anser jag att om de inte kan garantera tillgängligheten i kvantitet så kan de strunta i att göra någon ny modell.

Permalänk
Medlem

För de som söker mer kräm med dubbla nics etc https://m.aliexpress.com/item/1005004041089752.html?gatewayAd...
Oklart hur support är för dessa .

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

M.2 och sedan se till att den behålls passivt kyld samt inte passerar RPi4 i pris så är jag nöjd. RPi för mig har aldrig varit en prestandamaskin, den ska vara billig och flexibel så man kan strössla med den i diverse småprojekt.

Permalänk

64 GB RAM, 128 bitars processor och 8 stycken ethernet.

Den får inte kosta mer än 256 kronor.

Permalänk
Medlem

Fler pci-e linor minst pci-e 3 sen bryr jag mig inte annars lite snabbare cpu men kallare vore en önskan till

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

-M.2 Port
-USB-C
-Riktig kraftig cpu

Det skulle vara Nice om du bygga Raspberry pi på Risc V. Raspberry Pi är prinpicpet starkt för knippat med linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

64 GB RAM, 128 bitars processor och 8 stycken ethernet.

Den får inte kosta mer än 256 kronor.

Finns ens 128 Bitars CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Ingen som bryr sig om priset?
Som Pi 4 eller mer?

Jag gör. Tycker hela grejen med Pi är prisbilden där runt 300-400 spänn, och att maximera vad man får för det. Antar det är därför communityn blivit kvar, trots att det finns en miljard "pi-killers". Visst, vore najs med snabbare interface för lagring t ex NVMe etc, men bara om det inte innebär mer än en mycket marginell prisökning för slutkund.

HDMI måste förstås tillbaka till normalstorlek igen, men det antar jag är en designgrej snarare än direkt kostnadsfråga.

Just den där grejen att man lanserade Pi4 i dyrare varianter med mer RAM tror jag dock inte var något steg i fel riktning. Man kan ju tycka att det alltid bör bli billigare per enhet om man konsoliderar, men själva datorn är ju fortfarande samma såväl elektriskt som fysiskt. Enda skillnaden är antal gigabyte i minneschippet man löder dit, och att byta typ man producerar är bara en fråga om vilket chip man ger plockroboten, det blir ingen nedtid pga omställning eller nåt. Kostnadsökningen pga inköp av mindre volymer av respektive minneschip måste vara marginell när volymerna fortfarande är så stora i absoluta tal, och den extra administrationen kring ett större antal modeller kan inte kosta så mycket mer heller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack vare målet med Raspberry Pi Foundation kan man nog glömma det mesta på önskelistan, det ska vara billigt att producera & köpa, fokus ligger på programmering, inlärning, mm, en massa ovidkommande saker som codecs för film & dyl är inte vad som prioriteras iom att det kostar att få rättigheter till det mesta. Men visst, drömma är ju gratis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tack vare målet med Raspberry Pi Foundation kan man nog glömma det mesta på önskelistan, det ska vara billigt att producera & köpa, fokus ligger på programmering, inlärning, mm, en massa ovidkommande saker som codecs för film & dyl är inte vad som prioriteras iom att det kostar att få rättigheter till det mesta. Men visst, drömma är ju gratis.

Det är det som har skapat den industrin som finns kring Raspberry PI. Men det skulle vara kul med high end modell runt 1000:- , då inte en copy cat på Sinclair Zx Spectrum som Pi 400 nästa var. Utan man få ett kretskort för dom pengarna, så sedan får man köpa till chassi.

Permalänk
Medlem

Om den får m.2 och minst 2st sata portar, så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Finns ens 128 Bitars CPU?

Ja, RISC-V har native 128bit spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

SID ljudchip. Sedan en Apple M2 processor och till det facila priset av 199:- ink moms.

Vadå ... bara ett SID-chip?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ja, RISC-V har native 128bit spec.

Heltal?

Min Raspberry Pi 4 har 128 bitars flyttal:
An int contains 4 bytes.
An long contains 8 bytes.
An long long contains 8 bytes.
An float contains 4 bytes.
An double contains 8 bytes.
An long double contains 16 bytes.
An short contains 2 bytes.
An int contains 4 bytes.
An long contains 8 bytes.
An long long contains 8 bytes.
An float contains 4 bytes.
An double contains 8 bytes.
An long double contains 16 bytes.
An short contains 2 bytes.

Permalänk
Medlem

1. EMMC kontakt, samma som Odroid:arna
2. Håll ner strömförbukningen, PI4 går lite väl varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

https://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/power-consumption
Zero-modellerna är väl i så fall "bäst i skogen"

Förvisso, men det är fortfarande långt kvar till de nivåer vi ser på en mobiltelefon. För att inte tala om en smart klocka. Min Xiaomi Mi Smart Band 4 har ett batteri på lite drygt 100 mAh. Den har nu legat (förvisso oanvänd men ändå igång och ansluten till telefonen) i flera veckors tid och har ännu drygt 50 procent laddning kvar. Vi talar alltså om en energiförbrukning på under 1 mA, kanske neråt 0,1 mA. Kan vi nå ner till de nivåerna kan plötsligt en Pi/Zero användas till så mycket mer.

Permalänk
Medlem

Ätbar.

Permalänk
Medlem

Kanske kommer låta konstigt, men samtliga portar på en sida av kortet. 😅

Permalänk
Medlem

inbyggd poe

Permalänk
Skrivet av klein:

Finns ens 128 Bitars CPU?

Om jag kan räkna till 128, då borde en dator kunna det också!

😎

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Greyguy1948:

Heltal?

Min Raspberry Pi 4 har 128 bitars flyttal:
An int contains 4 bytes.
An long contains 8 bytes.
An long long contains 8 bytes.
An float contains 4 bytes.
An double contains 8 bytes.
An long double contains 16 bytes.
An short contains 2 bytes.
An int contains 4 bytes.
An long contains 8 bytes.
An long long contains 8 bytes.
An float contains 4 bytes.
An double contains 8 bytes.
An long double contains 16 bytes.
An short contains 2 bytes.

RISC-V har en preliminär specifikation som innehåller bl.a. 128-bitars heltalsregister och 128-bitars pekare.

Lite dunkelt exakt vad när man tycker detta kan vara användbart, i utkastet för RV128 (som 128-bitars läget kallas) spekulerar man att det kanske inte räcker med 64-bitars pekare om 20 år eller så.

Sen kan man diskutera om det ens finns någon poäng längre med att prata om hur många bitar en CPU har. Som du listar ovan finns ju redan 128-bitars flyttal i vissa CPUer. Ursprungliga Motorola 68000 ansåg vara en 16-bitars CPU, men ändå hade den 32-bitars adressregister (varav 24-bitar gick att använda rent fysiskt i första generationen).

Det du listar ovan är ARM64 enligt ARMv8A. Utöver den CPUn SIMD i form av NEON som har 128-bitars register. Med ARMv9A är det möjligt med upp till 2048 bitars register via SVE2, där den interna fysiska bredden kan variera från 128 till 2048 bitar. Även om någon valde att implementera fysisk 2048 bitars bredd är det inte mer en 2048 bitars CPU än vad Intels CPU med AVX-512 är 512 bitars CPUer (de är 512 bitar internt).

Angående RISC-V: det vore kul om i alla fall någon sätter ihop en liknande SBC baserad på RISC-V. Idag är inte RISC-V alls lika moget som ARM64, men om man lyckades göra något väldigt likt RPi fast kanske lite billigare alt. lite snabbare skulle det säkert kunna bidra till att fler börjar jobba med RISC-V programvara och optimeringar mot den arkitekturen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

RISC-V har en preliminär specifikation som innehåller bl.a. 128-bitars heltalsregister och 128-bitars pekare.

Lite dunkelt exakt vad när man tycker detta kan vara användbart, i utkastet för RV128 (som 128-bitars läget kallas) spekulerar man att det kanske inte räcker med 64-bitars pekare om 20 år eller så.

Sen kan man diskutera om det ens finns någon poäng längre med att prata om hur många bitar en CPU har. Som du listar ovan finns ju redan 128-bitars flyttal i vissa CPUer. Ursprungliga Motorola 68000 ansåg vara en 16-bitars CPU, men ändå hade den 32-bitars adressregister (varav 24-bitar gick att använda rent fysiskt i första generationen).

Det du listar ovan är ARM64 enligt ARMv8A. Utöver den CPUn SIMD i form av NEON som har 128-bitars register. Med ARMv9A är det möjligt med upp till 2048 bitars register via SVE2, där den interna fysiska bredden kan variera från 128 till 2048 bitar. Även om någon valde att implementera fysisk 2048 bitars bredd är det inte mer en 2048 bitars CPU än vad Intels CPU med AVX-512 är 512 bitars CPUer (de är 512 bitar internt).

Angående RISC-V: det vore kul om i alla fall någon sätter ihop en liknande SBC baserad på RISC-V. Idag är inte RISC-V alls lika moget som ARM64, men om man lyckades göra något väldigt likt RPi fast kanske lite billigare alt. lite snabbare skulle det säkert kunna bidra till att fler börjar jobba med RISC-V programvara och optimeringar mot den arkitekturen!

Trodde bitar handlade dels hur mycket data de kunde bearbeta med instruktioner som tar en klockcykel. Har för mig att redan PS2 hade 128/256 bits enligt det räknesättet

AVX512 tar väl några cykler att utföra, eller har jag förstått fel?