Permalänk
Medlem

Ddr4 till 5800x

Hej har för tillfället 3200 corsair till min 5800x. Jag skulle vilja uppgradera till b-die eller något ännu bättre? Vad finns de för alternativ? Inom en rimlig prisram 1000-1500.

Behöver nog inte mer än 16gb. Spelar mest csgo.

Permalänk
Medlem

Provat att klocka de du har?
Skulle inte förvåna mig om dom fixar 3600 med rätt bra timings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Provat att klocka de du har?
Skulle inte förvåna mig om dom fixar 3600 med rätt bra timings.

Kör 3800 faktiskt med nya bios. Kör jag gamla kan jag få upp cpu till 5ghz men minnena klockar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Kör 3800 faktiskt med nya bios. Kör jag gamla kan jag få upp cpu till 5ghz men minnena klockar inte.

Det kan ju lika gärna vara CPU'n som begränsar minnesfrekvensen.
Minneskontrollern brukar ju ge upp runt 1800-1900MHz, eller "infinity fabric" snarare.
I princip så brukar det ju ge mer att fila på timings och köra 3600 än att riskera instabilitet eller att vara tvingen att ändra clock ratios (1:1:1 MCLK:UCLK:FCLK är ju "bäst").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju lika gärna vara CPU'n som begränsar minnesfrekvensen.
Minneskontrollern brukar ju ge upp runt 1800-1900MHz, eller "infinity fabric" snarare.
I princip så brukar det ju ge mer att fila på timings och köra 3600 än att riskera instabilitet eller att vara tvingen att ändra clock ratios (1:1:1 MCLK:UCLK:FCLK är ju "bäst").

Kör bara MSI s memory try me funktion. Så har inte pillat med timings.

Sen körde jag klockningen via temperatur. Minns inte vad de heter

Permalänk
Moderator
Testpilot

Söker du bättre prestanda eller varför vill du byta?

Det planar ju ut rätt rejält när det kommer till prestanda per krona när man kommer in i de lite snabbare minneskategorierna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör igång "Ryzen master" och kolla vad du egentligen har för inställningar.
"Fabric clock" skall vara samma som "Memory clock", annars så tappar du prestanda.

Gör en memtest USB sticka och testa efter varje ändring du gör.
Skulle inte förvåna mig om dina stickor kan prestera betydligt bättre än vad MSI's automatiska funktion anger.
Men som sagt, hellre gå ner lite i frekvens än att vara tvungen att släppa för mycket på timings.

Inte heller brukar traditionell överklockning av CPU'n ge speciellt mycket prestanda.
AMD's boost funktioner är helt enkelt väldigt bra på att krama ur prestanda när få kärnor belastas (spelande).
För multicore är det ju oftast strömbudgeten som stoppar frekvenerna.
Men om du inte sitter och renderar hela dagarna så skulle jag inte bry mig i det.