Är det värt att uppgradera äldre CPU och minnen?

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera äldre CPU och minnen?

Hej, lyckades få tag på ett 3060 för en billig peng som blev ett rejält hopp från mitt 970. Frågan är då att alla andra delar i min dator är ungefär från samma tid som mitt 970 så är det värt att uppgradera dom?

i7 4770k 4ghz
DDR3 minnen 1600mhz

Jag spelar för det mesta nya single-player spel i 1440p(krävande spel titlar). Har kikat lite på cpu load och brukar väl ligga runt 30-50% beroende på spel. Kan man förvänta sig någon större prestanda skillnad genom att köpa till exempel en i5 12600k och ddr4 minnen?

Bättre att vänta till nästa gpu köp?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad spelar du och hur viktigt tycker du att högre framerate är? Spontant känns det ju som att det är mindre viktigt i singleplayer men samtidigt lär du se avsevärda förbättringar om du uppgraderar oavsett titlar, särskilt för lägstavärden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Senaste generationerna från AMD eller Intel är en massiv uppgradering från en 4770K.
Inte bara för att dom är mycket starkare i enkeltrådat, dom ger även många fler trådar som dagens spel gillar.
Ytterligare en bonus är att om du även skaffar en modern NVMe SSD så är även lagringen många gånger snabbare än vad du troligen har nu.

Skulle rekommendera en 5800X3D då den matchar Intels värstingar i etablerade speltitlar men även presterar extremt bra i många mindre optimerade titlar.
Som extra bonus är den enkel att kyla (framförallt jämfört med Intels vassare modeller).

Du kan även med gott samvete köpa ett billigare moderkort då den inte ställer extrema krav på strömförsörjning.
Du behöver därmed inte fundera på att även byta PSU.
Och tack vare sin unika cache design så kan man t.o.m. snåla på det billiga DDR4 minnet utan att pruta nämnvärt på prestandan.
Denna kombination av låga krav på moderkort, minne och kylning gör att du för små pengar (relativt sett) kan få ett system som presterar i toppklass i spel.

Något såhär:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/mZUEAaFrDmWosjdHuZ8U3ludZQE/massiv-uppgradering

Du kan såklart pussla hur du vill med komponenterna.
Även en 5600 CPU skulle vara en redig uppgradering mot vad du har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojt:

Hej, lyckades få tag på ett 3060 för en billig peng som blev ett rejält hopp från mitt 970. Frågan är då att alla andra delar i min dator är ungefär från samma tid som mitt 970 så är det värt att uppgradera dom?

i7 4770k 4ghz
DDR3 minnen 1600mhz

Jag spelar för det mesta nya single-player spel i 1440p(krävande spel titlar). Har kikat lite på cpu load och brukar väl ligga runt 30-50% beroende på spel. Kan man förvänta sig någon större prestanda skillnad genom att köpa till exempel en i5 12600k och ddr4 minnen?

Bättre att vänta till nästa gpu köp?

Mvh

Jag bytte till i5 från just din nuvarande cpu, skillnaden var enorm i dem spel jag lirar.

Har är du en Intel burk, du kan byta cpu mot en i5 om det skulle passa, kan välja pro m2 disk for 300 mer, du lär inte märka någon skillnad idag ändå.
Kvalitet på både psu och ram.
Moderkort finns det massor av runt 1200-1600, jag föredrar msi men man får kolla lite på antal usb utgångar mm.
Tornkylare som är riktigt prisvärd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Helt klart värt och kanske dags att uppgradera Mobo/CPU/RAM.

AMD:

Intel:

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad spelar du och hur viktigt tycker du att högre framerate är? Spontant känns det ju som att det är mindre viktigt i singleplayer men samtidigt lär du se avsevärda förbättringar om du uppgraderar oavsett titlar, särskilt för lägstavärden.

Håller med fps är inte så viktigt i singleplayer men brukar vilja hålla mig på en 50-60 fps iaf så man får kompromissa med settings ibland. Spelar typ RDR2, God of war, horizon, resident evil osv, har inte kört några riktiga benchmarks men har inte upplevt nå större dippar eller microstutters. Kanske har och göra med 1440p då det blire lite mindre cpu och mer gpu krav? Tack för ditt svar

Skrivet av Svensktiger:

Senaste generationerna från AMD eller Intel är en massiv uppgradering från en 4770K.
Inte bara för att dom är mycket starkare i enkeltrådat, dom ger även många fler trådar som dagens spel gillar.
Ytterligare en bonus är att om du även skaffar en modern NVMe SSD så är även lagringen många gånger snabbare än vad du troligen har nu.

Skulle rekommendera en 5800X3D då den matchar Intels värstingar i etablerade speltitlar men även presterar extremt bra i många mindre optimerade titlar.
Som extra bonus är den enkel att kyla (framförallt jämfört med Intels vassare modeller).

Du kan även med gott samvete köpa ett billigare moderkort då den inte ställer extrema krav på strömförsörjning.
Du behöver därmed inte fundera på att även byta PSU.
Och tack vare sin unika cache design så kan man t.o.m. snåla på det billiga DDR4 minnet utan att pruta nämnvärt på prestandan.
Denna kombination av låga krav på moderkort, minne och kylning gör att du för små pengar (relativt sett) kan få ett system som presterar i toppklass i spel.

Något såhär:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/mZUEAaFrDmWosjdHuZ8U3ludZQE/massiv-uppgraderinghttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/mZUEAaFrDmWosjdHuZ8U3ludZQE/massiv-uppgradering

Du kan såklart pussla hur du vill med komponenterna.
Även en 5600 CPU skulle vara en redig uppgradering mot vad du har nu.

Tack för dina tips och info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag bytte till i5 från just din nuvarande cpu, skillnaden var enorm i dem spel jag lirar.
https://komponentkoll.se/bild/cmFct.png
Har är du en Intel burk, du kan byta cpu mot en i5 om det skulle passa, kan välja pro m2 disk for 300 mer, du lär inte märka någon skillnad idag ändå.
Kvalitet på både psu och ram.
Moderkort finns det massor av runt 1200-1600, jag föredrar msi men man får kolla lite på antal usb utgångar mm.
Tornkylare som är riktigt prisvärd

Vilken upplösning spelar du i? Vilken gpu? hur stor skillnad fick du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nojt:

Hej, lyckades få tag på ett 3060 för en billig peng som blev ett rejält hopp från mitt 970. Frågan är då att alla andra delar i min dator är ungefär från samma tid som mitt 970 så är det värt att uppgradera dom?

i7 4770k 4ghz
DDR3 minnen 1600mhz

Jag spelar för det mesta nya single-player spel i 1440p(krävande spel titlar). Har kikat lite på cpu load och brukar väl ligga runt 30-50% beroende på spel. Kan man förvänta sig någon större prestanda skillnad genom att köpa till exempel en i5 12600k och ddr4 minnen?

Bättre att vänta till nästa gpu köp?

Mvh

Ja, beroende på spel kommer du kunna se en betydande skillnad.

Men jag tror du inte svarar på det viktigaste - är du nöjd med din dator som den fungerar idag? Det är egentligen bara det som kan svara på att det är värt att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, beroende på spel kommer du kunna se en betydande skillnad.

Men jag tror du inte svarar på det viktigaste - är du nöjd med din dator som den fungerar idag? Det är egentligen bara det som kan svara på att det är värt att uppgradera.

Det är sant. Uppgradera är något jag velat göra länge men med hur gpu priserna och tillgängligheten varit så har det blivit pausat. Sen har jag inte följt utvecklingen på några år så kan inte så mycket om dagens produkter och vad som hänt sist jag köpte delar var 2014 och har för mig att det var rätt meningslöst att köpa en i7 7 serie / 8 serie från min nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojt:

Vilken upplösning spelar du i? Vilken gpu? hur stor skillnad fick du?

Jag har faktiskt bara en 1070 fortfarande men jag lirar warzone, där har jag helt slutat få fps drops... Ligger runt 75-90 med kite medium settings

Spel som civ 6/stellaris går så fort nu att förut han man gå och ordna kaffe Medans nu tar en turordning kanske 3-10s beroende på size och vart man är i spelet (end game)

Lirar just nu horizon dawn och det begränsas av min gpu iaf, men flyter fint om än bara 60fps typ

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Der8auer testade nyligen skillnader på nyare gpuer med äldre cpu:er https://youtu.be/DNk5h8Qp8zw värt att kika på om man går i tankarna om det är dags att uppgradera eller ej.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Der8auer testade nyligen skillnader på nyare gpuer med äldre cpu:er https://youtu.be/DNk5h8Qp8zw värt att kika på om man går i tankarna om det är dags att uppgradera eller ej.

Tack för länken, verkar vara väldigt liten skillnad mellan en i9 12900k och i7 4770k i Valhalla och BF2042 med ett RTX 3060. Lite större glapp i Far Cry 6 men alla tester var ju i 1080p så misstänker att glappet minskar en del i 1440p.

Ser ut som att mitt RTX 3060 är inte snabb nog att uttnyttja en bättre CPU, om man inte spelar väldigt cpu krävande titlar då kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojt:

Tack för länken, verkar vara väldigt liten skillnad mellan en i9 12900k och i7 4770k i Valhalla och BF2042 med ett RTX 3060. Lite större glapp i Far Cry 6 men alla tester var ju i 1080p så misstänker att glappet minskar en del i 1440p.

Ser ut som att mitt RTX 3060 är inte snabb nog att uttnyttja en bättre CPU, om man inte spelar väldigt cpu krävande titlar då kanske

I slutet visar han resultat för 4k, men ja, ju högre upplösning och grafiknivå ju mer belastas gpu istället för cpu. Beror såklart också på vilken spel eller applikation som körs..

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34