Permalänk
Medlem

AP eller mesh?

Hej. Har idag en router på ena sidan vårat avlånga hus där fibern kommer in, sedan har jag en kabel längs vinden till andra sidan av huset där det sitter en till router (inställd på att agera AP punkt). Dock så är det en blind spot mitt i huset där wifi inte fungerar så bra.
Min fråga är då, är det bästa att dra en kabel till mitt av huset och sätta en till AP punkt, eller ska man plocka bort routrarna och köpa sig ett mesh nätvärks istället? Fanns många på rea nu såg jag.

Samt om man byter till ett mesh, behöver dom fast anslutning iform av kabel till varje enhet med? Om dom nu inte behöver det, finns det uttag på dom för att få ut en fast anslutning ut ur dom?. Överväger nämligen att ha en fast kabel i mitten av huset ändå för att koppla in tvn på för att slippa wifi till den.

Mvh Fredrick Ax

Permalänk
Rekordmedlem

Mesh är en sminkad repeater så de måste inte ha kabelanslutning men det är väldigt bra om de har det för desto mindre radiotrafik desto bättre.

Det finns meshenheter med inbyggd switch men det är inget krav så det får du kolla efter på de som är intressanta om du vill ha den funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha okej, är det bättre art sätta en till rauoter som AP punkt då istället för ett mesh system? Eller är det någon fördel med att köra ett mesh system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mesh är en sminkad repeater

Kort svar nej.
Långa svaret är att det finns väldigt olika lösningar på marknaden som marknadsförs som mesh. Oavsett vad man kallar lösningen i marknadsföring bör man alltid ha radiodelarna anslutna med trådbundet nät. Vissa klarar inte det och bör undvikas. Jag har bra erfarenhet av ASUS.

Permalänk
Medlem

Men är det bättre art köra ett mesh nätverk än att göra som jag gör idag med routrar inställda som AP punkter?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Oavsett vad man kallar lösningen i marknadsföring bör man alltid ha radiodelarna anslutna med trådbundet nät.

Om man använder kabel är det inte mesh längre

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad har du för router och router som AP nu? Men är du nöjda med de nu så skulle jag sätta en till AP eller router som AP med kabel där du har en blind fläck nu.

Sen fungerar mesh för det mesta bra om man inte har höga krav på latency, det jag hade kollat efter är mesh lösningar som man kan dra kabel till eller som har ett separat nät för "back haul". Tänk att man har en separat trådlös anslutning som binder ihop mesh enheterna som inte konkurrerar med trafiken från enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om man använder kabel är det inte mesh längre

Ehh, hur fick du för dig dig att backhaul över kabel inte finns i meshnät?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking

Länkade wiki
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om man använder kabel är det inte mesh längre

Det kan det visst vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ehh, hur fick du för dig dig att backhaul över kabel inte finns i meshnät?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking

Skrivet av Chibariku:

Det kan det visst vara.

Ok, det var lite slarvigt formulerat.

Det jag menar är att om man har kabel så är det accesspunkter, inte vad som marknadsförs som mesh.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ok, det var lite slarvigt formulerat.

Det jag menar är att om man har kabel så är det accesspunkter, inte vad som marknadsförs som mesh.

Som framgår i länken finns det mesh som går via kabel. Det beror på hur enheterna kan länka ihop med varandra.

Permalänk
Medlem

Det jag tror du vill uppnå är ett nätverk som lämnar över enheter mellan sig för att undvika glapp när du går från ena änden av huset till andra. Olika tillverkare löser detta på olika sätt men AP-måste stödja detta. För stabilitet bör accesspunkterna vara ansluta med kabel.

Ubiquiti har system för detta och det har säkert ASUS också. Ungeför där blir det sedan en smaksak för vilket ekosystem som du låser in dig i.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ok, det var lite slarvigt formulerat.

Det jag menar är att om man har kabel så är det accesspunkter, inte vad som marknadsförs som mesh.

Igen, fel. Ett meshnätverk defineras av att alla noder kan vara direktanslutna till alla noder, oavsett medie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Som framgår i länken finns det mesh som går via kabel. Det beror på hur enheterna kan länka ihop med varandra.

Skrivet av Mordekai:

Igen, fel. Ett meshnätverk defineras av att alla noder kan vara direktanslutna till alla noder, oavsett medie.

Nu pratar jag om hur det marknadsförs, inte hur tekniken fungerar.
I praktiken i ett hem med 2-3 enheter blir det ingen skillnad mellan AP och kabelansluten mesh.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu pratar jag om hur det marknadsförs, inte hur tekniken fungerar.
I praktiken i ett hem med 2-3 enheter blir det ingen skillnad mellan AP och kabelansluten mesh.

Jo, den praktiska skillnaden är att i ett mesh-nätverk kan klientenheter roama mellan olika AP när man förflyttar sig i hemmet för bättre prestanda och stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Jo, den praktiska skillnaden är att i ett mesh-nätverk kan klientenheter roama mellan olika AP när man förflyttar sig i hemmet för bättre prestanda och stabilitet.

Jag har två accesspunkter, ingen mesh, och med rätt konfiguration, d.v.s. samma SSID och samma lösenord men olika kanaler, så kommer klienten (telefon, ipad etc) att välja den station som ger bäst förutsättningar. Den avgör alltså själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Jo, den praktiska skillnaden är att i ett mesh-nätverk kan klientenheter roama mellan olika AP när man förflyttar sig i hemmet för bättre prestanda och stabilitet.

Skrivet av MickeBoy:

Jag har två accesspunkter, ingen mesh, och med rätt konfiguration, d.v.s. samma SSID och samma lösenord men olika kanaler, så kommer klienten (telefon, ipad etc) att välja den station som ger bäst förutsättningar. Den avgör alltså själv.

Samma för min del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Men är det bättre art köra ett mesh nätverk än att göra som jag gör idag med routrar inställda som AP punkter?.

Jag gissar att med mesh så man lite automagi genom setupen. Man får hjälp med optimal placering o.s.v. det får du ju inte med accesspunkter.

Ett alternativ kanske hade varit att hitta en annan accesspunkt men större räckvidd och byta ut den ena av dem du redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Hej. Har idag en router på ena sidan vårat avlånga hus där fibern kommer in, sedan har jag en kabel längs vinden till andra sidan av huset där det sitter en till router (inställd på att agera AP punkt). Dock så är det en blind spot mitt i huset där wifi inte fungerar så bra.
Min fråga är då, är det bästa att dra en kabel till mitt av huset och sätta en till AP punkt, eller ska man plocka bort routrarna och köpa sig ett mesh nätvärks istället? Fanns många på rea nu såg jag.

Samt om man byter till ett mesh, behöver dom fast anslutning iform av kabel till varje enhet med? Om dom nu inte behöver det, finns det uttag på dom för att få ut en fast anslutning ut ur dom?. Överväger nämligen att ha en fast kabel i mitten av huset ändå för att koppla in tvn på för att slippa wifi till den.

Mvh Fredrick Ax

En AP från ubiquiti brukar väl räcka för de flesta normalstora villor? Jag har en AC-LR placerad typ mitt i huset på övre plan och tappar inte wifi först jag kommer upp på vägen utanför huset som ligger 30-40 meter bort.

Det här är från källaren två plan nedanför i princip så långt från AP'n man kan komma I huset.

Permalänk

Stort hus?

mycket väggar och shit i vägen?

har bara en router till mitt 90kvm2 hus och har bra täckning i hela trädgården ~150kvm2 och jag har bara slängt upp min sketna tp-link AX 1800 på väggen brevid fiberkonverteraren strax över golvlisten i vardagsrummet.

använder visserligen endast 2.4Ghz nätverket då det presterar bättre och inte lika trångt i luftrummet som med 5Ghz samt att typ 90% av mina trådlösa enheter klarar inte äns 5Ghz.

får väl i genomsnitt ut ~100-140Mbit/s i hela trädgården med 3-4 pinnar mottagning vilket lätt duger till det mina trådlösa enheter behöver göra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

...2.4Ghz nätverket då det presterar bättre och inte lika trångt i luftrummet som med 5Ghz...

Det där påståendet tror jag aldrig jag läst eller hört innan, tvärt om hörs titt som tätt, intressant! Berätta gärna mer om hur det visar sig för dig.

Permalänk
Medlem

Ja nu sitter det en Asus (kommer inte ihåg vad det heter, men gick på 2500 för 4 årsedan så är väl värsta skiten xd) vid fiber modemet samt en huawei AX3 I andra änden av huset. Men som sagt död spot på mitten. Villan är 180kvm och avlång.
Samt tomten på ca 1800 kvm. Nu fungerar det med lite täckning iaf vid tomt gränserna men som sagt död spot i mitten av huset.

Funderar på 3 mesh enheter istället å sätta genom huset. 1 vid modemet, 1 i mitten samt 1 vid andra änden då det ändå finns nätvärks uttag vid alla dom ställerna.
Fungerar mesh enheter även å sätta vid modemet istället för routern, å sen en switch till datorerna och nas?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Ja nu sitter det en Asus (kommer inte ihåg vad det heter, men gick på 2500 för 4 årsedan så är väl värsta skiten xd) vid fiber modemet samt en huawei AX3 I andra änden av huset. Men som sagt död spot på mitten. Villan är 180kvm och avlång.
Samt tomten på ca 1800 kvm. Nu fungerar det med lite täckning iaf vid tomt gränserna men som sagt död spot i mitten av huset.

Funderar på 3 mesh enheter istället å sätta genom huset. 1 vid modemet, 1 i mitten samt 1 vid andra änden då det ändå finns nätvärks uttag vid alla dom ställerna.
Fungerar mesh enheter även å sätta vid modemet istället för routern, å sen en switch till datorerna och nas?.

Eller om ni har några bättre förslag för att få det att fungera?
Dom rea någon mesh system ju för 2000 för 3 eneher tplink x20 så kanske vore något.

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Det där påståendet tror jag aldrig jag läst eller hört innan, tvärt om hörs titt som tätt, intressant! Berätta gärna mer om hur det visar sig för dig.

Typ varenda granne på gatan har sitt 5ghz nät igång så i princip varenda kaanal är upptagen redan.

Så kvällstid nar de strömmas film, tv osv överallt är 5ghz i princop oanvänbart typ 10-30Mbit och random nedkopplingar stup i kvarten trots 3-5 pinnar och max upp till ~10m till routern och tror det är överdrigt på avstånd.

Och var samma problem på min gamla dlink router jag hade innan så ganska säkert att det inte är hos mig problemet är utan luktar mer överbelastat luftrum på 5ghz frekvensen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Typ varenda granne på gatan har sitt 5ghz nät igång så i princip varenda kaanal är upptagen redan.

Så kvällstid nar de strömmas film, tv osv överallt är 5ghz i princop oanvänbart typ 10-30Mbit och random nedkopplingar stup i kvarten trots 3-5 pinnar och max upp till ~10m till routern och tror det är överdrigt på avstånd.

Och var samma problem på min gamla dlink router jag hade innan så ganska säkert att det inte är hos mig problemet är utan luktar mer överbelastat luftrum på 5ghz frekvensen.

Ja, 5GHz är idag som 2,4 blev efter något år när folk i allmänhet började skaffa wifi. Jag kan väl inte klaga jättemycket, för jag får ändå ut 300-500 Mbit/s inomhus på 5GHz och runt 50 på 2,4. Men kör bara wifi på handhållna enheter. Och för IoT. Allt som har nätverksuttag använder det, och då är det Gbit mot WAN.

Gällande trådens ämne, så kör jag två ASUS-routrar (Wifi6) i AI-MESH med sladd emellan. En på nedervåningen vid fibern, och en på andra våningen. Har inga bekymmer med hastigheterna egentligen. Har gipsväggar inomhus, så det är inte så mycket som spärrar signalen. Funkar bra ute på tomten också. Har någonstans mellan 20-25 enheter uppkopplade på wifi. Har tappat räkningen, då jag hela tiden skaffar nya grejor och kopplar upp oavbrutet.

När jag genom årens lopp kollat av var grannarna ligger, verkar de flesta ligga på kanal 6. (Comhem är tydligen populärt här i trakten, ser det på nätverksnamnen). Folk orkar inte konfigurera sina burkar, verkar det som. Då är det inte så konstigt om de får slö hastighet.

Permalänk
Medlem

Till trådstartaren: Jag hade rekommenderat att du köper ett paket med tre mesh-routrar och använder dina existerande kablar för backhaul, plus eventuellt en tredje till den du ställer i mitten. På så sätt kommer dina enheter att automatiskt byta till den bästa bas-stationen, vilket ger bättre täckning i medel. Om du vill spara lite energi kan du börja med att ställa ut stationen någonstans utan att dra kabeln, för att se hur täckningen blir, och sedan dra kabel för backhaul när du hittat en bra plats.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Typ varenda granne på gatan har sitt 5ghz nät igång så i princip varenda kaanal är upptagen redan.

Så kvällstid nar de strömmas film, tv osv överallt är 5ghz i princop oanvänbart typ 10-30Mbit och random nedkopplingar stup i kvarten trots 3-5 pinnar och max upp till ~10m till routern och tror det är överdrigt på avstånd.

Och var samma problem på min gamla dlink router jag hade innan så ganska säkert att det inte är hos mig problemet är utan luktar mer överbelastat luftrum på 5ghz frekvensen.

Det är inte så att du är på en av DFS-kanalerna?

Min erfarenhet är att 5GHz har så dålig penetration genom väggar att jag aldrig har några problem, men det kanske beror på att jag bor i ett hus med tegelväggar från 40-talet. De är inte tunna, om vi säger så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Dom rea någon mesh system ju för 2000 för 3 eneher tplink x20 så kanske vore något.

Jag har ett gammalt TPlink Deco M5 (tre enheter) som funkat bra i några år nu, och syrran har också ett sånt. Inga problem alls med dem, och de ser såpass snygga ut att de kan stå framme istället för att gömmas i ett skåp som alla gamla routrar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frelyax:

Men är det bättre art köra ett mesh nätverk än att göra som jag gör idag med routrar inställda som AP punkter?.

Nej, det är inte kategoriskt bättre. Mesh-enheter som bara kommunicerar via WiFi är i mina ögon en sämre lösning. Mesh med ethernet backhaul är typ samma sak som AP's. Man får vad man betalar för.

Själv kör jag accesspunkter från Ubiquiti. De är lätta att installera och fungerar bra.
Den största skillnaden att det är enklare att sätta upp ett mesh-system än att sätta upp flera oberoende AP's som ska konfigureras var för sig. Men detta verkar du ju inte vara rädd för om du har konfigurerat din router som AP. Ett mesh-system agerar som ett nätverk, men det kan även många accesspunkter göra om du köper dem från samma tillverkare. Ubiquiti, Asus, TP-Link med flera har system för det.

Mitt råd är att inte stirra sig blind på om det är mesh. Du verkar ha möjlighet att dra kabel till alla enheter, så skaffa enheter som kan kopplas in med kabel. Titta sedan på vilken hastighet du vill ha ut och jämför priser.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

En AP från ubiquiti brukar väl räcka för de flesta normalstora villor? Jag har en AC-LR placerad typ mitt i huset på övre plan och tappar inte wifi först jag kommer upp på vägen utanför huset som ligger 30-40 meter bort.

Det här är från källaren två plan nedanför i princip så långt från AP'n man kan komma I huset.
<Uppladdad bildlänk>

Jag kör 2st LR i ett äldre hus med rejäl murstock. Omöjligt med en ap oavsett fabrikat.

Håller med om att de är väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du tidigare. Fiber in med router i ena delen av huset. I andra delen av huset var täckningen dålig. I källaren där ungarna har tv och ville streama och köra cromecast var det noll täckning. Provade massor med lösningar innan jag köpte ett mesh system (TP-Link Deco X60 Whole-Home Mesh WiFi System 3-pack) och nu har jag täckning precis överallt. Var lite fippel att få Sonos system och Arlo kameror att ansluta men löste sej till slut. Smidig app till systemet där man enkelt kan dela ut gästnätverk till ungarnas kompisar och nån enklare brandvägg/antivirus