Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara jag som blir lite orolig för er andras trafikvett? Att köra en bil med så uppenbara fel när hela elsystemet är utslaget låter så långt över läskigt att jag inte vet vad jag ska säga. Köra utan lysen och liknande är farligt för er och framförallt andra trafikanter. Köra 30 på motorväg är rent livsfarligt och olagligt (finns minimum-hastighet på motorväg)

Fick jag chansen att gnälla med!

Du har rätt i att 30km/h är för lite på motorvägen, men finns det ingenstans att köra av.... ja, vad gör man?
Bättre då att köra bilen framåt tills man kan försvinna helt från vägen snarare än att stanna och riskera att blockera vägen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Spendrups Original om att filtrera fulölen är lätt en av de bästa.

Japp, definitivt!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

4 reparationer på en resa? Jag kanske räknar fel men jag hade aldrig mer åkt på bilsemester...

Unga och inte på semester. Bilen var gammal och vi var på äventyr, fick en del jobb på vägen och det blev en lång resa. Mycket som kunde paja men inte gjorde det, fyra reparationer beroende på att vi inte gjorde behövliga renoveringar innan vi reste. Men vi hade kul och tyckte inte det var så farligt, åtminstone inte i relation till en massa annat som hände på den resan.

Edit: dessutom tog jag fel på motorn, det var en B16 och bilen var en 1958 års modell

tillägg
Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Slit och slängsamhället...

Mitt problem med mopeden är löst. Jag besökte 2st atv butiker som också renoverar lite mopeder och jag blev så imponerad på deras inkompetens så jag tog mina google skills och började leta upp fel och felsöka.
Problemet var. Mopeder startar hur bra som helst, men efter 30 sekunder körning blir så slö så den orkar ej driva sig själv. Ett par hundra felorsaker kan finnas. Idiotförslag jag fick av mekaniker var bromsar kan vara dåliga, drivremmen i variatorn sliten, bränslefilter inne i tanken kan vara tätt, detta argument efter jag berättade att jag hade testkört bränslepumpen manuellt och det sprutade bensin som bara tusan.

Efter egen felsökning hittade jag felet som var tralala tjuvluft i förgasaren, ett klassisk problem sedan typ 1910 tal på bränslemotorer.

Nå min lärdom vill man ha något gjort gör det själv. Tråkigt att det ska vara så svårt med service av saker. Bilar finns det dock grymma mekaniker för. Och innan någon säger det finns skitmånga grymma mopedmekaniker där du bor, så bor jag ej på samma plats. Sedan finns det säkert många duktiga privatpersoner i min ort, men det blir så krångligt med att först skapa en kontakt och få den komma hem lägga några timmar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

bromsar kan vara dåliga

Efter egen felsökning hittade jag felet som var tralala tjuvluft i förgasaren, ett klassisk problem sedan typ 1910 tal på bränslemotorer.

Jag kan inte mycket om motorer men att få förslag på bromsarna låter ju retligt. Det om nåt borde vara lätt att utesluta..

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd

Suck, förbannade j*a idiot-site budget biluthyrning har.
Ska boka en bil från idag/imorgon till 5-6 augusti, vips så har skitsidan ändrat hyrtiden till 2 dagar, dvs återlämning av bilen på måndag, betalat och klart. sedan funkar deras telefon fan knappt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Unga och inte på semester. Bilen var gammal och vi var på äventyr, fick en del jobb på vägen och det blev en lång resa. Mycket som kunde paja men inte gjorde det, fyra reparationer beroende på att vi inte gjorde behövliga renoveringar innan vi reste. Men vi hade kul och tyckte inte det var så farligt, åtminstone inte i relation till en massa annat som hände på den resan.

Edit: dessutom tog jag fel på motorn, det var en B16 och bilen var en 1958 års modell

Låter spännande. Skulle med vilja göra en liknande road-trip men min bekantskapskrets börjar bli för gammal med barn o familj osv. Hur gammal är du och när gjordes resan? Nåt annat intressant som hände på resan som du vill dela?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Låter spännande. Skulle med vilja göra en liknande road-trip men min bekantskapskrets börjar bli för gammal med barn o familj osv. Hur gammal är du och när gjordes resan? Nåt annat intressant som hände på resan som du vill dela?

Vi var några stycken som gjorde flera road-trips, en gång med en gammal folkabuss men annars med kompisens ganska skamfilade PV som han köpt billigt. Ett par gånger gick det bra men den här resan som var den sista med den bilen blev det lite väl äventyrligt. Det var på försommaren 1968, strax innan studentrevolten i Paris och den lite löjliga efterföljaren i Svedala. Jag ska hålla det kort, det hände en massa saker, men det skulle räcka till en hel egen tråd. Några otäcka saker hände som jag aldrig kommer berätta om. Här är några hållpunkter. Vi åkte genom Tyskland med mål spanska sydkusten och lämnade en person i Heidelberg.

På väg genom Tyskland gick vattenpumpen på autobahn en bit söder om Hamburg. Vi ringde till räddningstjänsten och efter en halvtimme kom en av räddningstjänstens bilar med beskedet att de inte hade någon packning till en B16 vattenpump men att han hade material för att tillverka en packning, vilket han också gjorde. Det gick inte att få den att passa ordentligt så han gav oss en 15-liters dunk med vatten och sa åt oss att packningen inte skulle hålla särskilt länge. Ingen kostnad, de var bara glada åt att bli av med oss. Eftersom det funkade bra lämnade vi dunken i Heidelberg.
Väl nere på spanska sydkusten stötte vi ihop med några amerikaner som ville ge oss jobb i Marocko. Ganska enkelt tyckte vi, sätta ut mätprober i öknen utanför Marrakesh för att mäta grundvattennivåer med hjälp av ultraljud. Det var inte riktigt så enkelt eftersom vi var tvungna att säkra utrustningen så att den inte gick att stjäla! Det fanns folk i Marrakesh som vi skulle kontakta när vi väl kommit dit.
Så, iväg till Marrakesh via Casablanca där det höll på att gå illa. Värst var det när en man kom fram till oss och påstod att vi behövde en guide eftersom Casablanca var en farlig stad. Vi var stöddiga och bad honom fara åt helvete men han kom tillbaka med ett helt gäng och krävde pengar. De var beväpnade med knivar men jag lyckades skada ledaren för gänget. Ska inte berätta allt men han blev rejält skadad och jag undrar fortfarande hur det gick för honom. Hela gänget stack iväg efter det och tog ledaren med sig.

När vi kom till Marrakesh hände en intressant sak. En liten kille, kanske tio - elva år gammal ville göra affärer med oss.
"Vill herrarna ha damsällskap? Det kan jag ordna."
"Nej tack!"
"Kanske unga flickor?"
"Nej tack!"
"För unga flickor då?"
"Nej tack!"
"Aha, jag förstår. Ni föredrar pojkar."
"Nej inte det heller."
Sen erbjöd han guldsmycken, knark, vapen och en massa annat och till slut började han om från början. Han gav sig inte och vi gick in på en restaurang för att äta. Han satte sig utanför. Jag frågade kyparen hur man blir av med grabben och han svarade att det blir man inte om man inte anställer honom för att hålla andra små försäljare borta. 5 kr om dagen borde räcka för att hålla hans "stallägare" glad. Lite mer så kunde han stoppa undan en peng åt sig själv och kanske slippa jaga turister. Frågade om han kunde leverera allt han erbjöd eller om han bara ville lura av oss pengar men kyparen påstod att han självklart kunde leverera.
Sagt och gjort, vi anställde grabben och han gjorde ett bra jobb. Vi slapp andra såna försäljare och han sov med ett öga, jagade bort närgångna och till och med tjuvar. Han levde med oss i fyra veckor och han följde med tillbaka till Casablanca där han hade släkt.
Efter ett par veckor med jobb ute i öknen så gick vattenpumpen igen! Vi skulle nog ha lyssnat på tyska räddningstjänsten. Efter att ha förgäves försökt laga bilen, det var nästan 50 grader på dagen och -12 på natten, finns ju inget vatten i öknen, så sa grabben att vi skulle strunta i att laga bilen och köra så långt vi kunde på natten, stanna och låta motorn bli kall och sedan köra igen tills det inte gick längre. Bra idé. Vi tog oss till Marrakesh på två dagar och när vi var där berättade vi för våra uppdragsgivare att det inte gick att fortsätta så vi fick betalt (mycket bra betalt) för det vi dittills gjort. Vi köpte vattendunkar och åkte vidare till Casablanca. Jag bad grabben att berätta vad som stod på neonskyltarna och lära mig en del arabiska tecken. Rätt var det var läste jag Volvo på en skylt. Hoppsan! Kunde det finnas en Volvo-verkstad i Casablanca? Jojomen det fanns det och vilken lycka, de servade lastbilar med B16-motorer som skänkts av Sida många år tidigare i samband med, om vi förstått rätt, en jordbrukssatsning i Marocko. Vi fick bilen lagad till priset av att hela personalen ställde upp med oss och bilen för ett gruppfoto. De var enormt stolta över att ha lagat en svensk bil med svenskar i så vi fick inte betala. Vår lille medhjälpare lämnades hos hans släktingar efter att han noga gömt alla pengar så ingen skulle veta hur rik han var, Han hade då varit med oss i fyra veckor så vi tänkte att han skulle få ungefär 280 kr i svenska pengar. Vi kände oss rika och gav honom motsvarande 500 kr i marockanska småsedlar. Han lovade att han skulle guida oss nästa gång och vi fick telnr till hans släktingar men vi kom ju aldrig tillbaka.
Tillbaka till Spanien för hemfärd, men inte för fort, vi var ju unga, rika och totalt ansvarslösa. Paris, där hade vi hört att studentrevolten var i full gång så det var vårt självklara nästa mål. I Spanien gick ju generatorn som jag redan berättat om och sedan när vi var nära San Sebastian, gick något sönder. Vi stannade i en lång nedförsbacke på nordsluttningen till bergen i riktning mot kusten, kröp under bilen och konstaterade att vi i ett rejält gupp hade lyckats bryta av kardanaxeln! Hur f-n lyckas man med det? När vi just skulle krypa fram hörde vi skottlossning. 200 m bort kom ett helt gäng rusande över vägen, slängde sig ner och började skjuta över vägen, sen blev det tyst och kompisen tyckte att "vi ligger kvar en stund va?" Jag nickade och vi låg där kanske fem minuter när en hel svärm med gendarmer rusade över vägen och lade sig på vägbanan och sköt åt det hållet som det andra gänget försvunnit.
När allt lugnat ner sig så lät vi bilen rulla nedför backen och kom snart till en liten by där det fanns, som i alla spanska byar, en verkstad. Vi släpade med oss verkstadsägaren och visade honom vår kardanaxel som nu var ganska tilltufsad. Som tur var talade han franska, kanske inte perfekt men begriplig. "Hur lyckades ni med det där?"frågade han men vi hade inget bra svar. Han monterade bort delarna och mätte och hade sig innan han spände fast dem i sin arbetsbänk med exakt mått mellan delarna, sågade av trasorna och hämtade två rör, stoppade det ena i det andra och körde in ändarna i resterna av kardanaxeln och svetsade ihop delarna, lät grejorna svalna och monterade den "nya" rejält mycket tyngre kardanaxeln. Efter en runda på planen utanför konstaterade han att den var perfekt. Ungefär en svensk hundring i spanska pengar ville han ha och när vi gav honom ungefär 200 sa han att han inte kunde komma hem med så mycket pengar utan att få bråk med frun för att ha lurat turister. "Man behöver inte redovisa allt", svarade jag och han sken upp, det hade han inte tänkt på.
Paris visade sig vara ett misstag, vi hamnade mitt i bråk mellan demonstranter och polis och när jag försökte fotografera sa polisen till oss att stoppa ner kameran och då jag låtsades inte förstå slog han som sagt till oss till kameran med sin långa träbatong så kameran gick i bitar. Där gick alla bilder från biten genom Spanien och Frankrike! Ja, även bilden vi tog framför Volvo-verkstan i Casablanca,
Vi hade en hel del erotiska äventyr under resan också men de lämnar jag utanför. Det här blev bra långt ändå.

Hittade staaavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mitt problem med mopeden är löst. Jag besökte 2st atv butiker som också renoverar lite mopeder och jag blev så imponerad på deras inkompetens så jag tog mina google skills och började leta upp fel och felsöka.
Problemet var. Mopeder startar hur bra som helst, men efter 30 sekunder körning blir så slö så den orkar ej driva sig själv. Ett par hundra felorsaker kan finnas. Idiotförslag jag fick av mekaniker var bromsar kan vara dåliga, drivremmen i variatorn sliten, bränslefilter inne i tanken kan vara tätt, detta argument efter jag berättade att jag hade testkört bränslepumpen manuellt och det sprutade bensin som bara tusan.

Efter egen felsökning hittade jag felet som var tralala tjuvluft i förgasaren, ett klassisk problem sedan typ 1910 tal på bränslemotorer.

Nå min lärdom vill man ha något gjort gör det själv. Tråkigt att det ska vara så svårt med service av saker. Bilar finns det dock grymma mekaniker för. Och innan någon säger det finns skitmånga grymma mopedmekaniker där du bor, så bor jag ej på samma plats. Sedan finns det säkert många duktiga privatpersoner i min ort, men det blir så krångligt med att först skapa en kontakt och få den komma hem lägga några timmar etc.

Bra att du hittade felet.

Att den tröttnar efter 30 sekunder gör att jag i alla fall skulle börja med att titta på bränsletillförseln. Men det finns många steg där. Har även varit med om att ett nytt tanklock har satts på tanken som saknat lufthål så efter en stund så kommer inget bränsle, men då har det varit en moped med självfall från tank till förgasaren och ingen pump.

Permalänk
Medlem

Och mitt gnäll - E27 LED-lampor som går sönder efter bara något år. Inget vidare bra för miljön. Det borde vara något som alla miljöpartister skulle jaga efter.

Permalänk
Medlem

Individer som ska diskutera viktiga ämnen dom har minimal kunskap om, tex energi, ekonomi, migration, miljö....
Dom har läst en artikel på Aftonbladet och sett ett nyhetsinslag sen är det deras facit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Och mitt gnäll - E27 LED-lampor som går sönder efter bara något år. Inget vidare bra för miljön. Det borde vara något som alla miljöpartister skulle jaga efter.

Usch, vill också gnälla på billiga skräpprodukter, företag som tillverkar dem och framför allt folk som köper dem...

Har själv gått på minan tillräckligt många gånger för att ha tröttnat helt, är det billigt håller det oftast inte länge.

Finns det inte bättre och dyrare LED-lampor som håller längre?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Usch, vill också gnälla på billiga skräpprodukter, företag som tillverkar dem och framför allt folk som köper dem...

Har själv gått på minan tillräckligt många gånger för att ha tröttnat helt, är det billigt håller det oftast inte länge.

Finns det inte bättre och dyrare LED-lampor som håller längre?

nix. Förr gjordes glödlamporna för bra att de höll hur länge som helst.
Så alla tillverkare av glödlampor gick ihop och bestämde att man skulle artificiellt
förkorta livslängden på lamporna så de fick sälja fler.
Tror den tanken ligger bakom dagens led-lampor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Usch, vill också gnälla på billiga skräpprodukter, företag som tillverkar dem och framför allt folk som köper dem...

Har själv gått på minan tillräckligt många gånger för att ha tröttnat helt, är det billigt håller det oftast inte länge.

Finns det inte bättre och dyrare LED-lampor som håller längre?

Mina Hue-lampor har hållit väldigt bra i alla fall. Dock kostar de ju en hel del förstås, men man får ju lite roliga funktioner också. Å andra sidan så har jag inte haft några större problem med vanliga LED-lampor heller, en och annan har gått sönder men inte förrän efter några år. Men jag hade rätt stora problem med CFL och de där halogenlamporna man hade innan LED blev prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Och mitt gnäll - E27 LED-lampor som går sönder efter bara något år. Inget vidare bra för miljön. Det borde vara något som alla miljöpartister skulle jaga efter.

Rent allmänt håller mina LED-lampor sjukt bra. Hade 4 st Philips-lampor som gick 35000+ timmar innan de byttes ut pga byte av armatur. De hade tappat lite i ljusstyrka på den tiden men ingen hade slutat lysa. Någon utomhuslampa har lagt av väl tidig och sedan är det något skumt med min tvättstuga - har tre vanliga E27-lampor i taket där håller de bara ca 2 år. Testat lampor från Airam och Star Trading men inget håller bättre än något annat där. Armaturerna är av äldre modell med en glasglob runt själva lampan men ser inte varför de skulle hålla sämre just där.

Är nästan så jag vill gnälla på några av lamporna då de håller för bra... Ibland skulle jag vilja byta en ljuskälla då det kommit snyggare lampor med bättre ljus sedan jag satt dit dem för 6-7 år sedan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Rent allmänt håller mina LED-lampor sjukt bra. Hade 4 st Philips-lampor som gick 35000+ timmar innan de byttes ut pga byte av armatur. De hade tappat lite i ljusstyrka på den tiden men ingen hade slutat lysa. Någon utomhuslampa har lagt av väl tidig och sedan är det något skumt med min tvättstuga - har tre vanliga E27-lampor i taket där håller de bara ca 2 år. Testat lampor från Airam och Star Trading men inget håller bättre än något annat där. Armaturerna är av äldre modell med en glasglob runt själva lampan men ser inte varför de skulle hålla sämre just där.

Är nästan så jag vill gnälla på några av lamporna då de håller för bra... Ibland skulle jag vilja byta en ljuskälla då det kommit snyggare lampor med bättre ljus sedan jag satt dit dem för 6-7 år sedan.

Det blir lätt varmare inne i en sluten armatur än om lampan sitter fritt, så det kan bero på att elektroniken i lampan inte tål sin egen värme. Dock beror det förtås på hur länge de är tända. Att elektroniken packade ihop var det som brukade hända i ett kök med en IFÖ-glob i när jag hade konventionella lågenergilampor där. Den sista innan jag satte i en LED slutade inte bara sina dagar genom att lägga av, utan släppte även ut magisk rök... Sitter armaturen så att sockeln är ovanför lampan så får man ju dessutom mest värme där elektroniken sitter.

Har en LED som satt i ett annat kök, dessutom i en tillällig "armatur" (bara sladd med sockel, så inte ens värmepåverkan), som ganska snart började leka diskotek/stroboskop och det är samma sak. Lysdioderna är hela, men elektroniken i lampan är skrot. Osram av någon sort, har jag för mig.

Permalänk
Avstängd

Tur att jag har ett 4G-kort i arbetsdatorn..

För i informationen på hotellet jag ska bo på i 3 nätter så hittade jag denna guldklimp:
"Internetanslutning via 56k-modem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mitt problem med mopeden är löst. Jag besökte 2st atv butiker som också renoverar lite mopeder och jag blev så imponerad på deras inkompetens så jag tog mina google skills och började leta upp fel och felsöka.
Problemet var. Mopeder startar hur bra som helst, men efter 30 sekunder körning blir så slö så den orkar ej driva sig själv. Ett par hundra felorsaker kan finnas. Idiotförslag jag fick av mekaniker var bromsar kan vara dåliga, drivremmen i variatorn sliten, bränslefilter inne i tanken kan vara tätt, detta argument efter jag berättade att jag hade testkört bränslepumpen manuellt och det sprutade bensin som bara tusan.

Efter egen felsökning hittade jag felet som var tralala tjuvluft i förgasaren, ett klassisk problem sedan typ 1910 tal på bränslemotorer.

Nå min lärdom vill man ha något gjort gör det själv. Tråkigt att det ska vara så svårt med service av saker. Bilar finns det dock grymma mekaniker för. Och innan någon säger det finns skitmånga grymma mopedmekaniker där du bor, så bor jag ej på samma plats. Sedan finns det säkert många duktiga privatpersoner i min ort, men det blir så krångligt med att först skapa en kontakt och få den komma hem lägga några timmar etc.

Folk som förstår sig på förgasare på riktigt börjar vara med sällsynta än äkta trollkarlar, om dom inte rentav är en och samma sak.

Håller mig själv nära nog trollkarlsstatus när det gäller bilar och mekanik överlag, framförallt BMW, men förgasare skyr jag som pesten, och skäms inte för att säga att jag skrotat en hel moped en gång när psyket inte längre orkade med förgasarkrångel.

Så mitt gubbgnäll är på förgasare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Tur att jag har ett 4G-kort i arbetsdatorn..

För i informationen på hotellet jag ska bo på i 3 nätter så hittade jag denna guldklimp:
"Internetanslutning via 56k-modem"

Vilket land?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Förr gjordes glödlamporna för bra att de höll hur länge som helst.

En lyser sedan 120 år.

The Centennial Bulb Mer här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Vilket land?

Sverige

Permalänk
Avstängd

Suck, tåget skulle gå 06:24, en timme försenad, på första stationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck, tåget skulle gå 06:24, en timme försenad, på första stationen.

På väg till hotellet med 56k-anslutningen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

På väg till hotellet med 56k-anslutningen?

Yesbox.
Men 4g på tåget så går det lika fort som 56k

Permalänk
Avstängd

Suck.
Började bra med 4G i stockholm, hann få ner typ 960MB av filen.
Sedan blev det för långt ut på landet och körde på SJs trådlösa nät, då börjar nerladdningen om på 0, så nu ska det ta allt mellan 2 timmar och en halv evighet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck.
Började bra med 4G i stockholm, hann få ner typ 960MB av filen.
Sedan blev det för långt ut på landet och körde på SJs trådlösa nät, då börjar nerladdningen om på 0, så nu ska det ta allt mellan 2 timmar och en halv evighet..

<Uppladdad bildlänk>

I tidernas begynnelse byggde en i systemgruppen ett eget modem för att slippa åka till KTH då det var katastrof. Vi var alla imponerade av att han lyckades få hela 110 baud. Det motsvarar c:a 10 tecken per sekund. Då krävdes det tålamod när han satt hemma och skulle starta upp servrar och annat men det gick. Då och då till och med snabbare än om han tagit en taxi till jobbet och suttit där vid terminal för att få fart på grejerna. Det var tider det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Trodde knappt det fanns kvar här.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ni vet vilka ni är. Stinkbomberna med dåliga rutiner kring den egna personlig hygienen.
Anledningen till att ni inte känner er egen "doft" är för att era näsor acklimatiserats.
Ni stinker:
svett, sura gympakläder, ert otvättade hår stinker och värst av allt, skrev. Detta gäller både tjejer och killar. Alla jävla nationaliteter. Rika, fattiga.

Ni måste ha en väldigt skev uppfattning av:
att duscha, det är mer än bara att låta vatten rinna över kroppen.
rena kläder, om plagget har använts en gång efter att ha tvättats, då är det inte rent. Jag skiter i vad ni tror.
intimhygien, att inte tvätta sitt skrev och sedan tro att det är ok att gå runt i samma underkläder man redan använt är inte okej. Kanske för er men inte för resten av mänskligheten.

Och jag har ingen ambition att ta upp detta med er. För det första har jag ingen lust med att låta det första jag säger till er vara att ni stinker och för det andra intresserar det inte mig att inleda en falsk vänskap med siktet inställt på att ambusha er om era dåliga vanor. Säger inte era vänner något? Eller skiter de i er. Stackare.

AAAAAAAAGGGGGGH!

FAN VAD SKÖNT DET VA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Trodde knappt det fanns kvar här.

Gotanet.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

rena kläder, om plagget har använts en gång efter att ha tvättats, då är det inte rent. Jag skiter i vad ni tror.

Ett plagg som använts en gång är vanligen inte smutsigt om du inte utfört tungt kroppsarbete. Har du haft en skjorta på dig en dag kan du vanligen använda den en eller två gånger till utan att den luktar svett. Förutsatt att du är ren och fräsch när du tar på dig skjortan...

Tvättar du dina jeans efter varje gång du haft dem på dig? Snacka om onödigt slitage på kläderna...

Sedan har ogillar jag verkligen folk som går runt och luktar svett men det beror vanligen inte på att de haft samma tröja mer än en dag.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]