Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

E32B - Ett egendesignat chassi

För något år sedan fick jag lite blodad tand med att designa och bygga ett eget chassi. Det står sig ganska stolt på mitt skrivbord och jag är nöjd med det. Men jag har också hittat en del problem med det som jag vill åtgärda i framtiden.

Bland annat så stör jag mig på att jag ser IO sticka ut högst upp, och en första tanke var att göra om orioentationen på chassit så den var riktad mot botten. Ytterligare ett problem är att chassit i sig är begränsat. Som det ser ut nu kommer ett byte mot en GPU som är något längre medföra problem. Och till sist så skulle jag gärna vilja pumpa ut all varm luft på en annan plats än där jag sitter, särskilt när framtida komponenter kommer vara mer strömhungriga.

Valet blev att stega upp till ATX igen, mest för att jag troligen i framtiden kommer ha mer plats samt att det skulle tillåta mig att ta del av fler komponenter. Jag ville även ha IO täckte av ett lock och sedan låta det mynna ut där bak. Och till sist så kommer troligen kylningen vara extern i form av en MO-RA 3 som förhoppningsvis kan monteras på andra sidan av en vägg. Även om det kommer finnas stöd för 2x280mm eller mer i chassit.

Storleken kommer även ha mindre betydelse än formen. Det får bli så stort det blir helt enkelt. Designen är såklart sedd att vara en extension av mitt tidigare chassi, att de ska kunna gå i samma serie, fast vara en utveckling av det. Jag känner mig överlag väldigt inspirerad av mid-century möbler och framförallt linjerat glas.

Nedan kommer lite initiella bilder. Jag tänker posta lite fler imorgon som förklarar med olika tankar jag har. Självfallet är jag öppen för ideér!

Ändrade titel
Permalänk
Medlem

Lite mer bilder kommer här för att visa på vart jag är just nu i processen! De är inte alltid 100% tydliga, mest på grund av att jag ibland bråkar med Fusion 360s render och dess ljussättning. På agendan i framtiden är att lära mig Blender och fixa lite snyggare renders innan jag börjar producera allt.

Nedan är baksidan av chassit. Tanken är att det ska sitta två stycken pass-through quick disconnects där, som i sin tur är kopplade till en extern MO-RA3 åt ena hållet, och en custom distro-plate åt andra hållet. Jag håller just nu lite smått på att leta efter någon snygg momentary switch att ha som startknapp. Än så länge har jag inte hittat exakt vad jag vill ha, och i slutändan kanske jag designar en egen helt enkelt. Det finns en liten cutout för att sladdar till PSU och IO ska kunna slinka ut.

Här är en vy rakt på sidan. Fläktarna kommer dra luften in i chassit, sedan skall det finnas ventilering högst upp som får upp luften i det övre avdelningen där IO finns. Där kan den få sippra ut. I den nedre avdelningen kommer PSU dra in luft underifrån och sedan finns det hål för att ventilera där med.

Som ni kan ana på denna bild så kommer huvuddelen av chassit vara vikt från en bit aluminium. Allt skruvas ihop med lite egna L-brackets. PSU + eventuella 2.5in SSDs kommer huseras längst ner. Ovanför dem kommer nedre avdelningen och komponenterna att länkas av en custom distro-plate. IO kommer att vara tillgängligt högst upp, men gömt av ett lock. Jag funderar lite grand på om jag vill göra det magnetiskt, men troligen skruvas det fast. Tanken är nog att försöka köra det mesta med en Thunderbolt-dock, så jag kommer inte gräva runt där allt för ofta.

Glaset hoppas jag mest kunna skruva fast i sidan av chassit med lite custom brackets. Jag hoppas att press-fit standoffs funkar att hålla det på plats, plus lite gummi för att inte vara för hårt.

En liten glamour shot bara

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Aksi:

Lite mer bilder kommer här för att visa på vart jag är just nu i processen! De är inte alltid 100% tydliga, mest på grund av att jag ibland bråkar med Fusion 360s render och dess ljussättning. På agendan i framtiden är att lära mig Blender och fixa lite snyggare renders innan jag börjar producera allt.

Nedan är baksidan av chassit. Tanken är att det ska sitta två stycken pass-through quick disconnects där, som i sin tur är kopplade till en extern MO-RA3 åt ena hållet, och en custom distro-plate åt andra hållet. Jag håller just nu lite smått på att leta efter någon snygg momentary switch att ha som startknapp. Än så länge har jag inte hittat exakt vad jag vill ha, och i slutändan kanske jag designar en egen helt enkelt. Det finns en liten cutout för att sladdar till PSU och IO ska kunna slinka ut.

<Uppladdad bildlänk>

Här är en vy rakt på sidan. Fläktarna kommer dra luften in i chassit, sedan skall det finnas ventilering högst upp som får upp luften i det övre avdelningen där IO finns. Där kan den få sippra ut. I den nedre avdelningen kommer PSU dra in luft underifrån och sedan finns det hål för att ventilera där med.

<Uppladdad bildlänk>

Som ni kan ana på denna bild så kommer huvuddelen av chassit vara vikt från en bit aluminium. Allt skruvas ihop med lite egna L-brackets. PSU + eventuella 2.5in SSDs kommer huseras längst ner. Ovanför dem kommer nedre avdelningen och komponenterna att länkas av en custom distro-plate. IO kommer att vara tillgängligt högst upp, men gömt av ett lock. Jag funderar lite grand på om jag vill göra det magnetiskt, men troligen skruvas det fast. Tanken är nog att försöka köra det mesta med en Thunderbolt-dock, så jag kommer inte gräva runt där allt för ofta.

<Uppladdad bildlänk>

Glaset hoppas jag mest kunna skruva fast i sidan av chassit med lite custom brackets. Jag hoppas att press-fit standoffs funkar att hålla det på plats, plus lite gummi för att inte vara för hårt.

<Uppladdad bildlänk>

En liten glamour shot bara

<Uppladdad bildlänk>

Rent generellt tycker jag du borde göra chassit mindre och sen använda bara 2 fläktar fast dom är i större storlek för o optimera, beror ju helt på om du tänkt vattenkyla, special komponent osv. Med customloop i tanken ser det skitbra ut! Kan man få beställa en uppsättning?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Rent generellt tycker jag du borde göra chassit mindre och sen använda bara 2 fläktar fast dom är i större storlek för o optimera, beror ju helt på om du tänkt vattenkyla, special komponent osv.

Just nu så skulle jag kunna få plats med 180mm istället för 140mm. Dock så är utbudet något mindre för dem och jag saknar framförallt att inte Noctua inte erbjuder fläktar i den storleken. De har en fläkt i 200mm, men då skulle jag inte kunna göra chassit mindre, utan det behöver snarare vara större för att kunna behålla symmetrin. Jag har dock funderat på att sänka höjden på det något sånär. Jag borde kunna kapa det med 50mm utan något större problem.

Dock så kommer jag köra på att det huvudsakligen skall kylas med en extern radiator monterat på andra sidan en vägg för att slippa värme i samma rum.

EDIT: Hänger med nu på vad du menar med större fläktar! 2st totalt med en på varje sida? Kan vara värt att utforskas!

Jag tänkte kika vad kostnaden blir för en mindre production run när det väl närmar sig.

Klarifiering
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Aksi:

Just nu så skulle jag kunna få plats med 180mm istället för 140mm. Dock så är utbudet något mindre för dem och jag saknar framförallt att inte Noctua inte erbjuder fläktar i den storleken. De har en fläkt i 200mm, men då skulle jag inte kunna göra chassit mindre, utan det behöver snarare vara större för att kunna behålla symmetrin. Jag har dock funderat på att sänka höjden på det något sånär. Jag borde kunna kapa det med 50mm utan något större problem.

Dock så kommer jag köra på att det huvudsakligen skall kylas med en extern radiator monterat på andra sidan en vägg för att slippa värme i samma rum.

EDIT: Hänger med nu på vad du menar med större fläktar! 2st totalt med en på varje sida? Kan vara värt att utforskas!

Jag tänkte kika vad kostnaden blir för en mindre production run när det väl närmar sig.

Skulle du få in 2x280x30mm radiatorer på varsin sida så bör du kunna kyla nästan vad som med bra temps fyi, sen en custom distro med D5:a i botten och du har ett dunderchassi!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Skulle du få in 2x280x30mm radiatorer på varsin sida så bör du kunna kyla nästan vad som med bra temps fyi, sen en custom distro med D5:a i botten och du har ett dunderchassi!

Just nu så får två sådana radiatorer plats! Även om jag satsar på en extern rad så vill jag såklart ha möjligheten. Min första plan var 2x 360x180mm rad, men de får inte riktigt plats... D5a kommer det finnas plats för i distron 👍

Permalänk
Avstängd

Oj oj. Detta är ett konstverk. Riktigt nice!

Visa signatur

i7 4770K | Asus Strix GTX 970 | 16GB DDR3 RAM |
Laptop | Macbook Pro M1 2020 | 512GB SSD | 16GB RAM |

Permalänk
Medlem

En liten teaser för en större uppdatering. Jag har helt byggt om interiören så att den stödjer 2x420 + 1x280 radiatorer. Samt att den nu får plats en pump-res kombo där bak.

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten video med 3D renderingar av chassit.

Jag håller i skrivande stund på gå igenom alla detaljer igen för att sedan beställa metalldelarna innan veckans slut.

grammatik
Permalänk
Medlem

Sjuuuukt snyggt... ärligt den snyggaste designen jag sett.:)

Ska följas...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Snabb uppdatering:

Delarna borjar trilla in lite grand.

Jag testade lite olika komponenter for att se till att de passar. Moderkort och GPU samt vertical mount funkar i alla configurationer. Mina radiatorer passar ocksa. Daremot ar top-panel lite buktande p.g.a brist pa support. Den far en snabb 90-graders vinkel och en ny replacement ar pa vag snart.

Darefter skall det malas.

Permalänk

Sjukt nice design 👍
Stort lycka till med detta! Får en att tänka steampunk och minimalism i ett projekt, vilket är coolt. Kommer definitivt att följa.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg design! Varifrån beställer du de färdiga metallpanelerna till chassit?