MSI X470 GAMING PLUS kompatibel med Ryzen 5600X?

Permalänk
Medlem

MSI X470 GAMING PLUS kompatibel med Ryzen 5600X?

Tjabbade med en kompis som är lite duktigare än mig på datorer, han sa att enligt AGESA versionen https://en.wikipedia.org/wiki/AGESA så borde mitt moderkort ha support för Ryzen 5000 serien från början. Men det kanske krävs en viss version? Jag har H.40.

Så tänkte bara dubbelchecka här så det vi kommit fram till stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Tjabbade med en kompis som är lite duktigare än mig på datorer, han sa att enligt AGESA versionen https://en.wikipedia.org/wiki/AGESA så borde mitt moderkort ha support för Ryzen 5000 serien från början. Men det kanske krävs en viss version? Jag har H.40.

Så tänkte bara dubbelchecka här så det vi kommit fram till stämmer.

Det är bara att kolla in MSI support.

https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PLUS-MAX/support#...

Och ja! Den stödjer Ryzen 5xxx serien.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är bara att kolla in MSI support.

https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PLUS-MAX/support#...

Och ja! Den stödjer Ryzen 5xxx serien.

Ja vi kollade där men då BIOS versionen inte fanns listad bland downloads så blev vi skeptiska vilken BIOS version tidigast det gäller för?.

Permalänk
Medlem

Ta ner senaste bios och uppdatera till den bara. Varför ska du ha en tidigare version?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ta ner senaste bios och uppdatera till den bara. Varför ska du ha en tidigare version?

För det finns en liten risk (enligt tillverkaren själv) att datorn inte startar, i det fallet får man ju återställa BIOS helt. MSI råder själva till att inte uppdatera BIOS om du inte måste. Och jag menar de nya versionerna lägger inte till något jag behöver, så jag undviker det gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

För det finns en liten risk (enligt tillverkaren själv) att datorn inte startar, i det fallet får man ju återställa BIOS helt. MSI råder själva till att inte uppdatera BIOS om du inte måste. Och jag menar de nya versionerna lägger inte till något jag behöver, så jag undviker det gärna.

Förutom då om du nu skulle vilja gå upp till en Ryzen 5000... Som ju var frågan

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Om du ändå måste uppdatera för att få fullt stöd för processorn kan du lika gärna ta senaste versionen, och då få bättre stöd och fler fixar, som någon annan version. Det finns iofs tillfällen när man måste uppdatera i två steg men det brukar stå när man laddar ner den om det är så.

Har själv för övrigt aldrig fått problem när jag flashat bios. Gör man bara rätt så är risken rätt liten att det blir fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2