Permalänk
Avstängd
Skrivet av noMad17:

Det är Gothia Cup denna vecka.

Jo, men inte nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det verkar vara ett j*a hallåhej i mölndal denna vecka, en massa barn som ska spela fotboll verkar det som. De har nog bokat en del rum, för utanför scandic när jag gick förbi igår så stod det minst 30 pers.
Sedan när jag kom till best western längre bort från stan så mötte jag säkert en 50-tal till i fotbollskläder. Verkar kommit från flera olika länder också.

Ahh, det är Gothia Cup som fått det att gå från lågt och dyrt utbud till katastrofuselt och ännu dyrare den här veckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Ahh, det är Gothia Cup som fått det att gå från lågt och dyrt utbud till katastrofuselt och ännu dyrare den här veckan.

Mjo, fick betala nästan 2000kr/natten på best western denna vecka.
Det är typ det dubbla mot Mölndal Bro hotell.

Permalänk
Medlem

Klart det ska gnällas mer på trafik.
De som parkerar på vänster sida i körriktningen t.ex., vad är det för påhitt?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMacke:

Klart det ska gnällas mer på trafik.
De som parkerar på vänster sida i körriktningen t.ex., vad är det för påhitt?

Enkelriktat? Då är det tillåtet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Intressant, mig veterligen har jag aldrig haft en LED som slutat fungera. De senaste 5+ åren är nog den enda lampa jag bytt hemma lysröret i fläkten i köket. Mina kanske är gamla nog att vara tillverkade innan LED också fick sig ett släng av planned obscolescence

Skrivet av Valonen:

Känner inte heller igen mig i LED-diskussionen. De LED lampor jag har köpt håller än +5 år gamla. Har det kommit "Skräp-LED"?

Skrivet av ehsnils:

Japp. Osram verkar vara skit. Nummer två gick sönder häromdagen och den jag hade i reserv var kass från början.

Mina LED-lampor har börjat gå sönder. Den först gick 2020. Sen efter det har ytterligare två eller tre gett upp. Jag köpte dessa när jag flyttade hemifrån 2004. Det är ju typ 35000 timmar om man räknar att lampan är tänd 3 timmar om dagen sommartid (3 månader) och 7 timmar vintertid (9 månader). Rätt kasst egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Mina LED-lampor har börjat gå sönder. Den först gick 2020. Sen efter det har ytterligare två eller tre gett upp. Jag köpte dessa när jag flyttade hemifrån 2004. Det är ju typ 35000 timmar om man räknar att lampan är tänd 3 timmar om dagen sommartid (3 månader) och 7 timmar vintertid (9 månader). Rätt kasst egentligen.

Rätt osannolikt att det är LED-lampor om du köpte dem 2004...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Livslängden för billiga LED-lampor ligger runt 15 000 timmar. Varför tycker du 35 000 timmar är dåligt?

Vanliga glödlampor har bara en livslängd på ca 1 000 timmar som jämförelse.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Rätt osannolikt att det är LED-lampor om du köpte dem 2004...

Tänker jag på lågenergilampor kanske?
Ska säga att jag visste helt ärligt inte att det var olika tekniker. Trodde att lågenergilampor var ett svenskt namn på LED-lampor i början när dom kom.
Idag har jag lärt mig något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Livslängden för billiga LED-lampor ligger runt 15 000 timmar. Varför tycker du 35 000 timmar är dåligt?

Vanliga glödlampor har bara en livslängd på ca 1 000 timmar som jämförelse.

Med korrekt design och inte en självförstörande design så bör livslängden (70% intensitet bibehållen) ligga på minst 50 000 timmar.
https://www.electronics-notes.com/articles/electronic_compone...

Går de sönder innan dess så är det "designed to fail".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Med korrekt design och inte en självförstörande design så bör livslängden (70% intensitet bibehållen) ligga på minst 50 000 timmar.
https://www.electronics-notes.com/articles/electronic_compone...

Går de sönder innan dess så är det "designed to fail".

Så är det säkert, jag skrev dock billiga LED-lampor som brukar ha runt 15 000 timmar som specificerad livslängd. 15 000 timmar är dock rätt bra för en lampa man betalar 19 kr för tycker jag åtminstone.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/lampor-belysning/led-l...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem

Nu när den kommande Europahettan drar in över landet imorgon och torsdag.

Att se kommentarer som "Älskar denna hettan" "Åh låt den vara hela sommarn" Gör mig spyfärdig.

Det finns dom som inte klarar av så höga temperaturer, som äldre t.ex.

Säger tack och lov att den bara är här i 2 dagar, men titta nedanför i Storbritannien, Spanien, det som sker där nere vill dessa älskare ha upp hit?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Att se kommentarer som "Älskar denna hettan" "Åh låt den vara hela sommarn" Gör mig spyfärdig.

Säger tack och lov att den bara är här i 2 dagar, men titta nedanför i Storbritannien, Spanien, det som sker där nere vill dessa älskare ha upp hit?

Det ska bli 32 grader här på torsdag, det kommer bli hemskt. Ca 10 grader över optimal temperatur. Själv är jag i tidiga 30-årsåldern. Fattar inte hur folk kan stå ut med 40-45 grader i skuggan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

17 grader ut nu, woho för högsommar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

17 grader ut nu, woho för högsommar..

Hela 24 i skuggan här nere i Mölndal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det gör mig lite förvånad också. Har folk redan glömt bort alla skogsbränder och torkade skördar 2018?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Enkelriktat? Då är det tillåtet.

Jo, det vet jag. Men fenomenet uppstår överallt.
Kan lätt vara 5 bilar på fel håll på gatan utanför huset, gatan har bara 14 hus.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

På arbetet idag:

Ojdå - 4 styck Criticals (ärenden, arbetar inom IT Support) samtidig från vår "automatiska ticket dispatcher" 15 minuter före chat tjänsten startar...

Mig: Chefen, du ... jag har fått 4 kritiska ärenden som måste hanteras omgående och jag har snart chat.

Chefen: Lite utmaning då.

Mig: Jag känner ansvarighet ovanför mina kollegor som behöver hjälp.

Chefen: Du hade 15 minuter att lösa dom på.

Mig: (Tyst, men riktig grinig inuti... vill bara sluta på jobbet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

På arbetet idag:

Ojdå - 4 styck Criticals (ärenden, arbetar inom IT Support) samtidig från vår "automatiska ticket dispatcher" 15 minuter före chat tjänsten startar...

Mig: Chefen, du ... jag har fått 4 kritiska ärenden som måste hanteras omgående och jag har snart chat.

Bara att ta dem en och en.

Chat-program är inte något man skall ha för inkommande support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Bara att ta dem en och en.

Chat-program är inte något man skall ha för inkommande support.

Chatten är obligatorisk för oss alla, och "alla" hatar chatten som pesten på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Det gör mig lite förvånad också. Har folk redan glömt bort alla skogsbränder och torkade skördar 2018?

Vattenbrist, grillförbud, skogsbränder, glassen tog slut, det fanns inte en fläkt att köpa, betesdjur fick nödslaktas i massor så att det till och med blev kö till slakteriet och djuren led av den anledningen. Säkert mycket mer som jag inte kommer ihåg nu.
Men ja, bästa sommaren enligt väldigt många och jag också väldigt svårt att hantera dom människorna som hävdar det med något drömskt i blicken.
Jag vill bara banka vett i huvudet på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Chatten är obligatorisk för oss alla, och "alla" hatar chatten som pesten på jobbet.

Ingen som hackat den ännu? Är det något egentillverkat eller är det en kommersiell applikation? Oavsett så brukar det finnas intressanta "hål" i dem.

Fast du kanske skulle kolla med facket om arbetsmiljöförhållandena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vattenbrist, grillförbud, skogsbränder, glassen tog slut, det fanns inte en fläkt att köpa, betesdjur fick nödslaktas i massor så att det till och med blev kö till slakteriet och djuren led av den anledningen. Säkert mycket mer som jag inte kommer ihåg nu.
Men ja, bästa sommaren enligt väldigt många och jag också väldigt svårt att hantera dom människorna som hävdar det med något drömskt i blicken.

Och här dog det en massa träd p.g.a. torkan - på ställen som annars sällan är torra. På de ställen där det alltid är torrt överlevde träden för att de har anpassat sig. Men alla döda träd från 2018 används nu som argument i grundvattendebatten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoOngle:

På arbetet idag:

Dags att byta jobb då ja.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Jag tror ytterst få tycker 2018 var den bästa sommaren. I såfall var det en ungdom.

Däremot har sommaren hittills varit mesig som har fått konsekvenser.

Angående torråret 2018 så skulle vår regering kunna göra så mycket för att minska dessa kriser. Brandgator i skog, bättre skogsvägar, kanske låta folk skattefritt borra nya brunnar etc. Men det är inte mycket jag hör.

Skrivet av CCWarlock:

Dags att byta jobb då ja.

Det är så på många jobb. Jag själv har varit med på 2st olika teams/skypemöten samtidigt etc. Helst skulle jag vilja ha var sin möte i var sin hörlur(vänster/höger) men det gick att köra in i båda. Det var dock viktigt att komma ihåg att man koppla från mute på rätt möte när man pratade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är så på många jobb. Jag själv har varit med på 2st olika teams/skypemöten samtidigt etc. Helst skulle jag vilja ha var sin möte i var sin hörlur(vänster/höger) men det gick att köra in i båda. Det var dock viktigt att komma ihåg att man koppla från mute på rätt möte när man pratade.

Må vara sant men inte på alla. Är man lite gubbgnällig för att chefen, kunden, den man jobbar mot inte kan planera sin tid eller sina resurser borde man titta sig efter ett annat jobb eller uppdrag.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

Får en frukostpåse av hotellet, då de serverar frukost typ första tiden på eftermiddagen.
I den så får man en sur jävla stenbit till "mjukt" bröd, som bara är att slänga.
Iaf så är decilitern yoghurt och lite grus av musli rätt så ok, och ett ägg med en mikrotub kaviar. å en jos.

Tur att jag har en påse nötter och ölkorv med mig i väskan.

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Må vara sant men inte på alla. Är man lite gubbgnällig för att chefen, kunden, den man jobbar mot inte kan planera sin tid eller sina resurser borde man titta sig efter ett annat jobb eller uppdrag.

Det beror på. Om man jobbar internt med saker som ej är brådskande så är det enkelt. Jobbar man tvärtom med externa kunder, kanske har 50st. Så kan det vara så att slumpen faller in och flera har brådskande supportärenden samtidigt och det är väldigt begränsat antal personer i landet som kan göra något åt det.

Angående möten så kan det vara typ 10st olika personer från olika företag med på dem, dessa möten är svårinplanerade. Och det kan blir så att man tvingas ta 2st möten samtidigt, vissa möten enklare än andra. Ett internt månadsmöte, går ju helt skippa även om cheferna blir sura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror ytterst få tycker 2018 var den bästa sommaren. I såfall var det en ungdom.

Däremot har sommaren hittills varit mesig som har fått konsekvenser.

Angående torråret 2018 så skulle vår regering kunna göra så mycket för att minska dessa kriser. Brandgator i skog, bättre skogsvägar, kanske låta folk skattefritt borra nya brunnar etc. Men det är inte mycket jag hör...

Jag skulle säga att det nog rör sig om 70-75 procent som är för 2018 i min bekantskapskrets!? Unga som gamla "russin". Idioter hela bunten. Antingen det eller så säger dom medvetet så för att provocera mig, då dom allra flesta vet hur jag blir när kvicksilvret rör sig norr om 26 grader.
Jag led av 2018 och spenderade merparten av sommaren i min 24-25 graders "svala" källare. På markplan hade jag ~30 grader i ett par veckors tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Får en frukostpåse av hotellet, då de serverar frukost typ första tiden på eftermiddagen.
I den så får man en sur jävla stenbit till "mjukt" bröd, som bara är att slänga.
Iaf så är decilitern yoghurt och lite grus av musli rätt så ok, och ett ägg med en mikrotub kaviar. å en jos.

Tur att jag har en påse nötter och ölkorv med mig i väskan.

Låter som att du är på "Hotell Skövde", sunkigaste hotellet i Sverige...