Tysk hårdvarupress sågar Intels grafikkortsdebut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Är inte helt säker på vad du svamlar om i punkt 2, men Nvidias drivrutiner är långt ifrån 1GB stora. Du tänker kanske på installationspaketen eller binärstorlekarna på disk? Det är inte en drivrutin eller bara kod, det är lite som att säga att Ubuntu är en kernel.. läs på!

Tror du trummar på lite för hårt.

Han menade inte bokstavligt talat 1 GB, utan jag tolkade det som han menade att det krävs massor med specialkod i drivrutiner för att det ska fungera bra.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Jag och över 90% i detta forum kommer att rata Intels grafikkort, speciellt nu i debuten. Men det är ju bra att mer konkurrens kommer. Därför hoppas jag att de efter nästa eller generationen där på lyckas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Han har ADHD, ifall du inte kände till det.

Då är man ju inte nödvändigtvis precis som alla andra.

Vem är som alla andra?

Kände inte till att han hade detta, men det förklarar ju en del.

Permalänk
Medlem

Intel är ju inte nya på detta med drivrutiner. De har ju haft inbyggda grafikkort i sina processorer sedan årtionden tillbaka. Känns mer som att de nu får smaka på årtionden av neglekt mot folk som förlitat sig på iGPUs. De har haft lång tid att korrigera för dåliga drivrutiner men inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Får de samla in info från kinesiska användares datorer? Gratis beta test.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är en fundamental skillnad mellan iGPU och dGPU. Då Intels iGPU i praktiken är helt oanvändbar för AAA-spel lär varken Intel och definitivt inte spelutvecklarna brytt som om att testa mot den HW.

Det "bästa" Intel kunnat gjort tidigare är att så långt som möjligt erbjuda en implementation som följer specifikationen. När DX12 var helt nylanserat rekommenderades Intel GPUer då de var först med att ha en implementation som bäst följde spec:en.

Spel och applikationer har buggar, men de är testade att fungera ihop med all "relevant" HW. Har själv fixat till en del OpenCL-kod i Phoronix test-suite för Intel, felen var uteslutande av typen: programmen var i praktiken bara testade mot AMD/Nvidia, för bara deras dGPUer hade prestanda nog att vara relevant; orsaken att det inte fungerade på Intel var att Intels driver följde specifikationen till punkt och pricka men det gjorde inte AMD/Nvidia -> programmet hade buggar som "råkade" fungera på AMD/Nvidia men inte Intel då de "upptäckte" buggen.

Lär vara rätt mycket den typen av fel Arc åker på nu. Spel är i de flesta fall överhuvudtaget inte testade mot Intels iGPU då de inte hade kraft nog att köra spelen. Arc må implementera standarden korrekt, men det är rätt irrelevant för kunden om den applikation man vill köra fungerar på AMD/Nvidia men kraschar på Intel.

Det kommer ta ett bra tag för Intel att fixa detta, steg 1 är att de måste få ut HW som är relevant att ens testa på. Som vanligt med alla v1.0 saker blir de första användarna i praktiken beta-testare. Kolla tillbaka på Nvidias och ATIs tidiga dGPUer, det var inte heller speciellt roligt för de som råkade köpa dessa (hade både första gen GeForce och första gen Radeon...).

Är nog ingen slump att de "positiva sidorna" är just de områden där Intels iGPU faktiskt var relevant. I de fallen har programmen redan blivit testade mot Intels GPUer.

Det är väl främst en "konkurrens" orsak, man måste fixa för att inte få ryktet att man har dåliga drivrutiner. Heter på drivrutin sidan buggfixar och speloptimering.

Av vad jag förstår av vad du skrev, så är Intel inte ovetande om det fenomenet.

Då borde det ju varit en prioritet att gå på från dag ett, nu när dom vet om att hårdvaran inte är för svag.

Som det ser ut nu så får man uppfattningen att dom inte ens brytt sig, något jag inte vill tro. men men...

Skrivet av Networker:

Men okej, du fick poäng av mig för det.
Men varför släpps det fortfarande spel för dx11 etc?
Lata programmerare?

Eller är de influerade av "8-bit-guy" att det var "bättre förr med petscii robots?"
(Sorry David, you are innocent!)

Vulcan/dx12 funkar ju mycket bättre på grafikkort, ger "mer FPS" än dx11.
DX11 är obsolet teknologi idag. Skulle inte förvåna mig ett dugg om "nvidia" ligger bakom att pusha DX11 långt efter DOA. Bara för att sälja fler onödiga grafikkort, och givetvis mjölka oss gamers på pengar.

Gällande intel ARC380, så är det ett "halvkasst" grafikkort. Går dock att låsa upp strömbudgeten så den är ungefär som ett Geforce 1650. (Knappt).

Men är ju givetvis inget att "kåta upp sig på" ändå.
1650 är ett tre år gammalt budgetkort från Nvidia..

Enkelt!

Att det fortfarande släpps spel med DX11 är främst att en stor kundkrets fortfarande kör med hårdvara som inte stödjer DX12, då ser dom som gör spelmotorerna inget större behov att pusha fram en endast DX12 spelmotor.

Marknaden styr!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Får de samla in info från kinesiska användares datorer? Gratis beta test.

Det heter inte "info", utan spionage

Oj, försa jag mig nu

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Enkelt!

Att det fortfarande släpps spel med DX11 är främst att en stor kundkrets fortfarande kör med hårdvara som inte stödjer DX12, då ser dom som gör spelmotorerna inget större behov att pusha fram en endast DX12 spelmotor.

Marknaden styr!

Tyvärr är det väl ungefär samma kråksång att det "aldrig" släpptes några betydande spel för C128, då den var bakåtkompatibel med C64, så folk som köpte C128 fick "tji".

Hur länge ska vi behöva dras med DX11?
Hur långt tillbaka släpptes de sista korten med endast DX11?
Enligt Wikipeida kom dx12 2015. Sju år sedan alltså. Spelar folk fortfarande så mycket med 7-8 år gamla grafikkort så det "lönar sig" för spelutvecklarna att fortfarande prångla ut spel med dx11?

DX12 och Vulcan har ju betydligt bättre FPS på samma hårdvara, beroende på modernare kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tyvärr är det väl ungefär samma kråksång att det "aldrig" släpptes några betydande spel för C128, då den var bakåtkompatibel med C64, så folk som köpte C128 fick "tji".

Hur länge ska vi behöva dras med DX11?
Hur långt tillbaka släpptes de sista korten med endast DX11?
Enligt Wikipeida kom dx12 2015. Sju år sedan alltså. Spelar folk fortfarande så mycket med 7-8 år gamla grafikkort så det "lönar sig" för spelutvecklarna att fortfarande prångla ut spel med dx11?

DX12 och Vulcan har ju betydligt bättre FPS på samma hårdvara, beroende på modernare kod.

När folk som använder DX11 hårdvara har råd att uppdatera till DX12 hårdvara....

Alla är inte lika lyckligt lottade, tyvärr...

Tja... C128 var lite i linje med DX12 hårdvara = dom som hade råd köpte den.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Någon kan ju knåpa på ett emuleringslager för dx11 kanske?

DXVK finns ju redan, utför stordåd i Linux, men det finns ju de som använder den i windows också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Intel är ju inte nya på detta med drivrutiner. De har ju haft inbyggda grafikkort i sina processorer sedan årtionden tillbaka. Känns mer som att de nu får smaka på årtionden av neglekt mot folk som förlitat sig på iGPUs. De har haft lång tid att korrigera för dåliga drivrutiner men inte gjort det.

Nu är det ju inte riktigt jämförbart att utveckla en drivrutin som till 99,9% används för ren desktopanvändning på en iGPU versus drivrutiner för en speloptimerad dGPU.

Permalänk
Medlem

Vore lite roligt (och väldigt praktiskt) om Valve tillsammans Intel tog fram motsvarande funktion i Steam där man får se vilka spel som funkar med Steam Deck fast nu även vilka som funkar bra med Intel ARC

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Men hur många förväntade sig perfekta drivrutiner för första produkten ...

Ingen? Men man förväntade sig nog i alla fall fungerande drivrutiner så här efter ett par års extra utvecklingstid.

Skrivet av KAD:

Som relativt ointresserad amatör tycks spel- och grafikkortsbranchen vara helt trasig. Man lägger stöd för specifika spel i drivrutinerna i stället för att fixa buggarna i spelen. ...

Grafikkorten har inte stöd för specifika spel, utan optimeringar.
Det finns en uppsättning grundläggande drivrutiner som nyttjas i de fall optimerade inställningar saknas.
Nvidia lägger stora resurser på att göra optimeringar till så gott som alla större spel, men deras basdrivisar (och äldre generationers grafikkort) får inte mycket kärlek.
AMD har mindre resurser att lägga på optimeringar, så deras grundläggande drivrutiner är riktigt bra!
Intel har ju inte alls varit på banan, så de bör börja med att få till (väl) fungerande basdrivrutiner. Ligger redan år efter vad de själva förväntade sig, om jag förstått det rätt.

Ny diskussionspunkt:
Är det bara jag som retar mig på:

Citat:

Gaming with Intel's Arc A380, even ... Computer Base (maskinöversatt från tyska)

Varför använda maskinöversättning från tyska till engelska i stället för att ta den tyska texten rakt av och/eller översätta den till svenska? (Det är 35 år sedan jag pluggade tyska, men ändå inget problem att förstå innehållet.)

Här kommer texten i original:
Das Spielen mit Intels Arc A380 ist sogar mit dem neuesten Treiber wie das Leben mitten auf einem Minenfeld – volltrunken Topfschlagen spielend wohlgemerkt. Anders lassen sich die vergangenen Arbeitstage mit der Arc A380 nicht beschreiben. Da weiß man gar nicht, wo man anfangen soll. Im aktuellen Zustand ist es völlig unverständlich, wie ein großes und seriöses Unternehmen wie Intel solch ein Produkt auch nur an einen einzelnen Kunden verkaufen kann. Die Arc A380 ist derzeit nicht im Betastadium. Viel mehr als ein „kommt frisch aus dem Labor“ ist es nicht. Das ist natürlich Blödsinn, für einen Kunden ohne Entwicklerhintergrund muss es aber so erscheinen.
Från Computer Base, andra stycket på sida 3 i artikeln.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19669753" userid="171719" name="Yoshman"]
Det är en hönan-eller-ägget situation. Ingen kommer fixa problemen om de inte upptäcks på en plattform som realistiskt kan användas för programvaran/spelet.

Det kritiska för Intels del kommer bli att vara lyhörda kring de problem som upptäcks och göra en bra prioritering kring hur man använder de resurser man har för att lösa problemen i "optimal" ordning.

Det är inte av illvilja som spel/spelmotorer inte håller sig till standarder. Det är bara en fullt naturligt konsekvens av att moderna spel och moderna 3D-drivrutiner innehåller massiva mängder kod. Det finns därför massor med buggar både i spelmoterna och i drivarna.

Installerade precis Unreal Engine 5 på Ubuntu 22.04. Det var ett rätt bra exempel på att det finns buggar i allt... Första som hände när UE5 startade var att den var snäll nog att tala om: du kör en Nvidia GPU med drivrutinsversion X, den har kända problem med UE5 så uppgradera till minst version Y. Enda anledningen att upplevelsens ändå blev så pass bra var att UE5 råkar vara testad just med kombinationen Ubuntu 22.04 + Nvidias proprietära drivers (är ungefär den enda kombo som är testad, är i nuläget bara Nvidia proprietära drivers som är "rekommenderade").

Så Nvidias drivers är inte fria från buggar, men de är typiskt det första man testar med idag givet deras marknadsandel och det är den stora orsaken till att det fungerar så pass bra.

Spel/program kommer fungera "tillräckligt" bra på de plattformar de är testade mot. Det innefattar i vissa fall "två fel blir ibland ett rätt, i alla fall sett från utsidan...".

För Intels del finns direkt tre klasser man kan dela in problemen i

1. Systemet kraschar (det nämndes något fall där datorn bootade om) så är det alltid Intels fel. Spelar ingen roll hur buggig och hur mycket fel ett spel gör, OS:et får aldrig krascha då är det med 100 % säkerhet en bugg i endera OS (extremt osannolikt då det fungerar med Nvidia/AMD) eller en bugg i drivrutinen.

2. Spelet startar inte. eller kraschar. Detta kommer nog vara rätt 50/50 buggar på Intels sida samt buggar i spelet. Som användare ska jag inte behöva bry mig, det är Intels huvudvärk att lösa problemet. Om man ser att felet ligger i spelet är det bästa att problemet fixas där, om inte det är möjligt får man göra det Nvidia/AMD har 20 års av historik kring: gör en "workaround".

3. Mindre glitchar / prestandaproblem. Även här lär det vara fel på båda sidor, även här är det i slutändan så att kunderna skiter i vems felet är: ligger på Intel att fixa problemet eller göra en "workaround".
[/quot

Så du anser att om en tillverkare släpper ut en undermålig produkt på markanden så är det andra tillverkares problem att åtgärda defekterna i denna produkt?

Med ditt resonemang skulle Volvo kunna tillverka nya modeller, och börja sälja, vars motorer inte tål att köras på den sortens bensin som marknaden tillhandahåller idag, och felet/problemet skulle hamna i oljebolagens knä?
Att det skulle ligga på deras ansvar att utveckla nya produkter som gör att Volvos bilar blir användbara?

Som jag ser det är det speltillverkarnas problem att se till att deras produkt fungerar på de plattformar produkten riktar sig till.

För mig kvarstår faktum: Spelbolagen släpper ut produkter som inte fungerar som tänkt och lägger över jobbet att fixa så de är spelbara på andra tillverkare.

Sen är det orelevant hur svårt och hur mkt det finns att ta hänsyn till i olika sammanhang för att produkten ska fungera felfritt, ansvaret ligger alltid hos tillverkaren.

Problemet i stort bör ligga i att det saknas/struntas i faställda protokoll från allas håll.

Om speltillverkarna måste bryta mot detta för att få en ny produkt att fungera fullt ut, kanske det bästa hade varit att ta upp och prata om problemet med processorstillverkarna innan produkten släpps, så dessa får tid att utveckla protokoll/teknik att möta dessa nya krav?

Vid behov av nya protokoll borde det ju gynna hela marknaden om alla var med och faställde, samt rättade sig efter, dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

[quote postid="19669753" userid="171719" name="Yoshman"]
Det är en hönan-eller-ägget situation. Ingen kommer fixa problemen om de inte upptäcks på en plattform som realistiskt kan användas för programvaran/spelet.

Det kritiska för Intels del kommer bli att vara lyhörda kring de problem som upptäcks och göra en bra prioritering kring hur man använder de resurser man har för att lösa problemen i "optimal" ordning.

Det är inte av illvilja som spel/spelmotorer inte håller sig till standarder. Det är bara en fullt naturligt konsekvens av att moderna spel och moderna 3D-drivrutiner innehåller massiva mängder kod. Det finns därför massor med buggar både i spelmoterna och i drivarna.

Installerade precis Unreal Engine 5 på Ubuntu 22.04. Det var ett rätt bra exempel på att det finns buggar i allt... Första som hände när UE5 startade var att den var snäll nog att tala om: du kör en Nvidia GPU med drivrutinsversion X, den har kända problem med UE5 så uppgradera till minst version Y. Enda anledningen att upplevelsens ändå blev så pass bra var att UE5 råkar vara testad just med kombinationen Ubuntu 22.04 + Nvidias proprietära drivers (är ungefär den enda kombo som är testad, är i nuläget bara Nvidia proprietära drivers som är "rekommenderade").

Så Nvidias drivers är inte fria från buggar, men de är typiskt det första man testar med idag givet deras marknadsandel och det är den stora orsaken till att det fungerar så pass bra.

Spel/program kommer fungera "tillräckligt" bra på de plattformar de är testade mot. Det innefattar i vissa fall "två fel blir ibland ett rätt, i alla fall sett från utsidan...".

För Intels del finns direkt tre klasser man kan dela in problemen i

1. Systemet kraschar (det nämndes något fall där datorn bootade om) så är det alltid Intels fel. Spelar ingen roll hur buggig och hur mycket fel ett spel gör, OS:et får aldrig krascha då är det med 100 % säkerhet en bugg i endera OS (extremt osannolikt då det fungerar med Nvidia/AMD) eller en bugg i drivrutinen.

2. Spelet startar inte. eller kraschar. Detta kommer nog vara rätt 50/50 buggar på Intels sida samt buggar i spelet. Som användare ska jag inte behöva bry mig, det är Intels huvudvärk att lösa problemet. Om man ser att felet ligger i spelet är det bästa att problemet fixas där, om inte det är möjligt får man göra det Nvidia/AMD har 20 års av historik kring: gör en "workaround".

3. Mindre glitchar / prestandaproblem. Även här lär det vara fel på båda sidor, även här är det i slutändan så att kunderna skiter i vems felet är: ligger på Intel att fixa problemet eller göra en "workaround".
[/quot

Så du anser att om en tillverkare släpper ut en undermålig produkt på markanden så är det andra tillverkares problem att åtgärda defekterna i denna produkt?

Med ditt resonemang skulle Volvo kunna tillverka nya modeller, och börja sälja, vars motorer inte tål att köras på den sortens bensin som marknaden tillhandahåller idag, och felet/problemet skulle hamna i oljebolagens knä?
Att det skulle ligga på deras ansvar att utveckla nya produkter som gör att Volvos bilar blir användbara?

Som jag ser det är det speltillverkarnas problem att se till att deras produkt fungerar på de plattformar produkten riktar sig till.

För mig kvarstår faktum: Spelbolagen släpper ut produkter som inte fungerar som tänkt och lägger över jobbet att fixa så de är spelbara på andra tillverkare.

Sen är det orelevant hur svårt och hur mkt det finns att ta hänsyn till i olika sammanhang för att produkten ska fungera felfritt, ansvaret ligger alltid hos tillverkaren.

Problemet i stort bör ligga i att det saknas/struntas i faställda protokoll från allas håll.

Om speltillverkarna måste bryta mot detta för att få en ny produkt att fungera fullt ut, kanske det bästa hade varit att ta upp och prata om problemet med processorstillverkarna innan produkten släpps, så dessa får tid att utveckla protokoll/teknik att möta dessa nya krav?

Vid behov av nya protokoll borde det ju gynna hela marknaden om alla var med och faställde, samt rättade sig efter, dessa.

Du kan raljera hur mycket du vill om vems fel det är och vem som borde ta ansvar.

Faktum kvarstår att vi har en verklighet att förhålla oss till. Det är såhär det fungerar idag.

Sen kan jag i princip hålla med om det du säger, det bästa vore om alla enades om standarder och höll sig till dessa, men i verkligheten fungerar det inte riktigt så är jag rädd

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

kollat GN , och ja A380 var ju inget vidare.
Men i en senare video så var det en 750 tror jag?? som snurrade F1 i backgrunden, och den flöt fint. (självklart utvald för att visa upp)
men det verkar ju som att det går att fixa till,, frågan är väl bara om det går att fixa så det funkar rent generellt, eller om dom måste tweaka varje spel för sig, för det är ju ingen höjdare.

Är ju nyfiken på hur praktiskt det skulle vara som extrakort. Går det ens att encoda video på sekundär kortet?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Intel ska ha en eloge för att i alla fall ha försökt vara öppna och tydliga med nuvarande förutsättningar, hur lanserings- samt den vidare utvecklingsplanen ser ut. Det finns inte mycket man kan göra åt tondöva och/eller usel omvärldsbevakning hos recensenter, eller hur man kunde benämna det.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Olle P:

Ny diskussionspunkt:
Är det bara jag som retar mig på:Varför använda maskinöversättning från tyska till engelska i stället för att ta den tyska texten rakt av och/eller översätta den till svenska? (Det är 35 år sedan jag pluggade tyska, men ändå inget problem att förstå innehållet.)

Det enkla svaret är att jag aldrig pluggat tyska, och därmed faktiskt inte förstår vad det står på tyska, mer än enstaka ord och generella språkmönster till följd av studier i lingvistik. Att sitta och manuellt översätta det till svenska tar alltså betydligt mer tid i anspråk än vad det är värt

Valet att maskinöversätta till engelska istället för svenska är för att det fungerar bättre. Exempelvis Google Translate är betydligt duktigare på att översätta saker korrekt till engelska än de flesta andra språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Är inte helt säker på vad du svamlar om i punkt 2, men Nvidias drivrutiner är långt ifrån 1GB stora. Du tänker kanske på installationspaketen eller binärstorlekarna på disk? Det är inte en drivrutin eller bara kod, det är lite som att säga att Ubuntu är en kernel.. läs på!

Skrivet av FX9:

Tror du trummar på lite för hårt.

Han menade inte bokstavligt talat 1 GB, utan jag tolkade det som han menade att det krävs massor med specialkod i drivrutiner för att det ska fungera bra.

Var något hyperboliskt i min mening ja. Tittade faktiskt precis vad de faktiskta värdet är vilket jag tror Linux drivrutinerna är nog ganska nära iom att de inte kommer med något mer än faktiska drivrutiner och en förlegad kontrollpanel.

Nerladdningsfilen ligger idag på 400MB för v520.56, skulle man packa upp det skulle den säkert ta upp mer plats.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.