Samsung Unpacked går av stapeln 10 augusti - dags för nya vikbara telefoner!

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Samsung Unpacked går av stapeln 10 augusti - dags för nya vikbara telefoner!

Samsungs har spikat datum för sensommarupplagan av Unpacked och showen kommer dra igång 10 augusti klockan 15:00. Specifikt vad som kommer visas upp är okänt, men det är lite utav en otalad sanning att det handlar om företagets kommande vikbara enheter Fold 4 och Flip 4.

Lämnar man Samsungs sfär och grottar ner sig i rykten och läckor finns det dock gott om information att plocka om de kommande enheterna, inklusive bilder. Designmässigt verkar det inte ske några större ändringar, men det sägs att Samsung jobbat med att förbättra området där skärmen viker sig både på nya Fold och Flip så att denna inte är lika synlig. Vidare väntas Fold köra Snapdragon 8+ Gen 1, batteri på 4 400mAh samt att skärmarna kommer vara 6,2 tum på utsidan och 7,6 på insidan, vilket är samma mått som Fold 3. Och precis som Fold 3 är det 120Hz som gäller på båda panelerna.

Permalänk
Medlem

Riktiga vikingar kör med rak telefon.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av sunefred:

Aha, så du kör vikbar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Aha, så du kör vikbar?

Min är rak som en planka.

On topic: Ska blir riktigt spännande att se vad Samsung har kokat ihop. Kanske kan hoppas på lite billigare pris också!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av sunefred:

On topic: Ska blir riktigt spännande att se vad Samsung har kokat ihop. Kanske kan hoppas på lite billigare pris också!

Lägre prislapp vore ju verkligen trevligt. 20 papp för Fold är lite svettigt, men Flippens startpris på runt 12k kr kändes ändå rimligt. Men om Fold 4 inte kommer med några större nyheter jämfört med Fold 3, kan det ju ändå vara värt att kika på den äldre versionen även efter release av Fold 4. Fold 3 kan köpas för runt 13 tusen just nu, vilket ändå är helt ok för vad man får.

Permalänk
Medlem

Finns det nån chans att de nya Galaxy Watch presenteras månne? Tycker speciellt Watch 5 Pro verkar intressant pga det stora batteriet, Wear OS 3.5 kommer väl knappast tillbringa mycket nytt men kanske något smått o gott.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av RPGWiZaRD:

Finns det nån chans att de nya Galaxy Watch presenteras månne? Tycker speciellt Watch 5 Pro verkar intressant pga det stora batteriet, Wear OS 3.5 kommer väl knappast tillbringa mycket nytt men kanske något smått o gott.

Det verkar som att både Watch 5 och Watch 5 Pro kommer presenteras också, ja. Alternativt att klockorna visas upp i september i samband med IFA-mässan.

Permalänk
Medlem

Köpte Samsungs senaste flip z något vad den nu heter för ett halvår sen. Sämsta jag haft, batteriet brann upp på någon timme och efter 2 månader så stängde telefonen av sig helt varje gång jag vek ihop den. Köpte Xiaomi istället som jag hade innan. Mycket nöjdare prismässigt och stabilitet

Permalänk
Medlem

När man kan vika telefon typ 12 gånger så den blir i storleken av ett frimärke, då börjar det bli intressant!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Nej dom kör utan smartphone helt och hållet så klart.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ska bli spännande att se nästa generation. alltid gillat konceptet med vikbar telefon och det blir bara mer och mer lockande ju mer teknologin för det mognar.
Jag känner iallafall en person som är väldigt peppad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enviro:

Lägre prislapp vore ju verkligen trevligt. 20 papp för Fold är lite svettigt, men Flippens startpris på runt 12k kr kändes ändå rimligt. Men om Fold 4 inte kommer med några större nyheter jämfört med Fold 3, kan det ju ändå vara värt att kika på den äldre versionen även efter release av Fold 4. Fold 3 kan köpas för runt 13 tusen just nu, vilket ändå är helt ok för vad man får.

Har blivit bra varmt grytan när man nickar instämmande åt ”12k kr kändes ändå rimligt”…

Var inte så länge sedan 6-7 k kändes som lite svettigt för en mobil.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Aha, så du kör vikbar?

Så sofistikerat skämt att ingen förstod den. I love it.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

När man kan vika telefon typ 12 gånger så den blir i storleken av ett frimärke, då börjar det bli intressant!

Om du tänker att man ska vika på mitten varje gång så blir det 5.65 kvadratmeter i utfällt läge.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Yoshman:

Har blivit bra varmt grytan när man nickar instämmande åt ”12k kr kändes ändå rimligt”…

Ja, verkligen. Tänker att det har blivit något sorts pengamässigt Stockholmssyndrom som gör att man bara gillar läget.

Permalänk

Det blir intressant och jag ser fram emot detta. De vikbara blir bättre för varje år som går, billigare också. Utvecklingen har dock gått sakta, vi är inne på fjärde generationen nu.

Frågan är när de slår igenom och blir mer vanligare? Där såklart det är en definitionsfråga vad man menar med detta.

Men det känns nu som de vikbara kan bli ett alternativ att fundera på för rätt många. Jag själv har helt tappat intresset av dyra icke vit/rullbara nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunefred:

Kanske som kompensation för något, kan man tänka?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

När det blir som i Westworld så kommer jag definitivt slå till. Är bra sugen redan nu men det är inte riktigt moget än. Batterikapaciteten är skrämmande dålig t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Eller hur. Jag lever lite kvar i det att 6-7k är mycket för en telefon. 3-4k känns ändå okej med tanke på hur länge jag har kvar samma mobil.

Sen är det ju alltid kul att se vad det nya funktioner osv som kommer med nya generationer. Förutom att man idag ska gå runt med en surfplatta (I mitt tycke) i fickan.

Idén med Fold är bra, så att man kan få en stor yta för att läsa eller kolla på något samtidigt som mindre i fickan. Men prissättningen på 20k känns bättre att lägga på något annat. Each to their own, men gillar inte personligen vart många tillverkare är påväg.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mithras:

Så sofistikerat skämt att ingen förstod den. I love it.

It´s like an onion

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om den kommer ner i pris nog så kanske man kan få den som jobbtelefon.
12 pro har ju legat mellan 11-13k så en fold där så kanske man kan få en när vi byter nästa gång.
Apputvecklarna kommer hata mig så mycket med alla buggar.
Hade dock alldrig betalat så mycket själv. Senaste nya telefon betalde jag 4290. Någonstans där går min gräns, speciellt eftersom jag märker ganska liten skillnad mot den telefon jag har nu som var mer än dubbelt så dyr, Samsung båda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Köpte Samsungs senaste flip z något vad den nu heter för ett halvår sen. Sämsta jag haft, batteriet brann upp på någon timme och efter 2 månader så stängde telefonen av sig helt varje gång jag vek ihop den. Köpte Xiaomi istället som jag hade innan. Mycket nöjdare prismässigt och stabilitet

Låter som ett produktions fel och inte ett generiskt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om du tänker att man ska vika på mitten varje gång så blir det 5.65 kvadratmeter i utfällt läge.

Perfekt!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Discokungen

Är fortfarande väldigt osugen på att lägga mer än 6000 på en mobiltelefon, samtidigt är det den enhet jag använder mest i vardagen med stor marginal. Formatet på Fold hade passat mig som handen i handsken men jag är verkligen orolig för hållbarheten då jag har massa sprickor i mitt skärmskydd i härdat glas efter ett år och kan bara tänka mig vad jag skulle göra med en mjuk skärm. Livet som hantverkare känns inte så optimalt för skärmtypen.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

När det blir som i Westworld så kommer jag definitivt slå till. Är bra sugen redan nu men det är inte riktigt moget än. Batterikapaciteten är skrämmande dålig t.ex.

Min (snart) 2 år gamla Fold2 har sällan under 30% när det är dags att lägga sig och då har man kört lite Youtube etc på den "stora" skärmen. Är det dåligt?

Skrivet av Flamso:

Är fortfarande väldigt osugen på att lägga mer än 6000 på en mobiltelefon, samtidigt är det den enhet jag använder mest i vardagen med stor marginal. Formatet på Fold hade passat mig som handen i handsken men jag är verkligen orolig för hållbarheten då jag har massa sprickor i mitt skärmskydd i härdat glas efter ett år och kan bara tänka mig vad jag skulle göra med en mjuk skärm. Livet som hantverkare känns inte så optimalt för skärmtypen.

Skärmen i sig har hållit väldigt bra för mig efter 2 år. Lite smårepor hos mig, på originalskyddet. Har tappat den i asfalten 2-3 gånger och det som tagit stryk är själva "gångjärnssidan" och någon kant, skärmarna har aldrig gått sönder. Kan säkert vara lite tur dock. Sen vet jag heller inte hur mycket telefonen tar stryk för dig i ditt arbete men jag är supernöjd med telefonens hållbarhet iaf!

Permalänk
99:e percentilen

Vikbar är bara rimligt om telefonen viks längs med långsidan och inte tvärs över (som på 00-talet). Det förstnämnda möjliggör essentiellt en surfplatta i fickformat; det sistnämnda gör inte telefonen tillräckligt mycket mindre för att den dubbla tjockleken och det extra mecket vid hantering ska vara värt det. Change my mind.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Borde hålla bättre när den är ihopvikt då skärmen är på insidan tänker jag?

Är det inte alla fold som får problem med viknings skador efter ett tag? Kanske är fixat på denna modell?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

När skärmen i dessa kan klara av mer än att det ska bli djupa skåror i skärmen av en nagel så känns det mer som än mobil som kan användas av vanligt folk. Ser väldigt komiskt när JerryRigEverything testar hårdheten på dessa skärmar och det blir bara skit av skärmen på det lägsta numret.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vikbar är bara rimligt om telefonen viks längs med långsidan och inte tvärs över (som på 00-talet). Det förstnämnda möjliggör essentiellt en surfplatta i fickformat; det sistnämnda gör inte telefonen tillräckligt mycket mindre för att den dubbla tjockleken och det extra mecket vid hantering ska vara värt det. Change my mind.

Jag har en Fold3, och har haft sedan release. Jag är precis som du och såg ingen fördel med att köpa en Flip.

Skrivet av Mörksuggan:

När skärmen i dessa kan klara av mer än att det ska bli djupa skåror i skärmen av en nagel så känns det mer som än mobil som kan användas av vanligt folk. Ser väldigt komiskt när JerryRigEverything testar hårdheten på dessa skärmar och det blir bara skit av skärmen på det lägsta numret.

Jag har använt min Fold3 dagligen till allt från snabba spel till schack till youtubetittande. Även mina barn har använt sig av den för att rita, spela spel och kolla streaming.

I dagsläget finns det inga spår av användning på den stora skärmen. Jag plockade av skyddsplasten då den störde mig, för ett halvår sedan, och skärmen ser helt ärligt ut som ny.

Men visst - det kanske är lätt att repa skärmen om du verkligen försöker. Men den stora "mjuka" skärmen är ju hela tiden skyddad då den är ihopvikt. Detta innebär att den i vardagen inte repas någonting alls. Inte ofta en skärm utsätts för de grejer JerryRigEverything testar för. Speciellt inte en skärm som är skyddad i hopvikt läge

Med det sagt så är det långt ifrån en perfekt telefon, men jag ser verkligen potential i vikbara telefoner i Fold-format. Jag har väldigt svårt att se att jag kommer köpa någonting annat i framtiden.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av NisseG91:

Men visst - det kanske är lätt att repa skärmen om du verkligen försöker. Men den stora "mjuka" skärmen är ju hela tiden skyddad då den är ihopvikt. Detta innebär att den i vardagen inte repas någonting alls. Inte ofta en skärm utsätts för de grejer JerryRigEverything testar för. Speciellt inte en skärm som är skyddad i hopvikt läge

Kul att läsa att någon annan än jag pallat köra Fold 3 sedan release.

Håller med om detta. Folk verkar tro att den är sjukt känslig, men så länge man inte aktivt försöker förstöra skärmen är det helt lugnt. Dock har jag märkt att vecket blivit ordentligt repigt, vilket är lite tråkigt. Är detta något du märkt av? Eller är det möjligtvis jag som var dum när jag plockade bort skärmskyddet direkt när jag fick telefonen?