Permalänk
Medlem

Defekt RGB

Så jag köpte ett vattenblock till mitt rtx 3080.
Monterade allt och testkört.
Efter mämånga timmars arbete startar jag datorn.
Märker att RGB strippen bara lyser lite i ena hörnet (hela remmsan ska lysa).
Obs att det är 5v så jag har inte kopplat fel.
Pratade med Inet där jag köpte blocket.
Säger att jag måste skicka tillbaka allt så dom får kolla på det.
Vad tycker ni, känns jäkligt segt att montera ner allt igen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad ska Inet göra om du inte lämnar in blocket?

Permalänk
Medlem

Du får ställa dig frågan.

Hur MYCKET kommer DU att reta dig på att "led-strippen" inte fungerar, snarare än att lyssna på andra personers åsikter.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är adresserbara ledar så finns ju fortfarande en chans att din mjukvara bara styr första leden,
är den inkopplad till moderkortet eller parallellt med fläktens rgb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad ska Inet göra om du inte lämnar in blocket?

Skicka en ny led strip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Du får ställa dig frågan.

Hur MYCKET kommer DU att reta dig på att "led-strippen" inte fungerar, snarare än att lyssna på andra personers åsikter.

Sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Eftersom det är adresserbara ledar så finns ju fortfarande en chans att din mjukvara bara styr första leden,
är den inkopplad till moderkortet eller parallellt med fläktens rgb.

Nej det tror jag inte, alla andra 5v rgb jag kör i samma port fungerar felfritt. Men såklart det finns en chans.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av moyozuz539:

Skicka en ny led strip?

Bara sådär huxflux ska de tro dig utan att felsöka den du säger trasig? Ska du slita bort den från blocket som den kom monterad på eller är allt en enhet?

Permalänk
Medlem

Jag erbjöd mig att skicka in den och få pengarna tillbaka, och köpa en annan.
Han sa att den kan bli avdrag för att den är använd, känns ju lite trist.
Ev lämna in den på felsökning, men då är jag utan datorn till allt är klart (har inte stock tetmal pads kvar) vilket lär ta ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Låt Inet felsöka = Långsamt men billigaste alternativet. Då du troligtvis kommer få ett nytt block gratis.

Skicka tillbaka det och köpa ett nytt block och betala mellanskillnaden = Snabbare men dyrare alternativ.

Känns som en klassisk no brainer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyTaps:

Låt Inet felsöka = Långsamt men billigaste alternativet. Då du troligtvis kommer få ett nytt block gratis.

Skicka tillbaka det och köpa ett nytt block och betala mellanskillnaden = Snabbare men dyrare alternativ.

Känns som en klassisk no brainer

Känns dock som jag kommer bli utan dator en lång period.

"produkten faktiskt är defekt och vi kan få igenom den på RMA är det lugnt."

Permalänk

köp en lös adresserbar led strip med rätt dimensioner och byt ut den själv?

dock försvinner ju troligen ev garanti på blocket men du slipper skicka det iaf.

EDIT: verkade visst inte va stip monterad där utan ett gäng lösa dioder på ett kretskort.

men kan va så att dioderna kräver ganska högre ström för att tända alla än de andra slingorna du testat.

och har du mycket RGB kopplad kanske inte strömen räcker till för att tända alla med ensam 5v matning från D-rgb headern.

har för mig att rgb headers precis som andra portar på moderkortet har en max ström de kan leverera innan du kommer behöva mecka med extern strömförsörjning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ser till att du inte överbelasta porten, för att det finns en risk att du har kopplat in för många LED på en port, och en port stödjer ett max antal LED på en port. Kollar i manualen angående det.

Permalänk
Medlem

Tack för info, men jag kör den separat.
Har 2 st 5v portar, har testat denäm båda med samma reslutat.
Har kör en annan rgb slinga i ena 5v porten och den fungerar utmärkt.

Precis den är monterad under plexiglaset på blocket.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som gäller men känns som att jag som köpare får en defekt vara (som jag inte åstakommit) har rätt till full ersättning?

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

Vet inte vad som gäller men känns som att jag som köpare får en defekt vara (som jag inte åstakommit) har rätt till full ersättning?

du har rätt till reklamation i upp till 3 år för ursprungsfel, första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa om det handlar om handhavandefel eller inte.

men du har ingen rätt att kräva återköp utan är upp till butiken om de vill försöka laga den eller bara ersätta den rakt av direkt men hur de än väljer att göra så kan du inte komma undan att behöva skicka tillbaka blocket.

ända tillfället du har rätt till återköp är om du fått skicka in det på reklamation flera gånger för samma fel och butiken inte lyckas laga det.
tumregeln men inte lagstadgat antal försök brukar väl vara 3 lagningsförsök sen kan du ha rätt att vilja ha återköp.

eller menar du det 14 dagar lagstadgade öppna köpet vid onlineköp?

isf har butiken rätt att göra avdrag för en hel uppsjö olika anledningar att produkten är använd och kommer ev kräva rengöring och som i ditt fall inte fungerar 100% är 2 av anledningarna inte äns säkert de godtar det om varan inte är 100% fungerande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Allt löste sig på bästa sätt

Fick email att dom kommer återbetala fullt när jag skickar tillbaka den.
Blir utmärkt, då kan jag köpa en ny TESTA rgb innan jag monterar och sedan skicka tillbaka den första.

Permalänk
Medlem

Nya blocket fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Va skönt!
Förövrigt ska du ha en stor eloge att du kom tillbaka till tråden och meddela oss om hur det gick! Tänk va kul om alla gjorde så

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k