Western Digital lanserar hårddiskar på 22 terabyte

Permalänk
Melding Plague

Western Digital lanserar hårddiskar på 22 terabyte

Rekordhög kapacitet står på menyn när Western Digital gör hårddiskar med 22 TB lagringsutrymme tillgängliga för konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt, tråkigt dock att 5400rpm inte verkar erbjudas längre...mina 4x14TB WD140EMFZ är tysta jämfört med tidigare WD 12TB Gold disk.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Perfekt för alla som använder bittorrent protokollet eller nnt protokollet för att ladda ner och spara sina semesterbilder på hårddiskar hemma.

Visa signatur

Allt annat är olidligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 𝕃𝕚𝕕𝕝ℂ𝕝𝕠𝕔𝕜𝕖𝕣:

Perfekt för alla som använder bittorrent protokollet eller nnt protokollet för att ladda in och spara sina semesterbilder på hårrdiskar hemma.

Betalar jag för att få privatkopiera på all teknik jag köper ska jag banne mig utnyttja det till fullo!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Känns mer och mer som USB minnen på 256GB. 22TB på roterande rost@200 IOPS. Bra för datahoarders och datacenter, men kör nog hellre på SSD själv. Ändå kul att se förbättringar såklart!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Skulle inte sitta fel med åtta sådana, men får vänta några år tills de förhoppningsvis hunnit gå ner en aning i pris.

Permalänk

Som jag brukar säga så sänker de bästa produkterna ofta priset på föregående version. Och jag har länge varit sugen på en nas med runt 5st hårddiskar av något slag + en ssd cache. Jag vill att alla ska vara så stora som möjligt för lägsta pris.
Dock hade jag ej köpt 7200rpm till nasen.

Permalänk
Medlem

22TB..

Här sitter man med "små" 4x4TB..

Dags snart att uppgradera..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Själv köpte man nyligen 4x16TB till burken där hemma. Kostar en slant men ska förhoppningsvis räcka och hålla ett tag.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Betalar jag för att få privatkopiera på all teknik jag köper ska jag banne mig utnyttja det till fullo!

Jag som faktiskt köper filmer ibland gör precis detta och tänker som du. Rippar i hög kvalitet till min NAS och har backup på en extern hårddisk som jag kopplar in ibland. Lyckades dock "bricka" min bluray-läsare med en firmware-uppdatering, så får ta tag i och köpa en ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Själv köpte man nyligen 4x16TB till burken där hemma. Kostar en slant men ska förhoppningsvis räcka och hålla ett tag.

Ja 22 tb varianten kostar en större slant
Synd att utvecklingen gått så långsamt och diskar är mycket dyra.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Är det inte dags att de stabilare och modernare 2.5" SSDarna får ta över (Obs ironi över microsoft mekaniska hårddisk hat)?

Permalänk
Medlem

Hoppas det pressar ned priserna lite. Jag har dock kollat på Toshibas diskar som är mycket billiga. Det bör ju inte göra någon direkt skillnad kvalitetsmässigt för en hemanvändare som inte "thrashar" diskarna stup i kvarten. Borde väl mest vara ljudnivån i sådana fall om man har den brevid sig som jag har?

Skrivet av Torhrolfr:

Är det inte dags att de stabilare och modernare 2.5" SSDarna får ta över (Obs ironi över microsoft mekaniska hårddisk hat)?

De är fortfarande inte lika säkra som hårddiskar.
Oftast får du ett S.M.A.R.T fel i god tid och kan byta ut hårddisken. Har du otur så blir det något sektorfel på den, men du förlorar förhoppningsvis inte så värst mycket.
Går något åt pipsvängen på en ssd så kan flera gigabyte vika hädan då det kanske är ett helt chip som blir obrukbart.
Men stora enterprise center så som Youtube har börjat köra ssd då de får ned accesstider och även får ned energikostnaden. Om de behöver byta ssderna oftare eller ej låter jag vara osakt då jag inte har full koll.

Hårddiskar har dock nu ganska svårt att slå ssd i storlek.
100TB ssd

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Väntar in deras 26TB med OptiNAND.
En HC570 kommer det bli, om den inte blir för dyr.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Då borde de visas som 20,0 TB i windows, det låter perfekt.

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Väntar in deras 26TB med OptiNAND.
En HC570 kommer det bli, om den inte blir för dyr.

Visst är alla de kommande 26:orna SMR?
Är det bekräftat att det kommer HC-modeller i 26TB storlek i närtid?

Permalänk
Skrivet av warp64:

Visst är alla de kommande 26:orna SMR?
Är det bekräftat att det kommer HC-modeller i 26TB storlek i närtid?

HC570 26TB kommer tyvärr med SMR.
Jag kör inte RAID (eftersom det viktiga jag har är i kall lagring), och SMR märks inte mycket på enheter som endast kommer läsa media istället för att skriva.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hårddiskar har dock nu ganska svårt att slå ssd i storlek.
100TB ssd

Enbart 410 000 kr exkl. moms, som hittat. Troligen mycket efterfrågad bland konsumenter.

Permalänk
Medlem

Nice då kan en låt slarver som mig förlora mycket data på en gång 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av ickoicko:

Då borde de visas som 20,0 TB i windows, det låter perfekt.

Borde bli 23,6 TB i Windows. Men vad som visas i systemet är väl ointressant? Det viktiga är väl hur mycket den lagrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

trevligt, tråkigt dock att 5400rpm inte verkar erbjudas längre...mina 4x14TB WD140EMFZ är tysta jämfört med tidigare WD 12TB Gold disk.

Jag är av den åsikten att jag föredrar 7200rpm för prestandans skull. Har aldrig riktigt varit lockad av 5400rpm.

Men nu kanske jag skall byta ut mina speglade 4TB-diskar så att jag kan få litet mera utrymme för det börjar bli fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Borde bli 23,6 TB i Windows. Men vad som visas i systemet är väl ointressant? Det viktiga är väl hur mycket den lagrar?

Windows kommer med stor sannolikhet inte kunna använda 26 TB-disken rätt av då det är en Host managed SMR-disk (HM-SMR) som inte är SATA-kompatibel i och med nya utökade instruktioner (ZBC/ZAC) krävs för zoned block device och det är inte samma som vi är vana i desktop-diskar (8TB och mindre) och NAS budget-diskar (som tex. WD-RED utan '+') med SMR då dessa har Drive managed SMR (DM-SMR) vilket klarar sig med befintlig standard SATA-protokoll.

I (modern) linux finns däremot stöd - dels direkt i BTRFS filsystem med stöd för zoned block device, med dm-zoned - ett lager nära disken man sedan kan lägga traditionell filsystem som ext4, XFS mfl. ovanpå och så har man zonefs (som egentligen är f2fs som ursprungligen togs fram för att arbetar mot raw Flash-kretsar utan kontroller innan eMMC-flashminne med egen kontroller (läs 'SD-minne' inlött direkt på kretskortet) i stort sett har ersatt f2fs i tex. senare generationers Android-telefoner)

de kommandon/procedurer man skapade för att hantera SMR-block visade kunna lösa nära identisk problematik på flashminnen med stora erase-block, att 'zoned block device' kan i framtiden gälla både snurrdiskar eller flash-media och för OS hanteras likadant

Det är väldigt tydligt att diskar av den här typen är riktad mot molnlagringsstjänster enbart och inte mot konsumentledet och där används i stort sett bara Linux-miljöer samt att hårddisktillverkarna släppte exempelkällkod för att hantera de nya diskarna med nya diskkommandon på just Linux-miljö och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Windows kommer med stor sannolikhet inte kunna använda 26 TB-disken rätt av då det är en Host managed SMR-disk (HM-SMR) som inte är SATA-kompatibel i och med nya utökade instruktioner (ZBC/ZAC) krävs för zoned block device och det är inte samma som vi är vana i desktop-diskar (8TB och mindre) och NAS budget-diskar (som tex. WD-RED utan '+') med SMR då dessa har Drive managed SMR (DM-SMR) vilket klarar sig med befintlig standard SATA-protokoll.

I (modern) linux finns däremot stöd - dels direkt i BTRFS filsystem med stöd för zoned block device, med dm-zoned - ett lager nära disken man sedan kan lägga traditionell filsystem som ext4, XFS mfl. ovanpå och så har man zonefs (som egentligen är f2fs som ursprungligen togs fram för att arbetar mot raw Flash-kretsar utan kontroller innan eMMC-flashminne med egen kontroller (läs 'SD-minne' inlött direkt på kretskortet) i stort sett har ersatt f2fs i tex. senare generationers Android-telefoner)

de kommandon/procedurer man skapade för att hantera SMR-block visade kunna lösa nära identisk problematik på flashminnen med stora erase-block, att 'zoned block device' kan i framtiden gälla både snurrdiskar eller flash-media och för OS hanteras likadant

Det är väldigt tydligt att diskar av den här typen är riktad mot molnlagringsstjänster enbart och inte mot konsumentledet och där används i stort sett bara Linux-miljöer samt att hårddisktillverkarna släppte exempelkällkod för att hantera de nya diskarna med nya diskkommandon på just Linux-miljö och inget annat.

Tack, tack men det ändrar ju inte på det faktum att det intressanta gällande kapacitet på disken är vad den kan lagra snarare snarare än hur specifika OS väljer att presentera kapaciteten. Huruvida det är sannolikt att just denna modell faktiskt ansluts till en dator som kör Windows eller ej spelar ingen roll. Diskar med samma kapacitet som är konsumentintriktade kommer ju att lanseras.

Permalänk
Medlem

Givetvis - dock kapacitetsökningen är inte så revolutionerade som man vill verka - man har lagt in en skiva till - 10 skivor mot innan 9 skivor som man kört ett tag med både hos Seagate, HGST (WD) och Toshiba - här har man 2.2 TB-platters för PMR/CMR-diskarna och 2.6 TB-platters för SMR-diskarna.

Det är ganska mycket plattillverkarna som styr när nästa steg tas i kapacitetsökning och förklarar också varför kapacitetsökningen görs nästan synkront hos alla 3 HD-tillverkarna med några månaders skillnad. - visst skriv och läshuvudena är också viktig del och måste giftas ihop med skivorna när ny generation skivor kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Givetvis - dock kapacitetsökningen är inte så revolutionerade som man vill verka - man har lagt in en skiva till - 10 skivor mot innan 9 skivor som man kört ett tag med både hos Seagate, HGST (WD) och Toshiba - här har man 2.2 TB-platters för PMR/CMR-diskarna och 2.6 TB-platters för SMR-diskarna.

Det är ganska mycket plattillverkarna som styr när nästa steg tas i kapacitetsökning och förklarar också varför kapacitetsökningen görs nästan synkront hos alla 3 HD-tillverkarna med några månaders skillnad. - visst skriv och läshuvudena är också viktig del och måste giftas ihop med skivorna när ny generation skivor kommer.

Jo, vi har nog nått mognad för denna teknik så behöver ta till diverse trix som helium, SMR, större sektorer mm för att få ut lite mer lagring. Skulle vi ha följt nedanstående trend borde vi ligga på runt 200TB i dag. Ser ut som brytpunkten kom runt 6-8 TB kapacitet ca 2014-2015.

Permalänk
Medlem

Här blir det aldrig några fler WD diskar. Hela cirkusen kring SMR/CMR och där WD va oärliga med vad som gällde räckte för mig. Jag håller mig till Seagate och deras Ironwolf Pro serie. Ingen är perfekt, allt går sönder tids nog, men ärlighet kan alla kosta på sig tycker jag.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum