Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: När blir datorn för effekttörstig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av källarinvånare:

Har 3x10A ledigt i badrummet, skulle kunna trycka i 13A säkringar om så krävs. Det borde väl gå att köra tre nätagg från olika faser i en dator? Tänker att allt omvandlas väl till likström i vilket fall? Om datorn skulle kräva mer än det skulle jag behöva köpa en ny bostad och där går väl min gräns.

Sen hur dyra nätaggregaten och kylarlösningen blir är ju en annan femma. Skulle inte vilja betala mer än 40.000 kr för en dator och jag misstänker att man skulle passera den gränsen innan vägguttagen inte räcker till.

Nästa hus kanske man får planera i förväg och se till att man har kraftström i datorrummet också och inte bara i garaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Branschen ser vad som säljer och vad som folk vill ha. Än så länge finns inga tecken på att konsumenterna, dvs de flesta av er, väljer utifrån några andra kriterier än prestanda och i viss mån prestanda/$.

Hur många här kan ärligt säga att deras dator och delarna där i är valda utifrån förbrukning och ljudnivå?

Själv har jag gjort det. Visst jag spelar inte fps-lir så jag har inte riktigt det behovet men samtidigt kan man skruva ner inställningarna utan att det påverkar gameplay. För det är ju det som är viktigast i ett spel, men man ser ju fortfarande här folk som kommer med kommenterar om Crysis... och rent publicitetsmässigt var det ett lyckat drag att göra ett spel så tungt av grafiklull att det inte var spelbart med allt lull igång för som sagt, 15 år senare ser man fortfarande kommentarerna...

Jag valde den vassaste 65W cpun och till det ett passivt kylt grafikkort. Det är inte det snabbaste men det räcker långt för mina behov och det är väldigt tyst samt rummet blir inte olidligt ens på sommaren. Så jag valde helt utifrån ljud/värmeaspekten men när man läser här så inser man att man är rätt ensam om sina val.

Klart det är lätt att välja tysta, snåla billiga komponenter om man inte ska använda datorn till mer än pensionärsaktiviteter

Jag har kört custom loop till både cpu och gpu i rätt många år då jag trivs med en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Har ett 450W agg, så 300-350W är nog max - vill ha en tyst och relativt sval dator.
Med tanke på hur dyra och strömtörstiga processorer och grafikkort blivit är det svårt för mig att längre motivera toppmodellerna.

Permalänk
Medlem

Egentligen är vi redan över gränsen. Har ett 6800XT som ligger nånstans vid drygt 250-300W när man spelar, + resten av datorn som ändå bara är en ryzen 3600 och lite fläktar typ.

På vintern går det bra, då är värmen bara positiv, men nu på sommaren är det helt enkelt inte möjligt att sitta och spela. Blir alldeles för varmt. Kan iofs sätta igång luftkonditionering i rummet men då pratar vi drygt 1500W med den + datorn för att sitta och spela vilket börjar märkas lite i plånboken.

Ska flytta ner datorn i serverskåp i källaren så småningom och dra kablar därifrån. Blir nog enda sättet att få bukt med värmeproblemet.

Permalänk
Datavetare

För egen del går gränsen när datorn under vad som kan anses vara "normal användning" genererar så pass mycket värme att ett normalstort rum märkbart värms upp.

Har innan nuvarande stationär, som innehåller RTX3090+5950X, aldrig nått dit men gränser är nu passerad så framtida maskiner måste dra under denna.

Är egentligen inte den rätt löjliga peak-effekten som är det stora problem (det inträffar i praktiken väldigt sällan och bra att ha kraften), är att datorn drar relativt mycket under "lätt" last som är det riktigt stora problem (rejäl effekt-skillnad mellan helt "idle" och "lätt last")...

Så det är kanske något att börja testa för både CPU och GPU utöver peak-effekt: vad drar systemet medan man kör något likt PC Mark (som är tänkt att mäta "office workload") eller liknande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tror inte grafiken gör gamers är lyckligare idag än under 00-talet, så tänker all effekt över vad som är kul är överflödigt. Så säg 15w cpu med 30w grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nått i stil med ~200W max för CPU och ~300W max för GPU räcker bra för mig av flera orsaker:

- Om man går över det så börjar det bli väldigt svårt att luftkyla systemet med vettig ljudnivå i en vettig lådstorlek och design
- Det värmer upp rummet i onödan nu på sommaren
- Riskerna för kortslutning/bränder osv ökar med de kraftigare strömmarna/spänningarna
- Det börjar bli oansvarigt energi/miljömässigt att ha en dator som bränner uppemot en kilowatt bara för att visa lite fina pixlar för min underhållning

Äger själv ett 5900x och ett 3080 kort. Grafikkortet nedvoltade jag precis så det drar ca 250Watt (har inte testat RT än dock)
Se Sweclockers guide här.

Ungefär där ligger min gräns också, skulle säga ett max på ~150w CPU och ~300w GPU.
Då klarar man bygga ett kompakt tyst och luftkylt system.

Permalänk
Medlem

Nu när man inte haft datorn i sovrummet de senaste 15 åren är det inte fullt så noga. Men är ingen fan av fläktljud.
Så nuvarande dator har en passiv kylare på cpu och en nexus-fläkt som utblås utöver seasonic psu som är semipassivt. Sen är mitt 1080 nerställt i fläktkurvor.

Senaste datorn jag byggde seriöst var min Q9450 med passivt Sapphire 8800GT och enda chassifläkten låg på ~550 rpm

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Du får ju tänka på att använder du datorn 3 timmar varje dag och det kostar 5 kronor i timmen så blir det ca 5500 kronor om året bara för el.
Och med dagens elpriser är det inte ens helt orimligt att det kostar att använda en dator som enbart drar 1000W. I alla fall i vissa el-områden. Detta kommer förmodligen inte bli bättre de kommande åren.
Så visst 5500 kronor är inte oöverstigligt men W på komponenter börjar bli något man faktiskt behöver tänka på att man ska betala för.

Det är ju nästan som att äga dator har blivit cirka 50-80% dyrare, Köp en dator för 20-25, använd den i 3 år (nu räknar vi högt på elen) och betala cirka 15 000 kr för att använda den. Med elpriser under kronan för kwh så hade detta varit en helt annan ekvation men nu lever vi ju med svindyr el.

Vår elräkning ligger på 250-300kr per månad. Detta är med två datorer. Det är dock min som är high end och överklockad. Den drar nog 700-800w under ett krävande spel grovt räknat.
Använder datorn 8-12h per dag. Det är dock inte 100% aktivt spelande under exakt hela den tiden.

Även om datorn drog det dubbla känns det inte som det skulle göra så mycket på elkostnaden.

Viktigast för mig just nu är temperatur och ljudnivå på själva datorn.
Än så länge är den tyst vid load. Max temp senaste veckorna har varit 75c på både CPU och GPU.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det blir ju lite godtyckligt med siffror, kan jag tycka. Om min dator drar 500 W eller 1 000 W säger mig ingenting i praktiken. Visst kan man börja räkna på elkostnader och så, men det ska till mycket innan jag säger ifrån av den anledning.

Främst tycker jag det *känns* tråkigt med den här utvecklingen, från att för några år sedan ofta ha läst om diverse tillverkares förbättringar inom energieffektivitet.

Det ska dock sägas att energieffektiviteten fortsätter att förbättras. Men kraven på högre prestanda är större än vad bara förbättrad energieffektivitet kan ge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

de lugnar nog ner sig när priset för högt för en vanlig spelare
Sen finns det dom som ska ha det senaste kosta vad de vill och de får dra hur mycket ström som helst .
jag är nöjd mer mina saker har ingen nytta av värre saker .. jag spelar inte bättre än då

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkynetBuilder:

Tror inte grafiken gör gamers är lyckligare idag än under 00-talet, så tänker all effekt över vad som är kul är överflödigt. Så säg 15w cpu med 30w grafikkort.

Alla gamers idag hade nog börjat gråta då, jag är iaf inte redo att gå tillbaks till 720p low och låg fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vår elräkning ligger på 250-300kr per månad. Detta är med två datorer. Det är dock min som är high end och överklockad. Den drar nog 700-800w under ett krävande spel grovt räknat.
Använder datorn 8-12h per dag. Det är dock inte 100% aktivt spelande under exakt hela den tiden.

Även om datorn drog det dubbla känns det inte som det skulle göra så mycket på elkostnaden.

Viktigast för mig just nu är temperatur och ljudnivå på själva datorn.

Vi är i samma elområde (3) , priset kWh juni 2021 var 51öre, juni 2022 140 öre och kurvan ser bara ut att vara på väg åt ett håll. På sikt ser det mao ut som att även om inte din maskin drar det dubbla så kommer elräkningen att öka.

Folk kanske har en del annat som drar el som gör att datoranvändning en hel dag liksom försvinner i bruset. Så är det inte för mig (bor i lgh).

Angående värme så är det irrelevant om det inte bidrar till oljud. Lgh blir kall på vintern och 25C på sommaren helt oavsett : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har väl ingen "gräns gräns" men, tycker utvecklingen går åt fel håll och det borde nog finnas en standard för vad persondatorer får dra egentligen. Går alltid bygga bättre grejer om förbrukningen är obegränsad..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

I långa loppet så hade det varit vettigt att effektbegränsa datorer, det hade fått fart på utvecklingen. Finns ju gränser för hur länge man kan få gammal teknik snabbare genom att kasta mer effekt på den.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Jag har ständigt köpt det värsta när det kommer till CPUs och GPUs och samtidigt som det är härligt med prestanda så är det tröttsamt med handpåläggningen som krävs för att ner ljudnivån till något som jag kan finna acceptabelt i vardagen

Vid nästa bygge ska jag ta en gyllene medelväg med processor och GPU som har bäst prestanda per watt istället, men som fortfarande är snabbare än min nuvarande setup med 5950X & 6900XT, så att jag kan köra komponenterna i ett mindre chassi med några få fläktar och ej behöva justera fläktkurvor, undervolta, etc.

Vet ej hur långt bort det är, men bör inte vara mer än 1-2 generationer.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl verkningsgraden.
Gissar på att den är på någon ynka procent hos dagens processorer eller är det någon som vet?

Permalänk
Medlem

Beror väl mycket på hur elpriset utvecklas. När jag tvingas förnya avtalet nu i höst verkar priset vara ca. 4x högre än jag betalar nu så det kommer att märkas även om det fortfarande inte är ett jättestor utgift. Kan ju även bli ransonering av elen framöver och då kanske man behöver köra laptop vissa tider på dygnet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Beror väl mycket på hur elpriset utvecklas. När jag tvingas förnya avtalet nu i höst verkar priset vara ca. 4x högre än jag betalar nu så det kommer att märkas även om det fortfarande inte är ett jättestor utgift. Kan ju även bli ransonering av elen framöver och då kanske man behöver köra laptop vissa tider på dygnet.

Köpte faktiskt en ny laptop bl.a. av den anledningen. Är ganska säker på att man kommer bli tvungen att spendera många strömlösa timmar under vintrarna framöver.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Kommer upp i nästan 700w inkl skärmar och kringutrustning. som det är nu. blir klart varmt när man spelar. vidrigt rent av på sommaren.
Skulle gärna villa komma ner till 300-350 totalt för dator å skärmar
Problemet är att prestandan inte finns vid det effektuttaget.

Permalänk
Medlem

Alla mina datorer har varit under 200W. Processorer med en TDP på 65W och sedan ett grafikkort runt 80W, och så allt annat tjafs som optiskt läsare osv. Kommer skaffa en ny dator nästa år för att kunna spela Starfield ordentligt och den kommer vara under 200W också.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt på just detta ett tag. En människa alstrar i runda slängar 100 W värme. Har jag en dator som drar 500 W kontinuerligt är det alltså värme motsvarande att ha fem pers i rummet. Jag har en i7-9700K och ett RTX 3090 och redan här är värmealstringen problematisk i datorrummet. Lite mer CPU vore najs men gällande grafik skulle jag vara beredd att nöja mig såhär, om ytterligare bättre grafik också ger mer värme.

I praktiken får jag förstås inte välja, om jag vill kunna spela nya spel även kommande år.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till tiden man jagade prestanda/watt. GTX 680 och Radeon 7970 var ju rätt trevliga.

Ganska tråkig trend nuförtiden att bara ösa på med fler och fler watt bara rätt upp och ned.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klonas:

Det intressanta är väl verkningsgraden.
Gissar på att den är på någon ynka procent hos dagens processorer eller är det någon som vet?

Vilken definition menar du? Verkningsgrad som i hur stor andel av energin som faktiskt går åt till att manipulera information? Isåfall så är vi inte i närheten av en procent.

Citat:

Theoretically, room-temperature computer memory operating at the Landauer limit could be changed at a rate of one billion bits per second (1 Gbit/s) with energy being converted to heat in the memory media at the rate of only 2.805 trillionths of a watt (that is, at a rate of only 2.805 pJ/s). Modern computers use millions of times as much energy per second.

https://en.wikipedia.org/wiki/Landauer%27s_principle

Det låter som att "millions of times" underskattar det ganska rejält också, med ett antal storleksordningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Ja datorerna drar för mycket redan nu. Och värre ser det ut att bli.

100W för processor och 200w för grafikkortet är rimligare.

Elkostnaden är en del. Det är pengar bara där.
Ljudnivån blir inge rolig den heller.
Det går att kompensera för - med dyrare kylning och sämre möjligheter för kompakta chassin.

Dessutom kräver det dyrare strömförsörjningskomponenter - som också ska kylas. Också trist.

Utöver det så bränner det en hel del extra resurser i elnäten. Sitter folk med 400w-system så kommer det krävas mindre elproduktion på nationell nivå än om gemene man sitter med 1000w-system.

Så jag tycker det är en rätt så trist utveckling just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Plockade ner några stora el centraler på tidigare jobb med tillbehörande 1000A säkringar så vill man gå på overkill så är min teoretiskt gräns på 2,6MW över 3-fasaren om jag räknat rätt. Men får då be elbolaget om de kan dra högspänningslinje till en 😁.

Skulle vara lite roligt att ringa och fråga att man vilja säkra upp sig från 32A och de första de säger som reflex är priset på 63A. Så avbryter man dom och säger jag tänkte mig 1000A säkring.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

De borde tänka om..... ok om de hade 50 000w skulle de kunna göra vad som helst.... men va fan..... tänk om

Permalänk

Har en laptop den drar max 240w men capar fps runt 120 och vissa titlar 100 fps för att få ner värmen och ljudnivån så den drar inte mycket ström känns både bra för miljön och plånboken känner inte av den alls i mitt tycke

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Att bränna så mycket energi för nöjes skull är förmodligen ett brott mot mänskligheten (eller något liknande). Så vi kan nog räkna med begränsningar i framtiden likt maxeffekt på dammsugare och glödlampor.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 850w psu, så är väl där jag drar gränsen. 😅