Helgsnack: När blir datorn för effekttörstig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tycker vi redan är förbi toppen och värre blir det.

Om jag och sambon spelar tillsammans med kort från 4000 serien så lutar det mot ~2000W ström som dras i kontoret. Sen lär vi köra AC på det så ~3kW för att spela. Kommer ju strategiskt behöva planera elen med kablar från olika rum.

Elpriset är inte största problemet, det är att behålla komforten när lägenheter redan är för varma utan datorer.

Funderar på vad man ska göra, kanaler som tar in sval luft utifrån kanske. Odlingstält ala LTT eller kanske sätta alla datorer i ett rack i ett annat rum.

Försätter vi så här lär man planera runt det när man bygger hus, vara redo att ha ett rum med elektronik som kan dra över 5kW åt gången.

Måste ni köpa dom absolut törstigaste korten från 4000 serien då. Man lär ju få rätt bra fart med 250w också.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Måste ni köpa dom absolut törstigaste korten från 4000 serien då. Man lär ju få rätt bra fart med 250w också.

Vilka kort drar så lite?

Men om vi säger andra kort drar 250W och 4080s drar 400W så har vi total skillnad på 300W över två datorer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Med dagens elpriser måste tillverkare börja försöka bygga mer strömsnåla enheter.. Det kostar ju satan att driva en dator med ett fläskigt grafikkort och en rejäl intel eller AMD-cpu. Jag har gått över till Mac och med M1-cpu:er så drar datorerna nästan ingenting. Min Mac Studio ligger och fladdrar på 14-15 watt vid lite surfande medan motsvarande pc (som jag också har) drar nära 100 watt vid samma uppgift. Och då har jag inte ens ett dedikerat grafikkort i burken utan det som följer med cpu:n (UHD 770).
Har man timpris på elen så blir det snabbt kännbart dyra timmar.. Många bäckar små..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vilka kort drar så lite?

Men om vi säger andra kort drar 250W och 4080s drar 400W så har vi total skillnad på 300W över två datorer.

Nu vet jag inte hur mycket detta stämmer men ett 4060 skall dra runt 200W enligt denna.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-4060.c3891#....

4070 - 300W

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-4070.c3890#....

Så kanske i slutändan ett 4060 Ti drar 250W då. Och det är troligtvis inget skitkort det heller.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Har som mål att klara mig på en 450W PSU i ett mITX-system där primär fokus är passiva komponenter, ljudnivå och energieffektivitet.

Känns som att jag kommer få vänta innan jag kan byta ut mitt Palit KalmX 1050ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

På vintern så skulle det väl va okej om grafikkortet drog 600-700W om man fick en jävla massa prestanda. Skulle dock vara gött om man kunde klicka i typ ”summer mode” och att kortet då kunde skala ner sig från typ ett 4090 till ett 4070 eller liknande i prestanda.

Mitt 6900XT blir fan på tok för varmt för att inte undervolta en varm dag.

Har ju gått länge, bara undervolta och spärra clocksen.

OT: Bryr mig inte så mycket, vattenkyler alltid och har råd att betala för elen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Har ju gått länge, bara undervolta och spärra clocksen.

OT: Bryr mig inte så mycket, vattenkyler alltid och har råd att betala för elen.

Men hur hjälper vattenkylning? Jag har också cystor loop med två stycken 360mm radiatorer men det håller ju bara komponenterna svala men själva burken producerar ju inte mindre värme utan snarare mer eftersom det finns mer ”thermal headroom” som gör att komponenterna drar mer ström för att nå högre klockfrekvenser.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Men hur hjälper vattenkylning? Jag har också cystor loop med två stycken 360mm radiatorer men det håller ju bara komponenterna svala men själva burken producerar ju inte mindre värme utan snarare mer eftersom det finns mer ”thermal headroom” som gör att komponenterna drar mer ström för att nå högre klockfrekvenser.

Vattenkylningen jag prata om hade med topic att göra (Läs OT), inget med det jag citera.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vattenkylningen jag prata om hade med topic att göra (Läs OT), inget med det jag citera.

Jo jag förstod det och jag valde att citera dig för att vattenkylning ju inte hjälper mot högre strömåtgång om det man upplever som det största problemet är att det blir varmt i rummet när datorn drar mycket ström eftersom vattenkylning bara flyttar värmen bort från komponenterna effektivt men såvida du inte har dina radiatorer i ett annat rum eller typ ut genom fönstret så kommer det ju ändå generera lika mycket värme i rummet som om du hade kört luftkylning.

(Om du vill skriva att något är On Topic så förkortas det OnT, eftersom OT står för On Topic).

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem

Jo jag förstod det och jag valde att citera dig för att vattenkylning ju inte hjälper mot högre strömåtgång om det man upplever som det största problemet är att det blir varmt i rummet när datorn drar mycket ström eftersom vattenkylning bara flyttar värmen bort från komponenterna effektivt men såvida du inte har dina radiatorer i ett annat rum eller typ ut genom fönstret så kommer det ju ändå generera lika mycket värme i rummet som om du hade kört luftkylning.

(Om du vill skriva att något är On Topic så förkortas det OnT, eftersom OT står för On Topic).

Jag svara på "När blir datorn för effekttörstig?"
"Bryr mig inte så mycket, vattenkyler alltid och har råd att betala för elen."

Att jag nämner vattenkylning är för det helt enkelt är svårt att hålla temps nere med fläktkylning när watten springer iväg över 400W.

MITT svar har ingenting med värme i rummet att göra.
Bara för andra tjafsar om värme och elkostnader i tråden måste ju inte jag ha dom problemen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tycker vi redan är förbi toppen och värre blir det.

Om jag och sambon spelar tillsammans med kort från 4000 serien så lutar det mot ~2000W ström som dras i kontoret. Sen lär vi köra AC på det så ~3kW för att spela. Kommer ju strategiskt behöva planera elen med kablar från olika rum.

Elpriset är inte största problemet, det är att behålla komforten när lägenheter redan är för varma utan datorer.

Funderar på vad man ska göra, kanaler som tar in sval luft utifrån kanske. Odlingstält ala LTT eller kanske sätta alla datorer i ett rack i ett annat rum.

Försätter vi så här lär man planera runt det när man bygger hus, vara redo att ha ett rum med elektronik som kan dra över 5kW åt gången.

Kolla om du kan få 13A säkring in i kontoret då, den klara 3kw konstant och upp emot 4.5kw i 1h

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kolla om du kan få 13A säkring in i kontoret då, den klara 3kw konstant och upp emot 4.5kw i 1h

Jag bor hos vad som kan vara Sveriges sämsta hyresvärd och kontoret är vardagsrummet, så troligen inte

Proppskåpet är från 50talet men all el ska bytas inom något år, får se om man bor kvar då

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Jag bor hos vad som kan vara Sveriges sämsta hyresvärd och kontoret är vardagsrummet, så troligen inte

Proppskåpet är från 50talet men all el ska bytas inom något år, får se om man bor kvar då

Om du har en elektriker i vänskaps kretsen så kan han mäta uttaget och om ok byta ok och sätta in 13A, diazed håller längre än dvärgbrytare under överlast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag svara på "När blir datorn för effekttörstig?"
"Bryr mig inte så mycket, vattenkyler alltid och har råd att betala för elen."

Att jag nämner vattenkylning är för det helt enkelt är svårt att hålla temps nere med fläktkylning när watten springer iväg över 400W.

MITT svar har ingenting med värme i rummet att göra.
Bara för andra tjafsar om värme och elkostnader i tråden måste ju inte jag ha dom problemen.

Ditt svar förklarar ju ingenting om varför det inte är ett problem mer än att du har råd med el och att du har vattenkylning i datorn. Du kan kalla det tjafsa bäst du vill men får nog skriva tydligare inlägg om du önskar bli förstådd

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Branschen ser vad som säljer och vad som folk vill ha. Än så länge finns inga tecken på att konsumenterna, dvs de flesta av er, väljer utifrån några andra kriterier än prestanda och i viss mån prestanda/$.

Hur många här kan ärligt säga att deras dator och delarna där i är valda utifrån förbrukning och ljudnivå?

Själv har jag gjort det. Visst jag spelar inte fps-lir så jag har inte riktigt det behovet men samtidigt kan man skruva ner inställningarna utan att det påverkar gameplay. För det är ju det som är viktigast i ett spel, men man ser ju fortfarande här folk som kommer med kommenterar om Crysis... och rent publicitetsmässigt var det ett lyckat drag att göra ett spel så tungt av grafiklull att det inte var spelbart med allt lull igång för som sagt, 15 år senare ser man fortfarande kommentarerna...

Jag valde den vassaste 65W cpun och till det ett passivt kylt grafikkort. Det är inte det snabbaste men det räcker långt för mina behov och det är väldigt tyst samt rummet blir inte olidligt ens på sommaren. Så jag valde helt utifrån ljud/värmeaspekten men när man läser här så inser man att man är rätt ensam om sina val.

Jag köpte min M1:a i förra veckan av just den anledningen. Knäpptyst, låg förbrukning men samtidigt väldigt effektiv. Prestanda och liknande har jag på servrar. Min äldre main är en Intel atom från 2011 som ligger runt 15w förbrukning. M1:an trumfar atomen i energiförbrukning, för att inte tala om kraften i systemet. Den är sjukt mycket effektivare!

Nej, jag älskar att det går att allt ifrån sängsurfa med den till att ha med den överallt utan att den varken stör eller får slut på batteri.

Permalänk
Medlem

Grafikkort: 250W

Mitt 3090 drar för mycket, främsta problemet är uppvärmning av rummet - att tvingas köra AC:n extra hårt på sommaren, och istället för den mycket effektivare värmepumpen på vintern, är enbart och endast värdelöst. Utvecklingen går åt fel håll, och det snabbt.

De flesta maskiner i huset går dessutom på samma 10A-säkring, så totalförbrukningen kan inte gå upp särskilt mycket mer.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Dagens elpriser är ett problem men min datoranvändning gör inget större avtryck så det är inte där problemet ligger. Jag vill att det ska vara tyst och svalt med datorn på, så fläktljud och värmeutveckling är det som sätter gränsen.

Aldrig över 200w tänkte jag till för ett halvår sen men nu lägger jag ribban vid 250w trots att min 5600x med 1660 Super redan påverkar inomhusklimatet negativt...