Helgsnack: När blir datorn för effekttörstig?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: När blir datorn för effekttörstig?

Till hösten väntar både nya processorer och grafikkort som kan komma att bli törstigare än tidigare. Var går smärtgränsen för dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Frilansskribent

Egentligen känns 250 W som en rimlig gräns för grafikkort. Mitt RTX 3080 har fått sänkt spänning för att försöka lugna ned det lite. Över 400 W känns ganska extremt, inte bara vad gäller kylning men också värme som släpps ut och elförbrukning.

Processorer känns lite mer otydligt eftersom det varierar så mycket efter arbetslast, och det är inte ofta jag personligen kör upp den i 100 %.

Permalänk

Har ingen speciell gräns. Men när det inte går kyla utan custom vattenkylning så kanske det gått lite för långt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte när företag artificiellt begränsar strömbudget och spänning. Ok om det är begränsat som default men det ska gå att slå av helt utan krångel. Jag är väl i så fall mer av uppfattningen att det är bra om grejerna helst inte drar något alls i idle. Men jag vill inte ha begränsningar bara för att hålla en viss effekt, temperatur etc om det begränsar den maximala prestandan som går klämma ut

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite tråkigt redan med min nuvarande "normala" 400W-ish dator som värmer upp rummet märkbart efter ett tags spelande, och så fläktsuset som behövs för kylningen. Om det blir betydligt mer värmeutveckling från ett nytt grafikkort framöver så kommer jag överväga att flytta ut datorn från rummet och dra kablar genom väggen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har någon smärtgräns, åtminstone inte på effekten och dess kostnad.
Precis som annan hobby så kostar detta pengar.
Nu är det ytterst sällan jag spelar, men om datorn skulle dra 500, 1500 eller 2500w skulle inte spela mig någon roll.
2500w mot ett elpris på 1kr låt säga, blir 2.50 per timme.
Jämför med vilken hobby som helst, minigolf, golf, fiske, motocross, basket, padel, bilracing - så kostar ingen av dem 2.50 per timme och 2500w drar ingen dator, normalt sett.

Inte ens med elpriser från söder med 5kr per timme och 2500w skulle det vara speciellt dyr hobby.

Ska vi titta på effektuttag och kostnader kring våra datorer så tycker jag absolut man ska jämföra det med andra hobbys, inte bara titta på varje enskild krona.
Först om man jämför från ingen kostnad alls till vad en dator kostar per månad man ser utgiften, men då ska man inte glömma att med 0kr så gör man också något annat istället - vad kostar det då? 😁

Vad avser värmen så får vi kanske börja tänka annorlunda i framtiden på hur och var vi placerar datorer, kanske att datorn blir en utrustning du har någon annanstans, likt värmepumpen eller tvättmaskinen och vi får friare plats att spela på/från.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

På vintern så skulle det väl va okej om grafikkortet drog 600-700W om man fick en jävla massa prestanda. Skulle dock vara gött om man kunde klicka i typ ”summer mode” och att kortet då kunde skala ner sig från typ ett 4090 till ett 4070 eller liknande i prestanda.

Mitt 6900XT blir fan på tok för varmt för att inte undervolta en varm dag.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Började bli för svettigt för flera generationer sen i mitt tyckte redan runt GTX 480 sen såg vi ljuset i tunnelen med t.ex GTX 680 men sen gick det utför igen, ser gärna att de börjar tänka lite på förbrukningen igen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Vet inte om jag har någon smärtgräns, åtminstone inte på effekten och dess kostnad.
Precis som annan hobby så kostar detta pengar.
Nu är det ytterst sällan jag spelar, men om datorn skulle dra 500, 1500 eller 2500w skulle inte spela mig någon roll.
Jämför med vilken hobby som helst, minigolf, golf, fiske, motocross, basket, padel, bilracing - så kostar ingen av dem 2.50 per timme och 2500w drar ingen dator, normalt sett.

Inte ens med elpriser från söder med 5kr per timme och 2500w skulle det vara speciellt dyr hobby.

Ska vi titta på effektuttag och kostnader kring våra datorer så tycker jag absolut man ska jämföra det med andra hobbys, inte bara titta på varje enskild krona.
Först om man jämför från ingen kostnad alls till vad en dator kostar per månad man ser utgiften, men då ska man inte glömma att med 0kr så gör man också något annat istället - vad kostar det då? 😁

Vad avser värmen så får vi kanske börja tänka annorlunda i framtiden på hur och var vi placerar datorer, kanske att datorn blir en utrustning du har någon annanstans, likt värmepumpen eller tvättmaskinen och vi får friare plats att spela på/från.

Du får ju tänka på att använder du datorn 3 timmar varje dag och det kostar 5 kronor i timmen så blir det ca 5500 kronor om året bara för el.
Och med dagens elpriser är det inte ens helt orimligt att det kostar att använda en dator som enbart drar 1000W. I alla fall i vissa el-områden. Detta kommer förmodligen inte bli bättre de kommande åren.
Så visst 5500 kronor är inte oöverstigligt men W på komponenter börjar bli något man faktiskt behöver tänka på att man ska betala för.

Det är ju nästan som att äga dator har blivit cirka 50-80% dyrare, Köp en dator för 20-25, använd den i 3 år (nu räknar vi högt på elen) och betala cirka 15 000 kr för att använda den. Med elpriser under kronan för kwh så hade detta varit en helt annan ekvation men nu lever vi ju med svindyr el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Tecknade precis ett el-avtal på 2.4kr. Woho!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

När proppen går?

Permalänk
Medlem

Ljudnivån är det centrala för mig. Även med fläskig grafikkylare så blir det svårt att bibehålla en låg nivå när mycket mer än omkring 200 W värme skall blåsas bort kontinuerligt. Jag spelar oftast med högtalare snarare än lurar och är det inget spel där det smäller konstant så krävs det inte så mycket oväsen för att störa.

På processor-sidan kan det i praktiken vara lättare eftersom spel sällan maxar en processor kontinuerligt. Men för den skull så undviker jag gärna och lyckligtvis än så länge med lätthet processorer som maxar uppåt 300 W.

Undervoltning och justerande av effektgränser är mödan värt.

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen spårade det ur för länge sedan.. men nånstans runt 100w för cpu och det dubbla för grafikkort.

Sen är det ju skillnad på kontinuerlig effekt och toppeffekt vid hög belastning. Större delen av tiden som mina datorer är på gör de inga tyngre saker och låg förbrukning då är förstås att föredra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Typ 120 W för CPU och 250 W för GPU eller nåt åt det hållet. Ungefär vad mina drar med undervolt/lätta begränsningar som knappt kostar prestanda, fast i RT kan grafikkortet nå typ 300.
400+ W för GPU känns inte okej alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + HDDs / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

På nästa bygge kommer jag inte lägga för mycket på ljudisolering.
Komponenterna blir varmare och varmare... Det får bli mycket ventilation istället och man får leva med oljudet.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte det minsta om vad en dator drar under load, får vara 250w eller 750w. Båda alternativen känns oväsentliga. Däremot i idle så bör de förstås dra så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem

Komplicerad fråga. För mig får det dra den ström som det kräver för att göra mitt arbete och köra mina spel. Dock kan det vara en avgörande faktor om jag sitter och tvivlar på om jag ska uppgradera. Tror ärligt talat att GTX 660 Ti måste ha varit det mest prisvärda och strömsnålt grafikkort jag någonsin köpt i mitt liv.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Min burk just nu är ett helvete på sommaren ärligt talat, spela en kort stund & rummet blir bastu direkt, på vintern är det rätt smidigt men som sagt, sommartid så är det jag har redan för varmt, spelar därför "lätta" titlar mest där gpu går på tomgång. De ryktade effektbehoven för kommande prylar är i mitt tycke helt åt helvete på många sätt, visst det är kul med snabb hårdvara men det har ett pris som är väl styvt denna generation som det ser ut och då pratar jag inte pengar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 3TB nvme, 3TB sata SSD, 6TB 7200rpm | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nått i stil med ~200W max för CPU och ~300W max för GPU räcker bra för mig av flera orsaker:

- Om man går över det så börjar det bli väldigt svårt att luftkyla systemet med vettig ljudnivå i en vettig lådstorlek och design
- Det värmer upp rummet i onödan nu på sommaren
- Riskerna för kortslutning/bränder osv ökar med de kraftigare strömmarna/spänningarna
- Det börjar bli oansvarigt energi/miljömässigt att ha en dator som bränner uppemot en kilowatt bara för att visa lite fina pixlar för min underhållning

Äger själv ett 5900x och ett 3080 kort. Grafikkortet nedvoltade jag precis så det drar ca 250Watt (har inte testat RT än dock)
Se Sweclockers guide här.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Håller med Toarulle, givet att jag inte bor i norra Sverige och det syns på dags-staplarna elanvändning när helgen inträffar eller jag jobbar hemifrån. 70W drar maskinen i idle ungefär, desktop, 35W drar 4K IPS-skärm. Den drar en hel del mer än så vid spel men det vore roligare med en MacMini m1 för idle och det skulle märkas litegrann.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/pri... , Södra mellansverige, 34,82 öre/kWh öppnade priset på 2020, 51,18 öre/kWh 2021, 119,7 öre/kWh 2022.

Det går att binda men inte till något superpris direkt, tycks det nu, vi får la se var priskurvan tar vägen.

Gällande gräns så vill jag inte så gärna öka både idle och load-strömförbrukning. Viktigast är såklart idle men silver lining är nog vad som gäller framöver.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Jag har en pre-built dator som är 4år gammal med 1070ti i7 osv och är nöjd med den. Men skulle jag köpa en ny är ljud högsta prio och sen värmeutveckling. Och som det känns krävs det bara mer och mer fläktar och energi för att spela på 1440p eller 4k.

Permalänk
Medlem

För mig personligen är det varken oljud eller hur mycket komponenterna kostar att köra per timme som är begränsningen, det är helt enkelt hur mycket som rummet värms upp. Nuvarande burk med 3080 (375W) och 5900x går över gränsen för vad som är bekvämt i maj till september vid längre spelsessioner och är obekväm efter bara någon halvtimme de hetaste sommardagarna, förra burken med 2070s (215W) och en 3600 gick enbart över gränsen de varmaste dagarna.
Skulle nog säga att jag ser CPU under 100W och GPU på max 250W som önskvärt nästa bygge, men skulle inte klaga om det gick att få ner totalen under 300W med schysst prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag är redan över gränsen med 9900k och 3090. 25 grader i rummet året runt och sen lägg på ett par grader när man börjar lira något tungt. usch. Kan vi inte gå tillbaka till när ström från PCI:n var allt man behövde. ;P

Permalänk
Medlem

Ja, gränsen är vad min PSU klarar av att leverera , så 850watt.

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite godtyckligt med siffror, kan jag tycka. Om min dator drar 500 W eller 1 000 W säger mig ingenting i praktiken. Visst kan man börja räkna på elkostnader och så, men det ska till mycket innan jag säger ifrån av den anledning.

Främst tycker jag det *känns* tråkigt med den här utvecklingen, från att för några år sedan ofta ha läst om diverse tillverkares förbättringar inom energieffektivitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Sitter och planerar lite för nästa års dator och räknar med att ta höjd för högre förbrukning.
Lutar åt att uppdatera nuvarande Psu EVGA SuperNOVA 1000 P2 mot ett EVGA SuperNOVA 1600 P2.

Med tanke på strömförbrukningen på kommande komponenter så är det väl lika bra att ta höjd för det.
Tanken är väl att köpa nästa generation Intel I9 13900KF och och ett RTX 4080 eller 4090.
Vad förbrukningen hamnar på spelar inte så stor roll och värme kommer det att finnas

I värsta fall så får man väl ha Ac´n på i rummet när man spelar vilket skulle betyda ytterligare
ca 1kWh i förbrukning.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Nog för att datorer blir snabbare osv, men känns himla tråkigt att ha miljön och framtid i ena handen och sedan datorer med grafikkort som kan maxa på 1 kw i andra handen. Det är en tråkig utveckling, men sen vill vi ju ha fräscha spel. Jag tycker att ett grafikkort inte bör dra mer än 400w, en cpu inte mer än 200. Jag spelar 1440p, men vill framöver gärna lira 4k men samtidigt ha rimliga effektkrav. Är det en utopi månne? Kanske inom närmaste 5 åren. Finns det inga genombrott som lurar längre fram som kan ge både fart och ännu mer energieffektivitet?

Permalänk
Medlem

Branschen ser vad som säljer och vad som folk vill ha. Än så länge finns inga tecken på att konsumenterna, dvs de flesta av er, väljer utifrån några andra kriterier än prestanda och i viss mån prestanda/$.

Hur många här kan ärligt säga att deras dator och delarna där i är valda utifrån förbrukning och ljudnivå?

Själv har jag gjort det. Visst jag spelar inte fps-lir så jag har inte riktigt det behovet men samtidigt kan man skruva ner inställningarna utan att det påverkar gameplay. För det är ju det som är viktigast i ett spel, men man ser ju fortfarande här folk som kommer med kommenterar om Crysis... och rent publicitetsmässigt var det ett lyckat drag att göra ett spel så tungt av grafiklull att det inte var spelbart med allt lull igång för som sagt, 15 år senare ser man fortfarande kommentarerna...

Jag valde den vassaste 65W cpun och till det ett passivt kylt grafikkort. Det är inte det snabbaste men det räcker långt för mina behov och det är väldigt tyst samt rummet blir inte olidligt ens på sommaren. Så jag valde helt utifrån ljud/värmeaspekten men när man läser här så inser man att man är rätt ensam om sina val.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 32GB 3600, GT730

Permalänk

Har 3x10A ledigt i badrummet, skulle kunna trycka i 13A säkringar om så krävs. Det borde väl gå att köra tre nätagg från olika faser i en dator? Tänker att allt omvandlas väl till likström i vilket fall? Om datorn skulle kräva mer än det skulle jag behöva köpa en ny bostad och där går väl min gräns.

Sen hur dyra nätaggregaten och kylarlösningen blir är ju en annan femma. Skulle inte vilja betala mer än 40.000 kr för en dator och jag misstänker att man skulle passera den gränsen innan vägguttagen inte räcker till.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Inaktiv

När den inte längre går att kyla i den låda jag valt