Permalänk
Medlem

har läst FAQ ska oc:a P4 2,4C MEN!!

Fattar inte allt ändå...

var hittar jag FSB:n i biosen? har kollat.

När vet jag att det blir för varmt för CPU:n? ligger idag på 50 grader. kör med original fläkt. vet att ajg bara har original kylning men är väl ingen fara om jag stoppar i tid?

Vad jag har läst mig till så skall man först ändra FSB:n så mkt det går tills datorn blir "ostabil" el. på annat sätt säger till SEDAN går man på vcoren. och denna skall man EJ gå över 1.65 för min CPU.

Stämemr detta? och för att kolla CPU speed måste jag hela tiden gå in i Windows? likaväl för att kolla om datorn är stabil? hur gör man dessa testen?

Vad betyder PWM? se nedan vid temp.
Vad betyder NB fan? se nedan vid temp.

Kollar infon om datan med abits winboard HW Doctor och övrigt med sisoftsandra.

ursäkta om ni tycker att dessa saker står i FAQ men jag har läst forumet o massa inlägg men de beror väl på att jag vanligtvis inte sysslar med datorer men har nu uppgraderat min gamla.

Info:
P4 2,4C
Abit IS7
Original kylarfläkt CPU 50grader, System 36 grader, PWM 39 grader.
Minne 256 PC3200
CPU Fan 2637rpm , NB Fan 6500 rpm

PS. grymm sida!!! Ds

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas under "Voltage/Frequency" eller något liknande

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Avstängd

Soft Menu III kanske?

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Jo nu hittade jag det... står ju inte FSB förens man gå in i settings..

I alla fall nederlag. Ändrade FSB så att det blev 2600 Mhz.

startade om datan Windows startade inte, den bara startade om...
Tetade att ändra strömmen till 1,55 men då startade inte windows heller utan det kom upp en blå screen som sa att det inte gick längre och det var ngt hårdvaufel... hmm sen vågade jag inte göra ngt..... vågar man testa mer?? dum fråga kanske... 2600 e väl inte mkt?

vad gjorde jag för fel?

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem

Kör Vcore 1,65 direkt. Sen provar du att klocka igen, de är ofarligt, din dator kommer bli ostabil och stänga av / starta om långt innan något går sönder.

Om du inte har kylpasta på så fixa det, gärna artic silver 3, sen kan du även ha för mkt om du har de, din cpu temp tycker jag är lite hög, har du möjligtvis en boxed cpu?

om inte så kan de vara din cpu fläkt och/eller fläns som bara är dålig

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
Kör Vcore 1,65 direkt. Sen provar du att klocka igen, de är ofarligt, din dator kommer bli ostabil och stänga av / starta om långt innan något går sönder.

Om du inte har kylpasta på så fixa det, gärna artic silver 3, sen kan du även ha för mkt om du har de, din cpu temp tycker jag är lite hög, har du möjligtvis en boxed cpu?

om inte så kan de vara din cpu fläkt och/eller fläns som bara är dålig

grymmt tack för ditt svar men boxad CPU? processorn var för sig och i samma paket följde en fläkt med. på fläkten dock (anläggningsytan mot CPU) fanns det ett papper som satt löst fast i sidorna som jag inte tog bort, skulle man gjort det? jag antog att de var ngn typ av papper som skulle smälta vid värme typ som bilr kylpastan... ??

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem

Det brukar vara en liten bit papper ovanpå lite kylpasta på en boxad kylare, och det papperet ska absolut tas bort, annars blir det vääldigt varmt..

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence
grymmt tack för ditt svar men boxad CPU? processorn var för sig och i samma paket följde en fläkt med. på fläkten dock (anläggningsytan mot CPU) fanns det ett papper som satt löst fast i sidorna som jag inte tog bort, skulle man gjort det? jag antog att de var ngn typ av papper som skulle smälta vid värme typ som bilr kylpastan... ??

ajjj.. skynda dig att ta bort så det inte börjar brinna...

man kan använda pastan som är under den.. om man tar bort pappret... men bäst är om man torkar bort den pastan med OLJEFRI aceton sen så lägger man på arctic cooling 3 pasta den är väldigt mycket bättre kan göra så cpu'n går upp till 10 c kallare..

lycka till..

Permalänk
Medlem

tja de var ju ett bevis på att jag var nybörjare iaf. kör nu utan kylpasta alls innan affären öppnar och vips ca 5 grader kallare...

nu tänkte jag köpa kylpasta och ngn ny fläkt som kyler bättre, är originalfläkt kass vad gäller kylning?

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem

Den enda kylfläns för Pentium du behöver är Zalman 7000-Alcu. Kostar runt 350:- och är väldigt tyst och effektiv. Finns billigt på datorbutiken.com!

Permalänk
Medlem

ok får bli en sådan oxå sen hoppas j ag allt lirar.

Det jag inte fattar dock är hur jag inte fick datorn att funka med att höja endast FSB:n lite utan vcoren, läst att många komer lätt upp i 3Ghz mha att enbart ändra FSB:n

Vad betyder detta i bios?
Frequency 1,2 Ghz
Cache 512
Operating speed 2400

betyder det att min går i 1,2Ghz el. 2400?

allt detta står i softmenu i bios.

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence
tja de var ju ett bevis på att jag var nybörjare iaf. kör nu utan kylpasta alls innan affären öppnar och vips ca 5 grader kallare...

nu tänkte jag köpa kylpasta och ngn ny fläkt som kyler bättre, är originalfläkt kass vad gäller kylning?

Intels originalfläktar är riktigt bra, så om du inte tänkt klocka skiten ur din CPU så räcker den alldeles utmärkt.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Operating speed tyder på att de är den hastigheten den "opererar" eller arbetar i.

Om du har en sån där Zalman fläns, sen sätter du på artic silver 3 pasta och kör igång, kolla va du får för temp och hur högt du kan klocka då. Vill du nå högre / lägre temp så köp en Delta fläkt istället, de är bäst, fast sen låter de också mest hehe

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one