Andra musen jag köper som inte fungerar som den ska (olika märken)...

Permalänk
Medlem

Andra musen jag köper som inte fungerar som den ska (olika märken)...

Jag sitter med en gammal deltaco-mus (trådlös) som jag köpte för 4-5 år sedan för 199 kr. Har fungerat ypperligt tills att det inte gick att scrolla längre.

Köpte en ny: Xtrfy M4, gick inte att använda. Hängde inte alls med i handens rörelser. Skickade tillbaka och provade en annan HyperX Pulsfire Rapid som betedde sig exakt lika. Båda mössen kostade runt 5-700 kr.

Två nya olika möss som inte fungerar som dem ska utesluter ju att det är mössen det är fel på. Men vad är det som spökar? Det enda som skiljer är att de nya mössen är trådbundna och ligger i en högre priskategori.

Tack på förhand.

Edit: Jag har riktig musmatta.

Permalänk
Medlem

Hängde inte med i handens rörelser? Testat annan USB port? Testat annan musmatta?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Hängde inte med i handens rörelser? Testat annan USB port? Testat annan musmatta?

När jag rör musen runt om på skärmen så står pekaren still många gånger. Den ballar snabbt ur vid snabba och små rörelser.

Jag har flyttat runt den på alla portar och testat annan matta.

Permalänk
Medlem

Kan vara musmattan som blivit utsliten kanske? Har du slängt Deltaco-musen eller har du möjlighet att testa den också?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEmb:

När jag rör musen runt om på skärmen så står pekaren still många gånger. Den ballar snabbt ur vid snabba och små rörelser.

Jag har flyttat runt den på alla portar och testat annan matta.

Kan det vara strömsparfunktioner som saboterar? Jag får sådana problem i Linux om jag slår på strömsparfunktionen för musen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Kan vara musmattan som blivit utsliten kanske? Har du slängt Deltaco-musen eller har du möjlighet att testa den också?

Musmattan är knappt använd. Har provat musen på flera ytor utan att det hjälper.

Deltacon fungerar utmärkt utöver scrollinghjulet.

Skrivet av DrSwizz:

Kan det vara strömsparfunktioner som saboterar? Jag får sådana problem i Linux om jag slår på strömsparfunktionen för musen där.

hmm, hänger inte riktigt med. Det är en trådbunden mus.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har löst problemet då musen fungerar bättre på en delen av mattan oberoende matta. Då provade jag musen på bordet under mattan och det var samma där.

Så nått på ena delen av datorbordet är skevt vilket mössen har reagerat på?

Gissar på läsk eller annat skit..

Edit: Tänker att den gamla musens sensorer inte reagerade på micronivå som dessa?

Permalänk
Medlem

Nu är jag verkligen inte musexpert, men högre upplösning ger ju automatiskt högre känslighet, oavsett om de är möss eller annan optik.

Testa tvätta mattan, jag har en gammal inet-matta jag gillar, köpte möbeltvätt eller om de är klädseltvätt de hette på biltema o la i blöt i diskhon över en dag (ja, jag är skild 🤣 så ingen fru som gnäller mer) sen blev den fin igen.
Svett, hudpartiklar och damm gnuggas ner i mattan med tiden

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEmb:

Musmattan är knappt använd. Har provat musen på flera ytor utan att det hjälper.

Deltacon fungerar utmärkt utöver scrollinghjulet.

hmm, hänger inte riktigt med. Det är en trådbunden mus.

Nu verkar du redan vara på väg att lösa problemet, men jag förklarar iallafall; När jag slår på strömsparfunktionen till min mus i Linux "somnar" musen när den inte används och jag måste vifta runt/trycka på knappar för att den alls ska börja reagera, när den väl är igång fungerar den normalt fram tilldess att jag låter musen ligga orörd en stund osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Nu är jag verkligen inte musexpert, men högre upplösning ger ju automatiskt högre känslighet, oavsett om de är möss eller annan optik.

Testa tvätta mattan, jag har en gammal inet-matta jag gillar, köpte möbeltvätt eller om de är klädseltvätt de hette på biltema o la i blöt i diskhon över en dag (ja, jag är skild 🤣 så ingen fru som gnäller mer) sen blev den fin igen.
Svett, hudpartiklar och damm gnuggas ner i mattan med tiden

Ja men du är ju nått på spåren. En delen av bordet är nersölat i nått skit och de nya mössen verkar reagera kraftigt på detta.

Gammelmusen brydde sig inte ett skvatt!

Skrivet av DrSwizz:

Nu verkar du redan vara på väg att lösa problemet, men jag förklarar iallafall; När jag slår på strömsparfunktionen till min mus i Linux "somnar" musen när den inte används och jag måste vifta runt/trycka på knappar för att den alls ska börja reagera, när den väl är igång fungerar den normalt fram tilldess att jag låter musen ligga orörd en stund osv.

Ah ok, fattar.