Permalänk
Medlem

Ingen bild med nytt grafikkort

Har byggt en ny dator och allt fungerade med mitt gamla grafikkort men när jag bytte till mitt nya så kommer det ingen bild.

Moderkort: MPG B550 GAMING PLUS
RAM: 2x16gb (sitter i rätt DIMM slots btw)
PCU: 650W
CPU: AMD 5600x
GPU: Byter från 1050ti till 6700xt

Saker som jag testat:
Clean installation av drivrutiner med DDU.
Uppdaterat till senaste BIOS.
Kopplat ur allt onödigt (extra SSD/hårddisk, och ena RAM stickan).
Har en 6700xt i ett annat bygge och den fungerar inte heller i den nya datorn.
Olika skärmar/sladdar osv.
Rensa CMOS, både genom att ta ut batteriet i flera minuter och genom att kortsluta de två pins som det står att man ska med en skruvmejsel (det är sent och orkar inte kolla upp va pinnsen heter men det va de correcta pinnsen iaf).

Saker att notera:
Har aldrig fått bild på något av de två 6700xt som jag har hemma i den nya datorn, men korten funkar i ett annat bygge.
När jag kopplar i 1050ti så får jag bild och kan komma in i BIOS men jag måste byta från UEFI till CSM/UEFI legacy mode, för att komma in i windows (10 btw).
När jag startar datorn med 6700xt inkopplat så lyser "boot" lampan vid "ez debug led".
Grafikkorten får till synes tillräckligt med ström då ingen lampa lyser och alla fläktar snurrar igång som vanligt.
Jag testade att starta datorn med Windows 10 på en USB-sticka i UEFI-läget och då startar windows installationen med 1050ti men med 6700xt så får jag som vanligt ingen bild alls. Däremot så lyste inte boot lampan med windows stickan i.

Har suttit med detta i en hel dag nu och testat fram och tillbaka utan någon lycka. Jag tror att problemet ligger antingen med moderkortet eller så har det något med att UEFI inte funkar (moderkortet vill ha UEFI som defualt men då kommer jag inte in i windows med 1050ti). Men kommer som sagt inte ens in i bios med 6700xt då jag inte får fram någon bild.
Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Provat göra en CMOS reset efter du installerat kortet?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeXyR:

Har byggt en ny dator och allt fungerade med mitt gamla grafikkort men när jag bytte till mitt nya så kommer det ingen bild.

Saker som jag testat:
Rensa CMOS, både genom att ta ut batteriet i flera minuter och genom att kortsluta de två pins som det står att man ska med en skruvmejsel (det är sent och orkar inte kolla upp va pinnsen heter men det va de correcta pinnsen iaf).

Saker att notera:
Har aldrig fått bild på något av de två 6700xt som jag har hemma i den nya datorn, men korten funkar i ett annat bygge.
När jag kopplar i 1050ti så får jag bild och kan komma in i BIOS men jag måste byta från UEFI till CSM/UEFI legacy mode, för att komma in i windows (10 btw).
När jag startar datorn med 6700xt inkopplat så lyser "boot" lampan vid "ez debug led".
Grafikkorten får till synes tillräckligt med ström då ingen lampa lyser och alla fläktar snurrar igång som vanligt.
Jag testade att starta datorn med Windows 10 på en USB-sticka i UEFI-läget och då startar windows installationen med 1050ti men med 6700xt så får jag som vanligt ingen bild alls. Däremot så lyste inte boot lampan med windows stickan i.

Har suttit med detta i en hel dag nu och testat fram och tillbaka utan någon lycka. Jag tror att problemet ligger antingen med moderkortet eller så har det något med att UEFI inte funkar (moderkortet vill ha UEFI som defualt men då kommer jag inte in i windows med 1050ti). Men kommer som sagt inte ens in i bios med 6700xt då jag inte får fram någon bild.
Tacksam för hjälp!

650W borde funka, men är det ett gammalt nätaggregat så kan det ändå vara för klent. Försök använda 2 olika PCIE kablar från PSU och inte 2 grenar från samma kabel ur PSU'n.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Provat göra en CMOS reset efter du installerat kortet?

Jag har gjort CMOS reset två gånger vid olika tillfällen men kan inte göra det med det nya kortet i moderkortet för kortet täcker batteriet och pinnsen som man resettar CMOS med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

650W borde funka, men är det ett gammalt nätaggregat så kan det ändå vara för klent. Försök använda 2 olika PCIE kablar från PSU och inte 2 grenar från samma kabel ur PSU'n.

Ja, det är ett gammalt PSU men det är av kvalitet (Cooler Master) och har funkat till två gtx 760 SLI tidigare. När jag använde mig av PSU calculator så beräknades min dator behöva ca 490W så 650 är mer än tillräckligt. Ja, jag använder två olika PCIE kablar från PCUn, skulle jag koppla ur den ena eller båda så lyser det rött och kortets fläktar snurrar inte, men med båda i så ser kortet ut att funka som det ska. PSUn har 3 PCIE grenar, varav en går till moderkortet och två till GPUn. Jag har en MOLEX till PCIE liggandes som jag skulle kunna testa men, tror som sagt att kortet får ström som den ska (men det jag kan inte utesluta det, har ingen aning var felet ligger med tanke på att jag inte ens kan få bild in i bios med det nya kortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeXyR:

Ja, det är ett gammalt PSU men det är av kvalitet (Cooler Master) och har funkat till två gtx 760 SLI tidigare. När jag använde mig av PSU calculator så beräknades min dator behöva ca 490W så 650 är mer än tillräckligt. Ja, jag använder två olika PCIE kablar från PCUn, skulle jag koppla ur den ena eller båda så lyser det rött och kortets fläktar snurrar inte, men med båda i så ser kortet ut att funka som det ska. PSUn har 3 PCIE grenar, varav en går till moderkortet och två till GPUn. Jag har en MOLEX till PCIE liggandes som jag skulle kunna testa men, tror som sagt att kortet får ström som den ska (men det jag kan inte utesluta det, har ingen aning var felet ligger med tanke på att jag inte ens kan få bild in i bios med det nya kortet).

Har du testat sätta in 6700XT kortet i den nedre PCIE platsen?
Har du provat att ha både 1050Ti kortet och 6700XT kortet inkopplat, då borde du ju kunna använda 1050TI kortet för att komma in i Windows och se om 6700XT kortet hittas i enhetshanteraren.
Kanske finns det någon inställning på PCIE version i BIOS som behöver vara korrekt? (ingen M.2 disk som snor PCIE 4.0 banor?)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har du testat sätta in 6700XT kortet i den nedre PCIE platsen?
Har du provat att ha både 1050Ti kortet och 6700XT kortet inkopplat, då borde du ju kunna använda 1050TI kortet för att komma in i Windows och se om 6700XT kortet hittas i enhetshanteraren.
Kanske finns det någon inställning på PCIE version i BIOS som behöver vara korrekt? (ingen M.2 disk som snor PCIE 4.0 banor?)

Bra fråga! Jag har redan testat detta också (kunde inte komma på allt som jag testat tidigare). När jag testade detta så snurrade båda korten igång men konstigt nog så fick jag ingen bild från mitt 1050ti, vilket som jag alltid kunnat få tidigare. Jag testade inte att koppla i skärmen i 6700xt eftersom jag inte orkade ta ut moderkortet från lådan (borde göra det för snabbare troubleshooting) och jag ville inte ta bort en massa grejer där bak på lådan då den är ny och det kom bara med ett ersättnings skydd till baksidan.

Jag tänkte som du att jag kanske kan få lite info kring hur datorn ser 6700xt med båda korten i men fick som sagt inte bild i 1050ti. Ska såklart testa att koppla i skärm i 6700xt i min andra PCIE. Värt att notera är att efter att jag kopplat i 6700xt så ser DDU att kortet har suttit i datorn när jag ska avinstallera drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeXyR:

Jag har gjort CMOS reset två gånger vid olika tillfällen men kan inte göra det med det nya kortet i moderkortet för kortet täcker batteriet och pinnsen som man resettar CMOS med.

Det låter märkligt, hur stort är kortet egentligen? Enligt manualen sitter jumpern precis ovanför den nedre PCIe16-sloten, kortet måste vara väldigt tjockt om det inte går komma åt den.

Jag gissar att kortet kräver UEFI för att fungera. Provat gå in i bios och ställa in UEFI med 1050-kortet precis innan du stänger ner och plockar ut det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det låter märkligt, hur stort är kortet egentligen? Enligt manualen sitter jumpern precis ovanför den nedre PCIe16-sloten, kortet måste vara väldigt tjockt om det inte går komma åt den.

Jag gissar att kortet kräver UEFI för att fungera. Provat gå in i bios och ställa in UEFI med 1050-kortet precis innan du stänger ner och plockar ut det?

Det är ett stort kort men kanske att jag kan komma åt jumpern iaf. Kanske kollade fel vad som är jumper pinns trots allt. Ska testa att göra CMOS reset med kortet i. Jag har ställt in UEFI med 1050ti och sedan satt i det nya kortet men får ingen bild. Moderkortets defualt är med UEFI också. Kanske får ta och fixa så min windows SSD syns som UEFI men vet inte hur jag fixar det. Vill helst inte bli av med filerna på den om jag måste formatera. Har en annan SSD som jag skulle kunna testa att installera en UEFI version av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeXyR:

Kanske får ta och fixa så min windows SSD syns som UEFI men vet inte hur jag fixar det. Vill helst inte bli av med filerna på den om jag måste formatera. Har en annan SSD som jag skulle kunna testa att installera en UEFI version av windows.

Windows 10 har ett verktyg vid namn MBR2GPT som kan konvertera din befintliga Windows-installation för att fungera i UEFI-läge. Har du ändå en annan disk kan du ju testa med en fräsch installation på den först dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeXyR:

Saker som jag testat:

Saker att notera:

Tacksam för hjälp!

Tack för all hjälp! Efter mycket om och men så var jag redo på att ge upp. Mitt sista försök va att ändra på en liten switch som fanns på grafikkortet. Till min förvåning så fick jag bild. Efter att ha sökt upp det så va det en switch som är för mining och jag har inte den blekaste aning varför den va inställd för mining som defualt. Grafikkortet i fråga är "XFX SPEEDSTER QICK 319 - 6700xt". Detta förklarar dock inte varför mitt andra 6700xt (som är AMDs flagship modell) inte heller fick någon bild i den nybyggda datorn. Kanske så va det någon utav de andra sakerna som jag ändrade på som hade gjort susen även med det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Windows 10 har ett verktyg vid namn MBR2GPT som kan konvertera din befintliga Windows-installation för att fungera i UEFI-läge. Har du ändå en annan disk kan du ju testa med en fräsch installation på den först dock.

Tack för tipset! Jag gjorde detta och kan nu ha datorn i UEFI-läget utan problem. Ganska säker på att det inte bidrog till att fixa mitt problem som visade sig vara en liten switch på grafikkortet som va på fel läge. Men mycket användbart oavsett! Gick smidigt att ändra min SSD till GPT och alla filer är kvar och det funkar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeXyR:

Tack för all hjälp! Efter mycket om och men så var jag redo på att ge upp. Mitt sista försök va att ändra på en liten switch som fanns på grafikkortet. Till min förvåning så fick jag bild. Efter att ha sökt upp det så va det en switch som är för mining och jag har inte den blekaste aning varför den va inställd för mining som defualt. Grafikkortet i fråga är "XFX SPEEDSTER QICK 319 - 6700xt". Detta förklarar dock inte varför mitt andra 6700xt (som är AMDs flagship modell) inte heller fick någon bild i den nybyggda datorn. Kanske så va det någon utav de andra sakerna som jag ändrade på som hade gjort susen även med det kortet.<Uppladdad bildlänk>

Ahaa, funderade på det, men tänkte att det hade du nog testat, det är alltså dubbla grafikkorts-BIOS, har du fått det andra 6700 XT kortet från samma ställe kan det ju vara ett mining BIOS flashat på det kortet också, så du får nog flasha BIOS på det grafikkortet utan switch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeXyR:

Tack för tipset! Jag gjorde detta och kan nu ha datorn i UEFI-läget utan problem. Ganska säker på att det inte bidrog till att fixa mitt problem som visade sig vara en liten switch på grafikkortet som va på fel läge. Men mycket användbart oavsett! Gick smidigt att ändra min SSD till GPT och alla filer är kvar och det funkar som det ska.

Så bra! Nej, det låter som att problemet var att den ena VBIOS:en är för mining (eller hade någon annan kompabilitetsbugg), men det är ju ändå positivt att boota i UEFI-läget. Kan kanske vara värt att flasha en normal VBIOS även på det BIOS-chippet också, ifall ditt vanliga skulle bli korrupt i framtiden av någon anledning.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Ahaa, funderade på det, men tänkte att det hade du nog testat, det är alltså dubbla grafikkorts-BIOS, har du fått det andra 6700 XT kortet från samma ställe kan det ju vara ett mining BIOS flashat på det kortet också, så du får nog flasha BIOS på det grafikkortet utan switch.

Ja, det är absolut värt att testa. Det borde gå att koppla in båda korten samtidigt så att @HeXyR får bild och sedan bara ser till att välja rätt kort att flasha. Det lite lustiga är att kortet tydligen fungerar i ett annat bygge.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det är absolut värt att testa. Det borde gå att koppla in båda korten samtidigt så att @HeXyR får bild och sedan bara ser till att välja rätt kort att flasha. Det lite lustiga är att kortet tydligen fungerar i ett annat bygge.

Det kanske kan vara tryggare att ha 1050Ti kortet i så att man inte råkar välja fel.
Om det är ett annat VBIOS än original, så kan det ha andra inställningar för hur mkt ström det drar osv.

Visa signatur