Permalänk

Härligt. Förstår tyvärr inte riktigt hur du menar när du beskriver hur det fungerade förut. Jag brukar bara surfa in på IP-adressen + share och lägga till det som ett bokmärke och sedan brukar det rulla på. Det går också att automatiskt montera vid boot via /etc/fstab eller systemd-mount men det är lite mer manuellt arbete och ser ingen fördel med detta i din situation.

Gällande andra problemet; osäker. I min värld så borde Mint (eller samba-klienten/stödet i filhanteraren) känna av att servern är igång och kunna nå dom automatiskt. Låter udda att det ska krävas en omstart för att komma åt shares på nytt. Det jag kan tänka mig är om du skulle haft en "manuell" montering via /etc/fstab som misslyckas vid boot eftersom servern inte är igång och att det därför inte dyker upp. Om du lägger till det som bokmärke som jag beskrev ovan, kan du nå sharen så fort den kommer igång då?

Annars minns jag autofs från skoltiden som är en "lösning" för att endast montera vid behov och kanske skulle passa bra om det går upp och ner ibland, men minns jag rätt så var det ganska bökigt att konfigurera. Någon har säkert ett bättre svar på båda dina frågor här, jag har aldrig behövt gå så långt

Permalänk
Medlem

Jag klickade på den här datorn sen nätverk sen servermappen bredvid windows-nätverkmappen och då kom jag åt shares. Och vad jag kommer ihåg så hade inte gjort nåt för att sätta den där utan den bara fanns där när jag startat om efter att jag ändrat workgroup

Men ditt sätt verkar funka bättre så nu behöver jag inte starta om verkar det som så tumme upp.

Jag tackar ödmjukast för all hjälp som jag har fått i det här dilemmat.....tack

Permalänk
Medlem

Hej igen

Jag har ett annat problem...

Försöker göra backuper på min mintmaskin till min server men det funkar inte som jag vill. jag använder grsync. Den flyttar över alla mappar men inga filer. Vad jag förstår har det nåt med permissions men jag vet inte hur man fixar det?

Permalänk
Medlem

Hur körs grsync - har du användar-rättighet på filerna som skall göras backup på??? annars kommer det att neka.

En väg är att i terminal först först köra "sudo -i", därefter starta 'grsync' i terminalen och då får du upp den grafiska GUI:t på desktopen och du kör då som root och därmed kan ta alla filer oavsett behörighet - 'root' är gud i linux och unix-liknande OS och skall bara användas för operationer som kräver det och backup/synkning är en sådan sak där man inte vill missa filer pga. rättighetstrubbel.

grsync är bara skal för 'rsync' som gör det egentliga jobbet - och det är bra att man lär sig att använda rsync som kommando i sig då man förmodligen kan göra mer saker än vad GUI:t erbjuder.

Permalänk
Medlem

Jag antar att jag har rättigheterna till filerna då det bara finns en user på min mintmaskin.
Jag har kört som superuser och inte men det funkar inte oavsett.
Jag har även kört rsync i terminalen som root men den säger....

root@odenspc:/home/oden# rsync avh --delete -r /media/oden/biblioteket /run/user/1000/gvfs/smb-share:server=192.168.69.10,share=backuphome rsync: link_stat "/home/oden/avh" failed: No such file or directory (2) rsync: ERROR: cannot stat destination "/run/user/1000/gvfs/smb-share:server=192.168.69.10,share=backuphome": Permission denied (13) rsync error: errors selecting input/output files, dirs (code 3) at main.c(660) [Receiver="3.1.3"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Jag antar att jag har rättigheterna till filerna då det bara finns en user på min mintmaskin.
Jag har kört som superuser och inte men det funkar inte oavsett.
Jag har även kört rsync i terminalen som root men den säger....

root@odenspc:/home/oden# rsync avh --delete -r /media/oden/biblioteket /run/user/1000/gvfs/smb-share:server=192.168.69.10,share=backuphome rsync: link_stat "/home/oden/avh" failed: No such file or directory (2) rsync: ERROR: cannot stat destination "/run/user/1000/gvfs/smb-share:server=192.168.69.10,share=backuphome": Permission denied (13) rsync error: errors selecting input/output files, dirs (code 3) at main.c(660) [Receiver="3.1.3"]

Du glömde "-" framför avh, ska vara -avh.
Jag föreslår att du faktiskt försöker läsa igenom felmeddelande som du får. Står klart och tydligt där.

Varför vill du ta bort filerna?

Permalänk
Medlem

ok då fick jag bort ett felmed..
Problemet verkar också vara att jag inte har permission till min server att lägga filerna där som jag fattar det....

Vill inte ta bort filerna bara göra backup.

Är hyfsad nybörjare på linux och fattar inte allt tyvärr

Permalänk
Medlem

Antar att en användare på servern äger filerna och du använder en annan användare på mint för att komma åt dem.

Absolut enklaste är att se till att du använder samma användarnamn på båda maskinerna.

Annan lösning är att skapa en grupp på filservern och lägga båda dessa users i gruppen och låta huvudanvändaren äga filen men gruppen har rättigheter att skriva/läsa.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

"--delete" som du hade lagt till i ditt kommando ser till att det tar bort överflödiga filer från din destinationsmapp.
Det kanske var din avsikt iofs.
https://explainshell.com/explain?cmd=rsync+--delete

Du krånglar till ditt rsync kommando till ingen nytta.
Börja med att först mappa samba sharen lokalt till exempelvis /mnt/backuphome.
https://askubuntu.com/questions/1050460/how-to-mount-smb-shar...

Sedan så använder du rsync för att göra en backup av dina filer till den mappade sharen.
https://www.tecmint.com/rsync-local-remote-file-synchronizati...

rsync -avh /media/oden/biblioteket /mnt/backuphome/

Permalänk
Medlem

Ett råd som nybörjare med rsync - använd inte "--delete" innan du vet att det fungerar som det skall - det räcker med en missad '/' i slutet av sökvägarna så kan du bli av med mycket mer än du tänkt dig på NAS/servern om rättigheterna medger det - och det går fort som fasen när det gäller att radera filer och mappar när man inte vill...

Kör också med "--dry-run" i kommandoraden när du provar så gör den allt utom att skriva, påverka filer eller radera filer.

Se till att din NAS-/sever har en backup på alla filer (om den har BTRFS - gör en snapshot gärna med "-r" för readonly som backup/kopia av volymen du tänker härja i - det har räddat mig mer än en gång i övningarna med rsync - och då anser jag mig ändå inte längre som nybörjare..

rsync som många övriga Unix-kommandon är kraftfulla kommandon - men man kan få ordentliga blånaglar om man slarvar/inte förstår vad kommandot egentligen gör - ...på alla tio fingrarna samtidigt när storsläggan smackar i...

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket för all hjälp