Dela foton med tjocka släkten

Permalänk
Medlem

Dela foton med tjocka släkten

Vad är det enklaste sättet att dela foton och filmsnuttar på, med familj och släkt? Alltså en molntjänst eller liknande där man både kan ladda upp och ned filer med så lite krångel som möjligt. Förstår att man kanske inte kommer undan kontoskapandet - men gärna så enkelt att till och med Agda 86 år, kan göra det på iPhonen.

Har skickat foton och filmsnuttar i Messenger-grupper men det blir svårt att hitta specifika bilder och dom komprimeras kraftigt. Tips och råd mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Vad är det enklaste sättet att dela foton och filmsnuttar på, med familj och släkt? Alltså en molntjänst eller liknande där man både kan ladda upp och ned filer med så lite krångel som möjligt. Förstår att man kanske inte kommer undan kontoskapandet - men gärna så enkelt att till och med Agda 86 år, kan göra det på iPhonen.

Har skickat foton och filmsnuttar i Messenger-grupper men det blir svårt att hitta specifika bilder och dom komprimeras kraftigt. Tips och råd mottages tacksamt!

Google foto fungerar, det använder vi!

Man gör ett delat album - väljer vilka som ska ha tillgång dit (om de ska ha read/write behörighet). Sedan är det bara köra

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Google foto fungerar, det använder vi!

Man gör ett delat album - väljer vilka som ska ha tillgång dit (om de ska ha read/write behörighet). Sedan är det bara köra

Går att göra samma sak med iCloud om det blir lättare att lära upp sina släktingar i iOS.

Permalänk
Medlem

Delade album finns ju inbyggt i apple’s photos app om man har icloud, lättare kan det inte bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Jag kan varmt rekommendera ente.io. Allt lagras med end-to-end-kryptering, deras kod är öppen för alla att se, din data är lagrad i Europa (punkt 5.4 i deras integritetspolicy) och inte i USA (vilket är otroligt bra), och månadskostnaderna är helt klart dugliga (exempel: 500 GB för runt hundralappen).

Google Foto är såklart den absolut enklaste vägen att gå, då väldigt många personer har ett Google-konto. Men om man inte vill att ens privata bilder och videoklipp ska lagras okrypterade i USA (vilket är inte bra alls (läs under "Do individuals have a right to request deletion of their data?")) för de som arbetar hos Google (trots strikta regler (fjärde punkten i länken)), så är det ente.io som gäller.

Ändrade "i klartext" till "okrypterade"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Google Foto, Onedrive eller Apples iCloud/Delade bilder.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

+1 för Google Photos. Väldigt smidigt att dela olika album med olika personer och man får notiser när någon lägger till en film / bild.

Permalänk
Avstängd

Jag kör på OneDrive, tjejen kör på Google Photos, vet inte om det är någon större skillnad egentligen. En fin grej med Onedrives delning är att man kan välja om mottagaren ska kunna redigera eller inte och så. Det kanske går på Googles lösning också dock, annars är de väl ganska likvärdiga.

Anledningen till att jag körde på OneDrive för en massa år sedan var ju att det var väldigt prisvärt, speciellt om man delar några stycken på en familjeprenumeration på Office, och köper "årskort" på rea. Tror jag betalde 399 sist för ett år med sex separata användare, 1TB var, plus Office förstås. Och så har jag satt upp det på mina föräldrars telefoner så att backup av alla bilder sker automatiskt, så slipper jag försöka rädda bilder från kraschade diskar eller trasiga telefoner i framtiden, och det har funkat ett antal år nu.