Intel Core i5-13600K och i7-13700K testas i spel

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i5-13600K och i7-13700K testas i spel

Båda "Raptor Lake"-modeller visar på i snitt 10 procent försprång i lägsta uppmätta FPS och Core i5-13600K drar större nytta av DDR5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

”Meh”

Om inte priserna blir lägre än 12-serien så är detta inte direkt banbrytande

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Meh”

Tänk på att det var "engineering sample" som testades och inte färdig produkt till slutkund , hoppet finns att Intel krämar ut lite till ur 13gen

Permalänk
Inaktiv

Perfekt,. Blir att uppgradera min 12900k framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Meh”

Intel har redan bekräftat att de kommer höja upp priserna

www.pcworld.com/article/823871/intel-confirms-it-will-raise-p...

Högre frekvens, minimalt högre IPC, mer eCores, högre strömförbrukning ger ~10% bättre prestanda i spel. Kanske extra cache kommer hjälpa lite till, annars... Meh

Good old intel is back.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Tråkigt men inte förvånande. Gillar att Intel implementerar olika kärnor men om AMD skruvar upp klockhastigheterna och får bättre spelprestanda väger det tyngre i min bok.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kan nog vara dags att uppgradera i höst till gen 13 och ddr5!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Tänk på att det var "engineering sample" som testades och inte färdig produkt till slutkund , hoppet finns att Intel krämar ut lite till ur 13gen

Förra gången "ExtremePlayer" körde hens testar på "certifiering sample", ej ES om jag kommer ihåg

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Sweclockers ställer sig i intel-hörnet.

Fantastiskt DDR5-6400 är snabbare än DDR4-3600. Vad detta test säger om Intels nya produkter är mer oklart. Inte änns Videocards artikel nämner med vilka inställningar man kört minnena i. Men swec är redo att rapportera nya framgångar för det blå laget.
Men det stod inget om minneshastig i swec s notis. Nej just det.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Rebe1:

Förra gången "ExtremePlayer" körde hens testar på "certifiering sample", ej ES om jag kommer ihåg

Från vad jag sett ska det vara ES den här gången, men det är alltid lite knepigt när saker översatts flera gånger, särskilt från kinesiska av olika slag

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av NickeLT2:

Fantastiskt DDR5-6400 är snabbare än DDR4-3600. Vad detta test säger om Intels nya produkter är mer oklart. Inte änns Videocards artikel nämner med vilka inställningar man kört minnena i. Men swec är redo att rapportera nya framgångar för det blå laget.

Minnena körs i 5600 för DDR5, men du har rätt i att det kan framgå tydligare & jag kikar på att fixa till det.

Jag vill dock förtydliga att jag som skribent så långt jag kan undviker att ställa mig varken i ett eller annat hörn – målet är givetvis att rapportera neutralt om möjligt, eller åtminstone ur flera vinklar. Som människa är det såklart svårt att vara 100% neutral i alla lägen, men du får gärna förtydliga om det är något särskilt som känns vinklat, så jag kan ta med mig den feedbacken till framtida artiklar.

Stavfel
Permalänk
Datavetare
Skrivet av landmarks:

Från vad jag sett ska det vara ES den här gången, men det är alltid lite knepigt när saker översatts flera gånger, särskilt från kinesiska av olika slag

Två av bilderna innehåller "QS" och enligt Intel är "QS" och "ES" samma sak när det kommer till deras CPUer.

Sen är ju inte det något stenhårt bevis, men pixlarna i bilden har kanske inte gått ett par varv genom Google-translate i alla fall

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det är just de energieffektiva kärnorna som drar nytta av DDR5? Tänker att det relativt sett är en större andel energieffektiva kärnor i 13600K än i 13700K (jämfört med totalt antal kärnor) och att det kan vara därför det blir större skillnad vid olika minnestyp på 13600K.

Permalänk
Inaktiv

Jag väntar nog på en 8 kärnig baddare utan småkärnor

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som (nästan) helt och hållet tappat intresset för x86-produkter efter Apples M1 och framåt?

Jag har lite samma känsla som efter man skaffade elbil - nya fossilbilar ”som är bättre än förra generationen” har bara blivit totalt ointressanta. Är det fler som känner likadant?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Går knappt läsa något i de detaljerade bilderna, ens i ny flik

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan är: kommer Intel bjuda på några eCores i i5-13400/13400f eller i3-13100f?

Isf 13100f 4/8 P + 4/0 e cores för 139$ tar jag direkt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Är det bara jag som (nästan) helt och hållet tappat intresset för x86-produkter efter Apples M1 och framåt?

Jag har lite samma känsla som efter man skaffade elbil - nya fossilbilar ”som är bättre än förra generationen” har bara blivit totalt ointressanta. Är det fler som känner likadant?

Har en M1:a i min Ipad som gör att jag antagligen inte kommer behöva byta platta på väldigt lång tid, kör även elbil men tycker din jämförelse haltar något.

Många på Sweclockers är gamers. Och så länge Apple datorerna inte duger att spela på så kommer PC släpp alltid vara intressant.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nozomi:

Går knappt läsa något i de detaljerade bilderna, ens i ny flik

Det blir desvärre värre i ny flik, rekommenderar att zooma på dem direkt i artikeln. Tyvärr gick det inte att göra vettigare till följd av det väldigt långa formatet på bilderna, trots försök att komma runt det i vårt bildverktyg De finns länkade på annat håll också, kanske funkar bättre här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeLT2:

Skrivet av ronnylov:

Kan det vara så att det är just de energieffektiva kärnorna som drar nytta av DDR5? Tänker att det relativt sett är en större andel energieffektiva kärnor i 13600K än i 13700K (jämfört med totalt antal kärnor) och att det kan vara därför det blir större skillnad vid olika minnestyp på 13600K.

Om vi för att spekulera gissar att DDR4 systemets minnen gick i 3600MHz CL14 och DDR5 systemets minnen i 5200MHz CL36 så är DDR5 systemets minnen drygt 6 nanosekunder långsammare än DDR4 systemets 14*2000/3600=7.78 vs 36*2000/5200=13.85, DDR5 systemets minnen är med andra ord långsammare än DDR4 systemets minnen trots högre minnesfrekvens då CAS latensen är mycket högre i DDR5 minnena.
Detta sagt så har DDR5 andra fördelar gentemot sin föregångare så som högre bandbredd men ser man till ren latens så ligger DDR4 fortfarande i framkant.

Jag tror att de större prestandavinsterna med DDR5 gentemot DDR4 när 13600K testas mot sin föregångare kommer från att det dubbelt så stora cacheminnet har större påverkan på ett system med långsammare minnen (högre latens).
Sen skalar inte prestandan linjärt med större cacheminne och därav ser inte 13700K lika stora prestandavinster med DDR5 minnen gentemot sin föregångare då 12700K har större cacheminne än 12600K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Minnena körs i 5600 för DDR5, men du har rätt i att det kan framgå tydligare & jag kikar på att fixa till det.

Jag vill dock förtydliga att jag som skribent så långt jag kan undviker att ställa mig varken i ett eller annat hörn – målet är givetvis att rapportera neutralt om möjligt, eller åtminstone ur flera vinklar. Som människa är det såklart svårt att vara 100% neutral i alla lägen, men du får gärna förtydliga om det är något särskilt som känns vinklat, så jag kan ta med mig den feedbacken till framtida artiklar.

Skrivet av landmarks:

Det blir desvärre värre i ny flik, rekommenderar att zooma på dem direkt i artikeln. Tyvärr gick det inte att göra vettigare till följd av det väldigt långa formatet på bilderna, trots försök att komma runt det i vårt bildverktyg De finns länkade på annat håll också, kanske funkar bättre här:

Står dock 5200MHz för DDR5 i bilderna från Videocardz och inte 5600MHz...

Permalänk
Medlem

Är mest insatt och se FHD graferna, eftersom att CPUn blir flaskhalsen där och då får man en verklighetstrogen bild på hur dom presterar.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av simkev:

Om vi för att spekulera gissar att DDR4 systemets minnen gick i 3600MHz CL14 och DDR5 systemets minnen i 5200MHz CL36 så är DDR5 systemets minnen drygt 6 nanosekunder långsammare än DDR4 systemets 14*2000/3600=7.78 vs 36*2000/5200=13.85, DDR5 systemets minnen är med andra ord långsammare än DDR4 systemets minnen trots högre minnesfrekvens då CAS latensen är mycket högre i DDR5 minnena.
Detta sagt så har DDR5 andra fördelar gentemot sin föregångare så som högre bandbredd men ser man till ren latens så ligger DDR4 fortfarande i framkant.

Jag tror att de större prestandavinsterna med DDR5 gentemot DDR4 när 13600K testas mot sin föregångare kommer från att det dubbelt så stora cacheminnet har större påverkan på ett system med långsammare minnen (högre latens).
Sen skalar inte prestandan linjärt med större cacheminne och därav ser inte 13700K lika stora prestandavinster med DDR5 minnen gentemot sin föregångare då 12700K har större cacheminne än 12600K.

DDR1 till DDR4 var väldigt snarlika i design och beräkningen du gjorde ovan var helt relevant att göra.

DDR5 är största förändringen sedan övergången till DDR, en förbättring är att effektiv latens för DDR5 kommer vara lägre än för DDR4 i ett läge där CAS/frekvens ger samma värde.

Hur mycket lägre vet jag inte, men om saker fungerar enligt PR-maskineriet borde vinsten öka ju fler kärnor som samtidigt läser/skriver mot RAM.

Just förbättrade egenskaper i multicore system är lite ledordet för optimeringarna hos DDR5.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Kräma ut lite extra W?

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med en uppgradering i höst - får se om plånboken håller med. Borde bli en rätt hyfsad uppgradering från min 8086K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kräma ut lite extra W?

Yes 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Meh”

Det är väl ändå relativt bra mot vad vi blivit serverade senaste åren? Absolut inte banbrytande men efter år av "meh" ser det här ut att vara lite mindre "meh".
Jag skulle förstås aldrig uppgradera om jag satt på 12-serien idag, fast då har jag heller aldrig uppgraderat så fort en ny CPU-generation kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är väl ändå relativt bra mot vad vi blivit serverade senaste åren? Absolut inte banbrytande men efter år av "meh" ser det här ut att vara lite mindre "meh".
Jag skulle förstås aldrig uppgradera om jag satt på 12-serien idag, fast då har jag heller aldrig uppgraderat så fort en ny CPU-generation kommer.

Det låter ju som stegen mellan skylake-generationerna ungefär? Mer klockfrekvenser och några små optimeringar. Sen fler kärnor på det. Inget direkt världsomvälvande. 12-serien var det stora steget av dessa två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Har en M1:a i min Ipad som gör att jag antagligen inte kommer behöva byta platta på väldigt lång tid, kör även elbil men tycker din jämförelse haltar något.

Många på Sweclockers är gamers. Och så länge Apple datorerna inte duger att spela på så kommer PC släpp alltid vara intressant.

Jag är inte gamer men har haft intresse för alla x86-släpp de senaste 25 åren. Intresset stannade av nyligen i samband med M1/M2 så är bara nyfiken på om det är fler som har samma upplevelse.

Är fullt medveten att det fortfarande är relevant för gamers, det var inte riktigt det klientelet som frågan var riktad mot

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Gäsp...

Processorer med något högre frekvens och några extra e-cores, med högre effektuttag än 12th gen. Ingenting revolutionerande som sagt.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S