Ska köpa en laptop till fassan då hans gamla har kajkat ur och behöver ersättas.
Tänker mig en budget på ca 5-6k och han vill ha en dator till att streama fotboll/netflix, kolla bilder, surfa och såna enkla grejjer. Men den ska vara snabbstartad och relativt tyst.
Har kikat på dessa två, hur ställer sig dom mot varandra? Tänker exempelvis processormässigt med Intel Core i5 vs AMD Ryzen™ 5 5500U. Är det stor skillnad på detta?
Båda är nog vettiga CPU-mässigt,
den stora skillnaden när man tar steget ner i budget och konsument modellerna är nog skärmen
och jag tror att Huawei är bättre där med IPS-skärm medan HP har någon SVN som inte kan bedömas utan att titta på den.
I min värld så är också HP plastigare, de försöker inte ens marknadsföra den med något modellnamn så nästa år är den glömd.
Vill du ha en bubblare så har denna Huawei en mer högupplöst skärm i 3:2 format och lite mer metall i konstruktionen: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Dock så kan högre upplösning, blank skärm och en filmuppspelning på skärmar som inte är 16:9 vara showstoppers, speciellt om man vant sig vid något annat innan.
Tänker mig en budget på ca 5-6k och han vill ha en dator till att streama fotboll/netflix, kolla bilder, surfa och såna enkla grejjer. Men den ska vara snabbstartad och relativt tyst.
Håller helt med! Svärmor behövde en laptop. Men ville inte betala jättemycket då hon bara hade kraven som TS skriver.
Det blev en iPad av senaste modell med ett tangentbord till. Hon är supernöjd.