Reservdelar för Samsung Galaxy-telefoner landar hos Ifixit

Permalänk
Melding Plague

Reservdelar för Samsung Galaxy-telefoner landar hos Ifixit

I USA startar nu Samsungs reparationsprogram på allvar, där topptelefoner med något år på nacken kan repareras med officiella reservdelar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack Louis Rossmann! ❤️

Det här är så stort. Stora mäktiga företag får äntligen erkänna sig besegrade och ge oss kunder det vi borde haft rätt till hela tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga var jag kan få bytt batteri till min S8+ billigast?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

När det gäller Androidmobiler så har de ofta sjunkit så snabbt i pris att det ofta inte har varit värt att laga dem även om delar fanns. Men nu när utvecklingen stagnerar så kanske mobilerna håller längre.

Permalänk
Medlem

Om ändå telefonen är igen limmad och det bästa verktyget jag har är en falukorv som jag kan värma i mikron och några plektrum. Nämnde jag också att både baksidan och framsidan är gjorda i tunt glas, och båda behöver tas loss för att byta skärmen? Nu fanns ju inte skärmen heller så behöver egentligen inte tänka på det. S20+

Men super om framtida telefoner blir mer reparerbara igen.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Passar på att fråga var jag kan få bytt batteri till min S8+ billigast?

Jag bytte batteri och baksida på min S8 hos Samsung i Göteborg. Lämnade in den över disk på eftermiddagen och den var klar morgonen därpå. Kostade 1000kr totalt. Enbart att byta batteri kostade 800kr tror jag

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag bytte batteri och baksida på min S8 hos Samsung i Göteborg. Lämnade in den över disk på eftermiddagen och den var klar morgonen därpå. Kostade 1000kr totalt. Enbart att byta batteri kostade 800kr tror jag

Ja och man ska inte enbart gå efter pris. Ofta är det ju sämre grejer man får om man byter batteri/skärm än originaldelar hos de billigaste. Bytte batteri samt högtalare åt en vän i en S8 som var kanske 4 år gammal vid tillfället vet inte var han köpt delarna men antagligen billigast möjliga ställe.
Och efter några veckor fick jag höra av honom att den hade dålig batteritid igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja och man ska inte enbart gå efter pris. Ofta är det ju sämre grejer man får om man byter batteri/skärm än originaldelar hos de billigaste. Bytte batteri samt högtalare åt en vän i en S8 som var kanske 4 år gammal vid tillfället vet inte var han köpt delarna men antagligen billigast möjliga ställe.
Och efter några veckor fick jag höra av honom att den hade dålig batteritid igen.

Nej precis, och just batteri vill jag gärna ha original av flera orsaker! Min är 4,5 år och jag märker allt en bra skillnad

F.ö. måste jag säga att originalservice över disk är en anledning i sig för mig att välja Samsung igen. Guld värt att slippa allt strul med att packa, beskriva problem i text osv.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag bytte batteri och baksida på min S8 hos Samsung i Göteborg. Lämnade in den över disk på eftermiddagen och den var klar morgonen därpå. Kostade 1000kr totalt. Enbart att byta batteri kostade 800kr tror jag

Tyvärr väldigt dyrt med tanke på att jag köpte S8 för 4000kr för 5 år sedan. Och sen köpte en S21 för 4000kr för ett halvår sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tyvärr väldigt dyrt med tanke på att jag köpte S8 för 4000kr för 5 år sedan. Och sen köpte en S21 för 4000kr för ett halvår sen.

800:- inklusive IP-klassningen skulle inte jag säga är så farligt dyrt ändå

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tyvärr väldigt dyrt med tanke på att jag köpte S8 för 4000kr för 5 år sedan. Och sen köpte en S21 för 4000kr för ett halvår sen.

Är man nöjd i övrigt så är det ju fortfarande många tusenlappar man slipper lägga ut. Samt att de är bra för planeten att hålla igång sakerna så länge som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Officiella reservdelar.... vad är det för fel på originaldelar då?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är man nöjd i övrigt så är det ju fortfarande många tusenlappar man slipper lägga ut. Samt att de är bra för planeten att hålla igång sakerna så länge som möjligt.

Precis så jag resonerar. Telefonen funkar ypperligt i övrigt!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är man nöjd i övrigt så är det ju fortfarande många tusenlappar man slipper lägga ut. Samt att de är bra för planeten att hålla igång sakerna så länge som möjligt.

Japp, absolut. Men det är synd att det ska behöva vara så dyrt med tanke på vad telefonerna kostar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

800:- inklusive IP-klassningen skulle inte jag säga är så farligt dyrt ändå

Problemet är ju att telefonen inte ens är värd 800 kr längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är man nöjd i övrigt så är det ju fortfarande många tusenlappar man slipper lägga ut. Samt att de är bra för planeten att hålla igång sakerna så länge som möjligt.

Sett att de går för 1000 på marketplace och blocket relativt fräscha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet är ju att telefonen inte ens är värd 800 kr längre.

Kanske inte marknadsvärde. Men du får ju en mycket bättre telefon genom att byta batteriet på en s8 för 800kr jämfört med att lägga de 800kr eller det dubbla på en ny samsung telefon. Nu har jag inte testat denna själv men jag tror inte denna slår en S8 https://www.amazon.se/dp/B09F3XQTBS/ref=asc_df_B09F3XQTBS1658...

Men samtidigt är väl S8 på gränsen till för gammal när det kommer till officiella uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Intressanta inlägg här.
Det stämmer säkert att snart är en s8 och s8+ helt utanför Samsungs ekosystem med uppdateringar.
Det är värt att tänka på.

Då är frågan, om jag ska ha en ny telefon, en samsung då min klocka bara funkar med dom, vilken ska jag då titta på?
Jag behöver inte mer prestanda, men gärna större batteri och minst lika bra kamera.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske inte marknadsvärde. Men du får ju en mycket bättre telefon genom att byta batteriet på en s8 för 800kr jämfört med att lägga de 800kr eller det dubbla på en ny samsung telefon. Nu har jag inte testat denna själv men jag tror inte denna slår en S8 https://www.amazon.se/dp/B09F3XQTBS/ref=asc_df_B09F3XQTBS1658...

Men samtidigt är väl S8 på gränsen till för gammal när det kommer till officiella uppdateringar.

Problemet är också att du inte får någon garanti när du reparerar en gammal telefon. Dagen efter att du har lagat den kanske laddningsuttaget går sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Detta är givetvis något mycket positivt!

Jag hoppas också att det blir stor medial spridning av denna typ av nyheter så att det blir lite skamset för de storföretag som inte erbjuder reservdelar eller som gör som Apple och fjompar på andra sätt.

Men! Den stora frågan i det hela:
- Kommer folk att köpa reservdelar och laga sina produkter? Annars blir det bara ännu mer e-waste. Många idag har det "för gott ställt" för att behöva lägga sin tid på sådant och väljer helt sonika att köpa nytt då det är smidigare /lättare.

Jag själv är helt klart för att man ska vårda sina ting och ge dem så lång livslängd som möjligt. Samtidigt får man givetvis skaffa nytt om man vill det och de tre stegen reuse, repurpose, recycle är en bra målbild. Din gamla telefon kanske inte fyller dina behov men är säkert utmärkt till ett syskon eller som wifi-hotspot.

En annan femma är att de mesta idag är så mycket sämre producerat vad gäller kvalité i materialgods. Vi bytte ut vår tvättbänk/ho i tvättstugan som stått där sedan kåken byggdes -74. Den fungerade givetvis prima även om den var hiskeligt ful och färgen flagade. När vi lyfte upp den (för att skänka den vidare) så kunde man verkligen känna att den byggdes för att hålla en livslängd. Den hade banne mig tjockare plåt av bättre kvalité än vad våra bilar har! Sen är det ju en utveckling i sig att kunna producera "OK" ting med mindre material som även ger mer optimerade transporter osv, så det är ju lite snårigt.
Poängen är att även om man köper lite dyrare saker är det inte säkert att de är tillräckligt bra för att lagas, om ni förstår hur jag tänker. Jag själv lagar det mesta som går att laga och kan jag inte så försöker jag ändå. Ofta kan man kräma ut sex månader liv ur t.ex. en leksak som ungarna verkligen gillar med lite superlim och en snygg värmepistolsfog. Åtminstone bättre än att inte ens försöka och bara slänga iaf.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Intressanta inlägg här.
Det stämmer säkert att snart är en s8 och s8+ helt utanför Samsungs ekosystem med uppdateringar.
Det är värt att tänka på.

Då är frågan, om jag ska ha en ny telefon, en samsung då min klocka bara funkar med dom, vilken ska jag då titta på?
Jag behöver inte mer prestanda, men gärna större batteri och minst lika bra kamera.

S8? Min S9+ är helt utan uppdateringar nu. Helt stört. Min mobil funkar hur bra som helst, men måste ändå slängas. Möjligtvis att batteriet skulle behöva bytas, men nu när det gått 4 år plus, och batteriet kanske är så pass gammalt att det är i behov av byte, så har dom slutat med batterier till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

S8? Min S9+ är helt utan uppdateringar nu. Helt stört. Min mobil funkar hur bra som helst, men måste ändå slängas. Möjligtvis att batteriet skulle behöva bytas, men nu när det gått 4 år plus, och batteriet kanske är så pass gammalt att det är i behov av byte, så har dom slutat med batterier till dessa.

Behöver ju inte slängas bara för att den inte får uppdateringar enligt mig. Själv har jag inte uppdaterat min Xiaomi telefons custom rom sedan dec -2019 då den Android versionen inte får uppdateringar längre.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Behöver ju inte slängas bara för att den inte får uppdateringar enligt mig. Själv har jag inte uppdaterat min Xiaomi telefons custom rom sedan dec -2019 då den Android versionen inte får uppdateringar längre.

Nä, men har man banken och andra viktiga saker på mobilen vill man helst att den ska ha de senaste säkerhetsuppdateringarna.

Min plan är att byta till S23 nästa år. Längre än så kan jag inte se mig själv ha den här mobilen pga. mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Nä, men har man banken och andra viktiga saker på mobilen vill man helst att den ska ha de senaste säkerhetsuppdateringarna.

Min plan är att byta till S23 nästa år. Längre än så kan jag inte se mig själv ha den här mobilen pga. mjukvaran.

Det är mycket som är i sandboxing i Android så jag är inte orolig för sånt. Jag har också Bank-ID t.ex. i telefonen. Bank-Id stödjer Android 7 och nyare fyi. Tycker dom att det är en för gammal version borde dom inte stödja den versionen. Men du gör ju som du vill. Jag lägger inte pengar på en ny telefon bara för att den inte får uppdateringar utan då ska det vara andra anledningar för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fan vad kul, inte haft koll på detta så att det kom till samsung är en glad nyhet

Mitt laddningsuttag är trasigt på min Samsung s20+ så då ska jag absolut försöka laga den själv när det släpps i Sverige.