Vad är det här för kondensator - hur byta?

Permalänk

Vad är det här för kondensator - hur byta?

Så jag har ett GeForce 4 ti 4600 med en kondensator som håller på att lossna vilket ger lite artefakter på skärmen och överlag förmodligen inte är så bra!

Har tillräcklig kunskap för att göra lite små jobb med lödkolven men de kondensatorer jag brukar byta sticker ut med sina ben på andra sidan kretskortet, men inte den här. Vad är det som ska göras åt den här? Ska den svarta plastbiten den står på också bytas eller hur fungerar det? För den sitter inte helt fast mot kretskortet heller. Är ju ett hyggligt retro kort så det vore kul att laga den!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rebornguldfisk:

Så jag har ett GeForce 4 ti 4600 med en kondensator som håller på att lossna vilket ger lite artefakter på skärmen och överlag förmodligen inte är så bra!

Har tillräcklig kunskap för att göra lite små jobb med lödkolven men de kondensatorer jag brukar byta sticker ut med sina ben på andra sidan kretskortet, men inte den här. Vad är det som ska göras åt den här? Ska den svarta plastbiten den står på också bytas eller hur fungerar det? För den sitter inte helt fast mot kretskortet heller. Är ju ett hyggligt retro kort så det vore kul att laga den!

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det är en ytmonterad aluminium elektrolytkondensator
Texten ovanpå säger vad det är för spec på kondensatorn.
Du ser två ben på vardera sida som löds av. Den svarta plastdetaljen är en del av komponenten och kommer med den nya kondensatorn du köper för att ersätta med.

Tyvärr svårt att avgöra vad det är för storlek på kapseln och vad det är för värden.
Tycker det står:
2.2
470
6e

Kan du bekräfta?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det ser ut som att den fortfarande är ansluten. Jag tror inte att problemet sitter där: felet du visar är inte typiskt för en trasig kondensator. Men visst kan du prova att byta den, du kan sätta vad du vill där i princip, 100 - 1000 µF, minst 6,3 V. Prova dra loss en från något gammalt skräp och löd på lite fult. Akta polariteten bara - minus ska vara utåt! Fungerar kortet nu så kan du göra mer ordentligt om det är viktigt för dig. Då ska du ha en polymerhybrid på 470 µF och 6,3V. Ca 10 mm diameter.

Edit: Tittade lite på Elfa, inte mycket i lager, men denna blir okej. https://www.elfa.se/en/smd-electrolytic-capacitor-470uf-20-16...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är en ytmonterad aluminium elektrolytkondensator
Texten ovanpå säger vad det är för spec på kondensatorn.
Du ser två ben på vardera sida som löds av. Den svarta plastdetaljen är en del av komponenten och kommer med den nya kondensatorn du köper för att ersätta med.

<Uppladdad bildlänk>

Tyvärr svårt att avgöra vad det är för storlek på kapseln och vad det är för värden.
Tycker det står:
2.2
470
6e

Kan du bekräfta?

Tack för input! Siffrorna stämmer. Fast det står 2 2 och inte 2.2.

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Det ser ut som att den fortfarande är ansluten. Jag tror inte att problemet sitter där: felet du visar är inte typiskt för en trasig kondensator. Men visst kan du prova att byta den, du kan sätta vad du vill där i princip, 100 - 1000 µF, minst 6,3 V. Prova dra loss en från något gammalt skräp och löd på lite fult. Akta polariteten bara - minus ska vara utåt! Fungerar kortet nu så kan du göra mer ordentligt om det är viktigt för dig. Då ska du ha en polymerhybrid på 470 µF och 6,3V. Ca 10 mm diameter.

Edit: Tittade lite på Elfa, inte mycket i lager, men denna blir okej. https://www.elfa.se/en/smd-electrolytic-capacitor-470uf-20-16...

Jag hoppas du har fel, endast för att jag skulle vilja få kortet att fungera genom att byta kondensator! Den sitter rätt så löst. Om kondensatorn sitter sådär så startar inte kortet alls, jag kan trycka dit den lite bättre och då startar den men då ser man grafikproblem enligt bild istället.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är en ytmonterad aluminium elektrolytkondensator

Skrivet av Obligatorisk:

Då ska du ha en polymerhybrid på 470 µF och 6,3V. Ca 10 mm diameter.

För mig som total amatör - är polymerhybrid och aluminium elektrolytkondensator samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rebornguldfisk:

Jag hoppas du har fel, endast för att jag skulle vilja få kortet att fungera genom att byta kondensator! Den sitter rätt så löst. Om kondensatorn sitter sådär så startar inte kortet alls, jag kan trycka dit den lite bättre och då startar den men då ser man grafikproblem enligt bild istället.

Den är skadad och det är bara att ersätta den.

Det verkar vara 2,2 volt/470uF som spec på den kondingen. Men det är 470uF som är viktigt så länge du hittar en med minst samma spänning och identiskt benavstånd.

Den svarta plastbiten är en isolator för att undvika kortslutning så om du skaffar en ny som saknar detta får du flytta över den.

Tänk på att den gör skillnad på plus och minus. Kopplar du fel får du magisk rök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Den är skadad och det är bara att ersätta den.

Det verkar vara 2,2 volt/470uF som spec på den kondingen. Men det är 470uF som är viktigt så länge du hittar en med minst samma spänning och identiskt benavstånd.

Den svarta plastbiten är en isolator för att undvika kortslutning så om du skaffar en ny som saknar detta får du flytta över den.

Tänk på att den gör skillnad på plus och minus. Kopplar du fel får du magisk rök.

+ Kanske en liten kul knall.

Permalänk

Lånar tråden.
Jag håller också på att mecka med en kondensator.
Tror det heter THROUGH-HOLE, den har ben som går igenom pcb:n :).
Jag försöker ifrån baksidan att löda men det händer inget.
Är dock total nybörjare.
Funderar om det finns butiker som sysslar med sådant där man kan lämna in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Lånar tråden.
Jag håller också på att mecka med en kondensator.
Tror det heter THROUGH-HOLE, den har ben som går igenom pcb:n :).
Jag försöker ifrån baksidan att löda men det händer inget.
Är dock total nybörjare.
Funderar om det finns butiker som sysslar med sådant där man kan lämna in?

Börja med att lägga på mer lödtenn.
Sen så hjälper flussmedel även till när man löder loss saker.
Och för att hjälpa ytterligare så kan du värma området med t.ex. en hårtork för att hjälpa lödkolven lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Börja med att lägga på mer lödtenn.
Sen så hjälper flussmedel även till när man löder loss saker.
Och för att hjälpa ytterligare så kan du värma området med t.ex. en hårtork för att hjälpa lödkolven lite.

Jag hade nog valt att höja tempen på lödkolven, nu är jag visserligen ingen expert, men jag kan iaf löda lite hit å dit. Jag har fått för mig att värma på andra sätt än via lödkolven riskerar att ha sönder andra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag hade nog valt att höja tempen på lödkolven, nu är jag visserligen ingen expert, men jag kan iaf löda lite hit å dit. Jag har fått för mig att värma på andra sätt än via lödkolven riskerar att ha sönder andra grejer.

Att värma kretskort innan lödning är ju en vedertagen metod.
Så länge man har koll på temperaturen och vad som kanske inte tål den (typ plastdetaljer).

Kan du höja temperaturen på kortet med 50 grader så är det ju 50 grader som lödkolven får "gratis".
D.v.s. du kan antingen sänka tempen på lödkolven eller så behöver du inte värma lika länge.

Att bara höja tempen på lödkolven kan däremot skapa problem.
Du kan bränna sönder kretskortet och ha sönder vias (genomföringarna som komponenterna sitter i).