NetonNet vägrar byta ut krossat spelfodral till följd av fraktskada

Permalänk
Medlem

NetonNet vägrar byta ut krossat spelfodral till följd av fraktskada

Tänkte bara höra om det är fler som har problem med NetonNet och deras reklamationer?
NetonNet skickar spel i vita papperspåsar och naturligtvis var produkten skadad vid leverans.
De hävdar att spelfodral inte är en del av produkten och tänker därför inte godta reklamationer.

Uppdatering:
Efter att ha åkt fram och tillbaka i 75 minuter till närmsta MadMaxonNet (ja det ser ut som affären som gud glömde),
får man först svaret att det inte finns några utbytesfodral, men sen ger kollegan ok att "det är bara att byta ut".
Så nu har jag i alla fall fått den utbytt.
Men knappast värt besväret att beställa något igen.

Permalänk
Medlem

Varför skickar dom med fodralet då om det inte är en del av produkten? För att vara snälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför skickar dom med fodralet då om det inte är en del av produkten? För att vara snälla?

Fodralet är bara till för att skydda skivan enligt dem.

Permalänk
Medlem

Är väl inte Netonnet du ska ta det med utan den som levererade paketet?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför skickar dom med fodralet då om det inte är en del av produkten? För att vara snälla?

Skulle ju kalla det en del av förpackningen och inte en del av produkten. Skall man kunna reklamera ett par skor för att kartongen de kom i har fått sig en för ordentlig stöt?

Eftersom TS har köpt på distans så får hen använda sig av öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Är väl inte Netonnet du ska ta det med utan den som levererade paketet?

Fraktskador ska reklameras direkt till NetonNet enligt villkoren och de ska byta ut produkten.
Problemet är bara att de inte anser att spelfodral är en del av produkten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dax:

Är väl inte Netonnet du ska ta det med utan den som levererade paketet?

Jo, det är Netonnet. Alla fraktreklamationer ska göras av avsändaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Fraktskador ska reklameras direkt till NetonNet enligt villkoren och de ska byta ut produkten.
Problemet är bara att de inte anser att spelfodral är en del av produkten.

Har du spelat spelet? Har du brutit förpackningen? Om inte så kan du ju alltid använda din lagstadgade ångerrätt.

Om Netonnet då kommer och säger att produkten är skadad så kan du ju hänvisa och säga att den inte är en del av produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Är väl inte Netonnet du ska ta det med utan den som levererade paketet?

TS har inget avtal med de som levererat produkten. TS har ett avtal med Netonnet.

Permalänk
Medlem

Borde ju gå utmärkt att skicka tillbaka varan på öppet köp med den logiken och sen beställa en ny?

Permalänk
Medlem

Så köp spel, ta fodralet och returnera skivan enligt ångerrätt en? Emballaget måste ju inte vara intakt.

Om alla gör det här en gång var så ändrar de nog policy ganska snart då de inte kan sälja skivan igen utan fodralet.

Nä, stå på dig och prata med någon annan. Du kom troligen till ett rötägg första gången.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Man måste ju bara betänka det smått otroliga att det fortfarande går att köpa spel med fodral år 2022. Klart imponerande!

Permalänk
Medlem

Ok, men då är väl nästa fråga från mig då är fungerar inte spelet? Det är väl det som är primära.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Ok, men då är väl nästa fråga från mig då är fungerar inte spelet? Det är väl det som är primära.

Så du skulle acceptera ett repigt chassi för det påverkar inte en dators prestanda?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Så du skulle acceptera ett repigt chassi för det påverkar inte en dators prestanda?

Grattis till årets mest irrelevanta jämförelse

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du spelat spelet? Har du brutit förpackningen? Om inte så kan du ju alltid använda din lagstadgade ångerrätt.

Om Netonnet då kommer och säger att produkten är skadad så kan du ju hänvisa och säga att den inte är en del av produkten.

Jag skulle definitivt köra på detta. Vägrar de gå med på ångerrätten pga att fodralet är trasigt så är det bara gå vidare till ARN med hela historiken. Skulle vara oerhört intressant se resultatet av det.

Med den logiken som personen på Netonnet uppvisade så skulle man ju kunna beställa hem mängder av spel, plocka ur skivorna och returnera dem utan fodralet men ordentligt packade. Det var ju ändå bara emballage utifrån resonemanget.

Jag gissar ändå att det är någon på kundtjänst som inte är särskilt kunnig eller bara försöker slippa hantera ärendet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Grattis till årets mest irrelevanta jämförelse

På vilket sätt?

Kan du returnera ett spel utan fodralet som skivan kom i?

Tror du NoN skulle acceptera en retur av ett spel där fodralet är trasigt?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fraktskador ska reklameras direkt till NetonNet enligt villkoren och de ska byta ut produkten.
Problemet är bara att de inte anser att spelfodral är en del av produkten.

Ligg på dem, hade samma problem med ett PS4 eller vad det var för en herrans massa år sedan, till sist fick jag rätt. NON köper man bara från ifall man skiter i hur varan kommer fram, så jag avstår även om priserna ofta är bättre än konkurrenterna.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lagerlöf:

Kan du returnera ett spel utan fodralet som skivan kom i?

Tror du NoN skulle acceptera en retur av ett spel där fodralet är trasigt?

Det där är ju faktiskt ett motargument man hade kunnat presentera till NoN, hade varit intressant att se vad man hade sagt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är fodral/manualer skadade vid en försäljning av spel inom samlarvärden så handlar det ju om betydligt mer än 50% av värdet beroende på skada/osv.
Så det är ABSOLUT en del av produkten.

Undrar hur glada NoN skulle bli om man köpte 100 spel på tex skiva och använde ångerrätten och skickade tillbaks alla spel på en 100x spindel?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

På vilket sätt?

Kan du returnera ett spel utan fodralet som skivan kom i?

Tror du NoN skulle acceptera en retur av ett spel där fodralet är trasigt?

Vadå på vilket sätt. Tänker inte ens bemöda mig med att förklara skillnaden på ett platsfodral som skyddar en produkt, och en produkt som har en kartong runt sig vid leverans, för skydd.

Och nej det kan du inte, för uppenbarligen har du öppnat förpackningen och sist jag kollade tillåts inte några returer av öppnade spel...
Och ja, så länge plasten inte är bruten så ser jag inga problem med det, speciellt inte om dom hänvisar till att det inte är en del av produkten.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skulle ju kalla det en del av förpackningen och inte en del av produkten. Skall man kunna reklamera ett par skor för att kartongen de kom i har fått sig en för ordentlig stöt?

Eftersom TS har köpt på distans så får hen använda sig av öppet köp.

Vilken dålig jämförelse. Skokartonger slänger man men spelfodral behåller man så klart.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Vadå på vilket sätt. Tänker inte ens bemöda mig med att förklara skillnaden på ett platsfodral som skyddar en produkt, och en produkt som har en kartong runt sig vid leverans, för skydd.

Och nej det kan du inte, för uppenbarligen har du öppnat förpackningen och sist jag kollade tillåts inte några returer av öppnade spel...
Och ja, så länge plasten inte är bruten så ser jag inga problem med det, speciellt inte om dom hänvisar till att det inte är en del av produkten.

Jag håller inte med överhuvudtaget.

Kan jag köpa ett spel, slå sönder fodralet (utan att ta bort plasten), och lämna tillbaka det? Förutsatt att skivan är hel?
Jag tänker anta att ingen butik i Sverige tillåter det, alltså är fodralet en del av det du köper.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Så om jag skulle köpa ett samlarobjekt som är inplastad och förpackningen går sönder under frakt, så spelar det alltså ingen roll för objektet i förpackningen är helt?

Netonnet har ingen rätt att säga vad som är värt eller ej för TS. TS har köpt en produkt som kom med en fraktskada. Det ska självklart reklameras.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Beställde själv ett xbox series X i dagarna där Halo följde med som bonus. Fodralet var självklart krossat, eftersom kartongen endast rymde själva konsolen, men de tvingade i spelet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag håller inte med överhuvudtaget.

Kan jag köpa ett spel, slå sönder fodralet (utan att ta bort plasten), och lämna tillbaka det? Förutsatt att skivan är hel?
Jag tänker anta att ingen butik i Sverige tillåter det, alltså är fodralet en del av det du köper.

Inte om du går till en butik, fruktansvärt svårt att hänvisa till en transportskada om det är du som fraktar det....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Efter att ha åkt fram och tillbaka i 75 minuter till närmsta MadMaxonNet (ja det ser ut som affären som gud glömde),
får man först svaret att det inte finns några utbytesfodral, men sen ger kollegan ok att "det är bara att byta ut".
Så nu har jag i alla fall fått den utbytt.
Men knappast värt besväret att beställa något igen.

Permalänk
Medlem

Haft samma problem ett par gånger jag också men inte bara med NetOnNet, CDON och även MediaMarkt också.

Har kanske 70 PS4/5 + Switch spel och 6 fodral till PS är trasiga och 4 till Switchen. Switch spelen fick jag tillbaka pengarna och fick behålla spelen medans jag fick presentkort/tillbaka en del pengar på PS spelen.

Har aldrig fått svar att fodralet inte är en del av produkten.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Att inte hålla med varandra är helt okej men personangrepp är självklart inte okej

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Haft samma problem ett par gånger jag också men inte bara med NetOnNet, CDON och även MediaMarkt också.

Har kanske 70 PS4/5 + Switch spel och 6 fodral till PS är trasiga och 4 till Switchen. Switch spelen fick jag tillbaka pengarna och fick behålla spelen medans jag fick presentkort/tillbaka en del pengar på PS spelen.

Har aldrig fått svar att fodralet inte är en del av produkten.

Det är tråkigt.
Kuverten som de använder skyddar naturligtvis inte om någon tyngre i posthanteringen hamnar ovanpå.
Men att hävda att fodralen är någon slags förbrukningsvara för att skydda spelet och inte en del av produkten är bara larvigt.