Försäljningen av processorer för stationära når bottennivå

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 3080 nytt för 7990 kronor, inte värt ett dugg mer enligt mig. Och kan klart se många stå över dessa sjuka priser på grafikkort som har blivit. Vet flera så struntar i att uppgradera sin dator och köpt konsoller istället. De skjuter sig själv i foten med dessa ockerpriser på allt som blivit. Även så svindyra som moderkort också blivit, helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Använder främst 2 spelriggar för VR (4K+) och vanlig 4K-monitor gaming. Den ena har Ryzen 5950x duktigt överklockad och den andra i9 9900K som tuggar på 5.0Ghz all-core. Med ett RTX3090 som kör på 2070Mhz och slukar 470W i båda riggarna är skillnaden i spelprestanda mellan dessa riggar mer eller mindre försumbar. Inte ens MSFS visar på mer än 3-4% högre fps med 5950x. Varför skulle jag ens fundera på att köpa en ny CPU?

Jag håller med övriga här, att det krävs åtminstone 4-5 generationer emellan för att en uppgradering ska vara värd pengarna.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av Gramner:

Inte förvånad över att PC-försäljningen är låg just nu, med tanke på att vi har en trippelmacka bestående utav:

a) PC-försäljningen under pandemin var all-time-high p.g.a hemarbete och fokus på hemunderhållning, så många sitter på rätt nya system och har inget behov av att uppgradera på ett tag.

b) Nya produktlanseringar är precis runt hörnet på både CPU- och GPU-fronten samtidigt, så många som går i uppgraderingstankar sitter just nu och väntar in dessa.

c) En osäker ekonomisk situation framöver som gör att folk över lag håller lite hårdare i plånboken och "lyxkonsumption" är det som drabbas hårdast.

Just därför ser jag pc-försäljningen återhämtar sig efter 1-2 år just pga dessa tre punkter och peaka uppåt igen. Det är många som sitter på gammal hårdvara idag även jag. Detta är bar en dipp glöm inte det. Förr eller senare kommer nedgången i det långa loppet att avta när man verkligen inser fördelen med en stationär eller rentav bärbar, inget kommer ersätta detta segment då man kan göra så mycket mer än vad man göra på en platta eller mobil.

Skrivet av FortuN:

Köpte mitt 3080 nytt för 7990 kronor, inte värt ett dugg mer enligt mig. Och kan klart se många stå över dessa sjuka priser på grafikkort som har blivit. Vet flera så struntar i att uppgradera sin dator och köpt konsoller istället. De skjuter sig själv i foten med dessa ockerpriser på allt som blivit. Även så svindyra som moderkort också blivit, helt sjukt.

1. Du kan inte göra något annat än att princip kolla media och spela på en konsol med en stationär eller bärbar dator där du kan göra så mycket mer.

2. Du kan inte uppgradera en konsol heller men det kan man göra med en stationär. De är dessutom relativt svaga prestandamässigt mot en midrange dator och de blir bara långsammare kontra dator ju längre i konsolens liv man går.

3. Spelen till konsollerna är svindyra kontra spelen till en dator även rea inräknat. Många strategispel, simulatorspel mm fungerar inte bra med en handkontroll med är utmärkta med en mus och tangentbord.

4. En dator gör att du sitter ergonomiskt i en bra kvalitets kontorsstol medan spelar man konsoll sitter man i en oergonomisk soffa.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

4. En dator gör att du sitter ergonomiskt i en bra kvalitets kontorsstol medan spelar man konsoll sitter man i en oergonomisk soffa.

Eller så har man en konsoll vid sin datorskärm och en dator vid TVn.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Sötast

Well, AMD släppte sin 5xxx serie.... och efter det släppte intel kaffekokare och husvärmare. Tror inte så många har känt att de haft behovet att öka sin prestanda med 5-10% och sin energiförbrukning med 100-200% så att de kunde värma vatten till pannan på samma gång?

CPUer har stått så äckligt still de senaste 10 åren att om man väl uppgraderat de senaste 10 så är prestandaskillnaden knappt nämnvärd på länge.

Permalänk
Medlem

FÖR DYRT 2022 att begära över 4000 kr för en top CPU

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Just därför ser jag pc-försäljningen återhämtar sig efter 1-2 år just pga dessa tre punkter och peaka uppåt igen. Det är många som sitter på gammal hårdvara idag även jag. Detta är bar en dipp glöm inte det. Förr eller senare kommer nedgången i det långa loppet att avta när man verkligen inser fördelen med en stationär eller rentav bärbar, inget kommer ersätta detta segment då man kan göra så mycket mer än vad man göra på en platta eller mobil.

1. Du kan inte göra något annat än att princip kolla media och spela på en konsol med en stationär eller bärbar dator där du kan göra så mycket mer.

2. Du kan inte uppgradera en konsol heller men det kan man göra med en stationär. De är dessutom relativt svaga prestandamässigt mot en midrange dator och de blir bara långsammare kontra dator ju längre i konsolens liv man går.

3. Spelen till konsollerna är svindyra kontra spelen till en dator även rea inräknat. Många strategispel, simulatorspel mm fungerar inte bra med en handkontroll med är utmärkta med en mus och tangentbord.

4. En dator gör att du sitter ergonomiskt i en bra kvalitets kontorsstol medan spelar man konsoll sitter man i en oergonomisk soffa.

Både 1,2 och 3 struntar dem totalt i. De har laptops och sin gamla dator de kan göra allt förutom spela sina nya spel och att dem är svaga struntar de i då de kan spela alla nya spel på dem och de slipper betala 30-40k var 3-4 år och köper istället bara en ny konsol för ca 7k och det flyter på hur bra som helst för dem. Det går dessutom koppla in både mus och tangentbord och spela på en konsol.

4an är ju från person till person vad man tycker är skönt. Kan tycka det är hur skönt som helst ligga i soffan och chilla med steamlink istället för att sitta vid ett bord med en stol. Vill man så kan man annars bara ansluta konsolen till en datorskärm vid ett bord och köra.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av macbang:

FÖR DYRT 2022 att begära över 4000 kr för en top CPU

Intressant. Vad baserat du detta på?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Intressant. Vad baserat du detta på?

Inflation 2022 och framåt

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Jag har bara skummat igenom artiklarna och vad som skrivits här; men vilka modeller gäller det egentligen?

Miners har väl främst föredragit strömsnåla varianter för maximal ROI, om jag inte är misstagen?
Är det dessa som sjunkit så extremt försäljningsmässigt, eller har mer kraftfulla modeller (även mellanmodeller då) som är föredragna hos gamers även de sjunkit i någon större grad?

Det hela känns bara så väldigt förväntat tycker jag.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv. Men gpu marknadennhar näst intill dödat intresset för PC för min egen del. Och då blir det så klart ingen cpu heller.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Ja men med dessa priser på komponenter... :S
känns som det är billigast att spela 4k@LG c1/g1+ps5 m.mus och tngbord.. och sen en rasbery pi / billig nuc till MS office..

Så det är inte billigare att lira på en billigare TV än LG C1?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag har hållit mig till begagnat. Plockade upp 12900k här på brädan och om säljaren inte köpte nytt sen så blir statistiken påverkad.

Dagens nypriser är väldigt höga så man tappar sugen.

Permalänk
Medlem

Spontan tanke är att me Covid som släpper lite, så är det sista folk tänker på att köpa MER teknik...det blir istället resor och annat som folk shoppar.

Tänker mig att det under tidigare 2 år ÖKAT väldigt mycket, vilket gör en minskning mer märkbar.

Idel teorier utan nån riktig bakgrund

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Utvecklingen går emot laptops. Detta har utvecklingen gått länge, men desktop får något uppsving ibland.
Många idag sitter dock med desktop där de inte ser någon nämnvärd prestandaförbättring att uppgradera.

Utvecklingen har tom gått steget vidare där det är inne och offra prestanda, funktioner etc för att laptoppen ska vara ultratunn. Att laptoppen klockar ner sig själv, de får ha en drös idonglar med sig skiter de i.'

Permalänk
Medlem

Byta CPU snart? Nä, här e det framtidssäkrat ett tag framåt. Bytte ut min i7 860 från 2010 precis innan pandemin till en AMD 3900X just för att slippa uppgradera på 6-8 år. Köper man en reell setup i grunden så räcker det att bara uppgradera GPU då å då, vilket är easy peasy på en desktop, iaf om man kör luftkylt 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utvecklingen går emot laptops. Detta har utvecklingen gått länge, men desktop får något uppsving ibland.
Många idag sitter dock med desktop där de inte ser någon nämnvärd prestandaförbättring att uppgradera.

Utvecklingen har tom gått steget vidare där det är inne och offra prestanda, funktioner etc för att laptoppen ska vara ultratunn. Att laptoppen klockar ner sig själv, de får ha en drös idonglar med sig skiter de i.'

Jag har gjort resan: desktop- desktower- laptop - desktower
Kommer inte att gå tillbaka till någon laptop med liten skärm och ett halvtaskigt tangentbord i första taget. Den enda vinningen jag ser med en laptop är att den är "mobil" men eftersom mobilen blivit större så har den ersatt det mesta som jag använt laptoppen till.

Min desktower däremot lär klara sig länge utan ny processor. Den förra använde jag i nära tio år, och den var egentligen inte i behov av uppgradering när så skedde. Det var moderkortet som behövde uppgraderas och då blev det ny processor och nya minnen samtidigt. Ca 50% prestandaökning... På 10 år. Det som märks i datorns prestanda just nu är ju lagringshastighet och grafik hastighet. Processorn har inte vart en flaskhals på många, många år.
Blir nog dock till att uppgradera den när lagringsmedia blir för snabbt för mitt nuvarande moderkort och processor.. fortfarande hårddisken som är flaskhals nvme till trots.

Permalänk
Skrivet av macbang:

FÖR DYRT 2022 att begära över 4000 kr för en top CPU

Du har då inte varit med länge om du tror att topp CPUer aldrig har kostat över 4000kr. Det har de gjort i över 15 år minst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du har då inte varit med länge om du tror att topp CPUer aldrig har kostat över 4000kr. Det har de gjort i över 15 år minst!

Vill minnas att min första Pentium (90mhz) kostade nära 6000:-
Hela datorn gick på 24000:- i alla fall och processorn stod för merparten.

Permalänk
Skrivet av cheesen:

Vill minnas att min första Pentium (90mhz) kostade nära 6000:-
Hela datorn gick på 24000:- i alla fall och processorn stod för merparten.

Nej men precis herrn har inte varit med länge i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tror det ser ut så hos väldigt många att mobil eller mobil+platta täcker allt dom gör.

Jag kommer troligast köpa dockningsstation till tv'n när nuvarande dator gjort sitt, för de tillfällena jag vill/behöver en större skärm och mus + tgb...
Tråkig insikt, då jag snart haft dator i 30 år, men jag gör mindre och mindre vettigt eller roligt med den

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det är nu vi ser alla som lämnat PC som spelmaskin på grund av GPU priserna. Kommer miningen tillbaka på grafikkort så kommer PC som spelstation dö ut. Mining=orimliga priser på hårdvara.

Varför ska pc dö som spelstation? Köp begagnade delar eller någon generation innan. Man måste inte ha det senaste för att ha en pc som spelstation ?

Permalänk
Medlem

En PC tar ju plats. De som inte har behov av en arbetshäst hemma kommer i större och större utsträckning satsa på surfplattor eller laptops.

Ett tag behövde alla en PC för att surfa på webben, deklarera, betala räkningar mm. Men nu är den tiden förbi. De som är kvar är gamers, entusiaster och de som behöver antingen speciell mjukvara, tillbehör eller mkt datorkraft, typ youtubers eller liknande. Och vi som hatar att sitta vid en liten fjantig laptop-skärm med ett lika fjantigt tangentbord.

Visst kommer gaming fortsätta driva utvecklingen framåt ett tag, men frågan är om det inte ändå kommer stanna av och att vi når en punkt där hårdvaran är good enough på samma sätt som även den billigaste hårdvaran varit nog för ordbehandling och surf.

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Jag kommer troligast köpa dockningsstation till tv'n när nuvarande dator gjort sitt, för de tillfällena jag vill/behöver en större skärm och mus + tgb...
Tråkig insikt, då jag snart haft dator i 30 år, men jag gör mindre och mindre vettigt eller roligt med den

Alltså vad är det mer som vill använda tvn till allt förstår ni inte att man inte att hälsomässigt kommer ni förstöra er hälsa och rygg när ni sitter i en soffa istället för en riktig kontorsstol. Dessutom hur tänker ni när ni ska webbsurfa på en tv skärm 5-10m bort med en dator och mus. Man tar sig för pannan!

Tvn eller htpc är endast ett bra komplement när man tittar på media och kanske spela ett och annat konsolspel inget annat! Det finns absolut som helst ingen annan fördel punkt slut! En stationär dator är här för att stanna oavsett vad andra säger.

Denna nedgång är endast för att bristen gjort sig så påmind och att alla köpte datorer år 2020 när alla satt inne. Det kommer ta igen sig och nu med ett starkt AMD som utmanar Intel och Apples ARM så kommer det hända lite saker på datorfronten.

Skrivet av Siimuliize:

Varför ska pc dö som spelstation? Köp begagnade delar eller någon generation innan. Man måste inte ha det senaste för att ha en pc som spelstation ?

Dyrare saker vill man oftast ha garanti på beroende hur ofta de kan gå sönder. Köpa begagnat är inte alltid ett praktiskt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alltså vad är det mer som vill använda tvn till allt förstår ni inte att man inte att hälsomässigt kommer ni förstöra er hälsa och rygg när ni sitter i en soffa istället för en riktig kontorsstol. Dessutom hur tänker ni när ni ska webbsurfa på en tv skärm 5-10m bort med en dator och mus. Man tar sig för pannan!...

Det jag försökte förklara, jag startar knappt datorn längre. Det är så få saker jag inte kan göra direkt i mobilen eller på plattan!
Att koppla in en sån enhet några gånger i månaden mot en större skärm jag har annan användning för kan inte vara så fruktansvärt för min hälsa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alltså vad är det mer som vill använda tvn till allt förstår ni inte att man inte att hälsomässigt kommer ni förstöra er hälsa och rygg när ni sitter i en soffa istället för en riktig kontorsstol. Dessutom hur tänker ni när ni ska webbsurfa på en tv skärm 5-10m bort med en dator och mus. Man tar sig för pannan!

Men en kontorsstol 12 timmar om dygnet kommer också ge problem med ryggen.

Det är viktigare att variera sina sitt/ligg -ställningar. Så om man då kan sitta 10 timmar i kontorsstolen och 2 timmar i soffan så ser jag det som en fördel.

Det går alldeles utmärkt att surfa på en 55" TV, ca 4 meter bort. Texten är absolut läsbar, man får bara zooma in lite.

Även om du inte förstår dig på andra människor och deras behov så tycker jag inte du behöver försöka skjuta ner alla som inte har samma vanor som dig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt mättad CPU mässigt faktiskt, sitter med en 11700K. Det enda jag känner behov av är bättre grafikkort.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Men en kontorsstol 12 timmar om dygnet kommer också ge problem med ryggen.

Det är viktigare att variera sina sitt/ligg -ställningar. Så om man då kan sitta 10 timmar i kontorsstolen och 2 timmar i soffan så ser jag det som en fördel.

Det går alldeles utmärkt att surfa på en 55" TV, ca 4 meter bort. Texten är absolut läsbar, man får bara zooma in lite.

Även om du inte förstår dig på andra människor och deras behov så tycker jag inte du behöver försöka skjuta ner alla som inte har samma vanor som dig.

Sitta i soffan är absolut inte lika bra för ryggen som en ergonomisk kontorsstol. Nu far du med osanningar. Låter väldigt oanständigt att försöka kisa för att läsa text på en tv. Du arbetar mycket snabbare med en dator än med en tv från soffan. Jag tycker vad jag vill och jag accepterar vad du tycker det ändrar inte min ståndpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sitta i soffan är absolut inte lika bra för ryggen som en ergonomisk kontorsstol. Nu far du med osanningar. Låter väldigt oanständigt att försöka kisa för att läsa text på en tv. Du arbetar mycket snabbare med en dator än med en tv från soffan. Jag tycker vad jag vill och jag accepterar vad du tycker det ändrar inte min ståndpunkt.

Jag säger bara att om du sitter extremt mycket i en bra stol så är det bättre att variera sittställningen med något annat ett tag även om den ställningen är rent ergonomiskt sämre.
Den bästa sittställningen är den nästa...
Säger bara att det finns en viss gråskala rörande vad som är bäst.

Att en kontorsstol är bättre, rent ergonimiskt, säger jag inte emot.

Att jag arbetar snabbare med en dator har jag inte sagt nått om - samt kan inte annat än hålla med.
Men när jag vill scrolla lite text och slösurfa så duger soffan bra. Vem sa nått om att jag behöver kisa för att se bra? En 55" skärm på 4 meter med vettigt stor text är inte svårare än att läsa från min normala 24" skärm på skrivbordsavstånd. Eller för den delen alla som sitter med sina telefoner på en pytteliten skärm

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Jag säger bara att om du sitter extremt mycket i en bra stol så är det bättre att variera sittställningen med något annat ett tag även om den ställningen är rent ergonomiskt sämre.
Den bästa sittställningen är den nästa...
Säger bara att det finns en viss gråskala rörande vad som är bäst.

Att en kontorsstol är bättre, rent ergonimiskt, säger jag inte emot.

Att jag arbetar snabbare med en dator har jag inte sagt nått om - samt kan inte annat än hålla med.
Men när jag vill scrolla lite text och slösurfa så duger soffan bra. Vem sa nått om att jag behöver kisa för att se bra? En 55" skärm på 4 meter med vettigt stor text är inte svårare än att läsa från min normala 24" skärm på skrivbordsavstånd. Eller för den delen alla som sitter med sina telefoner på en pytteliten skärm

Det bästa är att man skippar soffan helt och hållet och gör lite stretchningar då och då när man sitter i en kontorsstol. Att sitta i soffan är inte ergonomiskt överhuvudtaget. Nu förutsätter jag att man sitter rätt i en kontorsstol givetvis.

Nej Men det är lättare att läsa från en datorskärm än från en tv. En tv och panelen i den är gjort för media inte webbsurfning eller andra mer avancerade saker.