Svårt att välja laptop för studier. (budget under 10k)

Permalänk
Medlem

Svårt att välja laptop för studier. (budget under 10k)

Jag har svårt att bestämma mig vilken laptop jag ska införskaffa nu då jag ska börja studera. Kommer använda den till anteckningar, Office paket, streaming osv. Behöver ingen värsting dator men gärna en som klarar sig några år och som har bra batteri tid. Helst under 10k

Jag har kikat lite på dessa två men kanske överdrivet för mitt ändamål.

https://www.inet.se/produkt/1966468/lenovo-yoga-slim-7-14-ryz...
Och
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Tar gärna emot tips.

Permalänk
Medlem

Mitt tips att se vad de har inne på Inrego. De säljer begagnade datorer till ofta väldigt bra pris, och de är allt som oftast "business"-datorer (d.v.s. god kvalité).

Visst är de lite äldre, men allt som oftast behöver man inte det absolut senaste.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Mitt tips att se vad de har inne på Inrego. De säljer begagnade datorer till ofta väldigt bra pris, och de är allt som oftast "business"-datorer (d.v.s. god kvalité).

Visst är de lite äldre, men allt som oftast behöver man inte det absolut senaste.

Du får en mycket sämre dator på Inrego för runt 6500 kr än t.ex. Acern som TS länkade till.

On topic ser Acern bra ut för ändamålet, skönt med 16 GB RAM.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vozlo:

Tar gärna emot tips.

Har en Lenovo Flex 5 Chromebook och tycker att den är väldigt trevlig. Tyst, bra tangentbord, bra batteritid och bra pekplatta. Förmodligen delar Yogan många av dess egenskaper.

Skrivet av Chmat76:

För några år sedan skulle jag hållit med dig, men har hänt så mycket sista åren så jag tror att nytt eller nyare begagnad är en bättre idé. Vad som säljs in Inrego är ofta minst 3 år, och då är vi nere på tvåkärniga processorer. Ska man ha något lite nyare (typ Intels åttonde generation) är vi uppe i vad en ny dator kostar. För privatpersoner är Inrego helt enkelt inget prisvärt alternativ. Bara för att ta ett exempel. För sex månader köpte jag en HP Spectre X360 på Facebook för 900 kronor. i7-7500U, 16 GB RAM och 512 GB SSD. För att få något likvärdigt på Inrego hade jag behövt lägga ut 6000-7000 kronor. Är det värt så mycket extra för några månaders garanti?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Har en Lenovo Flex 5 Chromebook och tycker att den är väldigt trevlig. Tyst, bra tangentbord, bra batteritid och bra pekplatta. Förmodligen delar Yogan många av dess egenskaper.

För några år sedan skulle jag hållit med dig, men har hänt så mycket sista åren så jag tror att nytt eller nyare begagnad är en bättre idé. Vad som säljs in Inrego är ofta minst 3 år, och då är vi nere på tvåkärniga processorer. Ska man ha något lite nyare (typ Intels åttonde generation) är vi uppe i vad en ny dator kostar. För privatpersoner är Inrego helt enkelt inget prisvärt alternativ. Bara för att ta ett exempel. För sex månader köpte jag en HP Spectre X360 på Facebook för 900 kronor. i7-7500U, 16 GB RAM och 512 GB SSD. För att få något likvärdigt på Inrego hade jag behövt lägga ut 6000-7000 kronor. Är det värt så mycket extra för några månaders garanti?

Jag både håller med och inte. Man får helt annan kvalitet genom att köpa en dator ur företagssegmentet jämfört med det för privatpersoner. Ska man släpa runt med datorn dagligen och dra den upp och ner ur en väska 10 gånger om dagen så skulle jag hellre lägga de extra pengarna och få en dator som håller. Sedan är det så klart bra om man kan hitta en sådan dator billigare på Blocket än Inrego.

Yogan som länkas är ett riktigt bra erbjudande också. Inte fel att köpa den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Snusfri

Har Acern som länkades fast med Ryzen 5 5500U och 8GB RAM.
Mycket trevlig dator som inte väger speciellt mycket, gediget byggd och bra batteritid.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tack för all info, jag lutar lite mer åt Yogan. Ska ta mig en funderare

Permalänk
Skrivet av Vozlo:

Tack för all info, jag lutar lite mer åt Yogan. Ska ta mig en funderare

Denna kanske ?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Pro varianten av yogan. Om jag förstår det rätt är det bättre skärm och nyare processor för 1000 kronor extra

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken studentrabatt du kan erhålla direkt från Lenovo (ibland upp till 30%) så kan den nya Yoga 7 Gen 7 (14") med Ryzen 5 6600u vara värd att titta på. AMD ska nämnvärt ha fokuserat en del på effektiviteten i 6XXX serien, vilket talar för bättre batteritid.

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/yoga/yoga-2-in-1-series/...