Uppgradera grafikkort - Nvidia eller AMD ?

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort - Nvidia eller AMD ?

Hittade ingen specifik tråd för köpråd.

Jag behöver hjälp av er med köp av grafikkort till en ny dator. Jag lutar mer åt Nvidia än AMD även om dator där kortet ska användas har en AMD Ryzen 5 5600G och ett Asus Rog Strix B550-F Gaming moderkort.

Är det bättre att köpa ett AMD kort om man har Ryzen ?

PSUn är en nyligen (nytt) köpt Corsair RM750x Nätaggregat / 80 PLUS Gold / 750 Watt

Sedan är det svårt att få tag i grafikkort så jag kan tänka mig köpa begagnat men har ingen koll på vilka kort man ska satsa på. Att betala för att nytt dyrt kort är det inte värt eftersom spelen som körs är typ Fortnite och lite annat av enklare karaktär och inte så krävande av datorn, dessutom är det i stort sett endast aktuellt med 1080p upplösning. Vad jag förstår är det 6Gb eller 8Gb RAM som fortfarande gäller och är vanligast.

Jag köpte ett Asus Nvidia 1060 6GB begagnat för ett år sedan, det funkade utmärkt och hade tillräckligt med krut för att driva runt spel som Fortnite etc. till en annan dator, men jag är inte lika pigg på det kortet denna gång. Nog borde jag borde kunna få tag i något bättre kort för ett OK pris. Tror dock det blir svårt få tag i ett nytt kort, det verkar fortfarande som det jämt och ständigt är slut.

Vad är mest prisvärt och ger best prestanda för det tänkta användningsområdet. Notera att det inte är min dator utan jag ska hjälpa en annan person med grafikkort som jag vet har noll koll på detta. Jag är inte speciellt insatt därför jag frågar eftersom ni har betydligt bättre koll på läget. Lådan är inte så stor så ett 3-fläktars kort bör jag nog undvika för att vara säker på att kortet får plats utan problem.

Permalänk
Medlem

AMD/Nvidia beror på vilka spel man ska spela (nvidia är snabbare i vissa, AMD i andra) och om man vill nyttja de olika tillverkarnas extra funktioner (t.ex. nvdias dlss).

Priserna har klättrat stadigt neråt och tillgången ökat, så det bör du inte se som ett hinder i dagsläget.

Det som saknas för att ge råd/tips är att veta budget och hur långt grafikkort som får plats i chassit kortet ska in i.

Fortnite och "lite annat" är dessutom väldigt brett. Skulle "lite annat" vara t.ex Cyberpunk 2077 eller Red dead redemption 2, så är de spelen väldigt mycket tyngre att driva runt än vad Fortnite är.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Om ett 1060 6GB funkade så kommer du bli nöjd med ett begagnat GTX 1080.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har titta lite mer på marknaden. Priset är nog max 3000kr skulle jag tro. Sedan vet jag inte vilka spel som framöver blir aktuella men jag skulle tro det är Fortnite liknande spel etc. Om det är för avancerat med team-play och annat funkar det nog inte så bra, det får inte vara för avancerade spel.

För mig gör det inget om AMD eller Nvidia är något bättre eller sämre i spel över lag. Jag lutar antagligen mer åt Nvidia hållet men AMD går också bra. Jag är inte så sugen på att köpa en 1060 igen, jag kan dock tänka mig att skaffa ett något bättre kort och så får dom andra ta över 1060 kortet. Det är ändå bara frågan om 1080p gaming, lär inte gå högre i upplösning. Dessutom kommer jag ändå hindra det eftersom då får man andra problem och måste ha bättre prylar. Dom är nöjda med 1080p och behöver inte mer.

Storleken på koret är dom vanligaste 2-fläktars. Det kanske passar med en som har tre men jag är lite osäker.

Frågan är om en 1660 Super duger, och inte behöver man mer minne än 6Gb fortfarande ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Har titta lite mer på marknaden. Priset är nog max 3000kr skulle jag tro. Sedan vet jag inte vilka spel som framöver blir aktuella men jag skulle tro det är Fortnite liknande spel etc. Om det är för avancerat med team-play och annat funkar det nog inte så bra, det får inte vara för avancerade spel.

För mig gör det inget om AMD eller Nvidia är något bättre eller sämre i spel över lag. Jag lutar antagligen mer åt Nvidia hållet men AMD går också bra. Jag är inte så sugen på att köpa en 1060 igen, jag kan dock tänka mig att skaffa ett något bättre kort och så får dom andra ta över 1060 kortet. Det är ändå bara frågan om 1080p gaming, lär inte gå högre i upplösning. Dessutom kommer jag ändå hindra det eftersom då får man andra problem och måste ha bättre prylar. Dom är nöjda med 1080p och behöver inte mer.

Storleken på koret är dom vanligaste 2-fläktars. Det kanske passar med en som har tre men jag är lite osäker.

Frågan är om en 1660 Super duger, och inte behöver man mer minne än 6Gb fortfarande ?

Ju högre upplösning och högre grafikdetaljer du vill köra, destu mer minne behövs. 6Gb duger fint till 1080p 🙂

1660-korten funkar bra. Har du hittat någon i rimlig prisklass sett till hur "gamla" de korten är?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@shugge jag vet inte. Jag gav 1500kr för det 1060 med 6Gb ram jag köpte för ett år sedan. Om det var för dyrt vet jag inte men i alla fall inte orimligt.

Egentligen avskräcker inte priset mig utan problemet med att man inte ens kan få tag på vissa grafikkort för det är slut över allt, det verkar som 1660 super går på 1800-3300kr begagnat vilket antagligen är rimligt och vad jag kan förstå så ska dom ge cirka 30% mer krut än 1060 korten. Jag vet inte om det är värt att skaffa bättre än 1660 i dagsläget, de flesta spel funkar nog OK på 1080p ändå och att spela med högre upplösning blir inte aktuellt plus att även om man måste sänka kvaliten i vissa spel för att det ska funka OK är det inget som stör mig. Men det är inte jag som spelar spel utan en annan person som vet nada om sådana här grejer, jag kanske börjar spela lite men tveksamt.

Det är sjukligt att det fortfarande är brist på grafikkort, sist jag köpte ett kort var länge sedan om man räknar bort det begagnade 1060 6Gb jag köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@shugge jag vet inte. Jag gav 1500kr för det 1060 med 6Gb ram jag köpte för ett år sedan. Om det var för dyrt vet jag inte men i alla fall inte orimligt.

Egentligen avskräcker inte priset mig utan problemet med att man inte ens kan få tag på vissa grafikkort för det är slut över allt, det verkar som 1660 super går på 1800-3300kr begagnat vilket antagligen är rimligt och vad jag kan förstå så ska dom ge cirka 30% mer krut än 1060 korten. Jag vet inte om det är värt att skaffa bättre än 1660 i dagsläget, de flesta spel funkar nog OK på 1080p ändå och att spela med högre upplösning blir inte aktuellt plus att även om man måste sänka kvaliten i vissa spel för att det ska funka OK är det inget som stör mig. Men det är inte jag som spelar spel utan en annan person som vet nada om sådana här grejer, jag kanske börjar spela lite men tveksamt.

Det är sjukligt att det fortfarande är brist på grafikkort, sist jag köpte ett kort var länge sedan om man räknar bort det begagnade 1060 6Gb jag köpte.

1660 korten kostade väl ca 3000kr när de släpptes, om jag inte minns fel. Så jag hade inte gett det för ett begagnat sådant.

1500kr för ett 1060 för ett år sedan låter bra med tanke på hur bristen på kort och marknaden såg ut då.

Idag borde det dock inte vara så svårt att köpa något till rimligt pris. Nvidia sitter på överkapacitet av kretsar och de pratar om att låta 3000-serien samexistera med 4000-serien som släpps om ca 1 mån, för att bli av med alla de 3000-kretsar de har på lager.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@shugge, nja.

Det beror på lite vem som säljer kanske men det ser ut som det pendlar mellan 1500-2500kr kanske för en 1660, så det blir nog ett sådant kort. Jag var intresserad förut att köpa ett bättre kort men jag kommer inte ha någon nytta av det, största hindret är dock brist på kort och svårigheten att få tag i något.

Det får nog bli en 1660, tycks vara vettigt pris och tillräckligt prestanda än så länge.

Man får avvakta och se vad som händer, om det blir kretsbrist igen eller om något annat tokigt händer.