Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

det behövs inte.

Det är dock ett spel som inte stödjer "profiler" på detta sätt, och det är Animal Crossing. Där får man en värld / Switch och samsas om, inte en värld per profil.

Ok, tack för svar

Permalänk
Avstängd

Ingen update till Mario Kart än. När brukar spel uppdateras?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ingen update till Mario Kart än. När brukar spel uppdateras?

Enligt någon på Reddit, kl 16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Entash:

Enligt någon på Reddit, kl 16

Toppen, tack!

Edit: Tiden stämde bra

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Cove:

det behövs inte.

Det är dock ett spel som inte stödjer "profiler" på detta sätt, och det är Animal Crossing. Där får man en värld / Switch och samsas om, inte en värld per profil.

Jag har inte pillat så mycket med att, men jag kan inte starta spel med min dotters profil som jag har laddat ner med min profil.

Permalänk
Medlem

Någon som har Switch oled och skull case neogrip och kan dela mig sig av sina erfarenheter? Är det ett bra grepp och går det att docka den (råder delade meningar på internet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Någon som har Switch oled och skull case neogrip och kan dela mig sig av sina erfarenheter? Är det ett bra grepp och går det att docka den (råder delade meningar på internet)?

Jag kan berätta på torsdag. Efter att läst ditt inlägg blev jag sugen och beställde från amazon. Leverans på torsdag tydligen. Återkommer jag inte så pinga mig med påminnelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Någon som har Switch oled och skull case neogrip och kan dela mig sig av sina erfarenheter? Är det ett bra grepp och går det att docka den (råder delade meningar på internet)?

Har citerat mig själv nedan så kan du läsa mina åsikt
Jag har Oled och har denna:
https://www.amazon.se/dp/B09Q8PQ5RJ/ref=cm_sw_r_cp_api_i_36QX...

Den går att utmärkt att docka och jag föredrar t om att docka med skalet på. Den står mer stabilt och fast i dockan än utan. Finns ju den andra varianten från dom med ett mjukt tpu-skal man trär på. Där läste jag väldigt delade meningar att dockningen glappa lite och fungerar 50/50 för många. Därför tog jag denna hårda varianten jag länkade. Och återigen, är supernöjd Spelade inte mycket handhållet förut. Nu ligger jag i sängen nästan varje kväll och spelar.

Skrivet av Wescan:

<Uppladdad bildlänk>

Att man inte skaffat detta tidigare. Hade mina stora händer sluppit krampa och jag hade förmodligen spelat mer handhållet. Rekommenderas varmt! 249kr på amazon.

Skrivet av Wescan:

Jag köpte bara grip, precis. Kan i efterhand känna att det var lite dumsnålt. Såg att folk skrev att den fungerar i deras väskor om man tar bort själva greppen och låter skalet sitta på bara. Och eftersom det är väldigt sällan jag använder väskan så fungerar det att ta greppen utanför. Så resonerade jag vid köp iaf. Men samtidigt så hade jag nog kunna sålt den väskan jag har för samma peng som det hade kostat extra för bundle med väska. Vet man man sig att man använder väska ofta så kör på bundle 👍🏼

Kan förövrigt tillägga att jag fortfarande är svinnöjd! Innan kunde jag spela 1h max. Efter 15 min fick jag kramp sen fick jag lägga ned konsolen var 5e min och röra på händerna för att få tillbaka blodcirkulationen. Ingen överdrift! Nu har jag några kvällar i rad spelar 2-3h och har behövt röra på händer efter 1h och sen kunnat spela vidare 1h osv. Att man sen kan docka den med allt på är otroligt skönt 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

det behövs inte.

Det är dock ett spel som inte stödjer "profiler" på detta sätt, och det är Animal Crossing. Där får man en värld / Switch och samsas om, inte en värld per profil.

Värt att notera är att den spelare som startar spelet först och skapar den gemensamma världen får några extra privilegier i spelet, och är den enda som kan bygga vissa saker. Det är åtminstone det jag snappat upp från barnen där X är skitsur på att bara Y kan bygga museum osv.

Dåligt av Nintendo.

Dock ren tur att inte jag startade spelet på mitt konto först, då hade jag varit tvungen att spela för att bygga de där sakerna åt barnen. (eller raderat allt och startat om)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Barnen har lekt lite väl hårdhänt med vår switch så baksidan på den vänstra joy-con kontrollen glipar ett par millimeter längst upp. Den verkar fungera som den ska, men det ser inte snyggt ut.
Har försökt klämma ihop den igen, men verkar inte gå utan jag behöver nog skruva upp baksidan. Någon som gjort det och vet vilken skruvmejsel samt om det är något man bör tänka på? Den är över tre år nu så eventuell garanti är nog inte att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Barnen har lekt lite väl hårdhänt med vår switch så baksidan på den vänstra joy-con kontrollen glipar ett par millimeter längst upp. Den verkar fungera som den ska, men det ser inte snyggt ut.
Har försökt klämma ihop den igen, men verkar inte gå utan jag behöver nog skruva upp baksidan. Någon som gjort det och vet vilken skruvmejsel samt om det är något man bör tänka på? Den är över tre år nu så eventuell garanti är nog inte att tänka på.

Inte testat specifikt på joycon, men Nintendo brukar i de flesta fall använda sig av en "triwingmejsel", osäker på om de ens säljs i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Barnen har lekt lite väl hårdhänt med vår switch så baksidan på den vänstra joy-con kontrollen glipar ett par millimeter längst upp. Den verkar fungera som den ska, men det ser inte snyggt ut.
Har försökt klämma ihop den igen, men verkar inte gå utan jag behöver nog skruva upp baksidan. Någon som gjort det och vet vilken skruvmejsel samt om det är något man bör tänka på? Den är över tre år nu så eventuell garanti är nog inte att tänka på.

Du behöver en sån här mejsel:

https://japanspelshop.se/index.php?route=product/product&path...

Har själv handlat av japanspel, snabb och seriös butik. Han har även gamebit mejslar om du har gamla nintendokonsoler och kassetter som behöver öppnas.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag börjar känna en orimlig pepp inför de nya Pokémonspelen.
Det spelar ingen roll hur gammal jag blir, varje generation sen den första kom till sverige när jag gick i lågstadiet så ska det spelas ändå.

Ge mig den katten tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag börjar känna en orimlig pepp inför de nya Pokémonspelen.
Det spelar ingen roll hur gammal jag blir, varje generation sen den första kom till sverige när jag gick i lågstadiet så ska det spelas ändå.

<Uppladdad bildlänk>

Ge mig den katten tack.

Tror du menade "ge mig den ankan tack"

Jag har fördelen att jag har två småbarn som ÄLSKAR Pokémon ungefär lika mycket som jag gör. Så jag kan alltid rättfärdiga Pokémoninköp Förbokade denna "till barnen" också

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av NisseG91:

Tror du menade "ge mig den ankan tack"
<Uppladdad bildlänk>

Jag har fördelen att jag har två småbarn som ÄLSKAR Pokémon ungefär lika mycket som jag gör. Så jag kan alltid rättfärdiga Pokémoninköp Förbokade denna "till barnen" också
<Uppladdad bildlänk>

Hahah, Tycker alla tre starters denna generation ser spännande ut men ja den Ankan har ruskigt mycket karaktär i sin design.

Grymt ju, jag får köpa till mig själv. Kommer nog försöka spela online mot tjejen eftersom hon inte är i sverige för tillfället men är en grymt rolig serie att spela tillsammans också.

Att köpa saker till "till barnen" påminner om när farsan köpte en NES "till mina systrar" när dom var små.
Blev mest att mamma och han fastnade framför TV:n till mitt i natten för att sa sig igenom Super Mario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hahah, Tycker alla tre starters denna generation ser spännande ut men ja den Ankan har ruskigt mycket karaktär i sin design.

Grymt ju, jag får köpa till mig själv. Kommer nog försöka spela online mot tjejen eftersom hon inte är i sverige för tillfället men är en grymt rolig serie att spela tillsammans också.

Att köpa saker till "till barnen" påminner om när farsan köpte en NES "till mina systrar" när dom var små.
Blev mest att mamma och han fastnade framför TV:n till mitt i natten för att sa sig igenom Super Mario.

Jag håller med dig!

Jag har faktiskt bara kört en water starter(i första genomkörningen då) tidigare - Piplup - så ska bli kul att få ge sig på det igen !

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Lite små sugen på nya Pokemon faktiskt. Har inte kört något av dom på Switch, så får nog bli ett köp!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Någon som har Switch oled och skull case neogrip och kan dela mig sig av sina erfarenheter? Är det ett bra grepp och går det att docka den (råder delade meningar på internet)?

Skrivet av Frisell:

Jag kan berätta på torsdag. Efter att läst ditt inlägg blev jag sugen och beställde från amazon. Leverans på torsdag tydligen. Återkommer jag inte så pinga mig med påminnelse.

Skrivet av Wescan:

Har citerat mig själv nedan så kan du läsa mina åsikt
Jag har Oled och har denna:
https://www.amazon.se/dp/B09Q8PQ5RJ/ref=cm_sw_r_cp_api_i_36QX...

Den går att utmärkt att docka och jag föredrar t om att docka med skalet på. Den står mer stabilt och fast i dockan än utan. Finns ju den andra varianten från dom med ett mjukt tpu-skal man trär på. Där läste jag väldigt delade meningar att dockningen glappa lite och fungerar 50/50 för många. Därför tog jag denna hårda varianten jag länkade. Och återigen, är supernöjd Spelade inte mycket handhållet förut. Nu ligger jag i sängen nästan varje kväll och spelar.

Hade ni samma intryck som Wescan kring denna?
Funderar själv på att beställa men hade gärna hört lite mer åsikter innan jag trycker på knappen

Permalänk
Medlem

Köpte på mig två sådana där KMD Wireless Pro-kontroller från webhallen men upplever att de i stort sett konstant tappar anslutningen så man får para om dom ofta samt att de inte fungerar alls i alla spel.

Har ni varit med om något liknande och vad gör man isf åt saken? Måste man resetta konsolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Köpte på mig två sådana där KMD Wireless Pro-kontroller från webhallen men upplever att de i stort sett konstant tappar anslutningen så man får para om dom ofta samt att de inte fungerar alls i alla spel.

Har ni varit med om något liknande och vad gör man isf åt saken? Måste man resetta konsolen?

Låter ju illa, hade jag nästan försökt reklamera.

Har inte dessa, men köpt ett par liknande i samma prisklass tidigare till de minsta barnen. De har inte helt tappat kontakten på sättet du beskriver, men man måste sitta hyfsat nära konsolen, annars får man ibland en fördröjning på input på över en sekund.

För smidigast möjliga upplevelse får man nog helt enkelt gå upp lite i pris. Men de ska ju gå att använda ändå tycker man.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Låter ju illa, hade jag nästan försökt reklamera.

Har inte dessa, men köpt ett par liknande i samma prisklass tidigare till de minsta barnen. De har inte helt tappat kontakten på sättet du beskriver, men man måste sitta hyfsat nära konsolen, annars får man ibland en fördröjning på input på över en sekund.

För smidigast möjliga upplevelse får man nog helt enkelt gå upp lite i pris. Men de ska ju gå att använda ändå tycker man.

Fast det verkar så osannolikt att två kontroller ska lida av samma fel, då vore det nog fel på hela den batchen som webhallen köpt in. Ska iaf prova en reset av konsolen och kanske en annan switch-enhet för att se om problemet kvarstår.

Permalänk
Avstängd

Köpte en sådan också o min fungerar problemfritt. Har dock inte testat gyroskopsfunktionen än.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast det verkar så osannolikt att två kontroller ska lida av samma fel, då vore det nog fel på hela den batchen som webhallen köpt in. Ska iaf prova en reset av konsolen och kanske en annan switch-enhet för att se om problemet kvarstår.

Har den svarta varianten och den har funkat felfritt. Har aldrig behövt återansluta den på 6 månader sen köpet.

Permalänk
Medlem

Hm. Såg att Baldur's Gate: Dark Alliance II kommer till Switch. Kanske något för snart-tonåringen här hemma.

Men då måste man ju spela ettan först.

Och, då kommer frågan, ska man spela de klassiska Baldur's Gate (som också finns på Switch, Enhanced Ed.) innan man ger sig på Dark Alliance? Eller är det lika bra att hoppa på det moderna direkt? Har själv inte spelat någon modern version av Baldur's Gate även om jag nog köpte det till PCn eller mobilen för några år sedan tror jag...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm. Såg att Baldur's Gate: Dark Alliance II kommer till Switch. Kanske något för snart-tonåringen här hemma.

Men då måste man ju spela ettan först.

Och, då kommer frågan, ska man spela de klassiska Baldur's Gate (som också finns på Switch, Enhanced Ed.) innan man ger sig på Dark Alliance? Eller är det lika bra att hoppa på det moderna direkt? Har själv inte spelat någon modern version av Baldur's Gate även om jag nog köpte det till PCn eller mobilen för några år sedan tror jag...

Dark Alliance-spelen har ingenting gemensamt med de andra Baldur's Gate-spelen förutom att de utspelar sig runt staden Baldur's Gate. Så svårt att rekommendera hur du ska göra, någon som gillar Baldur's Gate gillar inte nödvändigtvis Dark Alliance eftersom det är olika typer av spel.

Båda Dark Alliance-spelen är för övrigt redan släppta till Switch, men recensionerna är väl så där (särskilt för tvåan). Så det kan nog vara bra att kolla upp att det faktiskt är något du är intresserad av innan du lägger pengar på dem.

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om switch men om man vill spela typ bowling via det som man gjorde på xbox kinect är det bara köpa ett vanligt switch och det fungerar med de kontroller som följer med i en standardutgåva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Kan ingenting om switch men om man vill spela typ bowling via det som man gjorde på xbox kinect är det bara köpa ett vanligt switch och det fungerar med de kontroller som följer med i en standardutgåva?

Medföljande kontrollers har stöd för "motion controls" ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Medföljande kontrollers har stöd för "motion controls" ja.

tackar!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tillbehörsmakarna Hori verkar ha nya handkontroller till Switch på ingång som kan vara riktigt trevliga om man tycker Joy Con-kontrollerna är för små:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Tillbehörsmakarna Hori verkar ha nya handkontroller till Switch på ingång som kan vara riktigt trevliga om man tycker Joy Con-kontrollerna är för små:

https://www.youtube.com/watch?v=JITWKutBHUE

Nice. Hoppas de är lite mer sansade i pris, och förstås att de funkar till allt som de vanliga joy-consen, som att starta switchen trådlöst.