Design av mesh-nätverk i hus med gästhus

Permalänk
Medlem

Design av mesh-nätverk i hus med gästhus

Hej!

Vi helrenoverar och ska sätta upp nytt nätverk. Tänkte höra om råd för att göra det på bästa sätt. Huset är 110 kvm, två våningar och med tjocka stenväggar. Fiber kommer in i källaren. Vi har också ett gästhus i sten på 40 kvm några meter bort på tomten dit vi redan lagt ner rör för att dra en nätverkskabel från källaren i huset. Min tanke är att köra mesh i huset och ett separat nät i gästhuset. Gästhuset ska även fungera som hemmakontor så viktigt med bra kvalité på signalen där. Där finns även en värmepump som behöver sladd. I framtiden kanske det vid behov ska bli mesh där med men det behövs inte på några år så tänker ett mindre dyrt alternativ nu som sedan skulle kunna "uppgraderas" i framtiden. En bonus är om lösningen även ger bra täckning i hela trädgården (som mest ~30 m från huset). Jag har skissat på en lösning som i bilden nedan. Det är dock bara en första idé.

Några frågor jag ställt mig:
- Ska man ha en router innan mesh-routern eller kan man dra sladd direkt från mesh-routern till switchen i gästhuset?
- Är det en bra lösning med switch+AP som första steg i hemmakontoret i gästhuset eller skulle ni tänkt annorlunda?
- Vad är viktigt vid val av själva prylarna (router, mesh-system, switch, mm.)?
- Vilka för- och nackdelar finns med olika nät (SSID) i de två byggnaderna? Det är inte ett krav men tänker det är bra om man vill hyra ut i framtiden.

Vad tror ni? Bra/dåligt? Bör jag tänka om helt på något sätt och i så fall hur? Det är långt ifrån spikat så tar gärna emot förslag!

https://imgur.com/n3OxkH8

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du vill inte ha dubbel-NAT i ett nätverk, ta bort källarroutern eller stäng av DHCP på meshroutern (kanskegår att konfa dessa så)
Separera gästhusets nätverk från erat mha VLAN.
För accesspunkt kan POE-switch vara trevligt att ha.
Meshnätverk i ett gästhus? för 40kvm? Det räcker med en AP

Permalänk
Medlem

Jag behöver undersöka meshrouters mer. Klarar de generellt av att skicka vidare signalen både till noderna och via kabel till en switch?(känns som att de flesta verkar tänkta att bara skickade vidare trådlöst)
Antar att man behöver kolla så den har stöd för VLAN också då.

Om det räcker med en AP i gästhuset desto bättre. Det är ganska tjocka väggar där med men som sagt inte så stor yta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kablad backhaul är alltid bäst även om trådlöst oftast(?) går på eget band/kanal för att minimera störningsfaktorer. Jag har betongväggar i min 33kvm LGH och min AP-AC-Lite är ganska centralt placerad och funkar överallt

Permalänk
Medlem

Ja jag vill ju gärna ha med mig sladden ut i gästhuset/kontoret för att ha alla möjligheter öppna. Vad har du för någon? Är det typ en Ubiquiti Unifi?

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå ett slag för Asus aimesh här om man inte vill grotta ner sig allt för mycket i olika nätverkslösningar.

Då kan du ha en router som huvudenhet i källaren. Så många enheter du behöver i resten av huset som noder, en per våning bör räcka. Sen en enhet i gästhuset som nod. Fördelen är att du då också kan använda LAN portarna på noden i gästhuset.

Det är även väldigt lätt att sätta upp ett gästnätverk med Asus.

Kan försöka rita upp det när jag kommer hem om det är oklart.

Permalänk
Medlem

Det låter intressant. Skulle huvudroutern i källaren vara en mesh-router då? Jag tror nämligen att jag helst undviker att förlita mig på trådlös signal från källaren till resten av huset (därför jag tänkte att mesh-routern skulle få stå på övervåningen i min skiss). Eller så förstod jag inte det helt rätt. Skulle noden i gästhuset vara direkt ansluten med kabel från routern då? Jag behöver ju nämligen en kabel till värmepumpen där också. Du får hemskt gärna rita upp hur du tänker så feltolkar jag inte.

edit: såg att du skrev om LAN-portarna så förstår att noden fungerar som switch också då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag skulle slå ett slag för Asus aimesh här om man inte vill grotta ner sig allt för mycket i olika nätverkslösningar.

Då kan du ha en router som huvudenhet i källaren. Så många enheter du behöver i resten av huset som noder, en per våning bör räcka. Sen en enhet i gästhuset som nod. Fördelen är att du då också kan använda LAN portarna på noden i gästhuset.

Det är även väldigt lätt att sätta upp ett gästnätverk med Asus.

Kan försöka rita upp det när jag kommer hem om det är oklart.

Håller med ovanstående! Personligen så kör jag Asus ZenWiFi AX XT8. TS kan sätta en nod i källaren, dra en kabel till en nod i gästhuset och dra en kabel upp till en nod övervåningen. Systemet har ju 5ghz backhaul, men kablar är ju svårt att slå.

Ubiquiti har ju även antenner och grejer (Powerbeam?) man kan sätta upp för att nå gästhuset, men det känns lite överkurs.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Det låter intressant. Skulle huvudroutern i källaren vara en mesh-router då? Jag tror nämligen att jag helst undviker att förlita mig på trådlös signal från källaren till resten av huset (därför jag tänkte att mesh-routern skulle få stå på övervåningen i min skiss). Eller så förstod jag inte det helt rätt. Skulle noden i gästhuset vara direkt ansluten med kabel från routern då? Jag behöver ju nämligen en kabel till värmepumpen där också. Du får hemskt gärna rita upp hur du tänker så feltolkar jag inte.

edit: såg att du skrev om LAN-portarna så förstår att noden fungerar som switch också då?

Tänkte typ så här

Här är hur man ska koppla router och noder, du kan frånse switchen i mitten den behövs inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tänkte typ så här
<Uppladdad bildlänk>

Här är hur man ska koppla router och noder, du kan frånse switchen i mitten den behövs inte
<Uppladdad bildlänk>

Det ser ut som en elegant lösning. Skulle det med detta system vara möjligt att köra både huset och gästhuset på samma mesh, alltså samma SSID? Jag tror som sagt jag landar i att ha ett separat jobb-/gästnät men att ha flexibiliteten till båda skulle inte vara dumt.

Vet du om det även finns noder till detta system som inte kräver kabel? På övervåningen är det inga problem att dra sladd till en nod men på undervåningen blir det lite extra trixigt, även om det absolut är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Det ser ut som en elegant lösning. Skulle det med detta system vara möjligt att köra både huset och gästhuset på samma mesh, alltså samma SSID? Jag tror som sagt jag landar i att ha ett separat jobb-/gästnät men att ha flexibiliteten till båda skulle inte vara dumt.

Vet du om det även finns noder till detta system som inte kräver kabel? På övervåningen är det inga problem att dra sladd till en nod men på undervåningen blir det lite extra trixigt, även om det absolut är möjligt.

Ja med den här lösningen kommer du kunna komma åt både vanliga och gästnätverket i både huset och gästhuset.

Ja noderna kan anslutas både med kabel och trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Hej!

Vi helrenoverar och ska sätta upp nytt nätverk. Tänkte höra om råd för att göra det på bästa sätt. Huset är 110 kvm, två våningar och med tjocka stenväggar. Fiber kommer in i källaren. Vi har också ett gästhus i sten på 40 kvm några meter bort på tomten dit vi redan lagt ner rör för att dra en nätverkskabel från källaren i huset. Min tanke är att köra mesh i huset och ett separat nät i gästhuset. Gästhuset ska även fungera som hemmakontor så viktigt med bra kvalité på signalen där. Där finns även en värmepump som behöver sladd. I framtiden kanske det vid behov ska bli mesh där med men det behövs inte på några år så tänker ett mindre dyrt alternativ nu som sedan skulle kunna "uppgraderas" i framtiden. En bonus är om lösningen även ger bra täckning i hela trädgården (som mest ~30 m från huset). Jag har skissat på en lösning som i bilden nedan. Det är dock bara en första idé.

Några frågor jag ställt mig:
- Ska man ha en router innan mesh-routern eller kan man dra sladd direkt från mesh-routern till switchen i gästhuset?
- Är det en bra lösning med switch+AP som första steg i hemmakontoret i gästhuset eller skulle ni tänkt annorlunda?
- Vad är viktigt vid val av själva prylarna (router, mesh-system, switch, mm.)?
- Vilka för- och nackdelar finns med olika nät (SSID) i de två byggnaderna? Det är inte ett krav men tänker det är bra om man vill hyra ut i framtiden.

Vad tror ni? Bra/dåligt? Bör jag tänka om helt på något sätt och i så fall hur? Det är långt ifrån spikat så tar gärna emot förslag!

https://imgur.com/n3OxkH8
https://imgur.com/n3OxkH8

I stenhus skulle jag säga att du måste ha kabel till varje AP oavsett. Mesh betyder olika beroende på tillverkare, viktigaste i ditt fall är bra roaming/handover.

Ser ju ut som ett klockrent fall för Unifi.

1st Unifi Dream Machine Pro (Roter och WiFi-controler)
2st Switch Lite 8 PoE (En för gäststugan, en för huvudbyggnaden)
4st AP, exempelvis UniFi6 Lite.
Om du tänkt ha AP vid routern/fiberkonvertern så kanske en AP till och placera PoE-Switchen vid routern, annars kan PoE-switchen sättas på övervåningen.

Skulle inte krångla med en massa olika WiFi-nät, roaming fungerar bäst om det bara är ett nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Hej!

Vi helrenoverar och ska sätta upp nytt nätverk. Tänkte höra om råd för att göra det på bästa sätt. Huset är 110 kvm, två våningar och med tjocka stenväggar. Fiber kommer in i källaren. Vi har också ett gästhus i sten på 40 kvm några meter bort på tomten dit vi redan lagt ner rör för att dra en nätverkskabel från källaren i huset. Min tanke är att köra mesh i huset och ett separat nät i gästhuset. Gästhuset ska även fungera som hemmakontor så viktigt med bra kvalité på signalen där. Där finns även en värmepump som behöver sladd. I framtiden kanske det vid behov ska bli mesh där med men det behövs inte på några år så tänker ett mindre dyrt alternativ nu som sedan skulle kunna "uppgraderas" i framtiden. En bonus är om lösningen även ger bra täckning i hela trädgården (som mest ~30 m från huset). Jag har skissat på en lösning som i bilden nedan. Det är dock bara en första idé.

Några frågor jag ställt mig:
- Ska man ha en router innan mesh-routern eller kan man dra sladd direkt från mesh-routern till switchen i gästhuset?
- Är det en bra lösning med switch+AP som första steg i hemmakontoret i gästhuset eller skulle ni tänkt annorlunda?
- Vad är viktigt vid val av själva prylarna (router, mesh-system, switch, mm.)?
- Vilka för- och nackdelar finns med olika nät (SSID) i de två byggnaderna? Det är inte ett krav men tänker det är bra om man vill hyra ut i framtiden.

Vad tror ni? Bra/dåligt? Bör jag tänka om helt på något sätt och i så fall hur? Det är långt ifrån spikat så tar gärna emot förslag!

https://imgur.com/n3OxkH8
https://imgur.com/n3OxkH8

Sjukt likt vårt landställe, lillstuga med en AP, tre AP i huvudbyggnad som är enplans i trä. Nedgrävt rör med 2st Cat6A. Vi valde nu att ta in fibern i lillstugan då läget gör det billigare, då skickar vi bara den till routern med en av de två ethernetkablarna.

Där har vi Ubiqiti, hemma har jag Asus AIMesh, hemma behöver jag starta om minst enhet minst en gång i veckan, på landet har det varit två gånger på två år.

Erfarenhetstillägg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Några frågor jag ställt mig:
- Ska man ha en router innan mesh-routern eller kan man dra sladd direkt från mesh-routern till switchen i gästhuset?
- Är det en bra lösning med switch+AP som första steg i hemmakontoret i gästhuset eller skulle ni tänkt annorlunda?
- Vad är viktigt vid val av själva prylarna (router, mesh-system, switch, mm.)?
- Vilka för- och nackdelar finns med olika nät (SSID) i de två byggnaderna? Det är inte ett krav men tänker det är bra om man vill hyra ut i framtiden.

Bara en router! Den kan men behöver inte ha WiFi.
Hemmakontoret tycker jag helt rätt, avis på att ni har VP med ethernet, vår VP är något proprietärt skit med WiFi-modul.

Viktigt vid val;
Ett märke för att slippa lära sig onödigt mycket och tillverkare som inte bryr sig att lösa buggar som bara drabbar kunder med olika utrustning.
AP bör kunna placeras bra och inte förfula, Mesh är inte en funktion du explicit behöver, du behöver bra roaming och handover, rekommenderar WiFi 6. Rena switchar är de billigaste idag så bra att de duger till nästan allt.

SSID;
Hade definitivt kört på ett och samma SSID för att få bra roaming, du kan ha ett annat SSID för folk som hyr gäststugan som bara är aktivt på den accesspunkten. De flesta accesspunkter stöder multipla SSID, med Ubiqiti är det superenkelt att skapa nya SSID.

OBS! inget val är guld och gröna skogar men jag har i alla fall haft extrem tur med Ubiqiti.

Väljer det Ubiqiti finns det en väggdosa som kanske skulle passa i gäststugan som är både AP och Switch. UniFi6 In-Wall. Själv hade jag dock kört med separat AP som sitter i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

I stenhus skulle jag säga att du måste ha kabel till varje AP oavsett. Mesh betyder olika beroende på tillverkare, viktigaste i ditt fall är bra roaming/handover.

Ser ju ut som ett klockrent fall för Unifi.

1st Unifi Dream Machine Pro (Roter och WiFi-controler)
2st Switch Lite 8 PoE (En för gäststugan, en för huvudbyggnaden)
4st AP, exempelvis UniFi6 Lite.
Om du tänkt ha AP vid routern/fiberkonvertern så kanske en AP till och placera PoE-Switchen vid routern, annars kan PoE-switchen sättas på övervåningen.

Skulle inte krångla med en massa olika WiFi-nät, roaming fungerar bäst om det bara är ett nät.
<Uppladdad bildlänk>

Tack för ett bra exempel. PoE-switchen kan med fördel sitta på övervåningen. Vi kan framöver även förutsätta kabel till alla AP oavsett lösning då (det är egentligen mer en "estetisk" fråga för andra i hushållet så att säga). Hur ska man utvärdera Unify vs. Asus aimesh? Jag har läst en del just på den jämförelsen men har inte blivit riktigt klok på för- och nackdelar. Roaming är som du skriver viktigt och var anledningen att jag tänkte mesh från början. Andra faktorer? Pris ungefär lika? Kvalité? Stabilitet/tillförlitlighet är naturligtvis högt upp på listan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sjukt likt vårt landställe, lillstuga med en AP, tre AP i huvudbyggnad som är enplans i trä. Nedgrävt rör med 2st Cat6A. Vi valde nu att ta in fibern i lillstugan då läget gör det billigare, då skickar vi bara den till routern med en av de två ethernetkablarna.

Där har vi Ubiqiti, hemma har jag Asus AIMesh, hemma behöver jag starta om minst enhet minst en gång i veckan, på landet har det varit två gånger på två år.

Intressant att höra. Vad beror alla omstarter på? En gång i veckan låter mycket. Är det bättre kvalité på Ubiquiti tänker du eller har det att göra med någonting annat?

Upplever du någon märkbar skillnad i täckning utanför byggnaderna mellan de två systemen? Inte helt jämförbara miljöer kanske. Jag har också sett att Unifi har någon Long range-variant så med mer pengar löser man väl det mesta om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Tack för ett bra exempel. PoE-switchen kan med fördel sitta på övervåningen. Vi kan framöver även förutsätta kabel till alla AP oavsett lösning då (det är egentligen mer en "estetisk" fråga för andra i hushållet så att säga). Hur ska man utvärdera Unify vs. Asus aimesh? Jag har läst en del just på den jämförelsen men har inte blivit riktigt klok på för- och nackdelar. Roaming är som du skriver viktigt och var anledningen att jag tänkte mesh från början. Andra faktorer? Pris ungefär lika? Kvalité? Stabilitet/tillförlitlighet är naturligtvis högt upp på listan också.

En Asusrouter är ju tre saker, en switch (1-8 portar), en router och en acccesspunkt. Varje enhet klarar allt.

Asus är en konsumentprodukt, Ubiqiti är en företagsprodukt. Det märks tydligt i interface, utseende på prukter och ja, kvalitet. Vilka möjligheter man har att styra (långt mer möjligheter med Ubiqiti) skiljer avsevärt.

Jag märker aldrig att jag sitter kvar på fel accesspunkt för länge i något system mer än då när en enhet i Asus-systemet "kraschat" vilket i princip inte händer med Ubiqiti.

Det känns som att Asus har bättre räckvidd och mindre respekt för grannar/övriga egna accesspunkter. Helt olika miljöer, 1905 byggt stenhus med lägenheter i centrala Stockholm vs landstället där allt är trä utom de nya dörrarna på lillstugan som verkar innehålla bly eller en stålmesh eftersom noll radio går igenom.

I ditt fall tycker jag det är självklart Ubiqiti, mycket snyggare accesspunkter, enkelt att styra allt i hela nätet och bättre pris prestanda. En Asusrouter i 2 kkr-klassen behövs för att mäta sig med en UniFi 1 kkr-AP.

UniFi som jag föreslog ligger på 12500:- på prisjakt. Ett asus-system som motsvarar skulle kunna vara 5st Asus ZenWiFi AX XD6 det ligger på 7730:- på prisjakt. Eftersom alla enheterna innehåller un uplink och en 4-portars switch behövs bara en liten extra switch, duger med vad som med gigabit, finns för ca 200:-. OBS, ZenWifi och Asus AiMesh är två ej kompatibla system, UniFi och AmpliFi är inte heller kompatibla. Ett AiMesh system skulle vara en lite biffigare router typ Asus RT-AX86U (fyrkärnig) och fyra stycken enklare typ Asus RT-AX86S (tvåkärnig) för totalt 10827:-

Jag skulle sova bättre med Ubiqiti men det är absolut möjligt att Asus systemet ger bättre räckvidd, högre throughput eller lägre latency.

Jag har gjort rätt val för mig själv, Asus för det mindre systemet (bara två enheter) och Ubiqiti för det större, Jag skulle välja Asus för tre AP i en byggnad och Ubiqiti för det som är större.

Ubiqitis konsumentsystem är AmpliFi, detta vet jag inget om men kräver ingen "huvudserver" som UniFi gör.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti är helt klart ett alternativ, lite mer jobb innan man får igång det första gången. Har ett litet system själv, router plus 1 AP, mest för att jag inte kunde ha en WiFi router där kabeln kom in så var smidigare med en router i mediaskåpet.

Men har hjälpt flera kompisar med Asus system, förvisso inte mer än 3 enheter, och de har inte upplevt några problem.

Men Ubiquiti är sjukt stabilt, har ingen omstart, frånsett strömavbrott, på 3 år.

Permalänk
Medlem

Skaffa en brandvägg, skaffa en switch, dra kablage och sätt upp APs.
Färdigt.

Mer text än så behövs inte.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Unifi verkar inte dumt. Jag har hunnit läsa på lite grann nu också men behöver undersöka mer. Estetiskt är de som ni skriver bra val med. När det gäller valet av AP - hur skulle ni resonera? Skillnad mellan Lite och Pro?

Tilltänkt placering på undervåningen är i hallen vilket innebär att signalen för att ta sig till badrummet behöver ta sig genom två st tegelväggar på ~10 cm samt en lite tunnare trävägg. Klarar den det med bibehållen kvalité? Blir det bättre med en kraftigare AP eller är det att föredra med ev extra AP istället isf?

Funderar på om Long Range kan vara ett alternativ i gästhuset för bättre täckning i trädgården. Eller är det ovärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Ubiquiti Unifi verkar inte dumt. Jag har hunnit läsa på lite grann nu också men behöver undersöka mer. Estetiskt är de som ni skriver bra val med. När det gäller valet av AP - hur skulle ni resonera? Skillnad mellan Lite och Pro?

Tilltänkt placering på undervåningen är i hallen vilket innebär att signalen för att ta sig till badrummet behöver ta sig genom två st tegelväggar på ~10 cm samt en lite tunnare trävägg. Klarar den det med bibehållen kvalité? Blir det bättre med en kraftigare AP eller är det att föredra med ev extra AP istället isf?

Funderar på om Long Range kan vara ett alternativ i gästhuset för bättre täckning i trädgården. Eller är det ovärt?

Det går nog tyvärr inte att veta utan att testa på plats. Lite är också storleksmässigt mindre än pro.

Glöm inte InWall6 som är perfekt vid TV etc. Inbygggd switch 4 portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Ubiquiti Unifi verkar inte dumt. Jag har hunnit läsa på lite grann nu också men behöver undersöka mer. Estetiskt är de som ni skriver bra val med. När det gäller valet av AP - hur skulle ni resonera? Skillnad mellan Lite och Pro?

Tilltänkt placering på undervåningen är i hallen vilket innebär att signalen för att ta sig till badrummet behöver ta sig genom två st tegelväggar på ~10 cm samt en lite tunnare trävägg. Klarar den det med bibehållen kvalité? Blir det bättre med en kraftigare AP eller är det att föredra med ev extra AP istället isf?

Funderar på om Long Range kan vara ett alternativ i gästhuset för bättre täckning i trädgården. Eller är det ovärt?

Vi har en AP AC Lite som är placerad ganska så i mitten av tomten (innerväggen av vardagsrummet som ligger: mitt på tomten, mitt i huset, på två plan). Tomten är en ganska perfekt rektangel (se bild nedan) och den röda accesspunkten (i den bruna rektangeln) klarar av att skicka WiFi överallt på fastigheten förutom i garaget (den blå/gröna rektangeln).

Ska byta ut den mot en 6 LR idag och se om det räcker för att få täckning i garaget också.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det går nog tyvärr inte att veta utan att testa på plats. Lite är också storleksmässigt mindre än pro.

Glöm inte InWall6 som är perfekt vid TV etc. Inbygggd switch 4 portar.

Det får kanske bli en Lite per till att börja med då och se hur det känns. Ska se om jag kan efterforska lite mer om signalkvalitén genom olika material. Kabeldragning är förberett för övervåningen men på undervåningen behövs lite planering i förväg för att få till en snygg lösning (bra t.ex. om man kan göra ev. nya hål i vägg innan målning etc ). Jag har dragit ett tomt rör även från källaren genom hela grunden som kommer upp just i vardagsrummet. Tanken var att ha TV via koaxialkabel där och gå direkt från CPE till TV men det kanske finns en lösning att det ligger bakom Unifi-grejerna också? Kan det då vara en lösning med en InWall6 där och dra vidare nätverkssladden från den och köra TV via fiber/IPTV istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vi har en AP AC Lite som är placerad ganska så i mitten av tomten (innerväggen av vardagsrummet som ligger: mitt på tomten, mitt i huset, på två plan). Tomten är en ganska perfekt rektangel (se bild nedan) och den röda accesspunkten (i den bruna rektangeln) klarar av att skicka WiFi överallt på fastigheten förutom i garaget (den blå/gröna rektangeln).

https://i.imgur.com/lqvaGg2.png

Ska byta ut den mot en 6 LR idag och se om det räcker för att få täckning i garaget också.

Du får gärna återkoppla här när du utvärderat. Vår tomt är en mer avlång rektangel med huset längst ut på ena kortsidan så din är "bättre" i det avseendet. Annars är det trots allt ett ganska likt upplägg så skulle vara intressant att höra. Vad har du för material i ytterväggarna/garaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Tanken var att ha TV via koaxialkabel där och gå direkt från CPE till TV men det kanske finns en lösning att det ligger bakom Unifi-grejerna också? Kan det då vara en lösning med en InWall6 där och dra vidare nätverkssladden från den och köra TV via fiber/IPTV istället?

Detta är inte mitt kompetensområde men det skall gå.

Så här brukar det vara;

CPE har fiber in, två Ethernet RJ45 ut. Den ena är för internet och har ingen VLAN-tagg, den andra är för för TV och har VLAN tagg. TV-decodern har ethernet in som bara kollar efter paket på det VLAN-et. Sen tog min kompetens slut...

Jag skulle själv verkligen behöva en lösning för detta. Jag har aldrig riktigt fattat VLAN.

Permalänk
Medlem

Efter en runda av funderingar och vidare undersökning är jag nu inne på någonting i stil med den bifogade bilden. Jag la även till både hur rumsfördelningen ser ut och även tomten med huset och gästhusets placering. Undervåningen har som sagt tjocka stenväggar men övervåningen har däremot bara enklare i trä.

Jag har nog landat i IPTV, alltså nätverkssladd till vardagsrummet och inte koaxial. En sak jag inte riktigt kommit underfund med är ifall det går att dra den från DMP:n (och därmed kunna ha UniFi6 In-Wall i vardagsrummet) eller om den ska gå direkt från CPE:n. Tar tacksamt emot råd om det om någon testat något liknande. Även om det finns förbättringspotential eller andra förslag i resten av lösningen.

Nätverket som det är tänkt just nu: https://imgur.com/hnjfBY4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Du får gärna återkoppla här när du utvärderat. Vår tomt är en mer avlång rektangel med huset längst ut på ena kortsidan så din är "bättre" i det avseendet. Annars är det trots allt ett ganska likt upplägg så skulle vara intressant att höra. Vad har du för material i ytterväggarna/garaget?

Se: #19703572

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Ajdå, jobbigt för dig. Ska följa tråden om du kommer fram till någon slutsats. Min setup är som du skrev tidigare ganska lik din på många sätt. Det blir nog ingen UniFi6 LR för egen del innan jag sett prov på att/hur den faktiskt här längre räckvidd med tanke på att det är dubbla priset mot en UniFi6 Lite.

Permalänk
Medlem

Alltså jag har ju precis löst ett liknande problem.. vårt hus är lite för stort för wifi och jag ville gärna ha täckning i det fristående garaget och på tomten. Har testat en hel del olika lösningar senaste åren då jag egentligen tyckt att mesh har vart Overkill. Vi har en bra wifirouter med okej täckning samt en hemsnickrad wifirepeter för att få täckning på altanen.
Kravet på wifin är inte superhögt utan ac1200 räcker gott och väl till. Och vill gärna bli av med repetern.

Hittade på Kjell en kampanj på ett TP-Link mesh, eftersom vi vart nöjda med vår TP-Link wifirouter så köpte jag snabbt ett paket med tre puckar. Dessa går att använda både som primär router och accesspunkt i ett nätverk.

Eftersom vi har trådat nät draget nära på över allt så har vi numer tre accesspunkter, två i huset och en i garaget. Den i garaget är för närvarande trådlös och det funkar även det, dock blir ju farten lidande. Vår gamla router servar fortsatt gästwifi, switcharna, larmet, elsystemet, dhcp m.m. medans meshpuckarna är inställda för att endast vara accesspunkt i nätverket. Repetern är bortplockad.

Har rör färdigt till garaget, men saknar ca 30 meter kabel och kontakter just nu för att få dit en trådad anslutning. Det får bli nästa nätverksprojekt.

Nå hur blev det då? Vår gamla wifirouter kör ac1750 så vi har gått ned lite i fart, men eftersom täckningen blivit bättre så har den upplevda hastigheten ökat. Vi hade en hel del buffrande på många ställen i huset när man kollade på Youtube och liknande som helt försvunnit. Framför allt så kan jag lyssna på en podcast i lurarna när jag klipper gräset utan avbrott,bufrande eller liknande. Att sitta på altanen och strömma musik funkar minst 100% bättre. Men den största vinsten är nog egentligen att garaget som på sin höjd har haft svajigt wifi numera har riktigt bra täckning med okej hastighet.

Kostnad, en dryg tusenlapp. Och som vanligt så kostar mera fart mera pengar. Vi har ju ingen spelmaskin eller mediacenter trådlöst så behovet av ett supersnabbt wifi finns ej. Men om vi haft ett sånt behov så finns den lösningen också, den blir bara avsevärt dyrare.
Garaget står ju fritt och det är nog ca 10-12 meter mellan den närmsta trådade pucken och den trådlösa i garaget. Hastigheten blir trots det bara ungefär hälften jämfört med farten i köket. Pingen däremot blir 30 ms högre. Jag kan använda min laptop därute utan bekymmer och det var det primära.

Om man tänker mesh, köp bara ett märke. Det blir så mycket enklare då. Men det gäller ju allt nätverkande. Att vi satsat på TP-Link är egentligen en slump. Jag är ju egentligen Cisco frälst men deras grejer kostar mer än vad ett privat hushållsnätverk får kosta i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Renoveringen går framåt och om några veckor är det nog dags att lägga beställning. Jag lutar just nu åt upplägget jag kom fram till i denna tråden, dvs. ungefär såhär (sannolikt med U6 Lite ist. för LR): https://imgur.com/hnjfBY4.

Vi kommer att behöva gräva fiber och ledtiden för detta är inte känd så jag måste antagligen ha en interimslösning med 4G i några månader innan allting är på plats. Jag har funderat på om det skulle vara en idé att koppla in systemet som ovan med Ubiquiti-grejerna och bara tillfälligt byta ut CPE:n mot en 4G-router som jag kör i bryggat läge. Är det en bra idé och vad bör man tänka på i valet av 4G-router då? Fördelen med detta skulle vara att ha bra 4G-täckning i hela huset.

Det andra alternativet skulle som jag ser det vara att bara köra en 4G-router rakt av utan att använda Ubiquiti-grejerna alls. Nackdelen är såklart att om jag sitter och jobbar i gästhuset så skulle jag eventuellt behöva ta med mig routern in i huset för att få täckning på kväll och helger. Inte optimalt men möjligtvis ok i en interimsperiod.

Vad tror ni?