Mac eller PC till systemvetenskapliga programmet

Permalänk
Medlem

Mac eller PC till systemvetenskapliga programmet

Hej!

Jag undrar om någon som läser detta och har studerat systemvetenskap kan besvara detta. Går det lika bra att köra macbook m1/m2 som en vanlig windows pc till systemvetenskapliga programmet?

Tacksam för allas ideer och svar 😀

Permalänk
Medlem

Läste på kandidatnivå i Lund 12-15, och då var det rätt mkt fokus på microsoftprodukter(visual studio, c#, .net, visio, mssql mm), vet inte huruvida mac m1 stödjer de här teknikerna eller om det är samma fokus på de här produkterna idag men tänkte så att du få ett hum

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Läste på kandidatnivå i Lund 12-15, och då var det rätt mkt fokus på microsoftprodukter(visual studio, c#, .net, visio, mssql mm), vet inte huruvida mac m1 stödjer de här teknikerna eller om det är samma fokus på de här produkterna idag men tänkte så att du få ett hum

Alright! Använde du dig av en windows PC då? Vet du om det var någon annan i din klass som klarade programmet med en macbook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeira97:

Alright! Använde du dig av en windows PC då? Vet du om det var någon annan i din klass som klarade programmet med en macbook?

Du kan dualboota med bootcamp oavsett. Låter ju som du vill ha en Mac.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du kan dualboota med bootcamp oavsett. Låter ju som du vill ha en Mac.

Du kan inte köra bootcamp på en mac med Apple CPU. Virtuell maskin med windows 11 ARM går att få till dock, så förutsatt att det funkar för det som ska användas går det ju.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du kan dualboota med bootcamp oavsett. Låter ju som du vill ha en Mac.

Nej, det går inte med M-processorerna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av skeira97:

Hej!

Jag undrar om någon som läser detta och har studerat systemvetenskap kan besvara detta. Går det lika bra att köra macbook m1/m2 som en vanlig windows pc till systemvetenskapliga programmet?

Tacksam för allas ideer och svar 😀

Jag hade kollat med den som är programansvarig på ditt universitet/högskola vad de rekommenderar.

Oftast finns ju en lösning men jag är i alla fall lat av mig och vill bara att saker ska gå smidigt 😁

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ostbullen:

Läste på kandidatnivå i Lund 12-15, och då var det rätt mkt fokus på microsoftprodukter(visual studio, c#, .net, visio, mssql mm), vet inte huruvida mac m1 stödjer de här teknikerna eller om det är samma fokus på de här produkterna idag men tänkte så att du få ett hum

MacOS på Apple Silicon har "native" stöd för Visual Studio (både "vanliga" VS och VS Code), C# i form av .NET Core sedan version 5.

Microsoft rekommendation king Visio på MacOS är att använda online-version. Gör man det får man åter igen en "native" variant. Personligen gillar jag OmniGraffle mer än Visio, OmniGraffle är en MacOS-only variant av samma programtyp och den kan importera/exportera Visio. Men då pratat vi om ett program som kostar $250 (engångskostnad) eller $12,5 per månad, kanske inte lämpligt för en student.

MS SQL finns inte som MacOS program vad jag vet, men finns idag en Microsoft officiell paketering av detta i Docker. Docker finns i MacOS/Apple Silicon native version.

Stora frågan är kanske: vad betyder "fokus på"? Dottern går på KTH, där finns inget som kräver att man kör ett visst OS. Fungerar med Windows, MacOS och även Linux. I just hennes årskurs verkar MacOS vara mest populär, men många kör Windows och säker en och annan på Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Du kan inte köra bootcamp på en mac med Apple CPU. Virtuell maskin med windows 11 ARM går att få till dock, så förutsatt att det funkar för det som ska användas går det ju.

Skrivet av Dreijer:

Nej, det går inte med M-processorerna.

Good to know men dualboot/Vm är lite hugger som stucket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Systemvetenskapliga programmet är ofta det mer flummiga programmet med mer "byråkrati" än teknik jämnfört emot datateknik eller datavetenskap. När de väl läser teknik så brukar det vara enkla saker.

Jag tror Windows, linux, Macos fungerar bra för det mesta. Om det skulle behöva windows så fjärrstyr då en dator med windows.

Skrivet av macmann1:

Virtuell maskin med windows 11 ARM går att få till dock, så förutsatt att det funkar för det som ska användas går det ju.

Det finns mycket som går. I praktiken för detta ändamål så rekommenderar jag fjärrstyr en windows dator, det är så mycket enklare och mindre krångel. Alla programvaror fungerar direkt, man behöver inte tänka på ett skit. Såvida man inte vill ha bra grafikprestanda, vilket väldigt få inom det Systemvetenskapliga programmet kommer göra något som behöver ha.
Och i Windowsvärlden går det ofta fint att dela på en maskin. Är man lite kunnig kan man sätta upp en Windowsmaskin och sedan låta 10st personer samtidigt vara inloggade med en remote section till denna, där alla får sitt eget interface och jobbar på som vanligt. Med andra ord kan flera Appleanvändare gå ihop så bara en har igång en maskin åt alla.
Vill man jobba utanför Windows sätt upp en Exsi server och dela vm till ens studiekamrater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

MacOS på Apple Silicon har "native" stöd för Visual Studio (både "vanliga" VS och VS Code), C# i form av .NET Core sedan version 5.

Microsoft rekommendation king Visio på MacOS är att använda online-version. Gör man det får man åter igen en "native" variant. Personligen gillar jag OmniGraffle mer än Visio, OmniGraffle är en MacOS-only variant av samma programtyp och den kan importera/exportera Visio. Men då pratat vi om ett program som kostar $250 (engångskostnad) eller $12,5 per månad, kanske inte lämpligt för en student.

MS SQL finns inte som MacOS program vad jag vet, men finns idag en Microsoft officiell paketering av detta i Docker. Docker finns i MacOS/Apple Silicon native version.

Stora frågan är kanske: vad betyder "fokus på"? Dottern går på KTH, där finns inget som kräver att man kör ett visst OS. Fungerar med Windows, MacOS och även Linux. I just hennes årskurs verkar MacOS vara mest populär, men många kör Windows och säker en och annan på Linux.

Häftigt att se att så mycket fungerar på mac idag! Fokus på menade jag att i många av kurserna så var uppgifterna utformade för specifika tekniker, t.ex. att man skulle skriva stored procedures för mssql, eller unit tests i c#. Visio i sig var nog inget krav, utan mer en rekommendation.

Misstänker att de flesta uppgifterna använde sig av ms tekniker dels berodde på att man fick tillgång till msdnaa, så man hade fri tillgång till allt man behövde. Sen så behövde man iofs tekniskt sett inte en egen dator alls då vi hade datorsalar man kunde använda, så hade man velat köra en chromebook på föresläsningarna så hade det fungerat fint

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeira97:

Alright! Använde du dig av en windows PC då? Vet du om det var någon annan i din klass som klarade programmet med en macbook?

Jag körde personligen windows då, och vet att folk körde macdatorer men vi hade tillgång till datorsalar så valet av dator behövde inte spela någon större roll då heller

Se dock @Yoshman 's utförliga svar, det verkar som att mac har fått bättre stöd idag än för ~10 år sedan

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar! Lutar nog ändå mot en Windows pc