Kraschad SSD Uncorrectable Error - kommer inte åt data - hjälp!

Permalänk
Medlem

Kraschad SSD Uncorrectable Error - kommer inte åt data - hjälp!

Hej,

Jag skulle rensa på min SSD (den jag har OS på). Den hängde sig och jag fick bluescreen "Uncorrectable error".

När jag skulle boota från den sen så gick det inte.

Nu har jag bootat från en annan disk som jag hade i garderoben och jag hittar hårddisken som kraschat både i bios & när jag är inne. Det står att den har 64,9gb ledigt av 465gb (se bild). Däremot så är den helt tom när jag går in i den. Det går att lägga in nya filer och ta bort - så det verkar som att den fungerar. Lägger jag in 100mb data så står det 64,8gb ledigt istället för 64,9gb.

Kan man på något sätt få ut sin data som ligger gömt i den eller är det kört? Har lite panik.

Tacksam för tips!

Permalänk
Hedersmedlem

Det första och viktigaste steget är att sluta skriva till den! Varje byte du skriver riskerar att skriva över något du vill kunna rädda.

Det bästa vore att som förstasteg göra en exakt kopia av disken, och sedan försöka rädda datan från image-filen istället. Har inga bra råd för detta (åtminstone inte under Windows), så jag lämnar det till andra; svarar främst för att det är så enormt viktigt att inte använda disken förrän du har rätt steg redo.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det första och viktigaste steget är att sluta skriva till den! Varje byte du skriver riskerar att skriva över något du vill kunna rädda.

Det bästa vore att som förstasteg göra en exakt kopia av disken, och sedan försöka rädda datan från image-filen istället. Har inga bra råd för detta (åtminstone inte under Windows), så jag lämnar det till andra; svarar främst för att det är så enormt viktigt att inte använda disken förrän du har rätt steg redo.

Tack för svar! Ska jag koppla ur disken helt medan jag listar ut hur man gör?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pojs:

Tack för svar! Ska jag koppla ur disken helt medan jag listar ut hur man gör?

Jo, det är nog egentligen bäst. Risken finns att Windows och/eller bakgrundsprogram använder den annars.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Pojs:

Hej,

Jag skulle rensa på min SSD (den jag har OS på). Den hängde sig och jag fick bluescreen "Uncorrectable error".

När jag skulle boota från den sen så gick det inte.

Nu har jag bootat från en annan disk som jag hade i garderoben och jag hittar hårddisken som kraschat både i bios & när jag är inne. Det står att den har 64,9gb ledigt av 465gb (se bild). Däremot så är den helt tom när jag går in i den. Det går att lägga in nya filer och ta bort - så det verkar som att den fungerar. Lägger jag in 100mb data så står det 64,8gb ledigt istället för 64,9gb.

Kan man på något sätt få ut sin data som ligger gömt i den eller är det kört? Har lite panik.

Tacksam för tips!

https://i.imgur.com/viFR7D7.jpg

Tycker det är synd varje gång jag ser en sån här tråd. Lagringsmedia går sönder. Ha backuper på saker du inte vill förlora. Flera stycken.

Extra hårddiskar är en inte särskilt hög engångskostnad, och Backblaze kostar mindre än Netflix.

@Pojs, det viktigaste rådet har du redan fått: skriv inte till disken!
Jag skulle börja med att köpa en drygt dubbelt så stor disk och försöka klona din SSD till två st avbildningsfiler, exempelvis med CloneZilla. Sen kan du göra dina tester på en av kopiorna av din data istället för att experimentera på det enda exemplaret i världen av det du hade.

Permalänk
Medlem

Boota från en CD/USB med Clonezilla och skriva till en extern hårddisk borde ju kunna funka, men det är kanske enklare att använda exempelvis https://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ i Windows för de flesta.

Gäller att som vanligt hålla koll på vad man läser från och skriver till, men som default tror jag den läser från en enhet och skriver till en fil, som är komprimerad. Stänger man av komprimeringen blir det en vanlig image som man får med dd i exempelvis linux, och det är en sådan man vill ha.

Sedan kan man använda OSFMount för att montera disken i Windows och sedan köra lämpliga räddningsverktyg.

https://www.osforensics.com/tools/mount-disk-images.html

Jag har dock inte gjort detta från SSD.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Boota från en CD/USB med Clonezilla och skriva till en extern hårddisk borde ju kunna funka, men det är kanske enklare att använda exempelvis https://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ i Windows för de flesta.

Gäller att som vanligt hålla koll på vad man läser från och skriver till, men som default tror jag den läser från en enhet och skriver till en fil, som är komprimerad. Stänger man av komprimeringen blir det en vanlig image som man får med dd i exempelvis linux, och det är en sådan man vill ha.

Sedan kan man använda OSFMount för att montera disken i Windows och sedan köra lämpliga räddningsverktyg.

https://www.osforensics.com/tools/mount-disk-images.html

Jag har dock inte gjort detta från SSD.

Nu har jag fixat en HDD som är dubbelt så stor. Testade köra HDD-Raw-Copy-Tool - all data hoppade över men den stora. nyköpta hårddisken slutade synas. Den blev i två partitioner och via diskhanteraren kunde jag få igång den del som inte var någon data på - då hängde en delen jag lagt över filerna på med. Problematiken är bara att den blev exakt likadan som den trasiga HDDn, dvs. att man inte såg en enda fil på den.

Nu när jag vaknat upp lite ur min stress så är jag lite konfunderad. Min M.2 Nvme disk (Samsung 960 Evo) är den som hållit windows (dvs. inte den jag nämnde i mitt inlägg ovan.). Det jag tycker är märkligt är att båda två kraschat exakt samtidigt. Har en mycket äldre SSD i burken som inte krashade, tillsammans med en vanlig lagringsdisk.

Jag hittar inte ens M.2 Nvme disken (testat bya slot och försöka få in firmware etc). Moderkort Z370-p.
Hur är det möjligt att två hårddiskar kraschar exakt samtidigt? Får jag anse mig besegrad eller ska man ta med hårddiskarna till nån firma?

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojs:

Nu har jag fixat en HDD som är dubbelt så stor. Testade köra HDD-Raw-Copy-Tool - all data hoppade över men den stora. nyköpta hårddisken slutade synas. Den blev i två partitioner och via diskhanteraren kunde jag få igång den del som inte var någon data på - då hängde en delen jag lagt över filerna på med. Problematiken är bara att den blev exakt likadan som den trasiga HDDn, dvs. att man inte såg en enda fil på den.

Nu när jag vaknat upp lite ur min stress så är jag lite konfunderad. Min M.2 Nvme disk (Samsung 960 Evo) är den som hållit windows (dvs. inte den jag nämnde i mitt inlägg ovan.). Det jag tycker är märkligt är att båda två kraschat exakt samtidigt. Har en mycket äldre SSD i burken som inte krashade, tillsammans med en vanlig lagringsdisk.

Jag hittar inte ens M.2 Nvme disken (testat bya slot och försöka få in firmware etc). Moderkort Z370-p.
Hur är det möjligt att två hårddiskar kraschar exakt samtidigt? Får jag anse mig besegrad eller ska man ta med hårddiskarna till nån firma?

Mvh,

Hej!
som det står i beskrivningen:
"HDD Raw Copy tool makes an exact duplicate of a SATA, IDE, SAS, SCSI or SSD hard disk drive."
Så det är klart du kommer få samma problem med kopian om du vill komma åt den från windows, däremot kan du utan risk köra olika recovery-program mot kopian.

Men det du nog egentligen vill göra är att kopiera den krashade disken till en image-FIL på den nya disken. Kolla om det finns någon option i programmet för att göra så istället. Och sen köra recovery-programmen mot den filen istället.

Är det en snurrdisk som riskerar dö helt plötsligt så är det inte säkert det går att läsa den mer än en gång utan man får då se till att göra en kopia av image-filen innan man börjar jobba med den. (Det är därför som den nyköpta disken ska vara minst dubbelt så stor som den man ska rädda och det kan vara bra med lite extra plats o lägga det man räddat)

Att båda "krashar" samtidigt kan så klart bero på att kragget ger fel spänning eller liknande men i det här fallet då disken gick att läsa så snarare malware eller något program som spårat ut och skrivit sönder nåt på disken/diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojs:

Nu har jag fixat en HDD som är dubbelt så stor. Testade köra HDD-Raw-Copy-Tool - all data hoppade över men den stora. nyköpta hårddisken slutade synas. Den blev i två partitioner och via diskhanteraren kunde jag få igång den del som inte var någon data på - då hängde en delen jag lagt över filerna på med. Problematiken är bara att den blev exakt likadan som den trasiga HDDn, dvs. att man inte såg en enda fil på den.

Nu när jag vaknat upp lite ur min stress så är jag lite konfunderad. Min M.2 Nvme disk (Samsung 960 Evo) är den som hållit windows (dvs. inte den jag nämnde i mitt inlägg ovan.). Det jag tycker är märkligt är att båda två kraschat exakt samtidigt. Har en mycket äldre SSD i burken som inte krashade, tillsammans med en vanlig lagringsdisk.

Jag hittar inte ens M.2 Nvme disken (testat bya slot och försöka få in firmware etc). Moderkort Z370-p.
Hur är det möjligt att två hårddiskar kraschar exakt samtidigt? Får jag anse mig besegrad eller ska man ta med hårddiskarna till nån firma?

Mvh,

Jag kan titta på disken åt dig. Skicka pm.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon