Lenovo Glasses T1 är bildskärm i glasögonformat

Permalänk
Melding Plague

Lenovo Glasses T1 är bildskärm i glasögonformat

Med skärmarna inbyggda i bågarna ska både underhållning och arbete tas till nästa nivå, samtidigt som nyfikna blickar över axeln undviks.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ger terminalglasögon på jobbet en helt ny innebörd. Skulle nog kunna tänka mig dessa när man sitter på tåget och jobbar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Snusfri

Har väntat på något liknande länge för att kolla på tex YouTube, Viaplay, Prime osv när jag pendlar till/från jobbet, flyger, åker tåg osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

För underhållning funkar det säkert bra, är upplösningen tillräckligt hög så kan man ju jobba med dem också. Skulle vara intressant att testa! Chilla i hängmattan och kolla film

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

VILL HA!!!!!!!
Fast nästa version som inte är 60Hz. Förhoppningsvis.

Är dom bekväma både att ha på sig och för ögonen så är detta lysande.
Förutsatt att det är en bra produkt så klart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Liknande finns redan.

Permalänk
Medlem

Hur reagerar ögonen på detta? Närsynthet snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur reagerar ögonen på detta? Närsynthet snabbare?

Eller kanske att man får fyrkantiga ögon. Som päronen försökte intala en i yngre dar om man satt för länge framför skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur reagerar ögonen på detta? Närsynthet snabbare?

Med tanke på hur dom flesta ungdomar sitter o glor på sina telefoner dagarna i enda så är dessa brillorna nog inga problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Med tanke på hur dom flesta ungdomar sitter o glor på sina telefoner dagarna i enda så är dessa brillorna nog inga problem.

100% ljusstyrka och 25cm från ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Eller kanske att man får fyrkantiga ögon. Som päronen försökte intala en i yngre dar om man satt för länge framför skärmen.

Böcker och telefon dagligen ger ju sämre syn, så.tänker att ha dessa framför ögonen blir ju skadligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Böcker och telefon dagligen ger ju sämre syn, så.tänker att ha dessa framför ögonen blir ju skadligt

Jag funderar själv på ifall det där är en skröna, hur kan man ens mäta en hypotetisk ögonförsämring när man inte vet hur den hade varit utan att bli utsatt för t.ex. skärmar. Överlag känns det som något som sägs, men få vetenskapliga studier kan härleda det till direkt synförsämring... Vad man kan hänvisa till är bl.a. skärmtrötthet, rubbad dygnsrytm och liknande. Effekter vi kan se av skärmanvändning och blått ljus. Det finns studier som påvisar att blått ljus är bra för barn då de generellt inte utsätts för det tillräckligt i västerländska länder.

Själv fick jag min Commodore 64 1986, 4år gammal. sedan dess har jag spenderat oräknebart många timmar framför allt ifrån gamla flimriga CRT-skärmar till små mobiler, laptops och dagens ergonomiska skärmar samt även tusen timmar i VR. Jag har fortfarande perfekt syn vid 40 års ålder. Det känns spontant som att 98% är genetik, och ifall det sedan kan ske en försämring av skärmar handlar det troligen om de sista 2 procentenheterna. Det är iaf min uppfattning.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag funderar själv på ifall det där är en skröna, hur kan man ens mäta en hypotetisk ögonförsämring?

Citat:

Hong Kong (CNN)It's not just Asia. Around the world, we're becoming collectively more near-sighted.
Near-sightedness, or myopia, means nearby objects appear clearly, but those farther away look blurry.

The rates of myopia have doubled, even tripled, in most of East Asia over the last 40 years, researchers say. Several places like Hong Kong, Singapore and Taiwan have rates in the 80%. In South Korea, myopia rates among 20-year-olds have leaped from 18% in 1955 to over 96% myopia in 2011.

https://edition.cnn.com/2015/04/05/asia/myopia-east-asia/

Ser inte bra ut (pun intended)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag funderar själv på ifall det där är en skröna, hur kan man ens mäta en hypotetisk ögonförsämring när man inte vet hur den hade varit utan att bli utsatt för t.ex. skärmar. Överlag känns det som något som sägs, men få vetenskapliga studier kan härleda det till direkt synförsämring... Vad man kan hänvisa till är bl.a. skärmtrötthet, rubbad dygnsrytm och liknande. Effekter vi kan se av skärmanvändning och blått ljus. Det finns studier som påvisar att blått ljus är bra för barn då de generellt inte utsätts för det tillräckligt i västerländska länder.

Själv fick jag min Commodore 64 1986, 4år gammal. sedan dess har jag spenderat oräknebart många timmar framför allt ifrån gamla flimriga CRT-skärmar till små mobiler, laptops och dagens ergonomiska skärmar samt även tusen timmar i VR. Jag har fortfarande perfekt syn vid 40 års ålder. Det känns spontant som att 98% är genetik, och ifall det sedan kan ske en försämring av skärmar handlar det troligen om de sista 2 procentenheterna. Det är iaf min uppfattning.

Hehe. Jag hade samma historia. Perfekt syn tills jag fyllde 43. Då rasade allt. Sen dess terminalglasögon vid både skärmar och böcker.
Men glad över att jag fick 42 år med perfekt syn. 😄

Permalänk
Avstängd

Hade jag gärna haft, men upplösningen är lite för dålig. Annars perfekt för att jobba hemifrån samtidigt som tjejen pluggar hemifrån i inte jättestor lägenhet.

Sony kom ju med en HMD för rätt många år sen nu, har för mig att det fanns två modeller till och med. https://www.amazon.com/Sony-HMZ-T3W-Mounted-Viewer-Model/dp/B...

Permalänk
Medlem

60hz känns för långsamt för att en sån här produkt ska vara intressant, oavsett om man jobbar eller spelar.

Kan vi inte bara bannlysa allt som är under 120hz oavsett produkt.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Fasen vad najs! Jag har själv funderat på att bygga ett par men inte kommit till skott. Perfekt att ha när man sitter på flyg eller tåg å liknande. Framförallt om man kan få till så de inte är transparenta med (flippa ner något täckande framför?) för på ett flyg är det ju inte så noga att se omgivningen.

Lite smidigare än att smäcka på sig fet jäkla oculus hjälm eller liknande.

Permalänk
Medlem

Mja, ungas syn har ju blivit sämre i takt med att paddor o smartphpones blivit vardag. Så är nog ingen mirakelkur för ögonen direkt, men måtta är ju bästa medecinen för typ allt så realistiskt är det kanske ingen jätteproblem.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

När det här glas-formatet kommer till VR och taktila handskar finns....då... Då ska det skulpteras! Vore sjukt häftigt att knåda nått i <insert vanligt scultp verktyg här> Minns en mässa i Norrköping tidigt 2000 där ett gäng på universitet (?) hade gjort en taktil penna som slog imot ett "holografiska" hjärta man fick "peka på" - Sjukt häftigt. Riktigt obehagligt, men sjukt häftigt!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thor:

Mja, ungas syn har ju blivit sämre i takt med att paddor o smartphpones blivit vardag. Så är nog ingen mirakelkur för ögonen direkt, men måtta är ju bästa medecinen för typ allt så realistiskt är det kanske ingen jätteproblem.

Faktum är att problemet är inte skärmarna i sig utan att barnen är ute mindre nu än vad folk var 10-20 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Hehe. Jag hade samma historia. Perfekt syn tills jag fyllde 43. Då rasade allt. Sen dess terminalglasögon vid både skärmar och böcker.
Men glad över att jag fick 42 år med perfekt syn. 😄

Hahaha, ja... jag fruktar dagen då allt rasar... Men då tänker jag mig kanske att det också har med ålder att göra, kanske inte nödvändigtvis skärmanvändandet. Min mor kände att hon fick sämre syn vid 50års åldern... så vi får se vad som händer.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att folk börjar använda sådana här i trafiken. Som det är nu hinner individer med full volym på sina hörlurar ibland ändå uppmärksamma när man kommer mot dem.

Permalänk
Medlem

Jasså, så snart? Tänkte att det var en sån där "vi jobbar på det och det kommer om 5 år" grej.

Om priset inte är alltför mycket hade det varit intressant att testa!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som kommer ihåg Sonys modell från 90-talet?
Jag trodde de skulle bli framtiden första gången jag såg en med sådana, men det var inte många fler gånger dom dök upp...
Vi får se om det slår denna gång eller om vi behöver ytterligare ~25 år tills dessa blir vanliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _genki:

Jag funderar själv på ifall det där är en skröna, hur kan man ens mäta en hypotetisk ögonförsämring när man inte vet hur den hade varit utan att bli utsatt för t.ex. skärmar. Överlag känns det som något som sägs, men få vetenskapliga studier kan härleda det till direkt synförsämring... Vad man kan hänvisa till är bl.a. skärmtrötthet, rubbad dygnsrytm och liknande. Effekter vi kan se av skärmanvändning och blått ljus. Det finns studier som påvisar att blått ljus är bra för barn då de generellt inte utsätts för det tillräckligt i västerländska länder.

Själv fick jag min Commodore 64 1986, 4år gammal. sedan dess har jag spenderat oräknebart många timmar framför allt ifrån gamla flimriga CRT-skärmar till små mobiler, laptops och dagens ergonomiska skärmar samt även tusen timmar i VR. Jag har fortfarande perfekt syn vid 40 års ålder. Det känns spontant som att 98% är genetik, och ifall det sedan kan ske en försämring av skärmar handlar det troligen om de sista 2 procentenheterna. Det är iaf min uppfattning.

Jag har upplevt att det inte är en skröna.

Under typ mellanstadiet satt jag en del vid datorn, men det var mest att kolla på anime någon gång ibland och kanske lite WC3.
I högstadiet började jag spela WoW många timmar om dagen, typ minst 12 på lediga dagar.
POFF, så blev jag riktigt närsynt. Kunde knappt se skillnad på visarna på en normalstor väggklocka (typ 25cm diameter) på en vägg 7 meter bort.

I gymnasiet taggade jag ner med spelandet, och jag började se bättre på avstånd igen. Är 27 nu och ser egentligen helt okej på alla avstånd, men har övervägt terminalglasögon då det är väldigt mycket dator nu då jag pluggar programmering.

Och nej, jag var inte utomhus särskilt mycket mer, jag satt nog mest inomhus i någon soffa och rökte på under senare tonåren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jag har upplevt att det inte är en skröna.

Under typ mellanstadiet satt jag en del vid datorn, men det var mest att kolla på anime någon gång ibland och kanske lite WC3.
I högstadiet började jag spela WoW många timmar om dagen, typ minst 12 på lediga dagar.
POFF, så blev jag riktigt närsynt. Kunde knappt se skillnad på visarna på en normalstor väggklocka (typ 25cm diameter) på en vägg 7 meter bort.

I gymnasiet taggade jag ner med spelandet, och jag började se bättre på avstånd igen. Är 27 nu och ser egentligen helt okej på alla avstånd, men har övervägt terminalglasögon då det är väldigt mycket dator nu då jag pluggar programmering.

Och nej, jag var inte utomhus särskilt mycket mer, jag satt nog mest inomhus i någon soffa och rökte på under senare tonåren.

Suttit vid en bildskärm/dator hela mitt liv större delen av varje dag sedan vi spelade på zx spectrum och C64 tidigt 80-tal, pluggat och jobbar med programmering, 20/20 syn här utan några problem alls.

Har dina föräldrar/syskon/mor-/farföräldrar glasögon? Ingen av oss som har och det (genetiskt) spelar nog mer roll.

Men sedan som med _allt_, lagom är bäst. Sitt inte 18/h per dag framför en bildskärm, träna inte löpning 18/h per dag eller vad man än gör, variera i varje fall lite.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ghollghost:

Jasså, så snart? Tänkte att det var en sån där "vi jobbar på det och det kommer om 5 år" grej.

Om priset inte är alltför mycket hade det varit intressant att testa!

Deras nuvarande AR-brillor kostar runt 16 000 kronor om jag inte minns fel, spontant gissar jag på att dessa ligger i linje med det eller mer. Jag har lite svårt att se om de endast riktar sig till professionella användare eller både och, det känns lite luddigt? I sitt pressmeddelande pratar de en hel del om "gaming" och underhållning, men i presentationen känns det väldigt "business". Generellt sett brukar VR-headset och dylikt riktade mer åt arbete vara lite dyrare, men det blir sjukt intressant att se just prissättningen faktiskt.

Måste säga att tanken på att ha dem i typ kollektivtrafik/på resor som tagits upp här faktiskt ändå skulle kunna vara ganska nice. Synd bara att de i mitt tycke inte är supersnygga/diskreta än, påminner lite om såna där solglasögon man kan ha över vanliga glasögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Med tanke på hur dom flesta ungdomar sitter o glor på sina telefoner dagarna i enda så är dessa brillorna nog inga problem.

Närsynthet har ökat de senaste åren bland barn, vilket mycket tillskrivs skärmar på nära håll till ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Någon mer än jag som kommer ihåg Sonys modell från 90-talet?
Jag trodde de skulle bli framtiden första gången jag såg en med sådana, men det var inte många fler gånger dom dök upp...
Vi får se om det slår denna gång eller om vi behöver ytterligare ~25 år tills dessa blir vanliga.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5c647bc99b7d150fe925ea5c/1579353710825-J045BVU74SJ106RUW51D/glasstron.jpg?format=750w

Hehe... Det är lite "Mr Anderson"-feeling på de där två herrarna...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Jag skall def köpa det. Lär väl vara billigare än en 130 tums OK tv hur som helst. Har för närvarande en DYON 40 ny för 2000 kronor Random vilken panel man får när man köper för det priset, hade väldig tur och bilden är faktiskt utmärkt, och den är g-sync compatible, trodde det hade buggat ut, men det verkar funka som det skall. Kan även nämna att jag inte har plats för en enorm tv heller.

Edit inser nu att just dessa kanske inte ger en upplevelse av 130" förhoppningsvis större än 40", priset skall enligt digital trends vara under $500.

typo
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro