Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Kör med min iPhone 11 128gb fortfarande, från ett tidigare konsultuppdrag. Byter enbart om den skulle sluta fungera. Ingen som helst anleding att byta, då den fungerar precis lika bra som när jag fick den.

Men en iPhone 14 för 12 lax och uppåt? Nej f*cking tack!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Sötast
Skrivet av reverend benny:

Jag är lite förvånad ändå att folk inte byter oftare, speciellt då många kör telefoner som slutar få uppdateringar relativt snart.
Om man räknar bort iPhone så borde det ju vara bristen på support från tillverkaren med säkerhetsuppdateringar som borde göra att man byter telefon tänker jag.

Sen det där med att få mobil från jobbet, vill man verkligen blanda företagsinformation med privat information?

Kör man android så har man en privatprofil och en jobbprofil.
Helt isolerade system.
Apple uppfinner det nog snart också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kör man android så har man en privatprofil och en jobbprofil.
Helt isolerade system.
Apple uppfinner det nog snart också!

Det har ju ingen betydelse.
Mobilen är arbetsgivarens egendom och ag kan när som helst, utan grund eller skäl, ta tillbaks den, begära att få all information som lagrats i den, och kan utan ditt medgivande eller ens din kännedom, begära ut kompletta listor på alla samtal och meddelanden som gjorts och skickats.

Jag tycker, helt ärligt, att man är naiv eller obegåvad om man använder en jobbmobil privat. Totalt vansinne!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har haft Android sedan iphone 4. Men kommer byta till iphone när det stödjer usb-c.
Tänker inte ha onödiga lightning kablar hemma!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Nu sist tog det fyra år innan jag bytte. Innan dess två år, och dessförinnan var det oftare.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Köpte min Iphone 12 PRO 2020, så den fyller 2 år nu. Kommer antagligen uppgradera nästa år.

Permalänk
Sötast
Skrivet av cyklonen:

Det har ju ingen betydelse.
Mobilen är arbetsgivarens egendom och kan när som helst, utan grund eller skäl, ta tillbaks den, begära att få all information som lagrats i den, och kan utan ditt medgivande eller ens din kännedom, begära ut kompletta listor på alla samtal och meddelanden som gjorts och skickats.

Jag tycker, helt ärligt, att man är korkad om man använder en jobbmobil privat. Totalt vansinne!

Fast, är det så som du beskriver?

Det är företagets abonnemang, ja. Så de ser vilka nummer man smsat och ringt.

I min värld så kunde jag inte brytt mig mindre om min företag vet att jag ringt min morsa eller ej, det bekommer mig inte.
Sms använder jag inte, skulle jag göra det så är det samma grej för mig som med samtal. "Jepp, jag har smsat min dotter"

Resterande data är fulldiskkrypterad. Samt att alla applikationer jag använder privat är låsta till min personliga profil och inte jobbprofilen.

Alltså kan jobbet i bästa fall se den datan jag använt i jobbet, vilket de redan har tillgång till samt VEM jag smsat eller ringt, men inget innehåll.
Övriga applikationer är inloggade med mina personliga konton samt datan som är lagrad på disk är krypterad.

Alla har såklart rätt till sin egen åsikt, men vad är det som är vansinnigt?
För min del så kan jag då formulera mig som såhär:
Jag säljer statistik till mitt företag om vem jag ringt och när för ~400KR/månad
Varför är jag korkad?

Permalänk
Medlem

Köpte iphone X på releasedagen och den håller än. 80% batterikapacitet kvar

Kanske blir en iphone 15 pro nästa år..

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja, det är som jag beskriver, och jag vet folk som drabbats av det.

Men visst, älskar man sin arbetsgivare kanske man kan tro att inget negativt skulle kunna hända...

För mig är separation mellan mitt privata och jobbet total, oavsett arbetsgivare. Använder inte ens min mobil till att kommunicera med chef eller kolleger, utan startar jobbdatorn för att mejla om det är nåt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag är lite förvånad ändå att folk inte byter oftare, speciellt då många kör telefoner som slutar få uppdateringar relativt snart.
Om man räknar bort iPhone så borde det ju vara bristen på support från tillverkaren med säkerhetsuppdateringar som borde göra att man byter telefon tänker jag.

Jag kör med custom ROM och bryr mig inte så mycket om uppdateringar till min telefon. Det kommer när det kommer. Har kört med Android 9 i 3 år nu och den Android versionen fick sin sista uppdatering från den som gjort ROM:en jag kör i december 2019

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Byter vart tredje år, känns lagom. När jag var yngre så blev det byte varje år, det var nog mest för att skryta 😂🍔💥

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Använder jobbmobilen till 95% av all telefonanvändning och den byts vartannat år med de avtal som finns...

Utöver det har jag en backup "dumtelefon" med kontaktkort som jag bytt typ gånger på 10 år

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Byter när jag känner för det och om de dyker upp någon bra deal. Jag tycker det var lite mer spännande med nya telefoner förr. Nu är det inte lika spännande längre och så måste man installera massa appar och bankid och grejer vilket gör att jag drar mig extra för att byta mobil. Tycker det är lite kul att istället själv försöka hålla liv i mina prylar typ byta batteri eller en skadad skärm. Då har man gjort något på egen hand och man kan känna lite stolthet i arbetet som man har tillfört. Plus att det är väldigt dyrt nu för tiden med ny telefon.

Mitt abonnemang med surf och samtal kostar bara 95kr i månaden så det är lite svårt att motivera mig att köpa något nytt bara för att. Det finns så mycket annat att lägga pengarna på som jag känner ger lite mer tillbaka än vad en telefon gör. För på de flesta mobiler kan man ju faktiskt göra ungefär samma saker, om än att det går lite fortare och är lite bättre på en ny.

Iphone mini är lite lockande men jag kommer nog inte att kunna motivera mig att lägga ut de pengarna.

Permalänk
Medlem

3-4 år i snitt. Det har gått längre och längre tid mellan varje byte. Nuvarande är tre år gammal och fungerar väldigt bra fortfarande. Ett-två år till räknar jag med!

Tech-intresserad som man ändå är så kan det ju också komma en ny modell jag känner sug att skaffa. Men som marknaden är just nu så känns det lika spännande att byta mobiltelefon som diskmaskin.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Sötast
Skrivet av cyklonen:

Ja, det är som jag beskriver, och jag vet folk som drabbats av det.

Men visst, älskar man sin arbetsgivare kanske man kan tro att inget negativt skulle kunna hända...

För mig är separation mellan mitt privata och jobbet total, oavsett arbetsgivare. Använder inte ens min mobil till att kommunicera med chef eller kolleger, utan startar jobbdatorn för att mejla om det är nåt.

Vad är det arbetsgivaren har gjort i de fall du känner till då?
Brutit upp krypterade telefoner?

Jag försöker inte spela dum, är på riktigt väldigt nyfiken på vad du känner till.
Har inget intresse av att någon skall komma åt min privata data. Men så vitt jag vet så är fulldiskdekryptering på linuxenheter, android inräknat inget man gör i en handvändning direkt.

Jag har ingen kärlek alls till någon arbetsgivare, men håller mig helst till fakta i såna här fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

I dagsläget är väl inte mjukvarustödet så viktigt. iaf inte på Android. Apparna skrivs för WebView, som i sin tur kan uppgraderas fritt oberoende OS version. Klart, man får inte de senaste OS funktionerna, Men jag tänker mig att det är mest grundfunktioner och appstöd man behöver.

Brukar överge telefonerna när säkerhets uppdateringarna slutar komma regelbundet, fick lämna min Huawei P30 i förtid pga den anledningen då den var fast på android 10 och senaste säkerhetsuppdatering i oktober 2020 även om telefonen är ruskigt bra och bättre än min S22'a på många sätt.

Förr kunde man ju bara flasha i en custom rom likt cyanogenmod eller lineageOS men upplåsta och rootade telefoner gillar inte appar likt BankID + att jag blivit äldre och inte orkar experimentera med ett viktigt verktyg som telefonen faktiskt är

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt någon väldigt dyr modell så då känns det inte så problematiskt att byta ungefär vartannat år. Då blir den föregående modellen den alldeles nödvändiga backuptelefonen och den tredje kan gå till någon som behöver den.
Nuvarande Xiaomi 11T borde iofs kunna räcka länge med tanke på hur snabb den är på alla sätt. Återstår att se.

Permalänk

Att byta telefon ofta var ju aktuellt i början av smartphone-eran, när prestanda och funktionalitet förändrades i ett rasande tempo jämfört med nu. Senaste telefonerna har jag hellre reparerat - till och med i flera omgångar vid behov - än bytt tills det fanns en stor orsak att uppgradera.
Just nu sitter jag på en iPhone 11 Pro, och medan det de facto har hänt en hel del på kamerasidan sen den telefonen var ny har det inte gjorts förbättringar jag är beredd att hosta upp 15000 spänn för när min nuvarande telefon fortfarande är rask och bra och gör 97% av det jag hade velat ha ur en ny telefon.

Permalänk
Avstängd

Tills den går sönder har det varit de senaste åren, vilket har landat runt 1,5-2 år. Det handlar inte om att batterierna har blivit dåliga eller så utan tappningar och sprucken skärm, och jag har inte kasserat direkt för några småsprickor eller så utan när det börjar lossna glasbitar typ. Innan jag fick barn så har jag inte lyckats paja en enda telefon på det viset, däremot tappat i ett vattenglas och liknande, men sedan jag fick barn så har jag gått igenom telefoner på löpande band av någon anledning. Kanske för att fokus har skiftat eller något liknande, för det handlar inte om att barnet har fått ha telefonen och gjort sönder den eller så.

Permalänk
Medlem

Detta med att byta upp sig känns allt mindre relevant. Och när jag nu senast bytte S8 till S20 var jag väldigt medveten om de två funktioner jag ville åt; en kamera med större brännvidd och nightmode. I övrigt var jag väldigt nöjd med den gamla telefonen också. De som byter bara för själva bytandets skull har jag svårt att förstå.

Permalänk
Medlem

I regel försöker jag hålla mig till 2 års intervall från flaggskepps modellerna, men senaste tiden har det blivit en generation efter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min Samsung S8 med Android 9 fick en säkerhetsuppdatering för några månader sen. Fem år efter att den släpptes.

Samsung sticker ut lite på så sätt faktiskt, imponerande. Hoppas fler tillverkare följer deras exempel.
Sen är det nog dags att hoppa på en nyare version av Android då den inte får några säkerhetsuppdateringar sedan ett halvår tillbaka.

Permalänk
Medlem

Så länge hårdvaran klarar av de apparna jag använder (inte många) så kan jag ha mobilen länge. Men hos mig är nog problemet att jag har råkat ha sönder några inom 1-3 år och så länge det inte går att reparera enkelt så blir jag tvungen att köpa en ny. Tills nu har jag lagt en gräns vid 5000 kr för en mobil. Men köper jag en ny så försöker jag naturligtvis att se att den ger mig 1-2 funktioner som den gamla inte hade, t.ex USB 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kör med custom ROM och bryr mig inte så mycket om uppdateringar till min telefon. Det kommer när det kommer. Har kört med Android 9 i 3 år nu och den Android versionen fick sin sista uppdatering från den som gjort ROM:en jag kör i december 2019

Det är synd att fler inte bryr sig om uppdateringar. Det handlar ju inte bara om dig utan även om att skydda alla andra som du kan ha information om i din telefon.
Sen kan man ju dra det långt, det gäller ju inte bara OS utan även appar såklart, men det är nog en annan tråd.

Permalänk
Medlem

2 iPhones senaste 10 åren. En 4s som jag hade i fem år och nu en vanlig 7:a som också är inne på sitt 5:e år. Lär inte bli nån ny förrän nästa generation iPhones förhoppningsvis får USB-C (förutsatt att nuvarande telefon inte pajar 😅).

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Förut var det vartannat men sedan gick jag över till var tredje. Nu har jag dock min nuvarande fuckat ur redan efter 1 år så det blir till att byta och därefter skicka in luren för reperation för 3e gången.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Samsung sticker ut lite på så sätt faktiskt, imponerande. Hoppas fler tillverkare följer deras exempel.
Sen är det nog dags att hoppa på en nyare version av Android då den inte får några säkerhetsuppdateringar sedan ett halvår tillbaka.

Jag är inte så kinkig med säkerhetsuppdateringar på mobilen. Har ett extremt lågriskbeteende i mobilvärlden. Min nuvarande kommer jag ha kvar tills den inte längre fungerar. Den går inte att få med senare version av Android. 9 blev sista den fick.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Började kolla vad jag egentligen haft för telefoner och min lista ser ut som nedan, jag verkar gilla att byta telefon iaf.

- Random klumpig motorola
- Nokia 3210
- Någonting jag glömt
- Sony Ericsson W800
- Sony Ericsson W610
- iPhone 2G
- iPhone 3G
- iPhone 4
- Galaxy Nexus
- iPhone 5
- Nokia Lumia 920
- LG G3
- iPhone 6
- iPhone 6S
- Asus ZenFone 2
- iPhone 7
- iPhone 8
- iPhone XS
- iPhone XR
- iPhone 11
- iPhone 12
- Galaxy Fold 2
- iPhone 12 Pro Max

Har även haft lite andra Androids som jag glömt då jag endast använt dem några månader, vet att jag haft åtminstone en Samsungtelefon till. Tror jag köpte en LG G4 också men kan inte vara säker på det så utelämnade den, tror jag haft någon mer S-version av iPhone också men glömt av det. Har också testat mycket enheter några veckor som Asus FonePad när den kom eller Asus PadFone av olika generationer men det var aldrig något jag körde längre stunder som huvudenhet. Vissa telefoner har varit jobbtelefoner då jag har haft dubbelt de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem

Jag har min första smartphone. Usch det tar verkligen emot. Men jag måste ha den för
kunna ens handla i dygnet runt butik tex. Kunna logga in smidigt och ha switch med mera.
Jag har en s7 beganad sedan drygt 1 år. Jag surfar nästan inget med den. Men jag filmar chockerande nog och lagt upp på youtube. Så får erkänna det är inte så dumt trotts allt. Men viktiga är att inte surfa och skriva socialamedier med den. För en zombie som många är på stan vill jag aldrig bli.
Antar byte blir 5-7 år ungefär.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk

Använder enbart telefonen jag får från jobb så vartannat år byts dem telefonerna (eller när jobb byts)