Apple har alltid varit dyrare och därmed även ansetts som statusprylar. Status har också alltid varit viktigare i storstäderna för att inte sticka ut negativt i mängden.
Frånsett den aspekten har jag även märkt en annan skillnad i det, vilket också stöds av resultatet i undersökningen här på Swec:
De som vet att de är tekniska och intresserade kör oftare Android, medan de som vill framstå som det kör IOS/Apple. Sett det rätt tydligt då jag har kontakt med många med mer eller mindre IT-intresse/-kunskaper. Sen finns det ju såklart de som växlar och även testar olika.
Skulle jag våga mig på att gissa (kan ha fel) bland Swec-redaktionen kör nog Jonas sannolikt Apple/IOS, medan Anders nog kört mest Android. Övriga mer svårbedömda. Vad andra i närheten har påverkar också, då det ju gäller Sthlm så är ju Apple/IOS rätt vanligt.
Sen hur man tänker sig de två och säger dem stökar till det lite, varför jag skriver båda.
Skulle vilja säga Apple och Android, för det är ju egentligen så det är, men då blandar man ju märke och OS. IOS känns inte alls lika naturligt som Apple.
Personligen enbart haft Android, till stor del för att inte vilja bidra till Apples dominans som företag sett och för att imagen som Apple-användare känns fel för mig (utöver kravet på Lightning-kontakt).
Har då heller aldrig haft någon Samsung, utan alltid kört andra märken såsom Sony/Huawei/Motorola.
Tyvärr har företaget jag jobbar för valt att begränsa utbudet man får välja (de har paradoxalt nog kallat det "Freechoice"), där finns nu bara Apple och Samsung, så risken är ju stor att det måste bli någon av dem när min nuvarande Huawei P30 Pro börjar fungera sämre.
Principiellt är jag fortfarande emot Apple. Men som en bekant och ständig Android-användare också sa, om Apple skulle vara bättre vid något tillfälle kan det bli nödvändigt att välja det även om det går emot.
Jag vet inte, tycker diskussionen blir lite väl stereotypisk.
Jag tycker absolut inte det är status att ha en iPhone.
Kanske det var det 2007 när den lanserades men idag handlar det mer om märkeskläder, bilar och klockor.
Kan inte nämna någon som bryr sig speciellt mycket om vilken mobil folk har? Det verkar mest vara på Sweclockers.
Jag vet en del personer som är grymt duktiga eller jobbar inom IT och ändå kör iPhone primärt.
Det beror helt på hur man använder mobilen, jag tycker generellt personer som prioriterar enkelhet och smidighet kanske i kombination att man använder MAC eller Apple TV kör iPhone. Personer som prioriterar anpassning kör Android.
Det handlar mer om personlig preferens, då folk använder sin telefon på olika sätt.
Jag kan spontant inte komma på någon funktion som jag saknar i iPhone som finns i Android.