Iphone i topp hos svenska användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Apple har alltid varit dyrare och därmed även ansetts som statusprylar. Status har också alltid varit viktigare i storstäderna för att inte sticka ut negativt i mängden.

Frånsett den aspekten har jag även märkt en annan skillnad i det, vilket också stöds av resultatet i undersökningen här på Swec:
De som vet att de är tekniska och intresserade kör oftare Android, medan de som vill framstå som det kör IOS/Apple. Sett det rätt tydligt då jag har kontakt med många med mer eller mindre IT-intresse/-kunskaper. Sen finns det ju såklart de som växlar och även testar olika.

Skulle jag våga mig på att gissa (kan ha fel) bland Swec-redaktionen kör nog Jonas sannolikt Apple/IOS, medan Anders nog kört mest Android. Övriga mer svårbedömda. Vad andra i närheten har påverkar också, då det ju gäller Sthlm så är ju Apple/IOS rätt vanligt.

Sen hur man tänker sig de två och säger dem stökar till det lite, varför jag skriver båda.
Skulle vilja säga Apple och Android, för det är ju egentligen så det är, men då blandar man ju märke och OS. IOS känns inte alls lika naturligt som Apple.

Personligen enbart haft Android, till stor del för att inte vilja bidra till Apples dominans som företag sett och för att imagen som Apple-användare känns fel för mig (utöver kravet på Lightning-kontakt).
Har då heller aldrig haft någon Samsung, utan alltid kört andra märken såsom Sony/Huawei/Motorola.
Tyvärr har företaget jag jobbar för valt att begränsa utbudet man får välja (de har paradoxalt nog kallat det "Freechoice"), där finns nu bara Apple och Samsung, så risken är ju stor att det måste bli någon av dem när min nuvarande Huawei P30 Pro börjar fungera sämre.
Principiellt är jag fortfarande emot Apple. Men som en bekant och ständig Android-användare också sa, om Apple skulle vara bättre vid något tillfälle kan det bli nödvändigt att välja det även om det går emot.

Jag vet inte, tycker diskussionen blir lite väl stereotypisk.
Jag tycker absolut inte det är status att ha en iPhone.
Kanske det var det 2007 när den lanserades men idag handlar det mer om märkeskläder, bilar och klockor.
Kan inte nämna någon som bryr sig speciellt mycket om vilken mobil folk har? Det verkar mest vara på Sweclockers.

Jag vet en del personer som är grymt duktiga eller jobbar inom IT och ändå kör iPhone primärt.
Det beror helt på hur man använder mobilen, jag tycker generellt personer som prioriterar enkelhet och smidighet kanske i kombination att man använder MAC eller Apple TV kör iPhone. Personer som prioriterar anpassning kör Android.

Det handlar mer om personlig preferens, då folk använder sin telefon på olika sätt.
Jag kan spontant inte komma på någon funktion som jag saknar i iPhone som finns i Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag kan spontant inte komma på någon funktion som jag saknar i iPhone som finns i Android.

Extrem stor skillnad jämfört med att behöva nå den övre vänstra hörna för att gå bakåt.

Permalänk
Medlem

Har haft Android i 10 år, och nu är jag bara allmänt less på det. Det känns ju ganska sjukt att EU ska behöva kliva in och säga åt tillverkarna att se till att uppdatera sina produkter. Jag har ett flaggskepp från 2017 som kör Android 9, och Android 13 släpptes nyligen. Samtidigt så får Iphone 8, som också släpptes 2017, senaste versionen av IOS nu i samband med att Iphone 14 släpps.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design Torrent Compact | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Tipko:

<Uppladdad bildlänk>

Extrem stor skillnad jämfört med att behöva nå den övre vänstra hörna för att gå bakåt.

Detta är dock samma i ios numera. Fråga mig dock inte hur länge det varit så

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

<Uppladdad bildlänk>

Den funktionen finns i iPhone? Svep från vänster till höger så går man tillbaka. Använder den dagligen

Permalänk
Medlem

@NordhNet @padinni När jag hanterade morsans iphone 12 ett par månader sedan fick jag den inte att funka. Ändå skulle jag vilja svajpa från den högra kanten (som högerhant person)

Permalänk
Medlem

Undra hur stor påverkan alla myndigheter som tvingar iphone på sina anstälda och konsulter som vill jobba mot dom påverkar. På dom flesta privata företag får man ju välja mellan ett par val men Apple har varit väldigt duktiga på att få in sina produkter där skattepengar står för notan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Detta är dock samma i ios numera. Fråga mig dock inte hur länge det varit så

Det kom med Iphone X när de tog bort hemknappen. Då fanns inte funktionen på Android än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_bad:

Undra hur stor påverkan alla myndigheter som tvingar iphone på sina anstälda och konsulter som vill jobba mot dom påverkar. På dom flesta privata företag får man ju välja mellan ett par val men Apple har varit väldigt duktiga på att få in sina produkter där skattepengar står för notan.

Det finns en poäng med det iom att iPhone är säkrare, dels för att det kommer uppdateringar direkt till alla telefoner samtidigt (med Android kan Google mycket väl fixa den snabbare, men varje tillverkare ska sedan anpassa den till alla sina telefoner och det tar tid samtidigt som sårbarheten redan är allmänt känd och det utvecklas kod för att utnyttja den), och dels för att det helt enkelt inte finns lika mycket skräp att installera. Ingen side-loading och inte lika mycket malware i den officiella app-butiken.

Min bild är att i det närmaste 100 % av de som håller på med säkerhet skulle rekommendera iPhone för vanliga användare.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Murer:

Det här var ett av de mest fåfänga inlägg jag skådat. Förstod jag dig rätt att du inte vill köra iPhone för att du är bekymrad över din image?

Mvh
en som jobbar med teknik och kör iPhone.

Personen du citerade är en specifik typ av person som tror att folk med iphone inte kan teknik (och passar även in lite andra stereotyper, men vill inte bryta §1.1 ). Det har låtit så i minst 10 år, och det har varit lika fel hela tiden.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

@NordhNet @padinni När jag hanterade morsans iphone 12 ett par månader sedan fick jag den inte att funka. Ändå skulle jag vilja svajpa från den högra kanten (som högerhant person)

Tror man måste svepa ända utifrån kanten också. Kan vara lite störande när man har ett skärmskydd vars kant man måste swipa över varje gång. Kanske en vanesak.

Permalänk
Medlem

Tycker Googles egna android-telefoner är riktigt bra.
Förstår folk som ogillar android som testat/kört off-brand varianter.

Alltid tagit iPhone genom jobbet, då dom är dyrast och enklast att kränga för att köpa en telefon man vill ha istället. (Med tillåtelse förstås)

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Det här var ett av de mest fåfänga inlägg jag skådat. Förstod jag dig rätt att du inte vill köra iPhone för att du är bekymrad över din image?

Mvh
en som jobbar med teknik och kör iPhone.

Image är väl fel ord egentligen, bryr mig inte om hur andra ser det. Men känns inte helt rätt bara, mer av princip.

Se även vidare svar nedan.

Skrivet av padinni:

Jag vet inte, tycker diskussionen blir lite väl stereotypisk.
Jag tycker absolut inte det är status att ha en iPhone.
Kanske det var det 2007 när den lanserades men idag handlar det mer om märkeskläder, bilar och klockor.
Kan inte nämna någon som bryr sig speciellt mycket om vilken mobil folk har? Det verkar mest vara på Sweclockers.

Jag vet en del personer som är grymt duktiga eller jobbar inom IT och ändå kör iPhone primärt.
Det beror helt på hur man använder mobilen, jag tycker generellt personer som prioriterar enkelhet och smidighet kanske i kombination att man använder MAC eller Apple TV kör iPhone. Personer som prioriterar anpassning kör Android.

Det handlar mer om personlig preferens, då folk använder sin telefon på olika sätt.

Inte så mycket status längre nä, men det har varit det tidigare och en hel del har upprätthållit den bilden. De har ju länge varit betydligt dyrare, fram till för bara något år sen.

Apple har ju inte heller blivit ett av världens mest lönsamma företag enbart för att de gör bra produkter el för att de gör enorma mängder reklam.
Många av deras kunder har också en närmast religiös inställning och lojalitet till företaget och dess produkter.

Det finns säkerligen alla sorter, men det jag nämnde är min erfarenhet och då jobbar jag inom IT och har kontakt med såväl IT-folk som andra mer eller mindre intresserade.
Och ja, det kanske är stereotypiskt men det har stämt väldigt bra hittills.

Tekniskt är det nog inga större skillnader mellan någon av dem idag, de fungerar säkerligen utmärkt för det mesta.

Kommer som sagt förr eller senare att byta telefon, får se vad det blir då. Hade IPhone 14 haft USB-C och mer zoom skulle jag ev övervägt att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Inte förvånande att Apple har 50+% och dom andra får slåss om andra halvan. I sverige är vi köpstarka som sjutton och gillar fina saker. Bara en sån sak som att Nvidias första Titan sålde bäst per capita i sverige är ju intressant.

Sen leder ju iphone även i nordamerika, ett annat land där folk tjänar bra. Kollar man Brazilien, turkiet, indien, pakistan och såna länder så leder ju Android-baserade telefoner stort, för där kostar ju en iphone typ en årslön.

I brazilien kostar en Iphone 14 pro runt 1820 dollar, och BNP per capita är 6800 dollar, inte så konstigt att folk köper vad vi skulle kalla "burner phones" där då.

Man kan ju nästan dra en rak linje mellan hög snittinkomst och ägande av apple-telefoner, om man ser till nationella snitt.

Iphone kostar extremt mycket i Brazilien, mycket, mycket mer än de gör här. Kombinerat med deras löner är det inte konstigt att de inte använder dem.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Det är nästan ingen i min bekantskapskrets som kör Iphone.

Jag skulle kunna köra Iphone, om och endast om Apple skulle släppa en telefon i samma anda som Fairphone, med enkelt utbytbart allt och fritt upplåsbar. Men eftersom det sannolikt aldrig kommer hända så kommer jag sannolikt aldrig köra Iphone.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Känner att Apple har vunnit på att konkurrenterna har tappat. Samsung var den stora konkurrenten här, men de verkar inte göra några bra telefoner (förutom de som är snordyra).

Jag gav grabben en A80 och det är en förvånansvärt bra telefon så nog gör de kvalité även i billigare prisklasser. Dessutom är det väl inte riktigt rätt att jämföra en snordyr iPhone med en billig Android?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av D.:

De som vet att de är tekniska och intresserade kör oftare Android, medan de som vill framstå som det kör IOS/Apple.

Jag har en känsla att urvalet fungerar en smula annorlunda. 😆
Jag har naturligtvis enbart anekdotisk data, men för egen del handlar det om två faktorer:
- Jag gillar helhetsupplevelsen Apples datorer och telefoner ger mig till vardags.
- Jag litar mer på Apple som i de flesta områden vill veta så lite som möjligt om mig och tar betalt för att kunna jobba så än på Google som vill veta allt om mig och ger mig ”gratis” tjänster mot att de får sälja vidare metadata om mig.

Eller för att ge dig en liten twist på din hypotes:
Mitt jobb och en stor del av min fritid ägnar jag åt att lösa tekniska problem. Det är OK att servrar eller obskyra hemdatorer strular, men jag vill aldrig behöva bråka med mina arbetsverktyg. MacOS och iOS är de system jag provat som kommer närmast detta.

Hade jag haft fordon och inte datorer som intresse hade jag ständigt haft garaget fullt av intressanta motorcyklar i olika stadier av isärplockning, men jag hade kört en välservad, modern premiumbil alla de gånger då jag inte var ute efter äventyr.

Permalänk
Medlem

Det var inte många som röstade på "Annat". Använder mig av Sailfish OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Förstår inte grejen kring iphones ? ett slutet eko system med sina lighthing kontakter och så dyrt....

Själv använder jag lightning kontakten endast till att ladda telefonen. Finns billiga lightning kablar på Biltema. Så inget större problem. Så med andra ord inget som skulle avgöra ett telefonköp för mig.

Jag kan dock förstå om det är någon som har massa enheter som laddas med USB c och att det då kan vara smidigt när man kan använda samma kabel till allt.

Jag är ingen direkt power user. Det jag göra kan jag göra både på android och ios.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av hockexx:

Iphone kostar extremt mycket i Brazilien, mycket, mycket mer än de gör här. Kombinerat med deras löner är det inte konstigt att de inte använder dem.

Det var exakt det jag skrev i mitt inlägg, jag skrev ju till och med det faktiska priset i USD, OCH deras BNP per capita, som ger en fingervisning om individers ekonomi. Citerade du fel person?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ändå förvånande statistik för min del då jag upplever det som att fler och fler omkring mig byter till Android i samband med att Apples utbud i den gamla flaggskeppsprisklassen (7000-8000kr) blir ett större hån för varje generation som går.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det var exakt det jag skrev i mitt inlägg, jag skrev ju till och med det faktiska priset i USD, OCH deras BNP per capita, som ger en fingervisning om individers ekonomi. Citerade du fel person?

Du har rätt. Man bör läsa hela inlägget innan man skravlar fram ett svar. Ber om ursäkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Anekdotiskt så har jag sett ett stort skifte till iPhone i mina kretsar. Båda mina äldre bröder har varit väldigt anti-Apple men båda dem kör iPhone nu och gillar det.
Lika anekdotiskt så vet jag många skoterförare här uppe som inte vill ha iPhone pga de vägrar fungera när det är för kallt.

Jag har sett tvärtom i mina kretsar. Många iphoneanvändare som gått över till android.

Visa signatur

Elektronikingenjör med smak för ost.

Permalänk
Medlem

Kör på mina Samsung galaxy modeller jag, önskar dock att Windows phone hade överlevet, hade dels Samsungs Windows phone lur men även en lumia 800 och va ett så otroligt mycket trevligare OS än både ios och Android.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Gillar min Pine 64 telefon, som man kör någon linux distrubtion på. Allt är väldig beta.. Det som jag är lite missnöjd med Android är kvalité på OS variaera på beroende på tillverkare. På en del lågpris android måste t.ex fortfarande ha en seperat QR läs app. Visst! Apple är dyrare, men det är enhetligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stradale1:

Tycker inte att det är särskilt dyrt med tanke på att jag använder min telefon varje dag i flera timmar.

Har köpt betydligt dyrare saker som jag använder betydligt mindre....

Så...hur många färre timmar per dag hade du använt en Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Apple har ju inte heller blivit ett av världens mest lönsamma företag enbart för att de gör bra produkter el för att de gör enorma mängder reklam.
Många av deras kunder har också en närmast religiös inställning och lojalitet till företaget och dess produkter.

Apple REVOLUTIONERADE mobilmarknaden och skapade något helt nytt iom iPhone, dom var dessutom smarta nog att kapitalisera på appmarknaden som kom med smartphones. Dessutom har dom släppt en rad andra produkter som varit vansinnigt framgångsrika. I tillägg till detta har dom gjort extremt smarta (och ofta fula) affärer.

Bara för att sätta saker i sitt perspektiv. Intäkterna från enbart Airpods under 2020 var 228 miljarder kronor. Det är alltså mer än Nividia och Adobe tillsammans under samma år.

Det är inte fanboys som gör Apple framgångsrika. Tror man det ska man nog se över sin världsbild lite.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

<Uppladdad bildlänk>

Här är det "in action". Antagligen så att du helt enkelt inte var van med hur rörelsen gjordes på ios.

Dold text
Permalänk
Avstängd

Min misstanke, och detta har jag framhållit tidigare, är att det är en ganska stor andel jobbtelefoner. Jag har haft ett antal Iphones exempelvis men jag har aldrig köpt eller valt en själv utan det har varit default-telefonen på jobbet helt enkelt. Sen är det klart att det sannolikt inte är merparten av användarna eller så, men det lär vara en större andel än för Android bara.

Ser jag på mina kollegor så tar alla lite äldre företagets Iphone och använder som deras egen, många av dessa har aldrig haft en privat telefon, eller åtminstone inte sedan de började jobba. De lite yngre har en tendens att också ta företagets telefon men sen inte använda den mer än i jobbet då de vill ha sina egna enheter. Sen finns det de som väljer att byta företagets default-telefon mot en Android av något slag, ofta för att köra dubbla simkort, men den gruppen är inte så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min misstanke, och detta har jag framhållit tidigare, är att det är en ganska stor andel jobbtelefoner. Jag har haft ett antal Iphones exempelvis men jag har aldrig köpt eller valt en själv utan det har varit default-telefonen på jobbet helt enkelt. Sen är det klart att det sannolikt inte är merparten av användarna eller så, men det lär vara en större andel än för Android bara.

Ser jag på mina kollegor så tar alla lite äldre företagets Iphone och använder som deras egen, många av dessa har aldrig haft en privat telefon, eller åtminstone inte sedan de började jobba. De lite yngre har en tendens att också ta företagets telefon men sen inte använda den mer än i jobbet då de vill ha sina egna enheter. Sen finns det de som väljer att byta företagets default-telefon mot en Android av något slag, ofta för att köra dubbla simkort, men den gruppen är inte så stor.

Aldrig haft en privat telefon?

Dina (så kallade) kollegor, är det dina grannar på äldreboendet? 🤔