Intel: "Raptor Lake först ut på 6 GHz"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Raptor Lake först ut på 6 GHz"

Under en rundtur hos Intel avslöjas Core 13000-serien "Raptor Lake" nå nya hisnande klockfrekvenser som går stick i stäv med tidigare uppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär väl behöva en " godkänd 12pins adapter " för att för att kunna leverera tillräckligt med ström till intels senaste cpuer.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag vi skyndar oss mot 10Ghz och under 1 volt, som Intel förutspådde till 2005.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket Intel är stressade av Ryzen 7000 och fick dra till detta som PR grej, på bekostnad av extrem strömanvändning och skyhög temp....

Att få vara en fluga i deras mötesrum...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Antar att vi blir många som kommer ha eluppvärmda hushåll i år.
Tur att elen är så billigt då....

Permalänk
Inaktiv

Blir spännande att se var spelprestandan hamnar men det ser lovande ut

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att GHz är och borde vara ointressant. Det är IPC som gäller.
Hög GHz har vi för att IPC inte är bättre än vad den är.
Detta gör att jag är sjukt imponerad av vad AMD lyckades med sin "återkomst" när dom lanserade Zen.

Men.. det är vad det är och GHz kommer fortsätta öka och även så effekt, värme och elräkning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

änd de jiggahetsrejs is ån agejn

Permalänk
Medlem

Hissnande

Hissnande är väl Sweclockers villighet att rapportera Intels pr-spinn som sanning. (Ja, det finns brasklappar i texten.)
Nästan så att gamla Microdatorn rest sig ur sin grav och börjat mumla om att visserligen är AMDs processor snabbare men Intels är nog framtidssäkrare.
Någon som jobbar på Intel påstår. Det vore kul om det var sant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Själv tycker jag att GHz är och borde vara ointressant. Det är IPC som gäller.
Hög GHz har vi för att IPC inte är bättre än vad den är.
Detta gör att jag är sjukt imponerad av vad AMD lyckades med sin "återkomst" när dom lanserade Zen.

Men.. det är vad det är och GHz kommer fortsätta öka och även så effekt, värme och elräkning.

Sålänge önskvärd prestanda uppnås kan jag tycka det är ski samma varifrån ökningen kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Själv tycker jag att GHz är och borde vara ointressant. Det är IPC som gäller.
Hög GHz har vi för att IPC inte är bättre än vad den är.
Detta gör att jag är sjukt imponerad av vad AMD lyckades med sin "återkomst" när dom lanserade Zen.

Men.. det är vad det är och GHz kommer fortsätta öka och även så effekt, värme och elräkning.

Äh, det är ju kombinationen som betyder nåt i slutänden...

Permalänk
Medlem

Är det mycket perf fusk med nya processorer?
Man jämför ny gen mot en tidigare gen + massor med sidechannel workarounds som dödar prestanda.
Så nya processorer ser ut att vara 24% snabbare, när det istället är gamla processorerna som blivit 20% slöare än när den introducerades?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Själv tycker jag att GHz är och borde vara ointressant. Det är IPC som gäller.
Hög GHz har vi för att IPC inte är bättre än vad den är.
Detta gör att jag är sjukt imponerad av vad AMD lyckades med sin "återkomst" när dom lanserade Zen.

Fast Zen hade väl inte speciellt imponerande IPC? Visst i relation till bulldozer, men Zen1 hade inte högre IPC i varken i heltal eller flyttal mot kaby lake, utan större delen av prestandan kom från ökat kärnantal och prestanda/w. Zen 3 var väl första arkitekturen där AMD slog Intel över brädet när det kommer till IPC, men då slogs dom även mot en i princip fem år gammal arkitektur...

Visst det kan bli mycket tjat om Apple, men ska man snacka om imponerande IPC så är det ju hästlängder mer imponerande än Zen1, där man totalt mosade Intel & AMD (3.2Ghz mot vadå 4.8Ghz ish?)

Permalänk
Medlem

Nån som märkte att ALLA sakerna som intel säger de var först med på bilden är fabrikation och ren och skär lögn (raden under årtalen).
Fanns redan videolösningar på 80talet med flera olika kretsar, amd hade dual core för intel, NCR var före på wifi (med flera anda såklart).

Integrerad GFX och Turbo? Vad menar de ens med att använda turbo i elektroniksammanhang, nästan löjeväckande (hur små kompressorhjul och turbiner kan de tillverka?).

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av danedi:

Nån som märkte att ALLA sakerna som intel säger de var först med på bilden är fabrikation och ren och skär lögn (raden under årtalen).
Fanns redan videolösningar på 80talet med flera olika kretsar, amd hade dual core för intel, NCR var före på wifi (med flera anda såklart).

Integrerad GFX och Turbo? Vad menar de ens med att använda turbo i elektroniksammanhang, nästan löjeväckande (hur små kompressorhjul och turbiner kan de tillverka?).

Eftersom jag är på plats kan jag fylla på med lite detaljer, eftersom nyheten om de kommande turbofrekvenserna tar övriga rader ur sitt sammanhang. Det som står att läsa under årtalen är det Intel ser som höjdpunkterna med varje processorgeneration med koppling till företagets verksamhet i Israel. Med Skylake handlade det exempelvis om en skalbar arkitektur, medan Centrino utvecklades för mobila plattformar där prestanda (för första gången) diskuterades i relation till begränsad effektbudget.

Permalänk
Medlem

Bra där. Nu är det så jämt att varken AMD eller Intel kan sandbaga prestandan, utan båda får dra på med allt de har för att vinna kundernas gunst. Dst är precis såhär det ska vara!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Luktar bränt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Själv tycker jag att GHz är och borde vara ointressant. Det är IPC som gäller.
Hög GHz har vi för att IPC inte är bättre än vad den är.
Detta gör att jag är sjukt imponerad av vad AMD lyckades med sin "återkomst" när dom lanserade Zen.

Men.. det är vad det är och GHz kommer fortsätta öka och även så effekt, värme och elräkning.

Ähh?

IPC x Klockfrekvens = prestanda.

Den ena utan den andra är ju ointressant. Vissa saker kan bara bli snabbare av ökad klockfrekvens, sådant som lider av latency. Du kan ha en skyhög teoretisk IPC med en pipeline på 200 steg som gör den helt oanvändbar för verkliga applikationer men som kan optimeras för speciella use-case.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Ähh?

IPC x Klockfrekvens = prestanda.

Den ena utan den andra är ju ointressant. Vissa saker kan bara bli snabbare av ökad klockfrekvens, sådant som lider av latency. Du kan ha en skyhög teoretisk IPC med en pipeline på 200 steg som gör den helt oanvändbar för verkliga applikationer men som kan optimeras för speciella use-case.

Jag funderar på när alla började tjöta om IPC istället för IPS? Jag minns inga ungdomar när jag var liten som hela tiden pratade om ipc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag funderar på när alla började tjöta om IPC istället för IPS? Jag minns inga ungdomar när jag var liten som hela tiden pratade om ipc.

När? Aldrig.
Det har aldrig, vare sig förr eller nu, varit någon tid när alla pratat om ipc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

När? Aldrig.
Det har aldrig, vare sig förr eller nu, varit någon tid när alla pratat om ipc.

Oj.. Då är jag i en väldigt verklighetstrogen dröm.

Permalänk
Medlem

Jag tror bergis 6GHz blir med 13900KS.

Och sedan har vi AMD med 7800X3D som jag antar enda utmanaren.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Eftersom jag är på plats kan jag fylla på med lite detaljer, eftersom nyheten om de kommande turbofrekvenserna tar övriga rader ur sitt sammanhang. Det som står att läsa under årtalen är det Intel ser som höjdpunkterna med varje processorgeneration med koppling till företagets verksamhet i Israel. Med Skylake handlade det exempelvis om en skalbar arkitektur, medan Centrino utvecklades för mobila plattformar där prestanda (för första gången) diskuterades i relation till begränsad effektbudget.

Centrino var ju 00-talets höjdpunkt, vem kunde tro att Pentium 3+ kunde mosa Pentium 4 redan vid halva frekvensen… det var dåtidens apple-a-serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Själv tycker jag att GHz är och borde vara ointressant. Det är IPC som gäller.
Hög GHz har vi för att IPC inte är bättre än vad den är.
Detta gör att jag är sjukt imponerad av vad AMD lyckades med sin "återkomst" när dom lanserade Zen.

Men.. det är vad det är och GHz kommer fortsätta öka och även så effekt, värme och elräkning.

IPC * hz = IPS

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Eftersom jag är på plats kan jag fylla på med lite detaljer, eftersom nyheten om de kommande turbofrekvenserna tar övriga rader ur sitt sammanhang. Det som står att läsa under årtalen är det Intel ser som höjdpunkterna med varje processorgeneration med koppling till företagets verksamhet i Israel. Med Skylake handlade det exempelvis om en skalbar arkitektur, medan Centrino utvecklades för mobila plattformar där prestanda (för första gången) diskuterades i relation till begränsad effektbudget.

Tack så mycket för föklaringen. Verkade lite udda annars, men i det perspektivet så låter det mycket rimligare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

IPC * hz = IPS

Silicon Recognition ZISC 78 hade 260.6 instruktioner per klockcykel, men såvitt jag vet har de aldirg gjort nån Z78 på över 33mhz vilket ger den 8,600 MIPS per sekund. (vilket är 1100 MIPS mer än en Athlon XP 2500+ som referenspunkt)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tar detta med 1000x gram salt, får se vad 3e parter ger i prestandatester istället. Intel har ju absolut inte varit igång med massa fusk/extremkylning för att kunna "prestera" på sina PR events tidigare... Skulle dem nämna lite mer hur det ligger till hade det vart bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Integrerad GFX och Turbo? Vad menar de ens med att använda turbo i elektroniksammanhang, nästan löjeväckande (hur små kompressorhjul och turbiner kan de tillverka?).

Jag minns när PC hade en turbo knapp, jag har även en turboknapp på min elvisp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Tar detta med 1000x gram salt, får se vad 3e parter ger i prestandatester istället. Intel har ju absolut inte varit igång med massa fusk/extremkylning för att kunna "prestera" på sina PR events tidigare... Skulle dem nämna lite mer hur det ligger till hade det vart bra.

https://www.techradar.com/news/intel-raptor-lake-flagship-cpu...

Iaf 8ghz har lite info...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Jag minns när PC hade en turbo knapp, jag har även en turboknapp på min elvisp.

Det roliga med turboknappen var ju att man sänkte klockfrekvensen. Vet ej varför det kallades för turbo.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2