Bilbesiktning fick 2a, släcka den?

Permalänk

Bilbesiktning fick 2a, släcka den?

Hej, fick en 2a på bilen och en 2x. Ska lämna bilen på verkstad mekonomen så de fixar 2an och släcker den. Kan jag köra sen, eller måste jag fixa 2x själv och ombesiktiga bilen igen? Frågar för annars får ju mekonomen fixa 2x också och släcka den.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Du bör nog åtgärda allt samtidigt, då om jag inte missminner mig så blir en 2x automagiskt en "vanlig" 2:a vid efterkontroll om den inte är åtgärdad

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Permalänk

Ok, men verskstaden släcker min 2a, 2x behöver ej ombesiktigas, nu blir jag osäker

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Anmärkning 2x (eller villkorstvåa), fordonet behöver ej återkomma för efterkontroll; ett mindre fel har upptäckts, till exempel en trasig lampa, och föraren får en uppmaning att åtgärda felet snarast möjligt, men behöver inte återkomma för efterkontroll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2x är väl saker som trasig glödlampa eller att varningstriangel saknas.

När jag besiktigade senast var det just en glödlampa som var trasig, osynliga positionsljus inne i strålkastarkroppen (som enligt mig inte borde existera - jag anser att bilar alltid ska ha minst halvljus så fort tändningen är på, utan möjlighet att stänga av det!) som jag inte ens visste fanns där eftersom de inte syns när ljuset är på och inte syns när tändningen är av. Men jag bytte dem, tog väl 4-5 timmar pga korkade konstruktörer som hade gjort en idiotisk lösning helt i onödan (bilkonstruktörer är verkligen ett ofattbart inkompetent skrå!).

Det andra var en saknad hjulmutter. Troligtvis hade mekanikern som svetsade en del i hjulupphängningen dagen innan glömt att skruva på när han satte på hjulet igen. Jag körde dit och fick en mutter, så enkelt löst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Så frågan är, kan jag köra på lugnt efter mekonomen släckt min 2a efter reparationen, eller måste jag lägga till att de fixar 2x också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Så frågan är, kan jag köra på lugnt efter mekonomen släckt min 2a efter reparationen, eller måste jag lägga till att de fixar 2x också?

Alltså, båda måste fixas. Om du blir stoppad av polisen i en trafikkontroll så ser de att bilen har anmärkningar som inte krävt efterkontroll, och då lär de kolla det. Om de inte är åtgärdade vid det tillfället vet jag inte exakt vad som händer. Kanske böter, kanske rapport så att bilen måste ombesiktigas. Eller om det är en trasig glödlampa, att du byter den på plats och visar upp, kanske.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag har redan fixat 2x själv, men de är ju bara jag som vet det, de jag undrade var om nu mekonomen släcker min vanliga 2a, kan jag köra sen? Eller måste de även ta betalt för att kontrollera om 2x verkligen är fixad av mig ? Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får jag boka in och betala extra för kontroll av min egen fixade 2x

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

1. Om ditt fordon fått anmärkning vid besiktning som inte kräver efterkontroll innebär det att du inte behöver åka tillbaka till besiktningen för efterkontroll. Om anmärkningen kvarstår vid en eventuell poliskontroll får fordonet dock ett föreläggande om ny besiktning. Detsamma gäller även om felet kvarstår vid nästa besiktningstillfälle. Samtliga anmärkningar som framkommer på protokollet under rubriken Brister på fordonet kräver åtgärd / reparation.
I besiktningsresultatet framgår att fordonet är underkänt och att bristerna måste åtgärdas snarast, men du behöver inte återkomma för efterkontroll. Det är ägarens ansvar att bristerna åtgärdas snarast.

https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/besiktningsresultat--p...

Skrivet av musse pigg:

Jag har redan fixat 2x själv, men de är ju bara jag som vet det, de jag undrade var om nu mekonomen släcker min vanliga 2a, kan jag köra sen? Eller måste de även ta betalt för att kontrollera om 2x verkligen är fixad av mig ? Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får jag boka in och betala extra för kontroll av min egen fixade 2x

Du får åtgärda felet själv och ingen måste godkänna det innan du använder bilen utan det är du själv som godkänner det och vid nästa besiktning kollas det att det är åtgärdat och om inte blir det ombesiktning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.