Värt att uppgradera om man har en lite äldre skärm?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera om man har en lite äldre skärm?

Hej Sweclockers,

Ni är ju experter på det här.

Jag har en lite äldre 1440p skärm, 60hz. Burken sitter inne på ett 1080 GTX. Fungerar bra i dagsläget men nya fräna titlar börjar den få svårt med.

Klart kliar det lite i fingrarna med allt detta prat om nya grafikkort. Men jag undrar, är det ens värt att uppgradera burken och köpa något nytt grafikkort om skärmen inte hänger med? Bör jag också köpa en ny skärm för att inte kasta pengarna i sjön? Blir ju väldans dyrt. Eller ska jag hitta någon medelväg och köpa ett halvgammalt grafikkort?

Vad tror ni?

//yolof

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa först en 4k skärm, den ger bättre bild även om du uppskalar nått som renderas lågupplöst och du får mycket mer pixlar för allt nyttigt som funkar direkt i 4k.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du inte upplever att 60hz inte räcker till idag så kommer det inte att ändras även om du byter upp dig till ett nyare och kraftfullare grafikkort.

Det du får med ett bättre grafikkort är ju möjligheten att just kunna spela nyare titlar och med högre grafiknivå.

Men vad har du för övriga delar i datorn?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

60hz räcker fram tills du testar en snabbare skärm, kör på den tills det kommer nya grymma skärmar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa först en 4k skärm, den ger bättre bild även om du uppskalar nått som renderas lågupplöst och du får mycket mer pixlar för allt nyttigt som funkar direkt i 4k.

Vad är en bra 4k skärm idag?

Skrivet av shugge:

Om du inte upplever att 60hz inte räcker till idag så kommer det inte att ändras även om du byter upp dig till ett nyare och kraftfullare grafikkort.

Det du får med ett bättre grafikkort är ju möjligheten att just kunna spela nyare titlar och med högre grafiknivå.

Men vad har du för övriga delar i datorn?

Köpte detta en gång i tiden:
https://www.komplett.se/product/1109978

Skrivet av DST:

60hz räcker fram tills du testar en snabbare skärm, kör på den tills det kommer nya grymma skärmar.

Vad klassas som grymmare skärmar?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Hej Sweclockers,

Ni är ju experter på det här.

Jag har en lite äldre 1440p skärm, 60hz. Burken sitter inne på ett 1080 GTX. Fungerar bra i dagsläget men nya fräna titlar börjar den få svårt med.

Klart kliar det lite i fingrarna med allt detta prat om nya grafikkort. Men jag undrar, är det ens värt att uppgradera burken och köpa något nytt grafikkort om skärmen inte hänger med? Bör jag också köpa en ny skärm för att inte kasta pengarna i sjön? Blir ju väldans dyrt. Eller ska jag hitta någon medelväg och köpa ett halvgammalt grafikkort?

Vad tror ni?

//yolof

Om du tycker att äldre titlar fungerar bra men inte nyare titlar. Då duger förmodligen skärmen för dina behov, men du behöver ett bättre grafikkort så att även nya titlar fungerar lika bra som äldre (förutsatt att resten av datorn pallar med).

Personligen tycker jag 60hz är för dåligt för snabba spel men det handlar ju också dels om ifall man öht spelar snabba spel men också vad man är van med.

Permalänk
Medlem

Absolut, jag har en ännu äldre skärm, 1080p och 60 Hz, och uppgraderade från GTX 1070 till RTX 3060 Ti

-Med vassare GPU får man oftare över 60 FPS konstant, och slipper därför tearing med Adaptive VSync. GTX 1080 har nog idag svårt att hålla 60 FPS i många titlar vid 1440p om man inte drar ner på inställningarna en del.

-DLDSR kan användas för att förbättra kvalitén rejält i spel där det finns GPU-kraft över. Det ger bättre bildkvalité än DSR och med en snabbare GPU kan man använda det i fler spel, även ganska nya.

-Det är kul att experimentera med Ray Tracing i de fåtal spel som stödjer det. Nu när Cyberpunk är bra mycket bättre än vid lanseringen och har stöd för mods är det riktigt festligt att köra det med RTX och DLSS.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yolof:

Vad är en bra 4k skärm idag?

Köpte detta en gång i tiden:
https://www.komplett.se/product/1109978

Vad klassas som grymmare skärmar?

Tack för all hjälp!

Hade jag letat ny skärm idag hade jag nog inte valt en monitor utan en "spel oled tv" typ LG C1, C2 serien.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.