Uppgradera eller satsa på nytt?

Permalänk
Medlem

Uppgradera eller satsa på nytt?

Hej gott folk!

Jag är i tankarna att börja titta på att uppgradera datorn och har väl egentligen inga enorma problem idag, programmerar en del och de spel som jag eventuellt spelar är CSGO/Wow-classic ibland. Programmeringen sker ibland med Docker vilket gör att kräver lite bättre specc och undrar lite hur jag ska gå tillväga.

Speccen idag:

Känns ju relativt onödigt att uppgradera till helt ny dator då jag inte egentligen har några väsentliga prestandaproblem idag men hade gärna gett datorn lite nytt liv. Jag vet att man måste ha ett visst typ av moderkort för vissa CPU/Graffikkort (tror jag?) så hur hade ni gjort i detta fallet? Vad hade ni uppgraderat?

Uppskattar alla tips, tack på förhand

/prince john jr

Permalänk
Medlem

M.2 Nvme ssd hade jag börjat med. Inte för att det ger någon ökning i rå prestanda, men hela datorn känns rappare och mer responsiv med en sådan jämfört med en sata-ssd.

Det andra är nytt grafikkort. Vilket, beror på budget och vad du har för skärm (upplösning och uppdateringsfrekvens).

Sen kan du enkelt överklocka processorn, om du inte redan har gjort det, om du vill ha lite mer cpu-prestanda.

Men allt beror på budget. Så hur mycket vill/kan du spendera på kalaset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

M.2 Nvme ssd hade jag börjat med. Inte för att det ger någon ökning i rå prestanda, men hela datorn känns rappare och mer responsiv med en sådan jämfört med en sata-ssd.

Det andra är nytt grafikkort. Vilket, beror på budget och vad du har för skärm (upplösning och uppdateringsfrekvens).

Sen kan du enkelt överklocka processorn, om du inte redan har gjort det, om du vill ha lite mer cpu-prestanda.

Tack för svaren, uppskattas!

Ja alltså det där är väl lite det jag funderat på själv, antar att processorn kan klara sig ett tag om jag uppdaterar SSD/grafikkort? Är det något ajg behöver tänka på där när det gäller moderkortet, tänker om det passar till allt, eller är det främst för CPUer?

Har väl tänkt lägga ungefär 5-7000 kr som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Skrivet av princejohnjr:

Ja alltså det där är väl lite det jag funderat på själv, antar att processorn kan klara sig ett tag om jag uppdaterar SSD/grafikkort? Är det något ajg behöver tänka på där när det gäller moderkortet, tänker om det passar till allt, eller är det främst för CPUer?

Och nej jag har inte överklockat CPU:n ännu, så det kan jag ju göra asap

Permalänk
Medlem
Skrivet av princejohnjr:

Ja, gpun är den nuvarande svagheten i systemet.

När det gäller kompatibilitet moderkort-gpu så funkar allt som är snabbare än 1060 6GB. Det enda man bör undvika är en gpu som enbart kört 8 pcie-banor (t.ex. AMD 6600 och 6600xt) eftersom att det blir en begränsning med ett moderkort och cpu som enbart stöder pcie3 (pcie4 x8 är samma bandbredd som pcie3 x16) då det blir pcie3 x8, alltså halva bandbredden tillgänglig.

Här kan du se lista sorterad på prestanda för att se vilka kort som ger mer än 1060 6GB: https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

M2 nvme ssd: här kan du skaffa en som stöder pcie4 eller pcie3. Du får ingen nytta av den högre bandbredden i pcie4 idag, men om du uppgraderar moderkort och cpu framöver, kan du flytta över ssd:n och då nyttja fulla potentialen.

Vad har du för skärm idag? Upplösning och uppdateringsfrekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, gpun är den nuvarande svagheten i systemet.

När det gäller kompatibilitet moderkort-gpu så funkar allt som är snabbare än 1060 6GB. Det enda man bör undvika är en gpu som enbart kört 8 pcie-banor (t.ex. AMD 6600 och 6600xt) eftersom att det blir en begränsning med ett moderkort och cpu som enbart stöder pcie3 (pcie4 x8 är samma bandbredd som pcie3 x16) då det blir pcie3 x8, alltså halva bandbredden tillgänglig.

Här kan du se lista sorterad på prestanda för att se vilka kort som ger mer än 1060 6GB: https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

M2 nvme ssd: här kan du skaffa en som stöder pcie4 eller pcie3. Du får ingen nytta av den högre bandbredden i pcie4 idag, men om du uppgraderar moderkort och cpu framöver, kan du flytta över ssd:n och då nyttja fulla potentialen.

Vad har du för skärm idag? Upplösning och uppdateringsfrekvens?

Okey, jag förstår, tack för förklaringen

Det låter rimligt, kommer uppdatera längre fram så det låter som en smart idé.

Jag har en Asus 144 hz och snart en LG 165 Hz (ska byta ut en 60 hz gammal skärm i veckan).

/PrinceJohnJr

Permalänk
Medlem
Skrivet av princejohnjr:

Okey, jag förstår, tack för förklaringen

Det låter rimligt, kommer uppdatera längre fram så det låter som en smart idé.

Jag har en Asus 144 hz och snart en LG 165 Hz (ska byta ut en 60 hz gammal skärm i veckan).

/PrinceJohnJr

1080p upplösning eller högre på respektive skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

1080p upplösning eller högre på respektive skärm?

Yes!

Permalänk
Medlem

Nvidia 3060ti/AMD 6700XT går för strax under 6000kr idag om du ska köpa nytt från butik.

M2 nvme ssd på 1TB går på strax under 1000-lappen.

Om du vill maxa budgeten.

Annars finns t.ex. vanliga 3060 för mellan 4000-4500kr.

Kan finnas en idé att kika på begagnade grafikkort också för att se om du hittar något liknande kort billigare, eller ett bättre i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nvidia 3060ti/AMD 6700XT går för strax under 6000kr idag om du ska köpa nytt från butik.

M2 nvme ssd på 1TB går på strax under 1000-lappen.

Om du vill maxa budgeten.

Annars finns t.ex. vanliga 3060 för mellan 4000-4500kr.

Kan finnas en idé att kika på begagnade grafikkort också för att se om du hittar något liknande kort billigare, eller ett bättre i samma prisklass.

Återigen, tack för all hjälp, blir nog att titta efter ett begagnat, alternativt köpa ett 3060 då jag verkligen inte spelar såpass mycket, några timmar i veckan max. 1TB ssd låter perfekt, redan börjat kika på exakt det

Permalänk
Medlem

Bang for the buck.